Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAndrás Budai Megváltozta több, mint 8 éve
1
1 Bemeneti kompetencia mérése ProblémamegoldásTapasztalatok Székesfehérvár, 2007. január 26. Ruzsinszkiné Lukácsy Margit ruzsgitta@freemail.hu
2
2 Kulcskompetencia Általános meghatározása: A kulcskompetencia az ismeretek. készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egységek, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét kiterjeszthesse és fejleszthesse, be tudjon illeszkedni a társadalomba és foglalkoztatható legyen. A későbbiekben az egész életen át tartó tanulás során mindenféle tanulás alapját ezek a kompetenciák képezik. Transzferábilis, azaz az egyik helyzetről a másikra átvihető, ezért számos szituációban és kapcsolatban alkalmazható. Többfunkciós: különféle célok elérésére, különböző problémák és feladatok megoldására használható.
3
3 Feladat? Probléma? Feladatról beszélünk, ha ismert: A meglévő állapot és annak ellentmondásai Az igények és a lehetőségek közötti feszültség. Általában a célállapot. Az algoritmizált teljes megoldási út. Problémáról beszélünk, ha nincs pontos ismeretünk az alábbiak valamelyikéről: A meglévő helyzetről. A megoldás útjáról. A célállapotról.
4
4 A probléma A problémát gyakran magunknak kell felismerni, a rendszer és a környezet megfigyelésével, meglévő helyzet elemzésével. A probléma felismerése, részletes megfogalmazása után következik a: kutatómunka, a lehetőségek felmérése, a lehetséges elgondolások ötletek összegyűjtése megvitatása.
5
5 A probléma megoldása A problémamegoldásnál mindig vannak olyan szakaszok, amelyekre nincs előzetes algoritmus és olyan útelágazások, amelyek közül felelősséget vállaló döntéssel egyet kell kiválasztani, mégpedig úgy, hogy a döntés következményei előre nem ismertek. Tiszta feladattal az életben ritkán találkozunk. Tevékenységünk nagy része mindig probléma- felismerés és problémamegoldás. Az algoritmizálható tevékenységek tanítása mellett nevelnünk kell a váratlan, előre nem látható problémahelyzetekben való önálló helytállásra. A probléma megoldására előzetesen lehetetlen irányelveket adni.
6
6 A problémamegoldás, mint kompetencia jellemzése A problémamegoldás, a diák képessége arra, hogy kognitív eljárásokat használjon olyan valós, hétköznapi, életszerű helyzetekben, amikor a megoldáshoz vezető út számára nem válik azonnal nyilvánvalóvá, s a megoldás során esetleg felhasználandó ismeretei nem köthetők egy konkrét tudományterülethez. Molnár Gyöngyvér: A tudáskoncepció változása és annak megjelenése a PISA 2003 vizsgálat komplex problémamegoldás-moduljában
7
7 E meghatározás lényeges elemei: a) A megoldandó problémának életszerűnek kell lennie, vagyis ha konkrétan az adott helyzettel nem is találkozhat a diák életében, legalább olyan legyen az adott szituáció, amelyet a diák fontosnak tart a társadalomban való eligazodás szempontjából. b) A kognitív eljárások alkalmazásának képessége tartalmazza: - a probléma megértésének képességét, - a problémamegoldása szempontjából releváns információk kiszűrését, azonosítását, - a megoldási utak keresését, - a megoldáshoz vezető stratégiák kidolgozását, - a probléma megoldásához megfelelő stratégia kiválasztását, - a probléma megoldását, - a megoldás ellenőrzését, - és a megoldás közvetítését, bemutatását.
8
8 E meghatározás lényeges elemei (folyt.): c) A probléma megoldásához vezető út nem nyilvánvaló, a megoldás menete nem olyan egyértelmű, amelyre a diák valamely órán már tanult rutineljárást alkalmazhat. Ez az a tulajdonság, amely a problémát leginkább megkülönbözteti a feladattól. d) A megoldandó problémák nem kötődnek egy adott, konkrét tudományterülethez, tudományághoz (matematika, fizika…), s így nem fordulhat elő, hogy a megoldást esetleg a diákok már tanórai keretek között megbeszélték.
9
9 A probléma megoldási feladatlap értékelése taxonómia „A” A probléma megértése: 1. szint: Egy forrásból minden explicit információt azonosít, átkódol. 2. szint: Két vagy több forrásból minden explicit információt azonosít, átkódol. 3. szint: Egy forrásból minden információt azonosít, átkódol, lényegeset kiemel. 4. szint: Több forrásból minden információt azonosít, átkódol, lényegeset kiemel.
10
10 A probléma megoldási feladatlap értékelése taxonómia „B” A probléma jellemzése, reprezentálása: 1. szint: Felismeri és a megfelelő formában bemutatja az információk közötti egyszerű kapcsolatokat. 2. szint: Felismeri és a megfelelő formában bemutatja az információk közötti rejtett összefüggéseket is.
11
11 A probléma megoldási feladatlap értékelése taxonómia „C” A probléma megoldása, stratégia: 1. szint: Tudatosan használja a feltételeket, szűkíti a próbálkozást, keresi a leginkább megfelelő megoldási utat. 2.szint: A megoldás során a választott stratégiát követi. „D” Képes a választ logikusan kommunikálni.
12
12 A tanulói teljesítmények értékelése A feladatlap kitöltése után hamarosan személyes, szöveges visszajelzést kapott minden diák. A tanulók teljesítményét szintenként értékeltük. Egy magasabb szint elérése csak az előző szintek teljesítése esetén volt lehetőség.
13
13 Az értékelés szintjei Szint alatti az eredmény, ha nem volt értékelhető részmegoldás, vagy megoldás. Szint nélküli az eredmény, ha nem volt egy szintet képviselő részmegoldás. Rendszer nélküli az eredmény, ha az egyik feladatban a tanuló elér egy adott szintet, viszont egy másik feladatban ugyanezt a szintet nem teljesíti. 1-4. szintű az eredmény, ha az adott szinten a diák minden problémát jól oldott meg.
14
14 Mérési eredmények
15
15 A mérés eredményei Az 1. feladat megoldására a tanulók 28,7%-a tesz javaslatot úgy, a hirdetéseket megvizsgálja, 22,2%-uk egy szempontot kiválasztva tesz javaslatot a vízcsap megjavítására. A 2. feladatban a tanulók 36%-a az adatok elemzése után rájön arra, miért is nem lehet egy napon elintézni az összes hiányzó okmány beszerzését, de csak 14%-uk képes egy lehetséges ügyintézési sorrendet leírni.
16
16 A mérés eredményei Az autóvásárlás során a lehetőségeket a 3. feladatban - megfogalmazott feltételeket is figyelembe véve - a diákok 25,9%-a felismeri és 20,7%-uk próbálkozással jól oldja meg a feladatot, valamilyen stratégiát csak 4,7%-uk követ a megoldás során. A 4. feladatban a probléma felismerése után (tankolni kell), kellő figyelmet kell fordítani az adatsor elemzésére (a benzinkutak árainak fordított sorrendű kiértékelésére). Erre csak a diákok 10%-a képes.
17
17 A mérés eredményei A diákoknak több mint 30%-a jól értelmezi az 5. feladatot, mivel a megadott mobiltelefon és díjcsomag táblázatok alapján megnevez a vásárlás során számára fontos szempontokat, de ezen szempontok mentén már két adatsort csak 3-4%-uk tud összehasonlítani. A 6. feladatban -a tanév végi kirándulás- szövegének értelmezése, a térkép olvasása jelentette a legnagyobb gondot a diákoknak, mivel a feladatban szereplő helyszínek mindegyikét is csak 8,5%-uk jelölte meg helyesen. Programtervet a diákok 3,3%-a készített. Indoklást kevesebb, mint 1%-uk írt.
18
18 A mérés eredményei A 7. feladatban az útvonal feltételek szerinti megtervezésénél szintén térképet kellett elemezni a tanulóknak, és bár 24%-uk helyesen indul el, folyamatos, „létező” útvonalat már csak 18,4%-uk rajzol be, válaszában indoklást már csak 3%-uk ad. 8. feladatban a diákok 40,3%-a megnevezi „Az iskola szóvivőjét”, mint a „Leg-Leg” versenyszámok összetett eredményének győzteseként, de csak 5,6%-uk elemzi helyesen az egyes versenyszámok eredményeit, és már csak 4,6%-a számol összetett eredményt valamilyen stratégia mentén gondolkodva.
19
19 Az iskolák véleményeiből: A problémamegoldás feladatai életszerűek voltak, és mindenki számára szimpatikus volt. Szinte mindegyik olyan problémával kapcsolatos, ami a gyerekeket közvetlenül érinti, vagy érintheti. (Csepeli Vendéglátóipari Szakközépiskola és Szakiskola, Budapest) A probléma megoldási feladatlap hétköznapi példákat tartalmaz, melyek többségét helyénvalónak találjuk. Némi problémánk azzal van, hogy néhány feladattal pl.: autóvásárlás, tankolás az életkorukból adódóan még nem találkozhattak a mindennapi életben. Ezek helyett talán jobb lett volna olyan feladatokat adni, amikkel már találkozhattak, ilyen feladat volt például a telefonvásárlás. (Barabás György Műszaki Szakközépiskola és Szakiskola, Sárvár)
20
20 Csoportmunka 1. Feladatlappal kapcsolatos vélemények. 2. A mérés lebonyolításával kapcsolatos vélemények. 3. Értékeléssel kapcsolatos vélemények. 4. A mérés hasznosságával kapcsolatos vélemények. 5. …és minden mással kapcsolatban, amit fontosnak éreznek…
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.