Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaIda Nemes Megváltozta több, mint 8 éve
1
Az e-learning fogalma
2
E-learning Számítógéppel megvalósított tanítás-tanulás Off-line és On-line megoldások Multimédiás tartalom Önellenőrző kérdések Feladatok Tutorok Számítógépes záró értékelés, vizsga
3
Az e-learning jelentősége napjainkban (1) Számítógépek teljeskörű elterjedése –PC –Laptop –Táblagép –okostelefon Az szélessávú internet bevezetése országszerte Hely- és idő függetlenség Multimédiás tartalmak elérhetősége (YouTube) Elérhető „szerzői rendszerek” (SCORM)
4
Az e-learning jelentősége napjainkban (2) A didaktika fejlődése –Tanulásirányítás –Tervezés és szervezés –Individualizált tanulás –LLL –Mérésmódszertani fejlődés, új technikák –Ellenőrzés, értékelés jelentősége Önellenőrző és „modulzáró” feladatok Tutorok
5
Az e-learning jelentősége napjainkban (3) E-learning tananyag fejlesztési metodika –Módszertan kidolgozása –Team munka Szerzők E-learning módszertani szakértők, segítők Lektor digitalizáló E-learning tananyag fejlesztési metodika Az iskolán kívüli tanulás igényének megnövekedése
6
Az e-learning jelentősége napjainkban (4) Számítógépes záró értékelés, vizsga
7
A virtuális és az elektronikus környezetek jellemzői
8
Virtuális Tanulási Környezet (VTK) Internetes oktatási és tanulási eszközök halmaza SW rendszer: –a tanulók és az oktatók együttműködését, –a tartalom beépítését és a –folyamat követését segíti. Integrált, on-line tanulási környezetet biztosít (tartalombeépítés, kommunikációs lehetőségek, értékelés, a diákok aktivitásának követése)
9
A VTK-k felhasználási területei Teljes kurzusok megvalósítása a távoktatásban résztvevő diákok számára A hagyományost kiegészítő tartalom és támogatás rendelkezésre bocsátása A kommunikációs lehetőségek kibővítése Az internet/intranet révén nagyobb rugalmasság biztosítása
10
VTK funkciók Szabályozott hozzáférés A diákok aktivitásának követése Források és anyagok Kommunikáció Kapcsolatok Egyedi igények szerinti beállítási lehetőség
11
Az elektronikus tananyagok szerepe a hagyományos oktatásban
12
Számítógéppel támogatott Multimédia rugalmas d digitális tárolás t tanulási stílusok és interaktivitások változatossága h hardver és szoftver szabályok biztosítják a különböző rendszerek kompatibilitását Mellette szóló érvek: Ellene szóló érvek: k kifejlesztés költséges és hosszadalmas s szabványok még kialakulóban vannak e eszközhöz való hozzájutás még korlátozott
13
Mikor alkalmazzuk? teljes képzésre vonatkozóan, amikor nagy mennyiségű információt, adatokat tárolnak a számítógépen tanfolyamokon, amelyek egyszerre különböző taneszközöket igényelnek a nagy tárolási kapacitás befogadja a bonyolult programokat, amelyek igazodnak az egyéni tanulási stílushoz, szokásokhoz
14
Az elektronikus tananyagfejlesztés folyamata A tananyag tartalmának kiválasztása, összeállítása (content design) (content design) szövegének megformálása (text-design) (text-design) elektronikus (HTML) tagolásának, hivatkozásrendszerének megtervezése hivatkozásrendszerének megtervezése (hipertext design) (hipertext design) Kép- és hangelemeinek kiválasztása, illesztése (multimédia design) (multimédia design)
15
A számítógéppel segített tanulás tervezése
16
Tervezési szempontok A kurzushoz és a külön értékelhető tananyag- elemekhez szabályozott hozzáférést kell biztosítani. A VTK lehetővé teszi a diákok virtuális osztályokba való szervezését. A tanulóknak egyéni, egyedi igényekre szabott munkaterülettel kell rendelkezniük. A kurzusok tartalmát modulokba és leckékbe vagy témákba rendezzük el.
17
Az elektronikus tananyagfejlesztés cél- és követelményrendszere Didaktikai célkitűzések és feladatok
18
Kiindulási előfeltételek Egyéni tanulásra szánt vagy keretrendszerbe integrált Hagyományos, könyv/jegyzet alapú fejlesztés Tanulásirányítás, önellenőrzés Tisztán e-learninges implementáció Multimédiás oktatócsomag továbbfejlesztéseként Új témában, új alapokon
19
Az e-learning tananyag fejlesztésének célkitűzései A tananyag tartalmának újragondolása Mérhető, teljesítményekben, kompetenciákban megfogalmazható célok Motiváló tanulásirányítás biztosítása A célokhoz igazodó értékelés megvalósulása
20
Az e-learninges tananyagokkal szemben támasztott követelmények
21
„Off-line” (pl. DVD) Mérhető, teljesítményekben, kompetenciákban megfogalmazható célok Részletes tanulásirányítási útmutató („egyéni”, differenciált tanulás) A tananyag e-learning célú strukturálása (kis tanulási egységek, összefoglaló fejezetek) Multimédiás tartalom (képek, fázisábrák, videók, flash animációk)
22
Leckénkénti és modulonkénti önellenőrző (zárt, automatikus javítású) kérdéssorok Fogalmak, törvények stb. magyarázata („hypertext”) Forrás (link) gyűjtemény
23
A „COEDU” típusú megoldás Globális tanulásirányítási útmutató (a kurzus elkezdéséhez, a virtuális térben való tájékozódáshoz) A tananyag e-learning célú strukturálása (Kurzus, modul, lecke) Leckénkénti önellenőrző (zárt) kérdéssorok Modulonként „modulzáró” tesztek szerkesztése Tutori támogatás (egyéni- és körlevelek, fórum, modulzáró tesztek javítása, visszacsatolás)
24
Fórum, chat, belső levelezés „On-line” vizsgák Fogalmak, törvények stb. magyarázata („hypertext”) Forrás (link) gyűjtemény
25
A „MOODLE” megoldás
26
Fórumok rendszerének kialakítása (Hírfórum, Általános Fórum) Előre föltöltött Moodle-specifikus és technikai segédanyagok Tanulásirányítási útmutató A tananyag VTK célú strukturálása (témák vagy hetek szerinti felosztás)
27
Tanári prezentációk „blended learning” esetén Feladatok kiadása, határidők A teljes kurzusra vonatkozó tevékenység- statisztikák Tutori értékelések (szöveges, fájlcsere, pontozás)
28
Tanulásirányítási útmutatás Operacionalizált képzési célok, követelmények meghatározása A kurzus előfeltételei, szükséges előképzettség Javasolt feldolgozási ütemezés, időráfordítás A kurzus feldolgozásával kapcsolatos gyakorlati és technikai információk
29
A tanulók aktivitásának követése A tanulók tevékenységei és elért eredményei A tutorok számára folyamatos visszacsatolás –a tanulók irányítása, vezetése és ellenőrzése –kísérő anyagok és feladatok rugalmas, adaptív rendelkezésre bocsátása
30
A tanulók előrehaladásának rögzítése Az egyes tanulók esetében belépési időpontjaikat, az on-line idejük hosszúságát, milyen tartalmat olvastak el és milyen gyakorisággal, a kitöltött értékeléseket, a tevékenységek időpontjával együtt.
31
Tanítás-tanulás módszertani követelmények
32
Források és tanulásirányítás Az on-line tanuláshoz, beleértve a forrásokhoz való hozzáférést, értékelést és irányítást is, támogatásra van szükség (A tutor szerepe). A tanulási források vagy egyénileg kifejlesztettek vagy professzionális, megvásárolt anyagok lehetnek. A tanulóknak figyelemmel kell lenniük a rugalmasan, adaptívan változó tananyagtartalomra
33
Források és tanulásirányítás (folyt.) Folyamatos tutori támogatással a tanulók egyénileg is differenciált, változó tanulási útvonalakon haladhatnak A tanulók a tanulásirányító útmutatóban javasolt „mérföldkövek” elérésénél önellenőrző feladatokat oldanak meg (automatikus értékelés) A tananyagnak olyan értékelési opciót is biztosítani kell (teszteket és a nyílt szöveges válaszadást), amelyet a tutorok értékelnek.
34
Kommunikáció A tanuló, a tutor és a tanulást támogató más szakemberek közötti kommunikációra vonatkozik. Fajtái: email, fórumok vagy vita csoportok és chat szobák
35
Kapcsolatok A rendszer iskolán belüli és külső adminisztratív rendszerekhez is kapcsolódhasson. A VTK könnyen integrálható legyen a tanulmányi rendszerrel. A hallgatói adatokhoz a felhatalmazott tutorok és ügyintézők problémamentesen hozzáférjenek (olvasás, írás, módosítás).
36
Egyéni igények A VTK legyen testreszabható: a felhasználói interfész legyen egyéni igények szerint alakítható. Megjelenési és formai elemei (az iskola standard színei, emblémája) könnyen újratervezhetőek legyenek. Lehetőség legyen a helyi („házi”) szabványoknak megfelelő kurzus sablonok létrehozására is.
37
Távoktatás a nyitott tanulás azon formája, ahol a tanulókat és a tutorokat földrajzi távolság választja el tanfolyam tanuló / hallgató tutor / tanár multimédia Egy képzési modul fontosabb elemei:
38
A hagyományos távoktatás hátrányai Tanár-diák kapcsolat hiányzik Nincs hatékony kooperáció Merev, a jegyzet, CD-rom anyagára hagyatkozik Költséges a tartalmi fejlesztés
39
A számítógéppel segített távoktatás előnyei az időpont és a hely független, szabadon válaszható egyénre szabott tanulási forma, azaz a tanuló saját tempójában dolgozza fel az ismeretanyagot a gazdag multimédia alkalmazás könnyíti a tanulást
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.