Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A TÁRSAS LÉNY 1. óra Bevezetés Társas befolyásolás és konformitás Liska – Szemere - Ziegler BME, Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, 2016/17. ősz.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A TÁRSAS LÉNY 1. óra Bevezetés Társas befolyásolás és konformitás Liska – Szemere - Ziegler BME, Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, 2016/17. ősz."— Előadás másolata:

1 A TÁRSAS LÉNY 1. óra Bevezetés Társas befolyásolás és konformitás Liska – Szemere - Ziegler BME, Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, 2016/17. ősz

2  Az órák látogatása (ajánlott)  Két zárthelyi dolgozat - az órán elhangzott anyag alapján.  A zh kérdései a tantárgy weboldalán fent lévő ppt-kben szereplő anyagra vonatkoznak. (http://www.filozofia.bme.hu/orak/2284)  A zh előtt legkésőbb egy héttel felkerül a weboldalra a lehetséges zh kérdések listája.  Zh időpontok: 1.zh: 2016. 10. 17. (hétfő) 16:15 h; E306 2016. 10. 18. (kedd) 14:15 h; E306 2016. 10. 19. (szerda) 14:15 h; E505 2.zh: 2016. 11. 28. (hétfő) 16:15 h; E306 2016. 11. 29. (kedd) 14:15 h; E306 2016. 11. 30. (szerda) 14:15 h; E505 Követelmények

3 A dolgozat megírásához a ppt-ken szereplő és az órán elhangzott anyag elegendő, de segít:  Atkinson, et al. (eds.) Pszichológia. Osiris, 1994. 18-19. fejezetek  18. Szociális vélekedések és attitűdök  A szociális vélekedések intuitív tudománya  Attitűdök  Személyközi vonzalom  19. Társas kölcsönhatás és társas befolyásolás  Mások jelenléte  Személyközi befolyásolás  Csoportdöntés  Aronson, E. A társas lény. Közgazdasági és Jogi Kiadó, 1984. Ajánlott irodalom

4 További információk  A tárgy két Neptun-kódon regisztrált, „félévközis” (BMEGT41A011) és „vizsgajegyes” (BMEGT419722) kategóriában:  Félévközisek zh-lehetősége a pótlási hét végéig tart  A vizsgajegyeseknek jegybeírás csak a Neptunon felvett vizsga- alkalmakra lehetséges!  E-mail: janos.liska@filozofia.bme.hu  Fogadóóra: kedd 14:00-16:00 E612 (előzetes bejelentkezés szükséges)

5 Bizonyos alapvető tapasztalatok és tanulságok elsajátítása a társas kapcsolatokról, viselkedésről és befolyásolásról. Támpontok adása a különböző társas viszonyok megértéséhez, valamint a közösségekben történő hatékony és sikeres részvételhez – mindennapi tetteink és saját életünk jobb megértése céljával. Megismerkedünk azzal, milyen főbb meglátásai vannak, miféle módszerekkel dolgoznak, milyen kísérleteket folytatnak azok a tudományterületek, amelyek a társas viselkedéssel és kapcsolatokkal foglalkoznak, kik a főbb szerzői, mik a főbb meglátások stb. A félév témái többek között: konformitás, lámpaláz, nem verbális kommunikáció, attitűd, attribúció, előítéletek, nevelési stratégiák… A kurzus célja

6

7 Mi a különbség az egyes ember egyedi viselkedése és a társas helyzet között? A határ nehezen meghúzható, mert születésünktől kezdve társas közegben vagyunk, és e szociális folyamatok alapvetően befolyásolják gondolatainkat, érzéseinket és cselekedeteinket – akkor is amikor egyedül vagyunk. Hatással van ránk más emberek fizikai jelenléte, az ismeretek és a vélemények, amelyekkel találkozunk, a szűkebb és tágabb csoportjaink iránti érzéseink, a média, a nyelv, amit a környezetünktől tanul(t)unk… Az ember mint társas lény

8  Könnyebb vagy nehezebb vizsgázni, ha mások figyelik, ahogy vizsgázunk?  Mi lehet a magyarázata? Norman Triplett 1898: úszók és biciklisták jobban teljesítenek, amikor ellenfeleikkel versenyeznek, mint amikor egyedül edzettek Mások jelenléte javítja a teljesítményt?! Mások jelenlétének hatása

9 Társas serkentés és gátlás Társas facilitáció: a dolgozó hangyák több homokot ásnak ki, amikor más hangyák is ott vannak. Társas inhibíció: Viszont gyakran több hibát követünk el mások jelenlétében, és létezik a bénító lámpaláz jelensége is.

10 Kísérlet: személyek számítógépbe írják a nevüket, valamint a nevük betűit visszafelé növekvő számokkal váltva – kísérletvezető jelenlétében, illetve egyedül: egyedül kevesebbet hibáznak (Henry Allport, 1924). Csótányok futnak az egyszerű vagy bonyolult „labirintusban” együtt, illetve egyedül: a bonyolult labirintusban mások jelenlétében hibázni kezdenek, az egyszerűben viszont segíti őket a társak jelenléte. Ellentmondó eredmények: létezik társas serkentés (facilitáció) és társas gátlás (inhibíció) is Robert Zajonc: Gyakorlott vagy ösztönös válaszokból álló cselekvések közönség jelenlétében teljesítménynövekedést mutatnak (bicikli, horgászorsó tekerése), míg bonyolult vagy újonnan tanult válaszok romlanak az együtt cselekvők esetében (pl. együtt vizsgázás). Társas serkentés és gátlás

11 Robert Zajonc (1965) magyarázata: motivációs-drive elmélet Mások jelenléte → magas arousal (~éberség) → magas drive (késztetés) → az ún. domináns válasz valószínűsége növekszik Mi a domináns válasz? Nehéz vagy új feladatnál: a rossz. Könnyű vagy jól begyakorolt feladatnál: a jó. Robert Baron (1978): figyelem-elmélet Társak jelenléte  arousal  de a társak magukra vonják a figyelmünk egy részét  a beszűkült figyelmi kapacitás csak alaposan begyakorolt feladatoknál elég a jó megoldáshoz (de azokban ügyesebbek leszünk a fokozott éberség miatt). El tudunk-e képzelni másfajta magyarázatot is? Más lehetőségek: Értékeléstől való félelem Lustaság?.. Magyarázatok

12 Feladat: Vonalak megítélése 18 képpár esetén kell eldönteni, melyik egyezik meg a három vonal közül az alapvonal hosszúságával. Csoportosan kivitelezett látásvizsgálatnak álcázva....de a kísérletbe beavatottak a 18-ból 12-szer összehangoltan rossz választ adnak Az ember társas környezetben Solomon Asch kísérlete (1951)

13 A kísérletben résztvevők háromnegyede konform legalább egy esetben. Az alanyok fele legalább 6 esetben (50%) ad rossz választ konform módon. Csak egynegyede áll ellen végig: ők ugyanakkor jelentős szorongást élnek át véleményük fenntartásáért cserébe! Eredmények – konformitás

14 % Mi árnyalja a csoportnorma befolyását?

15 Konformitás: gondolataink, érzéseink és viselkedésünk igazodása az észlelt csoportnormához. Behódolás (nyilvános konformitás): engedelmeskedés magánvéleményünk fenntartása mellett. Azonosulás (személyes konformitás): elismert személy (nagypapa, Britney) vagy egy csoport (osztálytársak, nemzet) véleményének követése. Internalizáció: a gondolat, érték vagy viselkedés tudatos képviselete – adaptív módokon. A konformitás formái

16 Meglepőnek tűnhet, hogy még az individualistának gondolt nyugati társadalom tagjai is alávetettek a csoportbefolyásnak. A konformitás fontos nem csak a kultúra fennmaradása, de az emberiség és a csoport túlélése szempontjából is. A törzsi környezetben az egyén életképtelen volt önmagában, a csoport egyben maradása mindennél fontosabb – a kiközösítés felért egy halálos ítélettel. Az az érzés, hogy mások egyetértenek velünk, hozzájárul a saját helyzetünk feletti uralom érzéséhez, növeli a véleményünk helyességébe vetett bizalmunkat, megnyugvással jár. Az emberek így nagyon manipulálhatóak: lásd liftes kandi kamerát 06:20-tól: http://www.youtube.com/watch?v=CmkFaMOi7RY A konformitás evolúciós jelentősége

17  Az ember egyik legfontosabb evolúciós különlegessége, hogy számunkra a saját tapasztalatunk másodrangú a fajtársaink tapasztalatához képest. Míg az állatok legfontosabb iránytűje a túlélésért folyó küzdelemben saját érzékszerveinek élessége (főként a szaglás, hallás, látás), az emberek tájékozódásának az alapja a többi ember viselkedése. Az emberek ezen „egymás iránti elköteleződése” evolúciósan nagyon előnyösnek tűnik: sokkal gyengébb szaglásunk, hallásunk, látásunk stb. ellenére is sokkal sikeresebben alkalmazkodunk környezetünkhöz.  Az ember természetes közege a többi ember.  Ezt az alapvető különbséget szemlélteti látványosan az alábbi kísérlet, a hozzánk evolúciósan nagyon közel álló csimpánzok és az embergyerekek tanulási képességeivel kapcsolatban: http://youtube/pIAoJsS9Ix8 Embertársaink vs. érzékszerveink

18 Tételmondatok: 00:12:35 – 00:13:02 - Tell me why you assume the characteristics of the person you're with! - It's safe. - What do you mean safe? - Safe... to be like the others. - You want to be safe? - I want to be liked. Zelig – The Human Cameleon (1983; Woody Allen)

19 Önreflexió: társas helyzeteink tudatosabb kezelése, nagyobb hatalom saját életünk felett a magánéletünkben, a munkahelyen és (manipulált) fogyasztóként egyaránt. reklám, kommunikáció, média, meggyőzés- és előadástechnika iskola, nevelés (motiválás, fegyelmezés) munka, üzleti élet (normák szerepe a munkahelyen, munkanélküliséggel való küzdés, gyenge vagy erős irányítás a munkahelyen) egészség, klinikai gyakorlat, segítségnyújtás sport, agresszív viselkedés a sportpályán, futballhuligánság törvénykezés: benyomások a tárgyalóteremben, kisebbségi befolyás az esküdtszéken, diszkrimináció … Mikre lehet felhasználni a társas viselkedés elméleteit a gyakorlatban?

20 Társas lények vagyunk:  Mások jelenléte önmagában növeli az arousal szintünket. Hat ránk a társas facilitáció és a társas inhibíció is (Triplett, Zajonc, Baron).  Konformitásra születtünk (1951-es Asch kísérlet).  A konformitásnak 3 különböző formája van (bár szociálpszichológiai szempontból az internalizáció részben kakukktojás). Házi feladat: Milyen tárgykódon vettem fel a tárgyat: félévközis vagy vizsgajegyes vagyok?! Összefoglaló


Letölteni ppt "A TÁRSAS LÉNY 1. óra Bevezetés Társas befolyásolás és konformitás Liska – Szemere - Ziegler BME, Filozófia és Tudománytörténet Tanszék, 2016/17. ősz."

Hasonló előadás


Google Hirdetések