Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tudod-e, hogy…? Kollaboratív tudásépítés – wiki alapon

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tudod-e, hogy…? Kollaboratív tudásépítés – wiki alapon"— Előadás másolata:

1 Tudod-e, hogy…? Kollaboratív tudásépítés – wiki alapon
eTanulás Szakmai Kollégium előadássorozat Szeged, május 20. Tudod-e, hogy…? Kollaboratív tudásépítés – wiki alapon szegedi demo

2 Vázlat Az online kollaboratív tanulási környezet jellemzői és lehetőségei A „Tudod-e hogy?” projekt lényege A Netgeneráció 2010 kutatás eredményei Megvalósítás Példák itthon és külföldön szegedi demo

3 Fogalmak CSCL = Computer-Supported Collaborative Learning
számítógéppel segített kollaboratív tanulás „szetelés” számítógépes együtt tanulás szegedi demo

4 Mire jó és mire nem? Nem egy jól körülhatárolt tananyag megtanulására való! Cél: egy-egy témával kapcsolatban közös kutatás és kommunikáció révén a diákok maguk építsék fel tudásukat. A tanár ebben a folyamatban csak segítőtárs és nem irányító. szegedi demo

5 Az online kollaboratív tanulási környezet jellemzői
együtt munkálkodás egy közös téma vagy feladat kapcsán elhárulnak az együttműködés térbeli és időbeli akadályai alkalmas komplex problémahelyzetek demonstrálására eszközök széles választékának biztosítása szegedi demo

6 A lényeg A kollaboratív, azaz az együttműködést segítő folyamatok.
Kreatív alkotási környezet. A tanulás, a tudásalkotás a tanulók közötti interakciók segítségével jön létre. szegedi demo

7 Interakciók eszmecsere együttműködés kérdések megfogalmazása
gondolatok, vélemények hangoztatása, ütköztetése érvek, ellenérvek építő jellegű kritika konszenzus szegedi demo

8 Online kommunikáció Csevegés Közös mappa Levelezőlista
Fórum Faliújság Szavazás Vélemény-nyilvánítás Közös mappa Dokumentum-feltöltés és –tárolás Verziókövetés Ötletelés Strukturálás szegedi demo

9 Hipotézis Az aktív részvétel az interakciókban elősegíti a hatékonyabb tanulást! Ezzel a kutatási témával foglalkozik a nemzetközi KP-Lab (Knowledge Practices Laboratory) projekt ( ) hármas számú esettanulmánya (Kárpáti Andrea, Dorner Helga). szegedi demo

10 Miért éppen wiki?

11 A wiki filozófiája A lapok létrehozásának és javításának gyorsasága, egyszerűsége a wiki technológia egyik legfontosabb jellemzője. A wikik inkább könnyítik a hibák javítását, mintsem hogy megnehezítsék az elkövetésüket. szegedi demo

12 A wiki nyújtotta lehetőségek – 1.
Lehetővé teszi, hogy a szerkesztők (általános esetben bárki) a laphoz új tartalmakat adjanak, vagy azon tartalmat módosítsanak. Folyamatos párbeszéd biztosítása az olvasók és a szerkesztők számára (vitalap fül = discussion). szegedi demo

13 A wiki nyújtotta lehetőségek – 2.
Minden mentéshez tartozik egy link, dátummal, időponttal, a szerkesztő nevével vagy IP-címével. Így könnyen követhető, ki milyen tartalmat adott hozzá, milyen változtatást végzett, szükség esetén bármelyik állapot egy kattintással visszaállítható (laptörténet fül = history). szegedi demo

14 A projekt célja A wiki alapú weboldal létrehozásával: lehetőséget biztosítani az érdeklődő diákoknak kollaboratív tudásépítésre az általuk választott vagy a tanár által kijelölt témákban. szegedi demo

15 Célcsoport, munkaformák
Elsősorban ‑ de nem kizárólagosan ‑ az évfolyamos korosztály, iskolatípustól függetlenül. A diákok egyénileg vagy csoportokban dolgozhatnak, regisztráció után. szegedi demo

16 Diákok feladata kérdéseket tegyenek fel, amiket mások megválaszolhatnak kérdéseket tegyenek fel, és azokat megválaszolják megválaszolják mások kérdéseit kommentálják, javítsák, egészítsék ki, értékeljék mások kérdéseit/válaszait. szegedi demo

17 Követelmények Érdekesek, gondolkodtatóak, újszerűek legyenek! (Lehetőleg ne csak tényekre, adatokra vonatkozzanak.) Lehetőség szerint képeket, hangokat, animációkat, videókat tartalmazzanak – de saját készítésűeket! Csak a saját illusztrációk mellett alkalmazhatnak szabadon felhasználhatóakat, indokolt esetben. szegedi demo

18 Interakciók egymás anyagaihoz kritikus és/vagy építő jellegű megjegyzések fűzése esetleg szerkesztés szavazás egymás anyagaira: „A hét legjobb kérdése” „A hét legjobb válasza” stb. témakörökben. szegedi demo

19 Szabályok a wiki használatának szabályait egyértelművé kell tenni minden használó számára ezeket következetesen be kell tartatni a tanulók anyagai moderátori jóváhagyás után válnak publikussá A „Tudod-e, hogy?” wiki konkrét szabályai még kidolgozás alatt vannak! szegedi demo

20 Tanári kihívások a feldolgozható témák összegyűjtése és kiválasztása
segítségnyújtás a háttéranyagok összeszedésében az egyes tantárgyak közötti integráció megteremtése. szegedi demo

21 Alkalmazási lehetőségei
1-2 órás tanórai időkeretben, megadott témakörben valamennyi tanuló által megírandó anyagok érdeklődő tanulókkal tanárón kívüli tevékenység (tehetséggondozás!) témanapok, témahetek, több hetes projektek keretében megvalósuló tudásépítés szegedi demo

22 Fejleszteni kívánt kompetenciák
szövegértés-szövegalkotási nyelvi matematikai-logikai valamint a digitális kompetencia. Az anyagok szöveges részének elkészítése és feltöltése során fejlődik a… szegedi demo

23 Fejleszteni kívánt kompetenciák
A weblap-készítés, az animációk, a digitális fényképek vagy videók készítése során fejlődik az… esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség szegedi demo

24 Fejleszteni kívánt kompetenciák
A csoporton belüli és közötti együttműködés, probléma-megoldás, az internetes kommunikáció sokféle formájának használatával fejlődik a… szociális kompetencia kommunikációs kompetencia szegedi demo

25 Minimálisan szükséges eszközök
multimédiás személyi számítógép (ideális esetben notebook) wiki szoftver digitális fényképezőgép képszerkesztő szoftver internet hozzáférés szegedi demo

26 További ajánlott eszközök
képdigitalizáló (szkenner) webkamera vagy videokamera mikrofon hang- és videoszerkesztő program rajzolóprogram animáció-készítő program szegedi demo

27 Várható eredmények Szakmai blog a témáról: Egy, a tanulók által közösen épített, tematikus kérdezz-felelek wiki - tematikus kezdőlap: műveltségterületek szerint - tantárgyi koncentráció - kereszttantervi célkitűzések megvalósulása Tanári/diák segédkönyv konkrét gyakorlati tanácsokkal szegedi demo

28 Korlátok nélkül A meglévő eszközökön kívül különleges eszközöket nem vagy csak minimális mértékben igényel. Lehetőséget ad a több tantárgyat átfogó ismeretek integrálására, nem kötődik kötelezően egy-egy tanóra, illetve tantárgy anyagához. (Tanárok együttműködését is igényli bizonyos esetekben!) szegedi demo

29 Komplex fejlesztés Alkalmas a különböző kompetenciák integrált, komplex tevékenységen belüli fejlesztésére Az elkészített produktumok értékelésével fejleszthető a kritikai (és önkritikai!) érzék, a mások munkájának megbecsülése és értékelése (kapcsolat a szociális kompetenciákkal). Támogatja a kooperatív csoportmunkát, de a témaválasztástól és eszközöktől függően differenciálási lehetőséget is biztosít a résztvevő diákok között. szegedi demo

30 Hatékonyságának kulcsa
Az IKT eszközök használata és a többirányú tevékenység összefogása révén jelentős motivációs hatással bír, megköveteli és biztosítja a diákok aktív részvételét a munkában. Olyan virtuális közösségek jöhetnek létre, amelyeknek tagjait a közös érdeklődés, kreatív együtt gondolkodás köti össze. szegedi demo

31 Alternatíva A tudásbázis-építés izgalmas alternatívaként szolgálhat a számítógép/Internet-használat öncélú formáival szemben, miközben a tanulók szinte észrevétlenül jutnak új ismeretek birtokába. szegedi demo

32 Netgeneráció – Prensky (2001) szerint
„A mai diákok – óvodától a felsőoktatásig – képviselik az első generációt, akik ebben az új világban nőttek fel.” „Diákjaink „anyanyelvi” szinten beszélik a számítógépek, a videojátékok és az Internet digitális nyelvét.” „Most egy olyan új generáció áll előttünk, amelynek gondolkodási képességei roppantul különböznek elődeiktől – ők a digitális bennszülöttek.” szegedi demo

33 Netgeneráció 2010 kutatás Készítette: Fehér Péter PhD (ELTE BTK Informatikai és Könyvtártudományi Intézet, Informatika Tanszék, Budapest) és Hornyák Judit (Teleki Blanka Közgazdasági Szakközépiskola, Budapest) Két online kérdőíves felmérés: Tenegen felmérés, 2009 november (1089 fő) és Netgeneráció oktatási intézmény 994 diákja körében, 2010 március szegedi demo

34 Netgeneráció – technikai felszereltség
Alapfok Középfok Felsőfok Saját számítógéppel rendelkezik 79,3% 90,1% 97,4% Internet hozzáférés otthon 84,6% 94,3% Mobiltelefon 95,4% 99,6% 100% Mobil internet 35,4% 26,4% 15,2% szegedi demo

35 Netgeneráció - számítógéphasználat

36 Netgeneráció és web2

37 10-24 évesek digitális jártassága
msn ●●●●● közösségi oldalak ●●●●● film/zeneletöltés ●●●●● skype-használata ●●●● számítógépes (online) játékok ●●● blogolás/weblapszerkesztés ●● tájékozódás: tudomány/napi hírek ●● video-, kép- és hangszerkesztő programok használata: ● szegedi demo

38 Következtetések Az eltérést nem a digitális eszközök hiánya okozza, sokkal inkább magyarázható az alábbi tényezőkkel: attitűd tudáshiány érdektelenség motiváció hiánya. szegedi demo

39 Várható nehézségek Internetről vagy nyomtatott forrásból származó képek esetében szerzői jogi, fényképeknél személyiségi jogi kérdések tisztázása (plágium elkerülése). Nem megfelelő típusú, színvonalú kérdések/válaszok – a többi felhasználó reagálása nyomán ezek valószínűleg kikerülnek a rendszerből, amely önszabályozó módon működne mind tartalmi, mind helyesírási vonatkozásban. szegedi demo

40 Lehetséges lépések tanári (mentori) oldalról
Wiki szoftver kiválasztása, letöltése, telepítése iskolai vagy egyéb szerverre. A wiki testreszabása, beállításainak megadása. A wiki-szerkesztés lépéseinek elsajátítása. Jogosultságok kiosztása (admin, mentortanárok, tanulók). Néhány mintakérdés feltöltése. A tanulók számára a weblap elérhetőségének megadása. A feladatok meghatározása a tanulók számára, szabályok ismertetése, kérésre segítségnyújtás Folyamatos figyelemmel kísérés, moderálás szegedi demo

41 Lehetséges lépések tanulói oldalról
Regisztráció (névvel, iskolával, egyéni vagy csoportos) Alkalmas kérdések kitalálása Illusztrációk (kép, animáció, video- vagy hanganyag) elkészítése/felvétele Illusztrációk számítógépre való letöltése, válogatása, szerkesztése A bejegyzés begépelése, illusztráció csatolása, beküldés (publikálás) - a wiki-szerkesztés lépéseinek elsajátítása. Kérdések megválaszolása Saját kérdésekre adott válaszok, hozzászólások (kommentek) figyelése, reagálás Mások kérdésein való gondolkodás, válaszadás Szavazás „A hét kérdése/válasza” témában Töprengés újabb „alkalmas” kérdéseken. szegedi demo

42 Motiváció A tanulóra ösztönző hatású, amikor saját produktumát látja az interneten. Olvashatja a visszajelzéseket munkájáról. Figyeli, értékeli a kérdéseire adott válaszokat. Aktívan részt vesz és felelősséget vállal a közösség munkájában. szegedi demo

43 10 ötlet a wiki oktatási célú használatához
Nyújts részletes instrukciókat a wiki használatáról (vagy tegyél linket erről a weblapra) és hagyj időt a gyakorlásra. Rögzítsd és tedd közzé a wiki használatának szabályait, és követeld meg ezek betartását. Légy türelmes a diákokkal, és vedd figyelembe, hogy technikai segítségre lehet szükségük a wiki használatának elsajátítása során. Teremtsd meg a bizalom kultúráját a wikin belül. Nyújts egyértelmű és világos információt a (kurzussal kapcsolatos) elvárásokról. szegedi demo

44 10 ötlet a wiki oktatási célú használatához
Kínálj értelmes, autentikus tevékenységformákat (activities). Biztosíts közös célokat a kollaboratív munkához. Definiáld/határozd meg egyértelműen a diákok szerepét, feladatait és az értékelés módját. Emlékeztesd a diákokat a követelményekre és határidőkre. Mutass példákat a kollaboratív tevékenységekre és munkaformákra. Forrás: Barbara Schroeder oktatási blogja Fordította: Fehér Péter PhD szegedi demo

45 Értékelés Egy lehetséges szempontsor: Témaválasztás
Tartalmi megvalósítás Nyelvhelyesség Audiovizuális tartalom Hang, kép és szöveg összhangja Aktivitás az online kommunikációban szegedi demo

46 Tanári kompetenciák Kollaboratív platformok használatának felhasználói szintű ismerete. A tudásépítő felfogással összhangban áll, ha a diákokkal együtt fedezzük fel a kiválasztott platform által kínált lehetőségeket. szegedi demo

47 Megvalósítás (PHP és MySQL támogatással rendelkező) tárhely
domain név regisztrálása (opcionális) wiki szoftverek összehasonlítása: féle féle választott wiki: MediaWiki szegedi demo

48 MediaWiki www.mediawiki.org
PHP programozási nyelven íródott, szabad szoftverű wikicsomag a Wikipediához készült manapság már a Wikimedia Alapítvány több projektje, és más wikik is használják szegedi demo

49 „Tudod-e hogy?” - tesztoldal

50 Hazai példák - felsőoktatás
Jelenleg elsősorban a felsőoktatásban használatos, elterjedését gátolja, hogy sok intézmény részesíti előnyben az eLearning rendszereket (pl. Moodle) Wiki platformon megvalósított információs bázist és blogot működtet pl. a Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Kara: szegedi demo

51 További hazai példák Könyvtárakkal, könyvekkel, olvasással kapcsolatos wiki alapú tudástár (tesztoldal), elsősorban a szakmai közönségnek: SuliWiki: a projekt célja, egy wiki motorokkal és más, tisztán szabad szoftverekkel megvalósított nyílt és szabad oktatási anyag megvalósítása, mely elsősorban, de nem kizárólag az érettségi lexikális követelményeit fedi le oly módon, hogy a főlapok tömören és lineárisan bejárhatók legyenek. szegedi demo

52 Diákwikik a világban Tanulók által tanulóknak készített jelentős wikire egyelőre csak külföldi példák vannak. Mindenképpen izgalmas kihívást jelentene, és bőséges tapasztalattal szolgálhatna a módszer magyarországi kipróbálása. szegedi demo

53 Kidpedia The best encyclopedia for kids, by kids (Mattawan Consolidated Schools, Michigan): Oktatóvideó a Kidpedia wiki szerkesztéséről: Oktatóvideó képek hozzáadásához: szegedi demo

54 Kidpedia - nyitóoldal

55 Kidpedia - szócikkek

56 Kidpedia - kategóriák Kategória KIVÁLÓ! MEGLEHETŐSEN JÓ JÓ
Kategória KIVÁLÓ! MEGLEHETŐSEN JÓ MUNKÁT IGÉNYEL Információ minősége Világos információk 3 vagy több részlet Nem közöl véleményt, nem hiteles információt 1-2 több részlet Nincsenek részletek Vélemény, néhány nem hiteles információ a lapon Pl.: „Úgy gondolom, hogy..." Az információ nincs kapcsolatban a témával Rengeteg vélemény, nem hiteles információ Megszerkesz- tettsége Az információ nagyon jól szervezett Bekezdésekkel jól tagolt Az információ szervezett Bekezdésekkel tagolt Nincsenek bekezdések az információ tagolására Az információ szervezetlen Nincsenek bekezdések Nyelv- helyesség Nincsenek nyelvtani, helyesírási és központozási hibák Kevés (1-2) nyelvtani, helyesírási és központozási hiba Néhány (3-5) nyelvtani, helyesírási és központozási hiba Sok (5 vagy több) nyelvtani, helyesírási és központozási hiba Források Az össze s szöveges és képi információforrás részletesen megadott Pl: Az összes szöveges és képi információforrás általánosan megadott Pl:   Csak néhány forrás van megadva Nincs forrásmegjelölés

57 Kidipedia Ein Wiki von Kids für Kids Die Universität Duisburg-Essen): Főoldalon a hét cikke – Beitrag der Woche szegedi demo

58 Kidipedia - nyitóoldal

59 Kidipedia – tanári belépés

60 Kidipedia – tanulói belépés

61 A továbbfejlesztés lehetőségei
A kipróbálás tapasztalatainak függvényében a országos tudásbázissá válhat. Több mentortanár összehangolt munkája szükséges a kontrollált, színvonalas működéshez. Széleskörű használata esetén érdemes a nyelvi korlátokon átlépni, azaz idegen nyelv(ek)re (angol, német stb.) lefordítani egyes tartalmakat. szegedi demo

62 Felhasznált irodalom Dorner Helga (2007): Kollaboratív tudásépítés számítógéppel segített tanulási környezetben – a tudásépítő interakciók elemzése, Multimédia az oktatásban konferencia, Fehér Péter (2001): Konstruktív pedagógiai kísérletek és számítógéppel segített tanulás Fehér Péter (2010): DIGITÁLIS MESÉK – „DIGITÁLIS PAPÍRON". In: IKT - MOZAIK. Kézikönyv pedagógusoknak a számítógép tanórai alkalmazásához. Szerk.: Kőrösné Mikis Márta, OFI. Hunya Márta: Kollaboratív oktatási környezetek: Fehér Péter – Hornyák Judit (2010): Mítosz vagy valóság? A netgeneráció jellemzői Magyarországon (VIII. Pedagógiai Értékelési Konferencia, Szeged, ápr ) szegedi demo

63 Tudod-e, hogy…? Sutka Irén: Szegedi Kereskedelmi, Közgazdasági és Vendéglátóipari Szakképző Iskola Vasvári Pál Tagintézménye ( Ki volt az előadó? Ki segítette a munkáját? Fehér Péter PhD, Educatio Kht. munkatársai Mi következik most? Az előadó megköszöni a figyelmet.  Képek forrása:


Letölteni ppt "Tudod-e, hogy…? Kollaboratív tudásépítés – wiki alapon"

Hasonló előadás


Google Hirdetések