Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

ONLINE ÉS OFFLINE BÁNTALMAZÁS KOCKÁZATI TÉNYEZŐI Parti Katalin – Schmidt Andrea – Néray Bálint VIII. Nemzetközi Médiakonferencia Balatonalmádi 2015. szeptember.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "ONLINE ÉS OFFLINE BÁNTALMAZÁS KOCKÁZATI TÉNYEZŐI Parti Katalin – Schmidt Andrea – Néray Bálint VIII. Nemzetközi Médiakonferencia Balatonalmádi 2015. szeptember."— Előadás másolata:

1 ONLINE ÉS OFFLINE BÁNTALMAZÁS KOCKÁZATI TÉNYEZŐI Parti Katalin – Schmidt Andrea – Néray Bálint VIII. Nemzetközi Médiakonferencia Balatonalmádi 2015. szeptember 29 – október 1. 1

2 Online bántalmazás Az online bántalmazás mértéke elmarad a hagyományos mögött, de nagy a látencia! Szemtől szemben bántalmazták: 10%, neten bántalmazták: 3%, mobilkommunikációs eszközzel bántalmazták: 2% (EU Kids Online, 2010) Az online bántalmazás hasonlóan súlyos problémákat okozhat, mint a hagyományos bántalmazás: önértékelés-vesztés, visszahúzódó személyiség kialakulása, iskolából való kimaradás, extrém esetek => fk bűnözés indukálói (Hinduja & Patchin, 2011) Általában nem mondják el felnőttnek: a szexuálisan online molesztált tizenévesek 14%-a mondta el az esetet valamilyen felnőttnek (Virág & Parti, 2010)  Szükség van a felnőttek (szülők, pedagógusok) szakszerű felkészítésére, valamint kortárs-mentorképzésre is.

3 A TABBY programról TABBY in Internet: Threat Assessment of Bullying Behavior in Internet Tárgya: Az iskolai online bántalmazás felmérése és komplex kezelése 5 ország (Olaszo., Görögo., Ciprus, Bulgária és Magyarország – ESZTER Alapítvány) Daphne: JLS/2009-2010/DAP/AG www.tabby.eu Akciókutatás, Pilot kutatás 3

4 ISKOLÁK (pedagógusok, informatikatanárok, könyvtárosok, programfelelősök) Az online bántalmazás közvetlen negatív hatással van az iskolaközösségre Az online bántalmazás és az iskolai bántalmazás szorosan összefügg (folytatólagos vagy revans-szerű) Az Olweus program megmutatta, hogy a pedagógusok és a diákok együtt sokkal hatékonyabban képesek megelőzni és kezelni az incidenseket DIÁKOK (10-15 évesek) A legtöbb diák általában nem beszél az online traumáról Ha el is mondják negatív tapasztalataikat, leginkább kortársainak és barátaiknak A gyerekek nem elég felkészültek (hogyan reagáljanak és hogyan szálljanak ki a sérelmes helyzetekből) Online ön- kitöltős kérdőív: - a gyerekek online kockáza- tának felméré- se Diákmentor- tréning: -Felkészíteni, mit tehetnek a bántalmazás ellen -Hogyan segít- hetnek mások- nak a bántal- mazási helyze- Tekben -Kihez fordulhat- nak Pedagó- gus- tréning; Monito- ring Pedagó- gusok és diák- mentorok iskolai tevékeny- sége 4

5 A kutatás felépítése Fázis megnevezéseMódszere 1. Pedagógusok tréningje és diákmentor-képzés Kiscsoportos foglalkozások 2x6, illetve a gyerekek esetében 1x6 órában (12 órás akkreditált pedagógus továbbképzés!) 2.Első adatfelvétel Online kérdőív kitöltése (a panelvizsgálat első felvétele), kísérleti és kontrollcsoporttal 3.Az „inger” A pedagógusok és a kortárs-mentorok önálló tevékenysége: az elsajátított gyakorlatok alkalmazása az iskolában 4.Második adatfelvétel Online kérdőív kitöltése (a panelvizsgálat második felvétele), kísérleti és kontrollcsoporttal 5.AdatelemzésA panelvizsgálat adatainak elemzése

6 Alapminta 600 fő 59% lány, 41% fiú 15-18 évesek túlsúlya: 62% (13-14 évesek: 32%) Jellemzően szakközépiskolások (43%) és általános iskolások (35%)

7 Online és iskolai bántalmazás: színtér- és szerep-összefonódások 7

8 Az online és az offline bántalmazás összefonódása A minta több mint fele (59%) elszenved valamiféle enyhe online bántalmazást  ebből mintegy 5% hetente Akit szokás szerint (legalább hetente egyszer) zaklatnak az iskolában, az sokkal nagyobb valószínűséggel szenved el online bántalmazást is, mint akit nem zaklatnak. 8

9 Az online és az offline elkövetési színterek összefonódása Az iskolai agresszorok rendszerint online módokon is zaklatják társaikat: a notórius elkövetők felülreprezentáltak  A hetente iskolában zaklatóknál jóval nagyobb az esélye annak, hogy a neten is bántalmazóként lépnek fel. 9

10 Az áldozati és elkövetői szerepek összefonódása Az áldozati és elkövetői szerepek „átjárhatók”: az iskolai bántalmazókból lehetséges, hogy online sértettek lesznek – és fordítva. (Patchin & Hinduja, 2006, 2009; Menesini & Nocentini, 2009) 10

11 A legtöbben mindkét lekérdezéskor a közepes kockázati csoportba estek Pozitív eredmény: a magas kockázati csoportok csökkentek, míg az alacsonyak felduzzadtak A kísérleti csoportban nagyobb arányú fejlődés volt tapasztalható A program hatékonyságának tesztelése Legmagasabb kockázat Legalacsonyabb kockázat 11

12 Milyen faktorok határozzák meg az áldozattá/elkövetővé válást? Alapminta: az első lekérdezésben résztvevő diákok (600 fő) Kísérleti és kontrollcsoport Inger nélkül (nem vizsgáltuk a tréning, valamint a kortárs iskolai programok hatását) 12

13 Mennyire függenek össze az adott kérdések az egyes bántalmazói típusokkal? Components 1 Cyberbully 1 (súlyos cyber bántalmazó) (29% of Var.) 2 Cyberbully 2 (enyhe cyber bántalmazó) (25% of Var.) Küldtél-e durva vagy trágár üzenetet másnak?,698,103 Terjesztettél-e bántó vagy kegyetlen pletykát valakiről?,595,150 El akartad-e hitetni a többiekkel, hogy valaki más vagy és posztoltál-e őt lejárató üzenetet a nevében?,749-,082 Közszemlére tetted-e más személyes titkát vagy megosztottad-e a képét az engedélye nélkül? -,030,826 Kiközösítettél-e (vagy online csoportod kiközösített-e valakit) akivel korábban jóban voltatok?,168,737 13

14 Milyen tulajdonságokkal írhatók le a cyber áldozatok és az elkövetők? Cyber áldozat Cyber Bully 1 (súlyos cyber bully) Cyber Bully 2 (enyhe cyber bully) b(t) sigb b Constant 0,410,72-2,030,03-0,100,92 Lány 0,360,03-0,090,53-0,070,63 Életkor -0,030,670,120,03-0,040,51 Népszerű vagy-e a többiek között az iskolában? (Bevesznek-e közös programokba, kikérik-e a véleményedet, van-e sok barátod?) 0,000,98-0,050,46-0,030,74 Népszerű vagy-e az online ismerőseid között? 0,080,380,150,06-0,040,68 Egy átlagos napon hány órát töltesz internetezéssel? (csetelés, közösségi oldalak látogatása, emailek írása stb.) -0,010,950,040,610,090,32 Minden netes kontaktodat ismered személyesen is? 0,020,800,000,980,110,17 Szoktál-e beszélgetni szüleiddel otthon a netes biztonságról? 0,040,620,030,630,040,57 Szoktatok-e az iskolában a tanárokkal beszélgetni a netes biztonságról? -0,070,38-0,040,500,000,99 Hogyan értékelnéd iskolai teljesítményedet? -0,240,03-0,020,790,080,44 Az elmúlt 6 hónapban voltál-e iskolai bántalmazás áldozata? 0,350,000,160,040,100,27 Az elmúlt 6 hónapban az iskolában bántalmaztál-e mást/másokat? 0,340,000,240,020,520,00 (F) sig 0,000,12 0,001 Adjusted R Square 0,160,070,12 N 179 - Tipikusan lányok - kevésbé jónak ítélik iskolai teljesítményüket - Valamilyen módon érintettek az iskolai bántalmazásban -Az életkorral egyre intenzívebbé válik az elkövetés - Az elkövetők népszerűnek tekintik magukat online térben (ismerőseik körében) - Érintettek az iskolai bántalmazásban (is) Tipikus elkövetők, akik az iskolában másokat bántalmaznak (csak 1 magyarázó változó)

15 A kísérleti csoportban bekövetkezett változások a Tabby program hatására – hatáselemzés – Az első és a második lekérdezésben részt vevő diákok (183 fő) Csak kísérleti csoport Kérdés: (a program hatására) mennyiben változott az érintettség az elkövetői és az áldozati oldalon? 15

16 A kísérleti csoportban való részvétel csökkentette-e az iskolai áldozattá és elkövetővé válás esélyét? 16 Impact: Iskolai áldozat Impact: iskolai elkövető b(t) sigb Constant1,200,870,600,94 Lány0,010,910,010,90 Életkor-0,060,84-0,010,98 Kísérleti csoport tagja-0,390,70-0,680,49 Az utóbbi 6 hónapban bántalmaztál-e mást iskolában / te magad áldozatul estél-e iskolai bántalmazásnak? 3,170,003,220,00 Interaction: Kísérleti csop* Áldozat / Elkövető -1,990,09-1,370,27 (F) sig0,090,02 Adjusted R Square0,060,08 N183

17 A program igazolta, hogy a pedagógusok aktív részvétele az online bántalmazási incidensek észlelésében, kezelésében és megelőzésében kockázatcsökkentő faktor lehet A pedagógusok és a diákok közös tevékenysége a kölcsönös bizalmat építi, ami általában véve barátságosabbá és biztonságosabbá teszi az iskolai környezetet Első eredményei megerősítik a külföldi és nemzetközi kutatások eredményeit A Tabby toolkit (az online kérdőív) önmagában is figyelemfelkeltő és az online kockázatos helyzetek korai felismerésére és azok kezelésére tanít Összefoglalás 17

18 Köszönjük a figyelmet! 18 Parti KatalinSchmidt AndreaNéray Bálint OKRIMTA TK SZI / MOME schmidt.andrea11@gmail.com MTA TK SZI / BCE www.tabby.eu


Letölteni ppt "ONLINE ÉS OFFLINE BÁNTALMAZÁS KOCKÁZATI TÉNYEZŐI Parti Katalin – Schmidt Andrea – Néray Bálint VIII. Nemzetközi Médiakonferencia Balatonalmádi 2015. szeptember."

Hasonló előadás


Google Hirdetések