Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaZalán Bogdán Megváltozta több, mint 8 éve
1
Az iskola arculata Az iskola világa III.
2
Az iskola arculata Szervezetkutatás Szerepelméleti megközelítés Vezetéstudományi megközelítés Hermeneutikai megközelítés
3
1 Szervezetelméleti megközelítés Formális - informális szervezet A szervezet –felépítése –működése –fejlődése Minőségbiztosítás
4
HENRI FAYOL 1841-1925 FREDERICK W. TAYLOR 1856-1915
5
Forrás: www.oki.huwww.oki.hu Az iskolaminőség alappillérei.
6
Szervezéstudomány ELTON MAYO 1880-1949 JACOB LEVY MORENO 1889-1974
7
2 Szerepelméleti megközelítés Szerepelméletek Tanuló szerepek –Tanuló – barát – „szervezeti ember” Tanár szerepek –Oktató –Nevelő –tiszviselő
8
Tanulói szerepek: tanuló osztálytárs ügyfél
9
A gyermekkel szemben támasztott elvárások Forrás: www.osztalyfonok.huwww.osztalyfonok.hu
11
Tanári szerepek: oktató tudós hivatalnok, szolgáltató
12
Problémák az iskolában a pedagógusok szerint 2001/02. Értékelés ötfokú skálán. Forrás: Jelentés 2003.
13
Egyoldalú szerepértelmezés Forrás: www.osztalyfonok.huwww.osztalyfonok.hu
14
3 Vezetéstudományi megközelítés Max Weber uralom típusai: 1. Tradicionális 2. karizmatikus 3. racionális Kurt Lewin vezetői típusai: 1. autokrata2. demokrata3. laissez-faire R. E. Quinn szervezeti kultúra típusai: 1. személyorientált2. innovatív 3. célorientált 4. szabályorientált J. W. MacGuire vezetői orientáció-típusai: 1. X-elmélet2. Y-elmélet
15
Igazgatástudomány MAX WEBER 1864-1920
16
KURT LEWIN 1890-1947
17
4 Hermeneutikai megközelítés Iskolai klimavizsgálatok Minőségbiztosítások Hermeneutikai vizsgálatok
18
KlímadimenziókA csoport szintjénA vezető szintjén A szociális szükségletek szintjén csoportszellem, bensőségesség lelkesítés, figyelmesség A szociális kontroll szintjén érdektelenség, akadályoztatottság teljesítmény- centrikusság, engedékenység Az iskolai szervezeti klímadimenziók Halpin és Croft szerint
19
KlímadimenziókVezetésTantestület Instrumentális oldal a vezetés hatékonysága a tantestület egysége Szociális oldala vezetés demokratizmusa a tantestület bensőségessége Az iskolai szervezeti klímadimenziók Halász Gábor szerint
21
Tagiuri klímataxonómiája ÖkológiaAz iskola fizikai/anyagi változói (tárgyi feltételek) MiliőAz iskolában lévő személyek jellemzői Társas rendszer Formális és informális kapcsolatok az iskolában KultúraNormák, értékek, értékrend, elvárások, igények, célok
22
KlímadimenziókA vezetés dimenziói EgységességHatékonyság Iskolán kívüli kapcsolatokSzociális informáltság AktivitásDemokratizmus Bensõségesség Nemzedékek közötti harmónia Az iskolai szervezet elemzése Forrás: www.oki.huwww.oki.hu
23
Forrás: www.oki.huwww.oki.hu A minőségvizsgálat kritériumai
24
A minőségbiztosítási folyamat kiépítésének expanziós modellje Forrás: www.oki.huwww.oki.hu
25
Szocializáció… Forrás: www.osztalyfonok.huwww.osztalyfonok.hu
26
HERMENEUTIKA
27
Szöveg-(re)konstrukció
28
A szöveg szőlőskertjében…
29
Hans Georg Gadamer 1900-2002
30
Jacques Derrida 1930-2004 Jean-François Lyotard (1924 - 1998)
31
SZÉKHELY
32
Viadrina Egyetem, Odera Frankfurt-Slubice
33
Bosen-Bolzano
35
TELEPÜLÉSEN BELÜL
36
Beregszász
37
Csíkszereda
38
Université catholique de Louvain Katholieke Universiteit Leuven
39
ÉPÜLET
40
A Bosen-i Szabad Egyetem könyvtára
41
Mátészalka
42
Dunaújvárosi Főiskola
43
Modern Üzleti Tudományok Főiskolája, Székelyudvarhely
44
Louvain
45
Köszönöm a figyelmet!
46
Az oktatás kontrollmechanizmusai SZERVEZETBE KERÜLÉS SZABÁLYOZÁSA Vezetésbe kerülés Testületbe kerülés Osztályba kerülés Technikai, adminisztrációs részlegbe kerülés SZERVEZETI MAGATARTÁS SZABÁLYOZÁSA KILÉPÉS SZABÁLYOZÁSA SZERVEZETEN KÍVÜLI MAGATARTÁS SZABÁLYOZÁSA
47
ADAPTÁCIÓ (Merton) Azonosulás a célokkal Azonosulás a kontrollokkal KONFORM ++ INNOVATÍV + -- RITUÁLIS --+ VISSZAHÚZÓDÁS -- -- (közöny) REBELLIÓ -- --
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.