Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaÁkos Kelemen Megváltozta több, mint 8 éve
1
Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 1
2
2
3
A számításba veendő öt alaptényező: Beszállítók (írók, nyomdák, stb.) alku-pozíciója Vásárlók (fogyasztók) alku-pozíciója Újonnan piacra lépők fenyegetése Helyettesítő terméket gyártók fenyegetése Versenytársak erejének felbecslése Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 3
4
Globalizáció Potenciális piacra lépők részéről megnyilvánuló fenyegetés Dereguláció A beszállítók alkupozíciójának változása Az iparágon belüli verseny alakulása az ott versengő vállalko- zások szemszögéből Vásárlók alkupozíciójának változása Privatizáció A helyettesítő terméket gyártók részéről megnyilvánuló fenyegetés Technológiai fejlődés Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 4
5
Egy vállalkozás soha nem versenyez az iparág összes vállalatával. Működési környezetét a közvetlen versenytársainak tekinthető szervezetek alkotják. A közvetlen versenytársak azonosítására használt módszerek: Stratégiai csoport meghatározása A fogyasztói igény/érték elemzése Piaci szegmentáció Iparági életgörbe elemzése Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 5
6
Sok, vagy kevés a beszállító Sok Erősen megkülönböztetett-e a termék, vagy homogén Homogén - különböző Könnyen helyettesíthetők-e az alapanyagok, Igen - kevéssé vagy a részegységek Mennyire fontos az adott iparág a beszállító számára Fontos Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 6
7
Sok a vásárló, vagy kevés és monopol-helyzetű Sok - kevés Van-e teljes információjuk a költségről, és a keresletről Nincs Mennyire fontos számukra a minőség Változó Mennyire könnyen tudják váltani a fogyasztók az ellátót Nagyon Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 7
8
Az iparágra jellemző méret- gazdaságosság elemzése Nyitott A piacra lépéshez szükséges befektetési források mennyisége Szűkös Az elosztó hálózathoz való hozzáférés költsége, és lehetősége Nyitott A piacra-lépéshez szükséges műszaki és piaci ismeretek megszerzésének ára Alacsony Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 8
9
Milyenek a helyettesítő termékek költség- és árviszonyai Versenyképesek Tudják-e követni az adott iparágban a technológiai fejlődést Igen Milyen mértékű a helyettesíthetőség Magas Milyen erős a verseny a helyettesítő terméket előállítók között Erős Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 9
10
Az iparági koncentráció, és a versengő cégek száma Sok szereplő Az iparágra jellemző méretgazdaságosság - A termékek megkülönböztethetősége ? A piacra lépés korlátjai ? A növekedési ütem - Az átlag-profit alakulása - Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 10
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.