Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

VISELKEDÉSELEMZÉS, VISELKEDÉSTERÁPIÁS és KOGNITÍV TERÁPIÁS MÓDSZEREK

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "VISELKEDÉSELEMZÉS, VISELKEDÉSTERÁPIÁS és KOGNITÍV TERÁPIÁS MÓDSZEREK"— Előadás másolata:

1 VISELKEDÉSELEMZÉS, VISELKEDÉSTERÁPIÁS és KOGNITÍV TERÁPIÁS MÓDSZEREK
Lajkó Károly SZTE, Magatartástudományi Intézet

2 Miért jelennek meg kóros viselkedésformák?
Lélek mélyén zajló folyamatok miatt? Az agy biológiai zavara miatt? Környezeti stresszek következtében? Több tényező kombinációja? Kóros, illetve normális viselkedés meghatározói minőségileg mások-e?

3 VISELKEDÉSELEMZÉS ELMÉLET általános elvek
Mely tényezők kapnak szerepet a viselkedés megjelenésébe? Mely tényezők változtathatók gyakorlatban? GYAKORLAT egyéni tervezés Egy adott személy viselkedésének megjelenésében szerepet játszó környezeti tényezők azonosítása

4 Az emberi viselkedésszabályozás színterei
I. Viselkedés következményei II. Biológiai tényezők III. Nyelvi szabályozás (szociális környezet normái) Kóros viselkedésformák: az egyes viselkedés meghatározó tényezők szerencsétlen kombinációja

5 A VISELKEDÉSTERÁPIÁK A tanulás elveire épül
Belátásból nem következik a változás A múlt helyett jelen viselkedés a fontos Konkrét célokat tűz ki: félelmek leküzdése, evési-ivási problémák, önértékelési zavarok, halogatás, szexuális nehézségek, emberi kapcsolatok javítása,stb

6 A TANULÁS FORMÁI I. Nyelvi képesség nélküli Klasszikus kondicionálás
Operáns kondicionálás Obszervációs tanulás II. Nyelvi képességre épülő szabályok követése (akarat)

7 Klasszikus kondicionálásra épülő terápiák
Szisztematikus deszenzitizáció (fóbiák) ellenkondicionálás (relaxációban) szorongás hierarchia Averziós terápia (etikai kérdések) homoszexuálisok, alkohol betegek Inger-elárasztás (egyszerű fóbiák)

8 Operáns kondicionálásra épülő terápiák
Viselkedés érzékeny a következményeire Szelektív megerősítés gyermekek, krónikus mentális páciensek Szociális készség tréningek asszertív viselkedés (‘nem’ mondás) Önkontroll módszerek (kóros étkezés, ivás) ingerfeltételek szabályozása, önjutalmazás Premack elv

9 Obszervációs tanulásra épülő terápiák
Imitáció: nem kell nyelvi készség Helyettesített megerősítés: hasonló következménye lesz viselkedésemnek Modell tanulás: komplex viselkedés elsajátítása normarendszer átvétele (példakép)

10 Kognitív elvekre épülő terápiák
Gondolatok viselkedést befolyásoló szerepe A gondolkodás torzításának korrigálása Téves meggyőződések felülírása Automatikus negatív gondolatok kiszűrése Beck kognitív triád: maladaptív hiedelmek önmagunkra az aktuális élményeinkre és a jövőre vonatkozóan

11 Viselkedésterápiák kombinációja
Szorongásos, depressziós kórképekben A depresszió kombinált kezelése: Edukáció Relaxáció Asszertív tréning Megerősítők számának növelése

12 Komplex esetek megközelítése
A rejtett stresszek azonosítása Tüneti viselkedés operáns jellege Kritikus személy rejtett szerepe: (valóságos vagy virtuális) Új normarendszerek megfogalmazása Akut helyzetek gyógyszeres kezelése

13 Terápiás alapelvek Hatékony viselkedés befolyásolók legyünk
Viselkedésszabályozást pontosan ismerjük Környezeti kontingenciákat változtassuk meg A megerősítés beépített hibáit korrigáljuk közvetlen megerősítés intermittáló megerősítés Megerősítés felhasználása: Premack elv A büntetés káros hatásainak áttörése extinkció elősegítése elkerülő viselkedés felszámolása

14 A pszichoterápia fő hatótényezője: a készség tréning
Sikeres interperszonális viselkedés elősegítése (több megerősítő, kevesebb büntető) Biológiai működés átállítása: defenzív helyett offenzív lelki állapot Az elkerülő viselkedés visszaszorítása Az anticipáció pontosítása, optimista jövő

15 Az asszertivitás alapgyakorlata: „nem” mondás képessége
- Nekem ezt a kérést nehéz lenne teljesíteni. Mégis szeretnéd? - Igen! - Te aztán tudod az érdekeidet érvényesíteni. Ez esetben az én rovásomra szeretnéd..

16 Az asszertív viselkedés formai elemei
Feladatjátszó-helyzetekben gyakorlás Tekintetkontaktus tartása Megfelelő testtartás Gesztusok igazítása Tagolt, hangos, nyugodt beszéd Hatásszünetek alkalmazása Viselkedésváltozás elvárása

17 Az asszertivitás hatótényezője
Ürügy-lényeg megkülönböztetés módszere a tartalom: ürügy válaszolni a lényegre kell A lényeg: az egyén indokolatlan negatív minősítése, (lekezelése, kihasználása, visszautasítása) elítélhetőség kontextusába helyezése A válasz tartalma: a másik viselkedésének összevetése az együttélés írott, íratlan szabályaival a kapcsolat változásának kilátásba helyezése

18 Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének hatásai
Azonnal ellátja következményekkel a másik viselkedését Felhívja a figyelmet az együttélés normáira Lehetőséget ad a konfliktusok kultúrált megoldására, agressziót megelőzi Nem csak a pszichiátriai, hanem a testi betegségeket is pozitívan befolyásolja Életminőséget javítja

19 Melyik választ preferálná?
Egyik csoporttárssal moziba megy és arra kéri, hogy ön fizesse ki a mozijegy árát, mert nincs nála pénz. De korábban már hasonló ürügyekkel egy-két ezer forintos tartozást halmozott fel. A. - Jól van, de erről jut eszembe, hogy akkor nem csak a mozijegy árával jössz, hanem a korábbi tartozásaidat is kellene rendezned. B. - Nekem ez problémát okozna, mert folyamatosan azt érzem, hogy te az én érdekeimet mindig háttérbe szorítod.

20 Melyik választ preferálná?
A vállalat egyik befolyásos embere mondja a következőt: Ha elfogadja azt a munkakört, amit a vezérigazgató felajánlott önnek, akkor velem gyűlik meg a baja. A.- Ezt az álláspontját a vezérigazgatóval is fogja tudatni? B.- Azért mondja ezt, mert nem tart alkalmasnak erre a munkakörre?

21 Melyik választ preferálná?
Főnöke ingerülten szóvá teszi, hogy nem végeztek el egy munkát, amely valójában nem az ön feladata lenne. A. - Ez nem az én feladatom! B. - Megértem, hogy bosszús, csak azt nem tudom, hogy miért nekem tetszik ezt mondani.

22 Melyik választ preferálná?
Az egyik csoporttársa megjegyzi: Még mindig ezzel az özönvíz előtti mobillal telefonálsz. A. – Igen, most szégyellnem kellene magamat emiatt! B. - Nekem megfelel. Megbízhatóbb, mint az újak.

23 Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszere az orvosi gyakorlatban
Az orvos-beteg kapcsolatban mind a betegség, mind az orvostudomány ürügy A lényeg: bizalomra épülő együttműködés megteremtése „Problémás” helyzetek megoldása „Problémás” betegek kezelése „Problémás” orvosok önismerete

24 Az orvos stressz-helyzetei I.
„Problémás” betegek helyett a problémák kezelése (minősítés kerülése) Betegek bizalmatlan, ellenséges viselkedése Az együttműködés hiánya A „tudálékos” beteg A „manipulatív” hozzátartozó A rossz hír közlése, együttérzés terhei

25 Az orvos stressz-helyzetei II.
A problémás önismeret Szakmai bizonytalanságok „Omnipotencia” érzése, túlértékelés Hierarchia viszonyok a vezetőkkel Territórium viták a kollégákkal Az orvosi identitás válságai, a „kiégés” Pszichológiai segítség elfogadása

26 Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének gyakorlása
A bizalmatlan beteg Ürügy: legyen szíves valamilyen komolyabb vizsgálatra elküldeni, már tíz éve fáj a fejem és semmit sem javultam. A lényeg: Mit gondol, ki hibáztatható ezért a krónikusan meglévő problémájáért? Azt érzi, hogy elégedetlen velem?

27 Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének gyakorlása
Ellenséges beteg Ürügy: Ön nem orvos, ön egy hentes! Fel fogom jelenteni. A lényeg: Biztos benne, hogy ez a meglehetősen lesújtó minősítése megalapozott? Mi van akkor, ha ez valójában csak indokolatlan rágalmazás?

28 Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének gyakorlása
Az együttműködés hiánya Ürügy: Önnek kórházi kezelésre és szigorú ágynyugalomra van szüksége. - Doktor Úr, én nem maradok itt! A lényeg: Bizonyára alapos oka van, hogy ilyen döntést hozott. Nem mondaná el, hogy mi az az ok, ami miatt akár életveszélyes helyzetbe is kerülhet?

29 Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének gyakorlása
A „tudálékos” beteg Ürügy: Doktor Úr, úgy érzem, hogy nekem a csontvelőm van elrohadva. Nem tudna valamilyen jó gyógyszert adni erre? A lényeg: Ön természetesen olyan szavakkal számol be a bajáról, ahogy azt érzi. El tudna-e fogadni más, azaz orvosi magyarázatot a tüneteinek okáról?

30 Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének gyakorlása
A „manipulatív” hozzátartozó Ürügy: Behoztuk a mamit, fel kellene venni egy kis felerősítésre. A lényeg: Mi lesz akkor, ha a vizsgálat azt mutatja, hogy az ön anyja nem igényel sürgősségi intézeti ellátást és az üres ágyakat súlyosabb betegek számára kell fenntartani?

31 Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének gyakorlása
A rokkantnyugdíjazáshoz papír kellene Ürügy: Írja bele, hogy én nem tudok dolgozni, mert nagyon fáj a derekam! A lényeg: Nézze, nekem bajom lenne abból, ha vizsgálati leletekkel nem tudom igazolni a diagnózist. Szeretné, hogy mégis az elvárásai szerint írjam meg a leletet?

32 Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének gyakorlása
A rossz hír közlése, együttérzés terhei Ürügy: Sajnos a szövettani eredmény azt mutatatta, hogy nem jóindulatú a daganat. - Akkor tehát hamarosan meg fogok halni? A lényeg: Ezt senki sem tudhatja pontosan, csak azt, hogy bárhogyan is alakul az állapota, mi mindig ön mellett leszünk.

33 Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének gyakorlása
A büntető főorvos Ürügy: Kórteremben a betegek előtt a főorvos ingerülten mondja: - Ne szerencsétlenkedjen már azzal a vénás injekcióval! A lényeg: Biztosan tetszik tudni, hogy nem fog javulni a kézügyességem, ha a betegek előtt megszégyenítenek.

34 Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének gyakorlása
A territórium villongások paramedikális személyekkel Ürügy: Magának sem esne le az aranygyűrű a kezéről, ha egyszer megmérné a beteg vérnyomását. A lényeg: Gondolja, hogy ilyen hangnemben előadott kérés után szívesen fogom segíteni az önök munkáját?

35 Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének gyakorlása
A pszichológiai segítség elfogadtatása Ürügy: Kollégája jól érezhetően ittas állapotban kezd el dolgozni, ingerülten beszél a betegekkel. A lényeg: Szeretnék nekem valamit visszajelezni a jelenlegi állapotodról, de félek, hogy nem segítségnek vennéd, hanem ellenségeskedésnek.

36 Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének gyakorlása
Egy fiatal embernek egy hónapja fája a hasa. Hajnali 2-kor megy sebészhez. Ürügy: A vizsgálat szinte teljes biztonsággal kizárja, hogy nincs sebészeti betegsége. Valószínű, hogy stressz okozhatja a tüneteit. Pszichiáterhez kellene fordulnia. Beteg: akkor csak beképzelem a bajt? Lényeg: Majd III. évben pszichológiai gyakorlaton

37 Az orvos viselkedéstani önismeret
Kommunikációs stílus: arrogáns, túlzottan határozott kihasználható, szorongó, bizonytalan Milyen normarendszert követ Kiégettség jeleinek felismerése: munkájával elégedetlen betegekkel, kollégákkal rossz viszony túlzott alkoholfogyasztás súlyosabb pszichés zavarok

38 VÉGE


Letölteni ppt "VISELKEDÉSELEMZÉS, VISELKEDÉSTERÁPIÁS és KOGNITÍV TERÁPIÁS MÓDSZEREK"

Hasonló előadás


Google Hirdetések