Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
dr. Funtek Zsolt NAV ÉBPAVIG Tájékoztatási Főosztály
Online pénztárgép 2017 dr. Funtek Zsolt NAV ÉBPAVIG Tájékoztatási Főosztály
2
Miről lesz szó? Jogszabályi alapok
Az online pénztárgép fogalma, jellemzői Ki kötelezett pénztárgép használatára? Pénztárgép üzembe helyezése Üzemeltetés során felmerülő egyes kérdések
3
Jogszabályi háttér 2007. évi CXXVII. törvény (Áfa tv.) Törvényi alapok
2003. évi XCII. törvény (Art.) 48/2013. (XI.15.) NGM rendelet Pénztárgép rendelet 9/2016. (III. 25.) NGM rendelet Módosítás (új műszaki követelmények) 50/2013. (XI.15.) NGM rendelet Átállási szabályok (ptg. helyett számlaadás) 39/2016. (XI.15.) NGM rendelet Támogatás 74/2013. (XII.30.) NGM rendelet Adatszolgáltatás árszabályozása
4
Az online pénztárgép fogalma
Jogszabályi alap: Áfa tv § (1a) bekezdés: a pénztárgéppel kiállított nyugták, számlák, valamint a pénztárgép adatairól rendszeres adatszolgáltatási kötelezettség az állami adóhatóság részére. Megvalósítás: online kapcsolatra képes, adóügyi ellenőrző egységgel felszerelt pénztárgép útján. Adóügyi ellenőrző egység (AEE): önállóan elkülöníthető, zárt, elektronikus adattároló és mobil adatkommunikációs egység adóügyi bizonylatokat és nyilvántartásokat tartalmazza titkosított adatkommunikáció a NAV és a pénztárgép között. Részletszabályok: 48/2013. (XI.15.) NGM rendelet
5
Hogyan működik az online pénztárgép rendszer?
Tranzakciók Állapot adatok NAV Fogadó rendszer adattárház pénztárgép Megszemélyesítés Blokkolás SW frissítés PFR és revizori kiszolgáló rendszer Ellenőrzési információk Térképi megjelenítés Kockázati adatok revizori tablet
6
Az online pénztárgépek működése
Adatszolgáltatás a NAV részére: Mobilhálózaton történik. A jelentés az adatok keletkezése után hamar megtörténik. A jelentést a NAV időzíti: gyakoriság változtatható, időpont véletlenszerű. Továbbított adatok: bizonylatkibocsátás és annak tartalma, rendkívüli események (pl. áramszünet, lemerülés), gyakorló üzemmód, „visszavont” bizonylat, kommunikáció a NAV szerverrel.
7
Ki kötelezett pénztárgép használatára?
Áfa tv § (1) bek. – főszabály a számla kibocsátási kötelezettség. Számla kibocsátási kötelezettség alóli mentesülés: a termék beszerzője, szolgáltatás igénybe vevője nem adóalany (és nem is jogi személy), és az ellenérték adót is tartalmazó összegét legkésőbb a teljesítésig készpénzzel, készpénz-helyettesítő fizetési eszközzel vagy pénzhelyettesítő eszközzel maradéktalanul megtéríti, és a vevő számla kibocsátását az adóalanytól nem kéri, és az ellenérték adót is tartalmazó összege a Ft-ot nem éri el. Ilyen esetben az adóalanyt nyugtaadási kötelezettség terheli. Kivéve: Sajtótermék – szerencsejáték szolgáltatás – kezelőszemélyzet nélküli automata berendezés.
8
Ki kötelezett pénztárgép használatára?
2016. december 31-ig: 48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet - Nyugtaadási kötelezettségüknek kizárólag pénztárgéppel tehetnek eleget: a) a gyógyszertárak, b) a október 15. napján hatályos TEÁOR ’08 4. a és szerinti kiskereskedelmi, 6. az 56.1 és 56.3 szerinti vendéglátási (kivéve a mozgó szolgáltatásnyújtási), 7. az szerinti szálláshely-szolgáltatási (kivéve a falusi szálláshely-szolgáltatási), 9. a és szerinti kölcsönzési, 12. a szerinti javítási, tevékenységet folytató valamennyi adóalany, üzlet, mozgóbolt c) a október 15. napján hatályos TEÁOR ’ szerinti nagykereskedelmi tevékenységet folytató adóalanyok, üzletek, a kiskereskedelmi értékesítésük tekintetében.
9
Ki kötelezett pénztárgép használatára?
2017. január 1-től előbbieken kívül: 48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet - Nyugtaadási kötelezettségüknek kizárólag pénztárgéppel tehetnek eleget: b) a október 15. napján hatályos TEÁOR ’08 1. a szerinti gépjármű-javítási, karbantartási, 2. a szerinti gépjárműalkatrész-kiskereskedelmi, 3. a szerinti motorkerékpár, -alkatrész kereskedelmi, javítási, szerinti taxis személyszállítási, szerinti értékpapír-, árutőzsdei ügynöki tevékenységből kizárólag a pénzváltási, szerinti fekvőbeteg-ellátási tevékenységből kizárólag plasztikai sebészeti, szerinti m.n.s. egyéb szórakoztatási, szabadidős tevékenységből kizárólag tánctermi, diszkó működtetési, szerinti textil, szőrme mosási, tisztítási tevékenységből kizárólag mindenfajta ruházat (beleértve a szőrmét) és textil géppel, kézzel mosási és vegytisztítási, vasalási, szerinti fizikai közérzetet javító szolgáltatási, és szerinti testedzési szolgáltatási tevékenységet folytató valamennyi adóalany, üzlet, mozgóbolt.
10
Ki kötelezett pénztárgép használatára?
Segítségnyújtás a TEÁOR alá történő besoroláshoz: NAV honlap: "Ki kötelezett pénztárgéppel, taxaméterrel teljesíteni a nyugtaadási kötelezettséget" című tájékoztató. b. NAV honlap: „Tájékoztató az online pénztárgép használatára kötelezett adóalanyi kör bővüléséről és az ezzel kapcsolatos teendőkről” című tájékoztató További besorolási információ: Központi Statisztikai Hivatal TEÁOR ’08 dokumentumai (struktúra, tartalmi meghatározások, fordítókulcs) elérhetők a KSH honlapján: (Osztályozások - TEÁOR). KSH Információszolgálata: telefon: (+36-1) , fax: (+36-1) , postacím: 1525 Budapest, Pf. 51.
11
Ki kötelezett pénztárgép használatára?
Számla vs. nyugta Alapja: Áfa tv § (2) bekezdés 50/2014. (XI.15.) NGM rendelet 9/C. § - A 48/2013. (XI.15.) NGM rendelet 1. számú mellékelte alapján pénztárgép használatra kötelezett adóalany nyugtaadási kötelezettségének számlaadással is eleget tehet. [Áfa tv § (2) bekezdése szerint] Adatszolgáltatás: a kiállított számlák kelte, sorszáma, vevő neve és címe, ellenérték adót is tartalmazó összegét, a NAV által meghatározott struktúrában, naponkénti bontásban, havonta, a tárgyhónapot követő hónap 15. napjáig, elektronikus úton. Adatszolgáltatás módja: PTGSZLAH nyomtatvány
12
Számlával bizonylatolt ügylet adatainak pénztárgépben való rögzítése
Áfa tv § (1) bekezdés: Ha az adóalany a 165. § (1) bekezdés b) pontja alapján mentesül a számlakibocsátási kötelezettség alól, köteles nyugta kibocsátásáról gondoskodni. Ebből következően: Egy ügyletről egyféle bizonylatot (számlát vagy nyugtát) kell kibocsátani. A 48/2013. (XI.15.) NGM rendelet 1. számú mellékletében meghatározott feltételek teljesülése esetén a nyugtakibocsátást pénztárgéppel kell teljesíteni. Nincs olyan szabály, amely szerint a számlával kísért értékesítést a pénztárgépben rögzíteni kellene. DE az ezzel ellentétes gyakorlat nem kifogásolható, egy esetleges ellenőrzés során az adóhatóság kizárólag emiatt szankciót nem alkalmaz. Ettől eltérő eset a 48/2013. (XI.15.) NGM rendelet 1. § (2) bekezdése szerinti, pénztárgép használat alóli mentesülés!
13
Egyedi mentesítés Mobil adattovábbítás alóli felmentés 2 esetben:
Ha a pénztárgép állandó üzemeltetési helyén a mobil adatkapcsolat nem érhető el, és az aránytalan költségek nélkül külső antenna biztosításával vagy más műszaki megoldás alkalmazásával sem biztosítható. Közfeladatot ellátó intézményben a pénztárgép működése az intézmény közfeladatainak ellátását zavarja. Kérelem: PTGM elnevezésű nyomtatványon (elektronikus úton és papíralapon is) a NAV-hoz. Döntés a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság szakhatósági állásfoglalása alapján. Adatszolgáltatás: CD/DVD lemezre mentve, a tárgyhónapot követő hónap 10. napjáig beküldeni a NAV részére (PTGOPTA nyomtatvány). Napi zárást követően legalább 1 óra időtartamra olyan helyen elhelyezni, ahol az elektronikus adatkapcsolat biztosított. A mentesítés 1 évre szól (meghosszabbítható). Nem mentesít az online kapcsolatra képes pénztárgép használatának kötelezettsége alól!
14
Pénztárgép üzembe helyezése
ÜZEMELTETŐ - KÓD IGÉNYLÉSE PTGREG nyomtatvány NAV - FELDOLGOZÁS 5 illetve 8 napon belül TÁMOGATÁSI FELTÉTELEK VIZSGÁLATA NEM FELEL MEG ELUTASÍTÁS KIZÁRÓLAG ÜZEMBEHELYEZÉSRE ALKALMAS KÓD MEGKÜLDÉSE MEGFELEL TÁMOGATÁS IGÉNYLÉSÉRE JOGOSÍTÓ KÓD MEGKÜLDÉSE AZ ÜZEMELTETŐNEK
15
Pénztárgép üzembe helyezése
Engedélyezett pénztárgépek: Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal honlapján közzétett pénztárgépek: Nyilvántartások kiadott pénztárgép forgalmazási engedélyek jegyzéke a 9/2016. (III.25.) NGM rendeletnek megfelelő pénztárgépek 2016. december 12. napjáig jogerőre emelkedett forgalmazási engedélyek
16
Adattovábbítás 74/2013 (XII.30.) NGM rendelet - Hatósági ár (SIM-enként): Számítógép alapú pénztárgép esetén: 2500 Ft + ÁFA/hó Nem számítógép alapú pénztárgép esetén: 1500 Ft + ÁFA/hó, Az alábbi szolgáltatásokra terjed ki: NAV adatkapcsolat és adattovábbítás biztosítása, SIM rendelkezésre bocsátása, Ptg. AEE, SIM és üzemeltető logikai összerendezése és az erre vonatkozó adatbázis karbantartása, NAV-val történő adatkapcsolat titkosítása, Szolgáltatás szüneteltetése vagy korlátozása, Ügyfélszolgálat biztosítása az üzemeltető részére, Adatkapcsolat hibája esetén technikai segítségnyújtás, Szolgáltatásra vonatkozó szerződés megkötése, módosítása, megszüntetése.
17
Pénztárgép üzemeltetése
Üzemeltetés során fennálló kötelezettségek: Adatszolgáltatási kötelezettség AEE megőrzési kötelezettség (elévülésig) Napi nyitás és zárás végrehajtása: Nyitás során rögzíteni kell a nyitó pénzkészlet összegét és összetételét. Minden nyitvatartási nap végén (vagy 24 óránként) „napi forgalmi jelentést” kell készíteni. A pénztárgéphez hozzárendelten pénztároló eszközt kell tartani: Pénzkészletnek meg kell egyeznie a pénztárgépben bizonylatolt értékesítések és egyéb pénzmozgások egyenlegével. Pénztárgépnapló vezetése, megőrzése
18
Pénztárgép üzemeltetése
Éves felülvizsgálat: forgalmazói szoftver-felülvizsgálat szervizes helyszíni vizsgálat: nem történt-e illegális beavatkozás pénztárgép működése, működési körülményei megfelelnek-e a jogszabályi előírásoknak ha szükséges, AEE akkumulátor csere Bejelentési kötelezettség – PTGTAXUZ: Pénztárgép használatának szüneteltetése Szüneteltetés esetén a pénztárgép használatának folytatása Pénztárgép használatból történő kivonása Pénztárgép üzemeltetési helyének megváltoztatása Pénztárgép használat céljának (cserepénztárgép vagy bérbeadási cél) megváltoztatása Pénztárgép elvesztése, eltulajdonítása, megsemmisülése A pénztárgépnaplóba tett műszerész bejegyzés aláírásának megtagadása
19
Technikai problémák kezelése
Mentesül az adóalany a nyugtaadási kötelezettség pénztárgép útján történő teljesítése alól a) a pénztárgép meghibásodása, b) áramszünet, c) a pénztárgép bevonása, d) a pénztárgép eltulajdonítása, e) a pénztárgép megsemmisülése, elvesztése esetén, feltéve, hogy nincs olyan más pénzátvételi hely, ahol a fizetések lebonyolítása aránytalan nehézség nélkül megoldható lenne. Megoldási lehetőségek: Kézi nyugta alkalmazása vagy számlával történő bizonylatolás, Cserepénztárgép, Tartalék pénztárgép alkalmazása. Utólagos rögzítés: Helyreálláskor első tételként a kézi számlával/nyugtával bizonylatolt bevételt rögzíteni kell.
20
Változás az üzemeltető személyében
Online pénztárgép átruházása: Az AEE átszemélyesítésével lehetséges. Új tulajdonosnak üzembe-helyezési kódot kell kérnie (PTGREG). Átszemélyesítést megelőzően gondoskodni kell az AEE adatainak kiolvasásáról. Egyéb adatokban bekövetkező változás: Székhely, elnevezés, adószám (megyekód, áfakód) változás: NAV nyilvántartásaiból Üzemeltetés helye: PTGREG adatlap MOD lapja / PTGTAXUZ
21
Fejléc adatok forrása Cég neve: NAV Cég székhely: NAV
Üzlet neve: adózó* Üzlet címe: adózó* Adószám: NAV *Ahogy a PTGREG vagy PTGTAXUZ adatlapon megadta
22
Információk
23
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.