Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Információs társadalom -- virtuális valóság -- színtér?

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Információs társadalom -- virtuális valóság -- színtér?"— Előadás másolata:

1 Információs társadalom -- virtuális valóság -- színtér?
Buda Béla dr. Információs társadalom -- virtuális valóság -- színtér? Színtérkép… konferencia, CEU, nov. 16.

2 1. Prevenciós felfedezőtúra
túl merész témaválasztás? kaleidoszkópszerű jelenségképek -- gyors fogalmi és szemléleti változások -- adatok hiánya -- relatív elmaradottság nálunk a problémakör növekvő fontossága -- információ és virtualitás növekvő (és mind „intruzívebb”) behatolása a „rendszerbe” és az ”életvilágba” fogalmi zűrzavar az értelmezésekben összefüggések a droghelyzettel? -- dzsungelek és fehér foltok

3 2. A színtér -- egy koncepció dilemmái
pragmatikus megnevezés az egészségfejlesztésben -- természetes életközeg-- jó hozzáférhetőség -- multiplikatív hatások -- közösségi erők a mechanikus gondolkodás veszélyei -- a settingeken belül különböző és konfliktusos csoportok, kommunikációs rendszerek a szükséges intézményes, ill. szervezeti erők kérdése -- programok és projektek -- az incentivák -- a kényszerek -- a tágabb kontextus (elhanyagolt) szerepe az egészségpromóció tisztázatlan antropológiája --a viselkedésváltozás belső modelljei -- elégségesek-e? -- ökológiai modellek hiánya -- a szociális tanulás rendszerei -- szuggesztív folyamatok és „elsütőszerkezetek” kellenek-e új színtérfelfogások? -- más metaforák -- pl. réteg-, ill. csoportkultúrák, mentalitások, életforma -- szocializációs folyamatok, motivációs, ill. szükségleti klímák stb. -- mi hajtja, mozgatja ezeket?

4 3. A drogmegelőzés analitikus emberfelfogása felé
társadalmi alaptrendek -- individuáció, autonómiakultusz, nárcizmus -- szimbolizált fogyasztás, vetélkedés, teljesítményelv élethosszi identitásmunka -- a folyamatos változás kényszerei és trendjei -- az önmonitorizálás parancsa a (tág értelemben vett) testkép és intimitás problémái ingerigény, kockázatkeresés, kudarckerülés, negatív emóciók feldolgozási nehézségei viselkedéssémák társas helyértéke -- pl. lázadás, provokáció, csoportlojalitás stb. -- mint viselkedési determináns

5 4. Az információs társadalom
A mediatizálódás kezdetei -- irodalom és sajtó mint a közbeszéd és közhangulat formálója film, rádió, televízió -- elektronikus kultúra „totális” televíziózás -- globalizáció, tömegkultúra, „életvilági” tematizáció a „rendszer” elektronizációja -- az információs közösségek (tudásközösségek) vitális szerepe a szocializáció médiaprogramozottsága

6 5. Az információs forradalom
hang- és képtárolás egyszerűsödése és kommercializációja, „alacsony küszöbű” kooprodukció a világháló lehetőségei -- hálózatiság és bekapcsoltság, „hálókompetencia” mobiltechnológia -- másodlagos szóbeliség és írásbeliség (sms), a kép- és hangkommunikáció konvergenciái új elektronikus eszközök -- a társadalmi kontroll és az egyéni autonómia új dialektikája, új multiplikációs lehetőségek a társas befolyásolás régi modelljeinek érvénytelenedése?

7 6. A virtuális valóság A kulturális valóság szükségszerű virtualizáltsága -- a valóság közös kreációja -- a régi élethelyzetek naturalizmusának romantikus (tév)képzetei a sűrített, hiperreális médiavalóság virtualitása -- a manipuláció rémképei -- a korrektív információs befolyásolás illúziói szükségletirányított virtuális valóságépítés és -használat -- a széleskörű hozzáférhetőség új lehetőségei -- interaktív virtualitás -- virtuális dialógusok, közösségek és identitások

8 7. A virtuális valóság és a szokott színterek viszonya
a fantázia mint természetes virtualizáció -- a virtuális valóság mint a fantázia materializációja és (autonóm vagy manipulatív) multiplikációja a fantáziafolyamatok elhanyagolása az egészségfejlesztésben és a drogmegelőzésben -- a belső multiplikáció modelljeinek (és ezek kommunikációs dimenzióinak) hiánya a gyakorlatban netabúzus és netfüggőség -- menekülés a tényleges valóságból -- realitás vagy értelmezési parabola? chat-, gaming-, gambling-, (cyber)sex-, ill. szerep (identitás) -- abúzus és addikció -- és ezek viszonya az „életvalósághoz” virtuális függőségek mint szer- vagy más viselkedési-, ill. „szerfüggetlen” függőségek alternatívája vagy kiegészítője?

9 8. A virtuális valóság realitásai, pozitívumai
valós közösségteremtő erők a hálózati kompetenciákban -- kognitív fejlődés és feltöltődés -- szociometrikus szerep -- valóságos kommunikáció (az eszközhasználat és a virtuális tér kapcsán) -- a virtuális közösségek ereje (a Granovetter-modell kiterjesztése értelmében) a virtuális valóság tényleges realitása -- az eszközhasználat műveletiségében rejlő racionalitások -- információs kötődés a konvenciókhoz? regresszió, eltávolodás a virtuális valóságtól a szerfüggőség kialakulási folyamatában segítségkérési lehetőségek a világhálón

10 9. Információs társadalom és virtuális valóság korosztályi kérdései-- a függőségek szempontjából
a „rászokásos” -- serdülő -- korosztály döntően „fogyasztói” viszonyulása a digitális kultúrához -- chatfórumok, blogok, új virtuális közösségformák proszociális hatása -- az interaktivitás preventív szerepe? a fiatal felnőttkor aktivitása a virtuális hálózatépítésben -- értékképviselet, problémamegoldó dialógus, új mozgalmak? idősebb nemzedék: új típusú drogdiskurzusok a virtuális térben -- megoldások keresése az információs hálókon -- új típusú tanácskérések (Ranschburg Jenő: Pszichológiai tanácsadás neten Urbis, Budapest) az önsegítés új lehetőségei -- virtuális önsegítő csoportok

11 10. Információs és virtuális színtér?
Új kommunikációs módok a megelőzésben -- kidolgozandó terület -- kontextualizáció, a szimbólumok jelentősége, metaforák, narratív megközelítés, üzenetrendszerek -- a szocializáció (manipuláció, indoktrináció) sűrített alkalmazásai színtérkötések -- a virtuális valóság átkötési lehetőségei a hagyományos színterek felé -- az iskola példája -- a kortárssegítés -- a gondozás és utánkövetés a hálón át -- kampányok behatolása a virtuális térbe közösségszervezések a megelőzés, ártalomcsökkentés és rehabilitáció területén -- a virtuális valóság mint a hagyományos közösségek és szolgáltatások közvetítője és katalizátora -- a valós segítés koordinációja virtuális valóság és információs társadalom a helyreállás folyamatában -- a hagyományos terápiás közösségek digitális kitágítása


Letölteni ppt "Információs társadalom -- virtuális valóság -- színtér?"

Hasonló előadás


Google Hirdetések