Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaIda Molnárné Megváltozta több, mint 8 éve
1
1 A munkaerőpiac aktuális kérdései és a szakképzés helyzete különös tekintettel a duális képzésre Cseresnyés Péter munkaerőpiacért és képzésért felelős államtitkár GTTSZ 2016. szeptember 28.
2
2 I. A munkaerőpiac aktuális kérdései
3
3 ÚJ PRIORITÁSOK A FOGLALKOZTATÁSPOLITIKÁBAN Az egyik legnagyobb kihívás Európában a gazdasági növekedés beindítása és a foglalkoztatás bővítése Az EU 75%-ra (20-64 éves) kívánja növelni a rátát 2020-ig Magyarország az EU-átlaghoz való foglalkoztatási felzárkózást és az ország átfogó, teljes újjászervezését tűzte ki célul Magyarországnak a célkitűzés eléréséhez komoly erőfeszítéseket kell tennie (4,5-4,6 millió foglalkoztatott) A gazdasági fordulatot követő munkaerő-kereslet bővülés új prioritásokat határoz meg a foglalkoztatáspolitika számára
4
4 Hogyan változtak a fő munkaerő-piaci trendek a kormányváltás után?
5
5 Hol sikerült leginkább növelni a foglalkoztatást a kormányváltás óta?
6
6 Mi az oka a foglalkoztatási lemaradásunknak az európai átlagtól?
7
7 A hazai munkaerő-piaci általános jellemzője A munkaerő iránti kereslet és kínálat egyensúlytalansága Munkanélküliség Munkaerőhiány A munkaerőhiány okai: -Területi különbségek -Szakmaszerkezeti eltérések -Oktatás minősége -Munkatapasztalat hiánya
8
8 LEGNEHEZEBB FOGLALKOZTATÁSPOLITIKAI KIHÍVÁS Olyan munkaerőt kell nagyobb tömegben bevonni a foglalkoztatásba, amelyik jelenleg: Alacsony termelékenységű Képzetlen, vagy alacsony iskolai végzettségű Tartósan munka nélkül lévő Munkatapasztalattal nem rendelkező Szaktudása elavult
9
9 II. A szakképzés helyzete különös tekintettel a duális képzésre
10
10 1. A szakképzés helyzete Ipar 4.0 Növekvő kereslet és szakemberhiány Irinyi Terv
11
11 2. A magyar szakpolitika válasza: „Szakképzés a gazdaság szolgálatában” c. koncepció Főbb intézkedési területek a koncepció alapján: A duális képzési struktúra kiterjesztése (munkaadók ösztönzése, kamarai garancia) A szakképzésbe történő beiskolázás kereteinek bővítése és növelése (korhatár emelés, 2. szakképesítés, ösztöndíj) Új fenntartói struktúra létrehozása: (szakképzési centrumok)
12
12 3. A szakképzési centrumok 2015. július 1-től NGM fenntartásában 44 db szakképzési centrum (378 tagintézmény) Budapesten 5 db, megyénként 1-3 fenntartói feladatok ellátásában a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal, mint középirányító szerv vesz részt minimális tanulói létszám: 2000 fő önálló költségvetési szerv, többcélú intézményként működik
13
13 4. Az új fenntartói struktúra eredményei -Átlátható és koordinálható intézmény egységek -Költséghatékony gazdálkodás, bérek és számlák rendszeresen kifizetése -Szakmai hálózat alapjai megteremtődtek -Kapcsolattartás a helyi gazdasági szereplőkkel -Felnőttoktatásban részt vevők létszámának növekedése -Növekvő érdeklődés a szakképzés iránt
14
14 Tanulószerződést lehetővé tettük a felnőttoktatásban tanulók részére 2015. szeptember 1-től „Kamarai garanciavállalás”: a tanuló gyakorlati képzése csak akkor folyhat iskolai tanműhelyben, ha a gazdasági kamara igazolja, hogy nem tud gyakorlati képzést végző vállalatot biztosítani A felsőoktatási duális képzés finanszírozási hátterét megteremtettük 2015. szeptember 1-től A gyakorlati oktatásvezető munkakör visszaállítása Munkaadók pénzügyi ösztönzése A gazdaság által fokozottan igényelt, ún. hiány-szakképesítések számának emelése (2016-tól 20 db megyénként) 5. A duális szakképzés kiterjesztése
15
15 6. A szakképzési centrumok mint képzési és szolgáltató központok, „hálózat” jellegű működés idegen nyelvi tudás bővítése informatikai tudás bővítése életpálya tanácsadás SzC LLL SzC
16
16 7. Új képzési struktúra bevezetése Mindkét tanulási út érettségivel végződik. a szakgimnáziumi érettségivel szakképesítés is szerezhető A 2016. szeptember 1-jei bevezetésig átdolgozásra kerültek a működést megalapozó jogszabályok (OKJ, kerettanterv, szakmai és vizsgakövetelmények) Intézményi struktúra átalakulása
17
17 8. Új szakképesítések (a felnőttoktatás kiszélesítése) -Autóbuszvezető, Tehergépkocsi-vezető -Kereskedelmi üzletkötő, Üzleti szolgáltatási munkatárs, Idegennyelvű ipari és kereskedelmi ügyintéző, Mérlegképes könyvelő -Kis- és középvállalkozások ügyvezetője I., II. http://www.nearshoreamericas.com/wp-content/uploads/2014/01/shared-services-crop.jpg
18
18 9. Fejlesztési irányok -A középiskolai felvételi rendszer átalakítása -A technikusi végzettség beszámítása a BA/BSC szakoknál -a tanulószerződések kiterjesztése alacsonyabb évfolyamokra, -üzemek feletti tanműhelyi kategória kialakítása (magas színvonalú képzési szolgáltatás), -szintvizsga és mestervizsga rendszer átgondolása, átalakítása -adminisztráció-csökkenéssel járó egyszerűsítések http://www.ipark-pecs.hu/dinamic/hirek/13/szakkepzes_01.jpg
19
19 10. Felsőoktatási duális képzés -2015-től egyre több (gyakorlatigényes) képzési területen -Duális Képzési Tanács (2015. január: a duális képzés alapelvei és általános követelményrendszere) -Eredmények: 2015/2016-os tanév:2016/2017-es tanév: 19 felsőoktatási24 felsőoktatási intézmény (48 intézményszak, számos mesterképzés) 200 partnerszervezet több mint 500 partnerszervezet 400 hallgatómintegy 2600 képzési hely -Jelentős adózási kedvezmények
20
20 KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.