Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

GAZDASÁGI INFORMATIKA 2. BMF KGK Szervezési és Vezetési Intézet.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "GAZDASÁGI INFORMATIKA 2. BMF KGK Szervezési és Vezetési Intézet."— Előadás másolata:

1 GAZDASÁGI INFORMATIKA 2. BMF KGK Szervezési és Vezetési Intézet

2 Üzleti rendszer elemei

3 Vállalat mint nyitott rendszer…

4 Vállalati folyamatok osztályozása Real Value Added Valóságos hozzáadott értéket termelő folyamatok fejlesztése (termékfejlesztés, gyártás, beszerzés, kiszállítás, stb.)… Business Value Added Üzleti hozzáadott értéket termelő tevékenységek minimalizálása (ütemezés, számlázás, munkaerőfelvétel, könyvvizsgálat stb.)… Non Value Added Hozzáadott értéket nem termelő tevékenységek lehetőség szerinti megszüntetése (várakozás, felesleges minőségi vizsgálatok, újra megmunkálások, túlzott adminisztráció stb.)…

5 Üzleti folyamatok átalakítása 1. Business Process Reengineering A vállalati szervezet életébe történő, felülről jövő beavatkozás. Célja az üzleti folyamatok fundamentális újragondolása és radikális újratervezése az üzleti működés drámai javulása érdekében.

6 Üzleti folyamatok átalakítása 2. A BPR mint módszer felhasználja az informatika lehetőségeit… közös adatbázisok használata, szakértői rendszerek, telekommunikációs hálózatok, döntéstámogató eszközök, drótnélküli telekommunikáció, automatikus azonosító és követő technológiák, nagy teljesítményű számítástechnika.

7 Üzleti folyamatok átalakítása 3. Szakirodalomban elfogadott rövidítések értelmezése Business Process Redesign – szűk körű, de folyamatmódosító beavatkozás… Business Process Restructuring – szűk körű, de nem a folyamatot, hanem elvégzésének módját, szereplőit, vagy azok elrendezését változtatja… Business Network Redesign- üzleti hálózatok újratervezése… Business Scope Redesign – a vállalat működési területének megváltoztatása, növelése…

8 BPR és a vállalati információs rendszer kapcsolata

9 Információs rendszerek fejlesztése (Csala-Csetényi-Tarlós: Informatika alapjai, Computerbooks, 2001.) Projekt indítás helyzetfelmérés (kritikus sikertényezők), projektterv (felelősök, tevékenységek, idő- és erőforrás korlátok, stratégia részletes kidolgozása és „beszállítók” kiválasztása Elemzés üzleti modell, megvalósítási terv, folyamat-, adat- és funkciómodellezés, Tervezés logikai és fizikai rendszertervezés, Megvalósítás, kivitelezés implementáció (paraméterezés, ill. konfigurálás), tesztelés üzembe helyezés Üzemeltetés fejlesztés lezárása (projekt-zárás és üzemszerű működtetés).

10 Információs rendszerfejlesztés területei

11 Célkitűzés, projekt indítás Fejlesztési igény megfogalmazása -nem kielégítő informatikai rendszer -versenyképesség növelése, stb. Informatikai stratégia (összhangban a szervezet üzleti stratégiájával…) Megvalósíthatósági tanulmány (Feasibility Study) -ütemterv -költség, egyéb erőforrás és átfutási idő becslése (méret, komplexitás, integráció, szakemberek)

12 Informatikai stratégia felépítése Bevezetés Informatikai helyzetértékelés (jelenlegi helyzet, igények, SWOT analízis) Stratégiai informatikai célkitűzések (információrendszer, szakmai szervezet) Informatikai rendszer elemei (funkcionális megoldások) Informatikai szervezet Stratégiai célok időbeli megvalósítása, ütemezés Az informatikai rendszer kialakításának alapelvei, technológiája és szervezési kérdései Összefoglalás

13 Elemzés Vállalati folyamatok lépései, kapcsolatai, kölcsönhatásai és strukturáltsága Szervezeti felépítés, formális kapcsolatok, munkaköri feladatok Információrendszer => adatfolyam ábrák, adatmodellezés Hardver (kliens és szerver), hálózatok, szoftver (operációs rendszer, adatbázis-kezelő, alkalmazás, fejlesztő eszköz)

14 Adatfolyam ábrák Az adatok útját követik nyomon a vizsgált rendszerben Ki, mikor, hol és hogyan kezel adatokat… Folyamat leírás, részekre bontás és grafikus ábrázolás Adatfolyam ábrák elemei: folyamat, egyed halmaz, adattároló, adatfolyam. Az ábrázolásnak vannak korlátai (időbeliség, döntési helyzet, adattárolás hiányos leírása…)

15 Adatfolyam ábra (példa)

16 Adatmodellezés Adatok szerkezetét, felépítését, kapcsolatait modellezi, folyamatokat viszont nem kezel… Egyedhalmaz – Kapcsolat – Attribútum modell (E-K-A) Szimbólumok: egyedhalmaz – téglalap kapcsolat – rombusz kapcsolatból származtatott egyedhalmaz –téglalapba írt rombusz attribútum - ellipszis

17 Egyedhalmaz – Kapcsolat - Attribútum modell (példa)

18 E-K-A modell értelmezése; kapcsolati számpárok Első szám (ún. ordinális érték):  0, ha opcionális  1, ha kötelező Második szám (ún. kardinális érték – egyik egyed előfordulásainak maximális száma a kapcsolat másik egyedének egy előfordulására (1 vagy N) Tipikus lehetőségek: 1:1, 0:1, 1:N, 0:N

19 Példa kapcsolati egyedhalmazra

20 Logikai és fizikai rendszertervezés 0. Koncepcionális tervezés (rendszerdefiniálás IT-tól függetlenül) 1. Logikai tervezés Különböző megoldási lehetőségek figyelembe vétele (hálózati megoldások, adatbázis-kezelők, adatbeviteli eszközök, kész szoftverek stb.) 2. Fizikai tervezés Részletes rendszerspecifikáció elkészítése (ügyviteli szabályozás, vásárolt és elkészítendő szoftverek, hardver, adatbázisok, részletes ütemterv a bevezetésre, várható költségek, biztonsági kérdések stb.)

21 Megvalósítás, implementálás a. Szoftverelemek elkészítése és/vagy megírása b. Hardverelemek beszerzése, összeállítása c. Programok paraméterezése, konfigurálása d. Felhasználók betanítása e. Adatbázisok létrehozása, betöltése f. Jogosultsági rendszer kialakítása g. Teszt-adatbázis kialakítása és tesztelés (ld. d. pont) h. Teljeskörű vagy szakaszos üzembehelyezés

22 Üzemeltetés (előtt…) A fejlesztés lezárása… Teljesült-e a projektterv? (célok, határidők, erőforrás-korlátok) Végleges rendszer-dokumentációk elkészítése és átvétele

23 A rendszerfejlesztés modelljei Életciklus modellek vízesés modell V modell Prototípus modellek Spirál modell (vízesés modell + prototípus modell)

24 A rendszerfejlesztés „vízesés” modellje

25 A rendszerfejlesztés „V” modellje

26 A rendszerfejlesztés folyamata prototípus(ok) alkalmazásával

27 Rendszerfejlesztés spirál modellje (Boehm)

28 Vásárolt információs rendszerek (megoldások) alkalmazása Előnyök: referencia megtekintésének lehetősége olcsóbb (?) jobb támogatottság Hátrányok: az informatikai rendszer fogadókészségének hiánya (illesztési problémák – hw., sw.) adaptációs nehézségek support költségek


Letölteni ppt "GAZDASÁGI INFORMATIKA 2. BMF KGK Szervezési és Vezetési Intézet."

Hasonló előadás


Google Hirdetések