Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaDániel Kovács Megváltozta több, mint 8 éve
1
Minőségmenedzsment alapjai Minőségmenedzsment alapjai 2014. November 27. Dénes Rita
2
Dr. Topár József Bedzsula Bálint egyetemi adjunktus egyetemi tanársegéd BME Menedzsment és Vállalatgazdaságtan Tanszék Q. épület 312. Tel: 463-2437 fax: 463-1606 topar@mvt.bme.hu BME Menedzsment és Vállalatgazdaságtan Tanszék Q. épület 314. Tel: 463-2466 fax: 463-1606 bedzsula@mvt.bme.hu Adminisztratív problémák: minmenhf.bme@outlook.hu 2
3
A mai alkalom feladata A feladatok eredményei Mi lesz az 6. feladat? Mit kell teljesíteni a 6. feladatban? 3
4
Feladat szakaszok és határidők FeladatHatáridő 0. Csoportok megalakítása (névsor, neptun kód) 09.24. 1. Cég működés leírása 10.03. 2. 5. kritérium értékelési szempontjai és mérőszámok 10.17. 3. 3.-4. kritérium értékelési szempontjai és mérőszámok 10.24. 4.1.-2. kritérium értékelési szempontjai és mérőszámok 11.14. 5. Erősségek és fejlesztendő területek 11.21. 6.Elemzés, intézkedési terv12.12. ! 4
5
1-2-3-4. Feladat pontjai 14.01. – 4-5-5*-4-5 14.02. – 5-4-5-5* -5 14.03. – 4-4-3-4-4 14.04. – 3-3-3-4-4 14.05. – 5*-5-4-5-4 14.06. – 4-5-5-5-4 14.07. – 4-4-4-4-3 14.08. – 4-5-4-4-4 14.09. – 5-4-3-4-3 14.10. – 5-5-5-3-3 QAF14 5
6
1-2-3-4. Feladat pontjai 14.17. – 5-5-5-4-5* 14.18. – 2-4-3-3-ú 14.19. – 5-5-4-4-4 14.20. – 3-5-3-3-ú 14.21. – 4-4-5-4-3 14.22. – 4-5-4-4-ú 14.23. – 3-4-4-3-3 14.11. – 5-5-5-4-3 14.12. – 5-4-3-5-4 14.13. – 5-5-5-4-4 14.14. – 5-5-4-4-4,, 14.15. – 5-5-5-4-ú 14.16. – 5-5-4-5-4 QAF14 6
7
1-2-3-4. Feladat pontjai 15.01. – 5-2-2-0-4 15.02. – 3-4-4-3-4 15.03. – 4-4-4-5-5 15.04. – 5-5-5-5-5 15.05. – 5-5-5-4,,-5 15.06. – 4-4-5-2-5 15.07. – 5-5-5-5-5 15.08. – 5-5-5-5-5 15.09. – 5-5-4-4-5 15.10. – 5-5-5-3-5 15.11. – 5-4-5-4-5 15.12. – 5-5-5-5-5 15.13. – 5-5-5-5-5 15.14. – 5-5-4-5-4 15.16. – 3-4-3-4-5 15.17. – 5-5-5-5-5 15.18. – 5-5-5-4-5 15.19. – 5-5-5-5-5 15.20. – 5-5-5-5-5 QAF15 7
8
Erősségek és fejlesztendő területek TQM filozófia: 1.mérések fontossága 2.megalapozott szervezetfejlesztés Keressük a szervezet erősségeit és fejlesztendő területeit (!önértékelés!) 8
9
EFQM modell kritériumai 9 2005.
10
Erősségek és fejlesztendő területek RADAR-elv: 10
11
Módszertan 6.1. Brainstorming (ötletgyűjtés) 6.2. Ishikawa elemzés (ok-okozati összefüggések) 6.3. Pareto elemzés (prioritási sorrend meghatározása) 6.4. Intézkedési terv (probléma megoldására) 11 6. Feladat: Elemzés, intézkedési terv (12.12.)!
12
Ishikawa elemzés Egy hiba mindaddig előfordulhat, amíg az összes okát meg nem ismerjük. A helyes beavatkozások érdekében az ok-okozati viszony elemzése szükséges Nemcsak az okozathoz rendelhető okok, hanem az okokat kiváltó okok logikai rendszerbe rendezése - hierarchikus, többszintes elrendezés Okok elemzése alapján megtervezett beavatkozás 12
13
13 Ishikawa elemzés – 4M
14
Hogyan alkalmazzuk? 1.A probléma megfogalmazása 2.Keressék meg az okokat, amelyekre egy ok-okozati diagram felépítésekor szükség van! 3.A megfelelő ok-okozati módszer kiválasztása: fő okok (bordák) kijelölése. 4.Állítsák össze a halszálka diagramot! (Törekedjenek a minél „mélyebb” hierarchikus kapcsolatok feltárására: „Miért?”) 5.Értékeljék és vizsgálják az okokat! Ishikawa elemzés 14 OKOZAT 3. MIÉRT? 2. MIÉRT? 1. MIÉRT?
15
10 % selejt a 2. gépen az elmúlt hónapban a termék felületi minősége miatt PROBLÉMA Végső okozat Gépek/ Berendezések Emberek AnyagokMódszerek FŐOKOK (bordák) Pontatlan gépek Pontatlan szerszámok Rossz beállítás Rosszul tervezett technológia Nem megfelelő ellenőrzés Alapanyaghiba OKOK (szálkák) Rossz beállítás Figyelmetlenség Példa: 15 Ishikawa elemzés
16
A tételek viszonylag kis hányada meghatározó jelentőségű az összességében túlsúlyban lévő sok kis tétellel szemben Eredete: Vilfredo Pareto, 80/20 szabály A hibaokok 20%-án keletkezik a hibák 80%-a! („A” típusú vagy kritikus hibák) Illetve a lehetséges hibaokok 80%-a a hibák 20%-át okozza. 16 Pareto elemzés
17
Létfontosságú kevés vs. érdektelen sok A vállalati gazdálkodás és döntéshozatal számos területén alkalmazott megoldás Minőségmenedzsment: – Alapfeladat: a lehetséges hibaokok közül azt a „jelentős keveset” azonosítani, melyek megoldásával jelentősen csökkenthetők a hibák – Juran: a problémák 2/3-a az okok 1/3-ából ered Kategorizálhatóak az okok, termékek, … 3 jellegzetes csoportra: – „A” – kritikus hibák, létfontosságú kevés – „B” – ezekből lehet majd „A”ABC diagram – „C” – hatásuk, súlyuk nem jelentős 17 Pareto elemzés
18
zavarok csökkenő sorrendben a zavar % aránya 10 30 20 A B C 18 Pareto elemzés
19
Hogyan alkalmazzuk? 1.Probléma és a gyűjtendő információk megfogalmazása 2.Gyűjtsék az információkat, adatokat! (pl.: szavazással) 3.Határozzák meg az arányokat! (relatív gyakoriság) 4.Rajzolják meg az oszlopdiagramot! 5.Értékeljék és vizsgálják az eredményt! Pareto elemzés 19 Relatív gyakoriság Gyökérokok
20
Pareto elemzés 20 1.Pontatlan gépek 2.Rosszul tervezett technológia 3.Pontatlan szerszámok 4.Rossz beállítás 5.Nem megfelelő ellenőrzés
21
„Vezetői összefoglaló” Hogyan alkalmazzuk? – 3-5 db javaslatot fogalmazzanak meg! – Törekedjenek a gyakorlatias, konkrét megoldások megfogalmazására! – Jelöljék meg a legfontosabbnak vélt javaslatot! (Amivel kezdenék a fejlesztést!) 21 Intézkedési terv
22
Módszertan 6.1. Brainstorming (ötletgyűjtés) 6.2. Ishikawa elemzés (ok-okozati összefüggések) 6.3. Pareto elemzés (prioritási sorrend meghatározása) 6.4. Intézkedési terv (probléma megoldására) 22 6. Feladat: Elemzés, intézkedési terv (12.12.)!
23
Köszönöm a figyelmet! Kérdés?
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.