Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaÖdön Fekete Megváltozta több, mint 7 éve
1
IR – IT AZ INFORMÁCIÓ-GAZDÁLKODÁS ALAPJAI (Bevezetés)
Szent István Egyetem
2
VÁLLALATI INFORMÁCIÓS RENDSZEREK GAZDASÁGI INFORMATIKA
Mi lehet egy ilyen című tantárgy célkitűzése…?
3
Ön mit vár a tárgytól…?
4
…tegyünk mindjárt egy rövid kitérőt!
6
Információs szupersztráda
Informatika Információrobbanás Információpolitika Hálózatok ICT (IKT) Kibertér Információs- és tudás társadalom Információ- és tudásipar Globalizáció Új gazdaság Információ- és tudásmenedzsment Információtranszfer Információmenedzser Elektronizáció Információbróker Informetria
7
ICT (IKT) Információs szupersztráda Informatika Információrobbanás
Információpolitika ICT (IKT) Hálózatok Kibertér Információs- és tudás társadalom Információ- és tudásipar Globalizáció Új gazdaság Információ- és tudásmenedzsment Információtranszfer Információmenedzser Elektronizáció Információbróker Informetria
8
INFORMÁCIÓGAZDÁLKODÁS
Információmenedzsment (IT Management) IT ? IT = Információ TECHNOLÓGIA újabban ICT = Információ – Kommunikáció - Technológia
9
Az információgazdálkodás definíciója
Az információgazdálkodás adott vállalati erőforrá-sokkal, úgy mint az IT infrastruktúrával, pénzügyi eszközökkel, emberi erőforrásokkal, üzleti folya-matokkal és a vállalati érintettek érdekeivel történő gazdálkodás azon célból, hogy a vállalati célok eléré-séhez szükséges információk és adatok előálljanak. Az információgazdálkodás egyszerre jelent techno- lógiát és ökonómiát, alapvető célja pedig a vállalat számára releváns információk és adatok megszerzése.
10
Az információs rendszerek vizsgálatánál nem hagyhatjuk figyelmen kívül a technológiát!
11
A technológia ismerete nem kerülhető el
Mert akit a szervezeten belül felelőssé tesznek a vállalati információs rendszer ügyeiben, ha nem is szakember Akkor is tisztában kell lennie annak a technoló-giának az alapjaival, és a vele kapcsolatos kérdésekkel, amelynek amelyet rábíztak, Technológiai ismereti tegyék lehetővé, hogy magas színvonalon végezze munkáját, Ha részt vesz egy megbeszélésen, legyen fogalma arról, miről is beszélnek a műszakiak!
12
Mielőtt a vállalati információs rendszerekkel foglalkoznánk címszavakban tekintsük át az IT fő fogalmait és területeit
13
Mit értünk Információtechnológia (IT) alatt?
(a) „adatfeldolgozás" adatok automatikus összeállítása, tárolása, feldolgozása és visszakeresése, beleértve: mikro, mini és mainframe számítógépek központi egységeit; kapcsolódó perifériákat úgymint terminálokat, dokumentum szkennereket, szövegfeldolgozókat, intelligens másolókat, off-line tároló- és nyomtató rendszereket, adat-átviteli berendezéseket; és kapcsolódó szoftvereket úgymint operációs rendszereket, könyvtár- és karbantartó rutinokat és alkalmazás-szoftvereket. (b) "telekommunikáció" hang, adat, üzenet és videó átvitelt jelent, magába foglalja a nyilvános telekommunikációs rendszerek átviteli és kapcsoló szolgáltatásait, valamint a működtető- és hálózati szoftvert is. (c) „irodai rendszerek" olyan irodai eszközök, mint például az írógépek, másológépek, regiszterek; mikrofilm olvasók, nyomtatók és nyomtató szolgáltatások. (d) „szolgáltatások" tanácsadás, tervezés, üzemeltetés az információtechnológia bármely területén, rendszerekhez és hálózatokhoz. ?
14
A TECHNOLÓGIÁK Hardver Intellektuális javak (szoftverek)
(Tele)Kommunikáció (IT) Szolgáltatások Hálózatok
15
Az Információtechnológia címszavakban Hardver (Hardver, Intellektuális javak, Kommunikáció, Szolgáltatások) Mainframek és nagy szerverek Blade szerverek Személyi számítógépek Másológépek, Szkenerek, Nyomtatók, Faxkészülékek Projektorok SANS (Storage Area Network Systems) Holographic Versatile Disc (HVD) 3.9TB Imaging PDA Geographic Information Systems
16
Az Információtechnológia címszavakban Intellektuális javak (Hardver, Intellektuális javak, Kommunikáció, Szolgáltatások) Intellektuális javak Operációs rendszerek Windows Linux, Unix OS/2 Szövegszerkesztők Táblázatkezelők Adatbázis kezelők Pénzügyi menedzsment rendszerek ERP és CRM rendszerek Nyílt forráskódú szoftverek Kommunikációs szoftverek
17
Mobil telefon, (GSM, 3G, DECT) Voice over IP (VOIP)
Az Információtechnológia címszavakban (Tele)Kommunikáció (Hardver, Intellektuális javak, Kommunikáció, Szolgáltatások) Telefon Mobil telefon, (GSM, 3G, DECT) Voice over IP (VOIP) MPLS (Multiprotocol Label Switching) Hálózatok (Távbeszélő, LAN, WAN, MAN, Internet) Routerek, switchek VPN (Virtual Private Network) WiFi (wireless fidelity) Video Conferencing Satellite
18
Az Információtechnológia címszavakban (IT) Szolgáltatások (Hardver, Intellektuális javak, Kommunikáció, Szolgáltatások) Szolgáltatások Komplex üzemeltetés Karbantartás Rendszer-visszaállítás Megsemmisítés Internet (Web development, portal, hosting) Application Service Providers (ASP) Munkaerő kölcsönzés Alkalmazás fejlesztés Projekt menedzsment Képzés (tantermi és internet) Gyártói szaktanácsadás IT management szaktanácsadás
19
Az Információtechnológia címszavakban Hálózatok
Hálózatok: - Nyilvános távbeszélő hálózat, ISDN, xDSL - Magánhálózatok (adat, hang, bérelt vonalak) - LAN, WAN, MAN Voice over IP (VOIP) - toll bypass (WAN, trunk) - LAN Internet, Intranet, Extranet VPN (Virtual Private Network) WiFi (wireless fidelity) a,b,g - WLAN, VoWLAN
20
Az Információtechnológia címszavakban Fontosabb kommunikációs alapszolgáltatások (Hangkommunikációs megközelítésben) Főnök-titkári rendszer Híváskezelő csoport Hívásátvételi csoport Díjszámláló rendszer, híváskorlátozások Kezelői készülék(ek), automata kezelő Hangbemondások, Hangposta, IVR PIN és projekt-kód, (azonosító kártya) Címtárak, LDAP, CTI Integrált DECT rendszer
21
Informatikai hálózat, telefon hálózat
PC-k Számítástechnikai központ IP hálózat (LAN) WAN hálózat, Internet informatikai hálózat Telefonközpont Nyilvános Távbeszélő hálózat Helyi telefon Telefonok Alközponti telefon hálózat Strukturált kábelezés
22
Infokommunikációs hálózat
WAN hálózat, Internet (Integrált Adat- és Telefon Magánhálózat) Nyilvános Távbeszélő hálózat telefonok Telefonközpont (kommunikációs szerver) Számítástechnikai központ IP hálózat (LAN) (Strukturált kábelezés) IP telefonok PC-k PC-k infokommunikációs hálózat
24
A Felhő
25
JÖVŐKÉP / ”JELENKÉP” Közösített hálózatok, azonos felhasználói lehetőségek
Egyesített hálózatrész Központi iroda/ Számítóközpont WAN Mobil PSTN VPN Mobil kliens IP kliens Megbízható Média Átjárók Azonos felhasználói élmény Fiókiroda Mobil dolgozó Otthoni munka Központ .
26
A konvergencia következő lépésében
Wireless kis irodák és vállalkozások Wireless és Mobil hálózati integráció Multifunkcionális készülékek Jelenlét több hálózatban
27
A konvergencia következő lépésében
Wireless kis irodák és vállalkozások Wireless és Mobil hálózati integráció Multifunkcionális készülékek Jelenlét több hálózatban
28
A konvergencia következő lépésében
Wireless kis irodák és vállalkozások Wireless és Mobil hálózati integráció Multifunkcionális készülékek Jelenlét több hálózatban
29
Együttműködési területek
Adat-integráció Meta-adatok Információ elérés BIZTONSÁG (erről külön is kell beszélnünk…) Összekapcsolódás
30
Együttműködési területek
Összekapcsolódás alatt olyan komponenseket és specifikációkat értünk, amelyek lehetővé teszik különböző rendszerek között a kommunikációt és az információcserét a felhasználók és a szolgáltatók között, Adat integráció alatt olyan komponenseket és specifikációkat értünk, amelyek lehetővé teszik adatok értelmezését, beleértve a kódokat, felismerő metodikát, és megjelenítést, Információ elérés alatt olyan komponenseket és specifikációkat értünk, amelyek lehetővé teszik a felhasználók számára az elektronikus hozzáférést a vállalat információihoz és szolgáltatásaihoz különböző átviteli csatornákon és eszközökkel, BIZTONSÁG alatt olyan komponenseket és specifikációkat értünk, melyek az információk biztonságos cseréjét teszik lehetővé, valamint biztonságos hozzáférést nyújtanak a „public sector” információihoz és szolgáltatásaihoz, Meta-adatok azoknak az elemeknek az alapkészlete, amelyek olyan adatokat tartalmaznak, amik hivatalos információk hatékony visszakereséséhez és menedzsmentjéhez szükségesek.
31
Létezik-e BIZTONSÁG ?
35
Kötelező irodalom! Kötelező irodalom!
36
Válasz a feltett kérdésre:
Mi lehet egy ilyen című tantárgy célkitűzése…? Válasz a feltett kérdésre: A tantárgy fő célkitűzése, hogy adjon egy közös nyelvet, amely segítségével a közgazdászok és az informatikusok eredményesen kommunikálhatnak!
37
Van kérdés?
38
Köszönöm a figyelmüket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.