Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaMáté Juhász Megváltozta több, mint 8 éve
1
Egyetemi tudásközpont szerepe a regionális innovációban Dr. Jávor András 2008. 02. 21. Karcag
2
Kihívások I. Versenyképesség Versenyképesség Versenyképes hozamok Versenyképes hozamok Térség és termőhely specifikus termelés Térség és termőhely specifikus termelés Környezetharmonizált genotipus használat Környezetharmonizált genotipus használat Biológiai alapok fejlesztése Biológiai alapok fejlesztése
3
Kihívások II. Minőség és minőségbiztosítás Minőség és minőségbiztosítás Környezetbarát, fenntartható fejlődés Környezetbarát, fenntartható fejlődés Kisebb allergén tartalom Kisebb allergén tartalom Egészségesebb összetétel Egészségesebb összetétel Többletérték növelés Többletérték növelés Címkézett termékek Címkézett termékek Alapanyag minősége Alapanyag minősége A feldolgozás hatékonysága, értéknövelő szerepe A feldolgozás hatékonysága, értéknövelő szerepe
4
Kihívások III. Sajátos minőség Sajátos minőség A jövő (2020-tól) gyógyszer-és egészségipara A jövő (2020-tól) gyógyszer-és egészségipara Agrár biotechnológia Agrár biotechnológia Funkcionális élelmiszerek Funkcionális élelmiszerek Gyógyító és gyógyhatású élelmiszerek Gyógyító és gyógyhatású élelmiszerek Allergiát és gyógyszer mellékhatásokat csökkentő élelmiszerek Allergiát és gyógyszer mellékhatásokat csökkentő élelmiszerek
5
Kihívások IV. Feldolgozottság Feldolgozottság Hozzáadott érték növelése (beltartalom) Hozzáadott érték növelése (beltartalom) Konyhakész-félkész-előkezelt termékek előállítása Konyhakész-félkész-előkezelt termékek előállítása Új dimenziók a nemesítés és tenyésztés stratégiájában (molekuláris genetika, biotechnológia) Új dimenziók a nemesítés és tenyésztés stratégiájában (molekuláris genetika, biotechnológia) Sajátosság: A döntően versenykonkurenseink kezében lévő élelmiszer előállítás.
6
Kihívások V. Biotermelés Biotermelés Negatív fejlődés, visszafogott termelés Negatív fejlődés, visszafogott termelés Kicsi, nehéz piac Kicsi, nehéz piac Nagy termelési, értékesítési kockázat Nagy termelési, értékesítési kockázat A többi termelő veszélyeztetése A többi termelő veszélyeztetése Nagy marketing forrásigény Nagy marketing forrásigény Sajátosság: Versenytársaink szeretnék ebbe az irányba „tolni” a mezőgazdaságot. Extenzív-intenzív fejlesztés ellentmondás
7
Kihívások VI. Speciális ágazat Speciális ágazat Energia termelés Energia termelés Sajátosság: a versenyképességi szintek az energiatermelésben sem változnak.
8
Kihívások VII. A mezőgazdaság speciális feladatai A mezőgazdaság speciális feladatai Környezetvédelem Környezetvédelem Természetvédelem Természetvédelem
9
Kihívások VIII. Humánerőforrás fejlesztés Humánerőforrás fejlesztés Szakmunka Szakmunka Technikusi szint Technikusi szint Bsc szint Bsc szint Master szint Master szint Ph.D. Ph.D. Továbbképzés Továbbképzés Szaktanácsadás innovációs hatás Szaktanácsadás innovációs hatás Sajátosság: eszközrendszer és értékkoncentráció megy végbe az ágazatban.
10
A megfelelés eszközrendszere Ágazati K+ F Ágazati K+ F Konzorcium Konzorcium Klaszter Klaszter Regionális Innovációs Hálózat Regionális Innovációs Hálózat Regionális Innovációs Rendszer Regionális Innovációs Rendszer Sajátosság: több minisztériumhoz tartozás (Gazdasági és Közlekedési,Egészségügyi,Szociális és Munkaügyi,Környezetvédelmi és Vízügyi, Földművelésügyi és Vidékfejlesztési stb.)
11
A fejlesztés szereplői Állam Gazdasági Szféra Egyetem Konzorciumok Klaszterek Spin Off, Start Up cégek
12
Az állam feladatai K+ F Intézmények támogatása K+ F Intézmények támogatása A gazdasági vállalkozások innovációs szerepének további ösztönzése A gazdasági vállalkozások innovációs szerepének további ösztönzése Jogi keretek és standardok javítása, a kiszámítható és biztonságos jövő Jogi keretek és standardok javítása, a kiszámítható és biztonságos jövő Az innovációt támogató kockázati tőkeintézetek létrehozása Az innovációt támogató kockázati tőkeintézetek létrehozása A technológia, a verseny és az oktatás harmonizált fejlesztése A technológia, a verseny és az oktatás harmonizált fejlesztése A társadalom támogatásának megszerzése A társadalom támogatásának megszerzése
13
Az új termék megjelenésének kifejlődése, kockázatai és forrásigény dinamikája
14
Az egyetemek erőterei, mozgatórugói Tudományos elismertség Tudományos elismertség Bürokratikus utasítások Bürokratikus utasítások Piacon szerezhető bevételek Piacon szerezhető bevételek
15
Egyetemek formái, ismérvei Klasszikus egyetem Klasszikus egyetem Gazdálkodó vagy szolgáltató egyetem Gazdálkodó vagy szolgáltató egyetem Vállalkozó egyetem Vállalkozó egyetem Kutató egyetem kritériumai: Kutató egyetem kritériumai: Közalkalmazottak több mint fele tudományos fokozatos Közalkalmazottak több mint fele tudományos fokozatos A költségvetés fele kutatás fejlesztésből származik A költségvetés fele kutatás fejlesztésből származik Kutatás-fejlesztés gazdálkodási intézményrendszere kiépült Kutatás-fejlesztés gazdálkodási intézményrendszere kiépült
16
Klasszikus egyetem jellemzői A kutatások témáit a vezető oktatók érdeklődése határozza meg A kutatások témáit a vezető oktatók érdeklődése határozza meg A témák kiválasztása akadémiai és diszciplináris szempontok alapján történik, nincs szerepe a hasznosíthatóságnak A témák kiválasztása akadémiai és diszciplináris szempontok alapján történik, nincs szerepe a hasznosíthatóságnak A kutatások forrásait szakmai kapcsolatok rendszerével biztosítják A kutatások forrásait szakmai kapcsolatok rendszerével biztosítják
17
Gazdálkodó-szolgáltató egyetem jellemzői A fő hatalom az akadémiai szférától átkerül az egyetemi menedzserekhez A fő hatalom az akadémiai szférától átkerül az egyetemi menedzserekhez Szerves kapcsolat alakul ki a régióval (megrendelők gazdasági kapcsolatai) Szerves kapcsolat alakul ki a régióval (megrendelők gazdasági kapcsolatai) A témaválasztást a hasznosíthatóság és a bevételszerzés szabályozza A témaválasztást a hasznosíthatóság és a bevételszerzés szabályozza
18
Vállalkozói egyetem jellemzői A vállalkozói egyetem erős és professzionális menedzsmentet épít ki A vállalkozói egyetem erős és professzionális menedzsmentet épít ki Létrehozza a fejlesztő és hasznosítási perifériáit Létrehozza a fejlesztő és hasznosítási perifériáit Finanszírozása diverzifikált Finanszírozása diverzifikált Erős és stimulált akadémiai hátországa van Erős és stimulált akadémiai hátországa van Az egyetem egészét áthatja a vállalkozói kultúra Az egyetem egészét áthatja a vállalkozói kultúra
19
Az egyetemi stratégia célkitűzései Innovációs potenciál kialakítása Innovációs potenciál kialakítása Az innovációs folyamat során szerzett ismeretek tananyagba építése Az innovációs folyamat során szerzett ismeretek tananyagba építése Az egyetem hídképző szerepének kiépítése Az egyetem hídképző szerepének kiépítése A hazai és külföldi tőke bevonásának növelése A hazai és külföldi tőke bevonásának növelése Az innovációs folyamatban résztvevők érdekeltségének és elismertségének megteremtése Az innovációs folyamatban résztvevők érdekeltségének és elismertségének megteremtése
20
Az egyetem innovációs tevékenységének fejlesztése Piackutató és innovációs információs rendszer, Piackutató és innovációs információs rendszer, jogi, szervezési támogatási rendszer, jogi, szervezési támogatási rendszer, pénzügyi és hitelszervezési rendszer kiépítése. pénzügyi és hitelszervezési rendszer kiépítése.
21
Az egyetemi innováció sikerének alapvető záloga Az Egyetem potenciális tudásközpont szerepének kiépítése szempontjából alapvető kritérium az, hogy a régión belüli stratégiai szerep meghatározás teljes mértékben adekvált legyen a régió fejlettségi igénystruktúrájával, mivel e nélkül esélye sincs annak, hogy az Egyetem által képviselt tudás bármilyen aktivizáló hatást fejthessen ki a régión belüli környezetére. Az Egyetem potenciális tudásközpont szerepének kiépítése szempontjából alapvető kritérium az, hogy a régión belüli stratégiai szerep meghatározás teljes mértékben adekvált legyen a régió fejlettségi igénystruktúrájával, mivel e nélkül esélye sincs annak, hogy az Egyetem által képviselt tudás bármilyen aktivizáló hatást fejthessen ki a régión belüli környezetére.
22
A kutatáspolitika tévedése A felsőoktatási törvény ( és részben az innovációs törvény is) azért fejlődött ilyen irányban, mert az állam nem tud vagy nem akar a felsőoktatásba és a kutatás fejlesztésbe több erőforrást adni. E tény az egyetemeket arra ösztönzi, hogy szerezzék meg a szabadpiacon a betevő falatot. Ugyanakkor e két törvény (főleg az innovációs ) nem ebből a meggondolásból született. A felsőoktatási törvény ( és részben az innovációs törvény is) azért fejlődött ilyen irányban, mert az állam nem tud vagy nem akar a felsőoktatásba és a kutatás fejlesztésbe több erőforrást adni. E tény az egyetemeket arra ösztönzi, hogy szerezzék meg a szabadpiacon a betevő falatot. Ugyanakkor e két törvény (főleg az innovációs ) nem ebből a meggondolásból született.
23
A kutatáspolitika tévedése Ezzel szemben az Európai Unióban fejlettebb szabályozás működik. Ezzel szemben az Európai Unióban fejlettebb szabályozás működik. Kiemelt jelentősége van az Egyetem -Ipar- Kormányzat (hármas hélix modell) együttműködésének a következő szereposztásban: Kormányzat: korai fázisú finanszírozás helyettesítése Kormányzat: korai fázisú finanszírozás helyettesítése Ipar: piaci ismeret biztosítása és a kockázati tőke későbbi fogadása Ipar: piaci ismeret biztosítása és a kockázati tőke későbbi fogadása Egyetem: a tudás piacosításának elősegítése Egyetem: a tudás piacosításának elősegítése
24
Szereplők és kapcsolat rendszerük Gazdasági szféra Egyetemek Állam
25
Szereplők és kapcsolat rendszerük Innováció támogató szervezetek Technológia Transzfer Iroda Egyetem Gazdasági szféra Állam
26
Szereplők és kapcsolat rendszerük Innováció támogató szervezetek Közvetítő Szaktanácsadási Rendszer ÁllamEgyetem Gazdasági szféra
27
Összefoglaló I. Megfelelő politikai döntéseket kell hozni az innováció erősítésére, figyelembe véve a nemzeti prioritásokat. Megfelelő politikai döntéseket kell hozni az innováció erősítésére, figyelembe véve a nemzeti prioritásokat. Minden kutatóhelynek,és egyetemnek el kell készítenie a teljes körű, minden tényezőt figyelembe vevő innovációs stratégiáját. Minden kutatóhelynek,és egyetemnek el kell készítenie a teljes körű, minden tényezőt figyelembe vevő innovációs stratégiáját.
28
Összefoglaló II. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében az ország a következő hét évre óriási lehetőségekhez jutott. A programot koordináló Nemzeti Fejlesztési Ügynökség és a döntéshozó kormány felelőssége, hogy a fejlesztési programokat hassa át a hazai kutatási potenciál növelése, a kutatóintézeti és egyetemi kutatás eredményeinek hasznosítása, a hazai innovatív iparágak helyzetbe hozása. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében az ország a következő hét évre óriási lehetőségekhez jutott. A programot koordináló Nemzeti Fejlesztési Ügynökség és a döntéshozó kormány felelőssége, hogy a fejlesztési programokat hassa át a hazai kutatási potenciál növelése, a kutatóintézeti és egyetemi kutatás eredményeinek hasznosítása, a hazai innovatív iparágak helyzetbe hozása.
29
Összefoglaló III. Látnunk kell azonban, hogy a hazai kutatási rendszer jelenlegi állapotában,koherens tudománypolitikai háttér nélkül nem lesz képes hatékonyan adszorbeálni, de lehet hogy megszerezni sem jelentős új forrásokat. A fejlesztéspolitika pedig nem fog sokáig várni a reformfolyamatokra, a hatalmas uniós összegeket más területekre irányítja. Látnunk kell azonban, hogy a hazai kutatási rendszer jelenlegi állapotában,koherens tudománypolitikai háttér nélkül nem lesz képes hatékonyan adszorbeálni, de lehet hogy megszerezni sem jelentős új forrásokat. A fejlesztéspolitika pedig nem fog sokáig várni a reformfolyamatokra, a hatalmas uniós összegeket más területekre irányítja.
30
Összefoglaló IV. A fejlesztési terv hatékonysága és sikere múlik azon, hogy a tudományos életben, a kutatás világában rendbe tudjuk tenni a dolgainkat. A fejlesztési terv hatékonysága és sikere múlik azon, hogy a tudományos életben, a kutatás világában rendbe tudjuk tenni a dolgainkat. Legyen erő a megújulásra, tudjunk elegendő energiát mozgósítani a szükséges változásokhoz! Legyen erő a megújulásra, tudjunk elegendő energiát mozgósítani a szükséges változásokhoz! A magyar tudománynak élnie kell a történelmében ritkán kínálkozó lehetőséggel! A magyar tudománynak élnie kell a történelmében ritkán kínálkozó lehetőséggel!
31
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.