Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A fizika tanítása 10. lecke Az óraelemzés szempontjai.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A fizika tanítása 10. lecke Az óraelemzés szempontjai."— Előadás másolata:

1 A fizika tanítása 10. lecke Az óraelemzés szempontjai

2 Minden óraelemzéskor illik feltételeznünk, hogy: gondos tervező munka előzte meg a tanítási órát. Jó tanár törekvése: … Önreflexió, önelemzés, önkritika is … Mások véleményének figyelembe vétele Óraelemzés célja: ellenőrzés: szakvezető, egyetemi módszertan „képviselője”, iskolavezetés, szaktanácsadó, szakfelügyelő stb. részéről tapasztalatcsere: kollégák részéről, csoporttársak részéről Elemző munkának csak akkor van fejlesztő hatása, ha szempontjai a szakmai munka mellett a pedagógiai szempontokra is kiterjednek. Az óraelemzés szempontjai 2

3 A tanítási órán folyó munkának a fenti céllal történő kritikai vizsgálatát nevezzük óraelemzésnek. Az óraelemzés során törekedjünk arra, hogy: 1.Szubjektivitást felváltsa az objektivitás 2.Pedagógiai elmélet szempontjai érvényesüljenek A tantárgyi konkretizálás a szakmódszertan feladata. További cél: a tanárjelöltek kezébe egy olyan eszköztár legyen, amely saját munkájuk kezdetben szükségszerűen adódó hibáit segít észrevenni, és ezzel lehetőséget ad a kiküszöbölésre. 3 Az óraelemzés szempontjai

4 1.A fizikatanítás tárgyi feltételei 2.A fizikatanár személyisége 3.Az óra jellemzése tartalmi szempontból (oktatási, képzési célok) 4.Az óra jellemzése típus és felépítés szempontból 5.Alkalmazott módszerek 6.Nevelési vonatkozások 4 Az óraelemzés szempontjai

5 1. A fizikatanítás tárgyi feltételei  Milyen a szertár és az előadóterem állapota? (felszerelés, gondozottság, előkészítettség, rend…)  Milyen a tanár szertári munkája (eszközkészítés, javítás…)?  Milyen az óra, illetve a tanulók taneszközökkel való ellátottsága?  Milyen létszámú az osztály?  Az órarendben az órák milyen „helyen” helyezkednek el? 5 Az óraelemzés szempontjai

6 2. A fizikatanár személyiségének, egyéniségének vizsgálata  Milyen a tanár fellépése (megjelenés, hang, magatartás stb.)?  Milyen a nevelői egyénisége (munkastílusa, tanulókkal való kapcsolata, beszéde, modora, stb.)?  Megfelelő-e a tárgyi tudása (szakmai, technikai és általános műveltsége)?  Rendelkezik-e a fizika tanításához szükséges készségekkel (kísérletező-, rajz-, számolási-, és előadókészség)?  Milyenek a munkatervei (gondosság, precízség)? 6 Az óraelemzés szempontjai

7 3.Az óra jellemzése tartalmi szempontból  Megfelelt-e a feldolgozott anyag a tantervi (szakmai) követelményeknek?  A bemutatott kísérletek és a megoldásra kijelölt feladatok összhangban voltak-e az óra általános tartalmával?  Meg volt-e a kapcsolat a fizikai elmélet és gyakorlat között?  Volt-e fizikatörténeti, technikatörténeti vonatkozás? Elősegítette-e a kérdés/tananyag megértését?  A tanulók életkori sajátosságainak mindez megfelelt-e?  Motiváció? Volt-e?  Differenciálási lehetőségek? Volt-e? 7 Az óraelemzés szempontjai

8 4.Az óra jellemzése típus és felépítés szempontból  Helyes volt-e az óra típusának megválasztása?  Megfelelt-e az óra felépítése az óra tartalmának és a kitűzött didaktikai feladatok megoldásának?  Megfelelő volt-e az időbeosztás?  Teljesítette-e a tanár a tervét? 8 Az óraelemzés szempontjai

9 5.Alkalmazott módszerek  Megfeleltek-e az alkalmazott módszerek az óra tartalmának és az életkori sajátosságnak?  Hogyan alkalmazta a tanár a módszereket?  Milyen volt a tanulók munkájának ellenőrzése?  Hogyan értékelte a tanár a tanulók munkáját?  Hogyan használta a táblát és az egyéb (írásvetítő, projektor, film, video, digitális tananyag, digitális tábla stb.) szemléltető eszközöket? 9 Az óraelemzés szempontjai

10 6.Nevelési vonatkozások  Hozzájárult-e az óra a természettudományos világkép kialakításhoz?  Hozzájárult-e a természettudományos érdeklődés fenntartásához?  Mennyiben fejlesztette a tanulók gyakorlati ismereteit?  Mennyire voltak a tanulók érdeklődők?  Milyen volt a tanulók kapcsolata a tanárral? 10 Az óraelemzés szempontjai

11 11 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A fizika tanítása 10. lecke Az óraelemzés szempontjai."

Hasonló előadás


Google Hirdetések