Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaRudolf Fazekas Megváltozta több, mint 8 éve
1
Vörös-Gubicza Zsanett oktatási és képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara 2016. október 10.
2
Szakképzést érintő mérföldkövek 2010. – NGM-MKIK szakképzési megállapodás 2015. - Szakképzési intézményrendszer integrációja, Szakképzési Centrumok 2015. - Intézményfenntartói változások: NGM 2015. - Kamarai Garanciavállalás 2016. - Iskolarendszeri változások: Szakközépiskola, Szakgimnázium
3
A szakképzést érintő problémakörök : alapkompetenciák gyengék, vagy hiányoznak alapkompetenciák gyengék, vagy hiányoznak gyenge tanulói mobilitás gyenge tanulói mobilitás óriási a lemorzsolódás, demográfiai csökkenés óriási a lemorzsolódás, demográfiai csökkenés gimnáziumok elszívó hatása gimnáziumok elszívó hatása több szakmunkásra, technikusra van szükség, mint amennyit a képzési rendszer kibocsát több szakmunkásra, technikusra van szükség, mint amennyit a képzési rendszer kibocsát hiányzik a modern termelésbe bevonható, jól képzett és megbízható, széles körű alapismeretekkel rendelkező munkavállaló hiányzik a modern termelésbe bevonható, jól képzett és megbízható, széles körű alapismeretekkel rendelkező munkavállaló gyenge iskolai infrastruktúra, eszközellátottság gyenge iskolai infrastruktúra, eszközellátottság pályaalkalmasság hiánya, pályaorientáció gyenge pályaalkalmasság hiánya, pályaorientáció gyenge tanárok, gyakorlati oktatók folyamatos továbbképzésének hiánya tanárok, gyakorlati oktatók folyamatos továbbképzésének hiánya generációkhoz igazított oktatási módszerek generációkhoz igazított oktatási módszerek
4
Iskolatípus 2012/2013. tanév2013/2014. tanév2014/2015. tanév2015/2016. tanév Tanulói létszám Százalékos arány Tanulói létszám Százalékos arány Tanulói létszám Százalékos arány Tanulói létszám Százalékos arány gimnázium 228 31537%220 47238%216 36840%213 06941% szakközépiskola 258 23341%239 07141%221 14440%213 77141% szakiskola és speciális szakiskola 139 45322%125 60621%109 97820%97 32718% összesen 626 001585 149547 490524 167 Egyes iskolatípusokban tanulók létszámaránya évfolyamonként
5
Iskolák típusai Meghirdetett helyek száma Felvettek száma 1. helyen jelentkezők száma gimnázium 45 620 35 460 43 803 szakgimnázium 55 116 31 027 30 420 szakiskola 4 581 1 372 1 360 szakközépiskola 50 556 19 609 19 182 Végösszeg 155 899 87 471 94 780 2016/2017-es felvételi jelentkezések iskolatípusok szerint
6
Kamarai szakképzési feladatok Általános iskola SzakképzésMunka Pályaorientáció Beiskolázási feltételek Szintvizsga TANULÓSZERZŐDÉSES rendszer Képzőhely-ellenőrzés Szakmai vizsga Gyakorlati oktatók képzése Mesterképzés és -vizsgáztatás SZAKMAGONDOZÁS Szakmai versenyek Felnőtt- képzés Kutatás
7
Kitűzött célok: A felnőttek munkaerő-piaci esélyeinek fenntartása, továbbképzési lehetőségeik szélesítése érdekében az A felnőttek munkaerő-piaci esélyeinek fenntartása, továbbképzési lehetőségeik szélesítése érdekében az Szorosabb együttműködés a szakképzés szereplőivel Szorosabb együttműködés a szakképzés szereplőivel A duális képzés erősítése: gyakorlatorientált tudás, A duális képzés erősítése: gyakorlatorientált tudás, Lemorzsolódás csökkentées a „munka” által: Lemorzsolódás csökkentées a „munka” által: kamarai „garanciavállalás” kamarai „garanciavállalás” a képzőhelyek száma és a képzési lehetőségek bővítése a képzőhelyek száma és a képzési lehetőségek bővítése szakközépiskolai gyakorlati képzés arányának növelése szakközépiskolai gyakorlati képzés arányának növelése digitalizáció széles körben való elterjedése digitalizáció széles körben való elterjedése Üzemek feletti tanműhelyek kialakítása Üzemek feletti tanműhelyek kialakítása Felnőttképzők helyének meghatározása Felnőttképzők helyének meghatározása
8
Kiadás indoka db 1. A kamara nem tudott megfelelő képzőhelyet biztosítani 4411 2. Szakiskola a minimális tanulólétszámra vonatkozóan fennálló kötelezettsége 345 a. az NFA képzési alaprész decentralizált pályázati keretének terhére létrehozott tanműhelyhez kapcsolódó kötelezettség 118 b. TÁMOP-os és egyéb uniós forrásból létrehozott tanműhelyhez kapcsolódó kötelezettség 15 c. TISZK tanműhely/központi képzőhely kapcsán vállalt minimális létszám 3 d. a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény minimális létszámra vonatkozó előírásai 194 e. egyéb, mégpedig: e. egyéb, mégpedig: 15 3. Gazdálkodó vagy egyéb szervezet nem kívánt tanulószerződést kötni 187 4. Egyéb ok 147 Összesen:5090 A 2015-ben kiadott kamarai igazolások száma a kiadás indoka szerinti megoszlásban
9
Duális képzés erősítése Kamarai beavatkozási pontok Gyakorlati képzőhelyek minősítésének rendszere Gyakorlati képzőhelyek minősítésének rendszere Pályaorientáció, pályaalkalmasság Pályaorientáció, pályaalkalmasság Tanulószerződés intézményrendszere Tanulószerződés intézményrendszere Mesterképzés és vizsga (gyak. képzőhely érintettsége okán) Mesterképzés és vizsga (gyak. képzőhely érintettsége okán) ISZIIR rendszer felülvizsgálata, fejlesztése ISZIIR rendszer felülvizsgálata, fejlesztése Szintvizsga újragondolása Szintvizsga újragondolása Üzemek feletti képzőhelyek kialakításának koncepciója Üzemek feletti képzőhelyek kialakításának koncepciója
10
- EuroSkills 2018 Budapest - - EuroSkills 2018 Budapest -
11
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! GUBICZA.ZSANETT@MKIK.HU
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.