Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaBálint Varga Megváltozta több, mint 8 éve
1
http://ilias.gdf-ri.hu DUF, 2007. aug. 23–25. Alapozó BSC-s informatikai tárgyak LCMS eszközök felhasználásával történő oktatásfejlesztése és bevezetésének tapasztalatai, oktatásmódszertani problémái Berecz Antónia, Dr. Ágoston György Gábor Dénes Főiskola berecz@gdf-ri.hu, agoston@gdf-ri.hu berecz@gdf-ri.huagoston@gdf-ri.hu
2
http://ilias.gdf-ri.hu DUF, 2007. aug. 23–25. BSc képzés és GDF ILIAS BSc képzés a GDF-en MI és MM szakok 2006 szeptemberétől; Felhasználtuk az elmúlt 15 év oktatási tapasztalatait a GDF-en; Lehetőség a tananyagok teljes újragondolására, áttervezésére. GDF ILIAS Szervezett rendszerben fogja össze az internetes távoktatási szolgáltatásokat, infrastruktúrát biztosít az elektronikus tananyagok rendszerezett feldolgozásához és az internetes kommunikációhoz; 2004/2005-ös tanévtől működik felmenő rendszerben; Mára 9000 fő a felhasználók száma: hallgatók, vezetőtanárok, tutorok, KK oktatók, mentorok, oktatásszervezők, vezetők; A GDF internetes távoktatás modelljét és módszertanát továbbfejlesztjük, bevezetjük az oktatás napi gyakorlatába; BSc T, L képzések szervesen ráépülnek az ILIAS szolgáltatásaira; 2007 tavaszán nagymértékű szervezeti átalakítás az ILIAS használata fokozódó jelentőségű.
3
http://ilias.gdf-ri.hu DUF, 2007. aug. 23–25. Az új módszertan főbb jellemzői Alapkoncepciónk a vegyes rendszerű képzés megtartása. Ennek 3 bázis eleme: Önálló tanulásra felkészített nyomtatott tananyag; Tanár által vezetett személyes konzultáció és gyakorlat; E-learning szolgáltatások az ILIAS-ban (2006/07-es tanévben v3.6.6). Az új modellben ezek aránya változik.
4
http://ilias.gdf-ri.hu DUF, 2007. aug. 23–25. A távoktatásos és levelező képzéses BSc-s hallgató Önálló tanulásra felkészített nyomtatott tananyag beiratkozáskor hallgatói táskában, a N hallgatókhoz hasonlóan; Az ILIAS-szal és az oktatócsomag felhasználásával tanul a tantárgy módszertani leírása szerint; Előadás helyett vizsgaelőkészítő konzultáción vesz részt; Aktív ILIAS tutorálásban és mentorálásban részesül; A tantárgy oktatásának befejezése után, a szorgalmi időszak alatt elővizsgát tehet; vizsgaidőszakban több tárgyból egyidejűleg, kijelölt vizsganapon vizsgázhat; Az elsőévesek a beiratkozási folyamat részeként 6 órás képzésen ismerik meg a GDF távoktatási rendszerét, módszertanát, az ILIAS használatát, szemeszteri ütemezésüket, elkészítik egyéni tanulási rendjüket.
5
http://ilias.gdf-ri.hu DUF, 2007. aug. 23–25. Oktatók megváltozott és többletfeladatai A kontaktóraszám csökkent T és L képzésen. Az ILIAS-beli tevékenységek a belső oktatóknál óraszámba konvertálhatók, az óraadó tanárok esetében külön díjazás jár: teszt és gyakorlatkészítés; fórumtevékenység. A tevékenységek egy része (pl. az internetes tanári tutorálás) az ILIAS-ban kerül automatikusan dokumentálásra.
6
http://ilias.gdf-ri.hu DUF, 2007. aug. 23–25. A tantárgyak megjelenése az ILIAS-ban Az egyes tantárgyak megjelenése az ILIAS felületén: Szemeszterenként csoportosítva; N képzésesek tantárgyai ún. mappákban; T, L képzésesek tantárgyai ún. kurzusokba szervezve; Kurzusobjektumok további funkciói a v3.6.6-ban pl. hallgatói tevékenység nyomkövetése; a bennük elhelyezett objektumok megjelenési sorrendje megadható; a következő objektumba való belépésre előfeltétel adható meg; A kötelező elemek meghatározottak.
7
http://ilias.gdf-ri.hu DUF, 2007. aug. 23–25. „Számítástechnikai alapok” tantárgy A tantárgy tulajdonságai: 6 kredites, 1. szemeszteri kötelező tárgy BSc MI, MM szakon; N képzésben 30–30 óra előadás és gyakorlat; T, L képzésben 3 óra bevezető konzultáció, 9 óra gyakorlat, 3 óra vizsgaelőkészítő konzultáció; Önálló tanulásra javasolt átlagos tanulási idő 165 óra. A hallgatói táskában: tantárgyi útmutató, TK, hallgatói segédlet; Számonkérés: gyakorlati jegy számítógépes vizsgán; a vizsga elméleti kérdéseket és feladatmegoldásokat tartalmaz; a vizsga feltétele számítógépen elkészített HF beadása papíron.
8
http://ilias.gdf-ri.hu DUF, 2007. aug. 23–25. A „Számítástechnikai alapok” ILIAS kurzus tartalma
9
http://ilias.gdf-ri.hu DUF, 2007. aug. 23–25. „Operációs rendszerek I.” tantárgy A tantárgy tulajdonságai: 5 kredites, 2. szemeszterbeli kötelező tantárgy MI-n; N képzésen 21 óra előadás, 30 óra gyakorlat; T-on 1 óra bevezető konzultáció, 10 óra gyakorlat, 1 óra vizsgaelőkészítő konzultáció; Önálló tanulásra javasolt átlag tanulási idő 138 óra; A hallgatói táskában: útmutató, 2 TK; Gyakorlatorientált IT tréning a Sun partnercégénél a Solaris operációs rendszer megismerésére.
10
http://ilias.gdf-ri.hu DUF, 2007. aug. 23–25. Az „Operációs rendszerek” ILIAS kurzus tartalma
11
http://ilias.gdf-ri.hu DUF, 2007. aug. 23–25. A BSc-s hallgatók ILIAS-ba belépései T, L képzéses BSc-s hallgatóknak több, csak az ILIAS-ban megtalálható tananyagsegédletet, aktuális információ. T, L hallgatók nagyobb számban léptek be, jobban emelkedett a belépések átlaga a 2. szemeszterben. MM/L hallgatók kiemelkednek aktivitásban, átl. kétszer annyiszor léptek be, mint MM/N. 2006/2007-es tanév (2007.05.31-i állapot)
12
http://ilias.gdf-ri.hu DUF, 2007. aug. 23–25. Tantárgyi fórumok N és T, L képzések ugyanazt a fórumot használják tantárgyanként. Ez néha félreértésekhez vezethet, ha nem jelölik meg (szakmai témájú probléma kivételével), hogy melyik képzési formára vonatkozik a kérdés. Inkább vizsgakövetelményekkel kapcsolatos kérdéseket tesznek fel. A fórumbeli aktivitás jelzi a hallgatói érdeklődést a tantárgy iránt. „Számítástechnika a.” 2007.08.19-én: 36 téma, 216 hozzászólás, 3292 látogatás
13
http://ilias.gdf-ri.hu DUF, 2007. aug. 23–25. ILIAS-ban beküldhető gyakorlatok A szaktanár max. 30%-ban beszámíthatja a szerzett pontokat az elővizsgába (elégségest sem lehet szerezni a teljesítésével). Nem tért ki rá a TU, a hallgatók a rendszerben figyelhettek fel rá. Vidéken a KK-szaktanárok döntöttek a beszámításról. A bp.-i csoportokban a mentorok buzdították a hallgatókat a beküldésre. Tapasztalat: megoldásuk és plusz pontért beküldésük hajlandósága alacsony, a folyamatosan tanuló, idejüket jól szervező, elővizsgákat megcélzó hallgatók aktívak. Bp.-i KK mentori csoportokból: „Számítástechnikai alapok” TK fejezeteinek 10 gyakorlatára átlag 10 megoldás kérdésenként; „Operációs rendszerek I.” 8 gyakorlatára átlag 13 megoldás kérdésenként.
14
http://ilias.gdf-ri.hu DUF, 2007. aug. 23–25. Tesztmegoldások Önellenőrzéshez kis számban veszik igénybe a teszteket. Akárhányszor kitölthetik, az előző megoldásaik „elvesznek”. A mentorok monitorozhatják a tesztteljesítményeket. Háromfokozatú az értékelés 60%-os és 80%-os teljesítéssel. „Számítástechnikai alapok” (MI–MM, 2007.05.31-i állapot) „Operációs rendszerek I.” (MI, 2007.05.31-i állapot)
15
http://ilias.gdf-ri.hu DUF, 2007. aug. 23–25. Tananyagokban lapozás Egy tananyagból csak egy példány van mindenki számára (BSc, főiskolai alapképzés és vendégek számára is). Felhasználás: A mentorok az egyes hallgatók tanulási aktivitásának követhetéséhez; Az oktatók saját tananyagaik használatához; A hallgatók időfelhasználásukhoz. Használati/lapozási rangsor: A rendszerben 274 natív tananyag típusú objektum van; 6. legtöbbet használt a „Bevezetés a számítástechnikába”; 9. legtöbbet használt az „Operációs rendszerek”; (ezek szükség esetén bővített változatai az azonos című TK-eknek) 8. legtöbbet használt a „PC-alapismeretek”; (csak az ILIAS-ban található meg).
16
http://ilias.gdf-ri.hu DUF, 2007. aug. 23–25. Hallgatói tantárgyértékelés elektronikus kérdőívei 1. szemeszteres BSc T, L hallgatók közül még viszonylag sokan töltenek ki kérdőívet, többen minden tantárgyét. Egyre motiválatlanabbak a kitöltésben a magasabb évfolyamokban. A GDF ILIAS kérdőív tulajdonságai: Automatikusan kiértékelődő, anonim; Egy hallgató egy kérdőívet egyszer tölthet ki, majd annak statisztikai értékelését bármikor megtekintheti. Kérdések: Összesen 17 kérdés; Kora, szak/képzési forma kérdések; A képzés módszertani elemeinek értékelése; Ált. 0–5 számértéket lehetett adni; 0 jelentése: nincs ilyen tananyagelem, vagy nem vette igénybe; Egy esszékérdésben leírhatják egyéb véleményüket, javaslataikat; Végső értékelés 0–5.
17
http://ilias.gdf-ri.hu DUF, 2007. aug. 23–25. Hallgatók tantárgyértékelése „Számítástechnikai alapok” MI/T, MM/L tantárgyértékelés: 25 fő töltötte ki; 64% a bp.-i hallgató; Az esszé kérdésben 4 fő mondta el konstruktív–kritikai véleményét; A kurzussal való elégedettség általános mértékének értéke: 17%-ban 3-as, 46%-ban 4-es, 37%-ban 5-ös. „Operációs rendszerek I.” MI/T 11 hallgató kezdte el kitölteni, de a 3. kérdéstől csak 9 válaszolt minden kérdésre. (2007. 08. 19.)
18
http://ilias.gdf-ri.hu DUF, 2007. aug. 23–25. Tapasztalatok, jövőbeni feladatok 1/N. Oktatókkal, hallgatótársakkal találkozás, kapcsolattartás: Motivációs erővel bír a személyes találkozás; ha kevés a kontakt óra mennyisége, a hallgató magányosnak érezheti magát, veszít tanulási lendületéből; Elektronikus kapcsolattartási eszközökkel (e-mail, fórum, chat) segített közös projektfeladatok, vizsgafelkészülés ellensúlyozhatják; pozitív temperáló hatásuk lehet; Időszakos on-line közösségek szerveződnek, közösségi élet jön létre GDF ILIAS-ban évfolyamokat összefogó fórumok; Egyéb, évek óta működő GDF-es levelezési listák, elektronikus fórumok.
19
http://ilias.gdf-ri.hu DUF, 2007. aug. 23–25. Tapasztalatok, jövőbeni feladatok 2/N. Tantermi előadások/konzultációk: A GDF-en (általában) nem kötelező; N és T hallgatók bemehetnek egymás óráira; T-nak igyekszünk munkaidőn kívüli időpontokra ütemezni a foglakozásokat; Összevont vizsgák (egy alkalommal max. 3 tantárgyból); A hallgatók egy része több kontakt órát igényelne, ugyanakkor más részük megterhelőnek ill. feleslegesnek érzik a kontakt órákon a részvételt, illetve alacsony az órák látogatottsága.
20
http://ilias.gdf-ri.hu DUF, 2007. aug. 23–25. Tapasztalatok, jövőbeni feladatok 3/N. Tantárgyi fórum: Tantárgyanként egy van az összes szak, oktatási forma számára; A fórumrendszer még nem elég komfortos, a hallgatók nem adnak eléggé kifejező címet témáiknak, több témában is tesznek fel ugyanazon problémával kérdéseket könnyen túlszaporodnak a témák, átláthatatlanná válhatnak a fórumok; Megoldásra próbálkozásunk: gyakran ismételt kérdésekre (GYIK) külön fórum; egy másik fórumban csak a tutor által létrehozott témákban tehetnek hozzászólást - nem hozott teljes értékű megoldást. A tutor moderáló szerepe fontos: stimuláló, hatékony kell legyen; Konzultációs on-line fogadóóra ill. azonnali üzenetküldő szoftverek használata is indokolt.
21
http://ilias.gdf-ri.hu DUF, 2007. aug. 23–25. Tapasztalatok, jövőbeni feladatok 4/N. A tutorok ILIAS-szal és a módszertannal való munkája: Kiképzésük tanévek elején, intézetenként, több alakalommal; A tantárgyi útmutatókban az új tananyagelemek (fogalomtár, gyakorlatok, tesztek stb.) megfelelő mixelését alkalmazni kell; Szemeszterkezdésre/beiratkozásra a tananyagcsomagban és az ILIAS-ban a segédleteknek elérhetőnek kell lenniük.
22
http://ilias.gdf-ri.hu DUF, 2007. aug. 23–25. Tapasztalatok, jövőbeni feladatok 5/N. MI és MM szakok MAB által előírt követelményei országosan ugyanazok, így feladatatunk lehet Más felsőoktatási intézményekkel, kollégákkal kapcsolatfelvétel; Együttműködve, összehangoltan tananyagok fejlesztése; Az ILIAS más platformokkal való átjárhatóságát lehetővé teszi: SCORM és AICC kompatibilitás; Natív tananyag és fogalomtár HTML-export segítségével böngészőben megjeleníthető; Importálhatók más ILIAS-ba a natív tananyagok, tesztek, kérdőívek; Megfelelő verziószámú rendszerek között a kurzusok és gyakorlatok is átvihetők.
23
http://ilias.gdf-ri.hu DUF, 2007. aug. 23–25. Kapcsolattartás, elérhetőségeink Érdeklődők számára: E-learning szakértői jogosultság; Diplomamunkát készítő hallgatóknak tananyagkészítői jogosultság. Bárki számára elérhető terület: http://ilias.gdf-ri.hu/start.php http://ilias.gdf-ri.hu/start.php Bemutató a GDF ILIAS-ról; Felhasználói kézikönyv ill. annak on-line segédletei; Mintatananyagok; Publikációk; Fórumok a nagyközönségnek. Ügyfélszolgálat: berecz@gdf-ri.hu, telefon 1/4366-567; projektvezető: budai@gdf-ri.hu, telefon 1/4366-566.budai@gdf-ri.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.