Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaZita Tamásné Megváltozta több, mint 7 éve
1
HANS MEMLING (b. ca. 1440, Seligenstadt, d. 1494, Brugge)
Albert De Vriendt (1843 – 1900): Hans Memling 1491 (42 x 25 cm) Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen Források: Keresztény Múzeum honlapja /Urbach Zsuzsanna/ Művészet 1906 évfolyam , Takács Zoltán
2
Az előző előadásokban az Eyck testvérekről és Rogier van der Weydenről hallottunk, akiknek a példája lenyűgöző erővel hatott Brüsszel, Gent és Brügge festőire, közöttük Hans Memlingre, aki nem sokat újítva folytatta a két nagy előd művészetét. Max Friedlender, a németalföldi festészet kutatója erről a következőket írta: „Memling nem volt sem felfedező, mint van Eyck, sem pedig feltaláló, mint Weyden. A szemlélés szenvedélyes s hit fanatizmusa egyaránt hiányzik belőle.”Ami viszont nem hiányzik Memling művészetéből, az a szív , a derűs harmónia és az itáliai ízlés ismeretét feltételező higgadt, kerekded festésmód. Ez a lágyabb, kevésbé drámai előadás jellemzi azt a két, Magyarországon található képét is, amelyeknek a bemutatására vállalkoztam. Az Esztergomi Keresztény Múzeumban láttam meg ezt a parányi „Fájdalmas Krisztus”-t.
3
A Fájdalmas Krisztus (1490 után)
HANS MEMLING A Fájdalmas Krisztus (1490 után) tempera és olaj, tölgyfa (?) 12,9 x 9,2 cm
4
A kép nagy erejű, nehéz otthagyni, vissza-vissza vonzza a tekintetet.
Minden bizonnyal az egyéni áhitat célját szolgáló személyes tárgy volt, esetleg úti oltár, vagy portré diptichon része. Szokatlan és megdöbbentő a megkínzott, keresztre feszített, halott Krisztus élő emberként ábrázolása, aki a kép nézőjének mutatja sebeit, együttérzésre szólítva fel őt. A nagyított képen jól láthatóak, szinte kitapinthatóak Krisztus homlokán a vércseppek és az arcán legördülő könnycseppek. Ezeknek az ilyen, térhatású megfestését az olajfestés művészi alkalmazása tette lehetővé, aminek feltalálását Giorgio Vasari az Eyck fivéreknek tulajdonította.
6
Memling a Frankfurt melletti Seligenstadtban született 1440-ben.
(Mátyás király kortársa volt és a velencei Bellini fivérekkel, valamint a toszkánai Leonardo da Vincivel egyidőben alkotott.) Kölnben tanult,majd Brüsszelben Weydennél. 1465-ben telepedett le a gazdag kikötővárosban Brugge-ben, ahol 1494-ben bekövetkezett haláláig lakott. Kivételesen nagy számú képe maradt fenn. Mintegy 100 oltárkép és diptichon, valamint több, mint 30 portré. Népszerű, sikeres művész volt. Brugge-ben nagy tisztelettel ápolják emlékét. A korabeli Szent János Kórházban létrehozták a Memling Múzeumot, ahol 6 alkotása látható, közöttük a kórház templomának főoltára.
7
Brugge Köln Brussel Frankfurt
8
Memlingmúzeum, Szent János Kórház Brugge
9
HANS MEMLING Szent János oltár 1474-79 Memlingmúzeum, Szent János Kórház, Brugge
10
Greverade (Passio) oltárára büszke a lübecki Szent Anna Múzeum
11
HANS MEMLING Greverade oltár 1491
St. Anne's Museum Lübeck Olaj, fa, 205 x 150 cm
12
Ennek, az utolsó monumentális művének redukált változatát Budapesten a Szépművészeti Múzeumban láttuk. A 60x120 centiméteres házi-oltár - bal szárnya a keresztvitelt, - középső táblája a Kálváriát, - jobb szárnya Krisztus feltámadását ábrázolja.
13
olaj és tempera, fa, 58.2 × 27.4, 56 × 63, 57.8 × 27.8 cm
HANS MEMLING Kálvária (Házi szárnyasoltár ) Szépmûvészeti Múzeum, Budapest olaj és tempera, fa, 58.2 × 27.4, 56 × 63, 57.8 × 27.8 cm
14
A Kálvária képen a horizont ¾-ed magasságban van, a függőleges tagoltság szimmetrikus, Krisztus keresztje középre került. A kép előterében középen nagy tér maradt üresen. Az asszonyok elegáns ruhákban hangsúlyosan helyezkednek el a bal sarokban. Különösen díszes Mária Magdolna ruhája. Velük szemben egészen összezsugorodik a Krisztus palástjáért sorsot húzó katonák csoportja. Krisztus keresztjének bal oldalán Longinus, vele szemben párhuzamosan a centurio és egy másik lovas helyezkedik el. Memling tüzes, átlátszó és világító színeket használt. Ellentéteket,amiket ibolyárnyalatú tónusok kötnek össze átmenetként.
16
Nézzük meg a két oldalszárnyat:
A Keresztvitel cselekményének hátteréül egy várkapu és várfalak szolgálnak.. Krisztus arcán nem látszik a a szenvedés, a körülötte lévő emberek tekintete nem sajnálkozó, nincs közöttük gúnyolódó. Krisztus feltámadásának ábrázolása példa arra, hogy Memling nemcsak a hagyományokat folytatta, hanem újító is volt. A sírból kiemelkedő testet ragyogó fényben látjuk, amihez hasonlót a későbbi években készült festményeken találunk.
18
A teljes oltáron a három jelenet összekapcsolását a képről-képre folytatódó felhőzet is jelzi, ami a középső táblán a legsötétebb. Javaslom, hogy nézzék meg mindkét Magyarországon található képet.
19
olaj és tempera, fa, 58.2 × 27.4, 56 × 63, 57.8 × 27.8 cm
HANS MEMLING Kálvária (Házi szárnyasoltár ) Szépmûvészeti Múzeum, Budapest olaj és tempera, fa, 58.2 × 27.4, 56 × 63, 57.8 × 27.8 cm És most lássuk Memling zenélő angyalait és hallgassuk Gillame Dufay muzsikáját:
20
HANS MEMLING : ZENÉLŐ ANGYALOK Koninklijk Museum Antwerpen Olaj fán, 165 x 672cm Zene: Guillaume Dufay ( ) Resistera
22
tromba marina hajlított trombita tenor-schalmei psaltérium lant . . . . .
23
egyenes tolótrombita portatív orgona hajlított tolótrombita hárfa fidula
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.