Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaDániel Balla Megváltozta több, mint 8 éve
1
A duális képzés Németországban Dorkóné Liptai Gabriella 1
2
D: sikeres, hosszú történettel, magas presztízsű A: stabil CH: jelentős a képzési rendszeren belül, legmagasabb arányban képez 1897. elvek lefektetése 1938. általánosan működik 1969. Szakképzési Törvény (Berufsbildungsgesetz BBiG) Duális szakképzés –hagyományos, középfokú 2
3
Helye az oktatási rendszerben: 66,4 % a képzésbe bevont tanulóknak 3
4
Államilag elismert szakmai végzettség, 348 szakma 3-4 nap hetente Tanulószerződés Tanuló kiválasztásának joga, felvételiztetés 3 hónap próbaidő 1-2 nap hetente Szakmai ismeret :2/3 Közismeret: 1/3 Tanulószerződés: kötelező felvétel Blokkosítás: 3-8 hét Üzemi képzőhelyekSzakmunkásképző iskola 4
5
Felügyelet, finanszírozás: üzemi képzőhely BBiG Szövetségi gazdasági miniszter Szövetségi Szakképzési Intézet (BIBB): munkaadók, munkavállalók (szakszervezet), kamarák, szövetségi kormány, tartományi kormányok képviselői Feladatuk: gyakorlati képzés és a vizsgák követelményei és tartalma, kerettanterv meghatározása Tartományi szakképzési bizottságok Helyi kamarák Üzemi szint: saját helyi tanterv A gyakorlati képzés terheit a vállalatok viselik. Állami hozzájárulás nincs. Az ipar és a gazdaság számára a munkaerőképzésbe való közvetlen beleszólás és befolyásolás lehetősége. 5
6
Szakmunkástanuló juttatásai az üzemben 6
7
Költségek megoszlása a szakmai képzésben 7
8
Szakmunkásképző iskolák Felügyelet: egyes tartományok oktatási minisztériumai Egyes tartományok oktatási törvényei: nagyon gyakorlatorientált elméleti tananyag, német, idegen nyelv, vallás vagy etika, sport Finanszírozás: állam, tartomány, város Együttműködés és harmonizáció a vállalatok és a szakiskolák között: 1. a szakmai tárgyak tartalmi elemeit a cégekkel előzetesen egyeztetik, figyelembe véve a régió gazdasági igényeit. 2. az ipar és a gazdaság közvetlen beleszólási joga a munkaerőképzésbe 8
9
Képzőközpontok, üzemek feletti tanműhelyek triális képzés tartományok, kamarák, egyesületek a fenntartók ha nem biztosított a képzés minden fázisának, az adott kor színvonalának megfelelő technológia, 3-8 hét gyakorlati idő 9
10
A duális képzés előnyei a gazdaság számára Befektetés a jövőbe Azonnal alkalmas a szakmára, biztosítja a szakemberszükségletet, nincs betanítási költség és az újonnan felvettek rizikója. Csökkenő igény a szakképzetlen munkaerőre Oktatási struktúrát a piac mechanizmusai határozzák meg. Államilag elismert szakmák, egységes felépítés és követelményrendszer Kamara felügyeli a vállalatok szakképzői alkalmasságát. Követelmény a korszerű szakképzés- modernizáció, üzemi továbbképzések A tanuló termelő munkát végez. 10
11
Előnyei a tanuló számára Magas juttatásokat kap. Gyakorlatorientált a képzése. Államilag elismert a bizonyítványa, 348 szakma Jó lehetőségei vannak a munkaerőpiacon, 66% 11
12
A kamarák Feladatuk az összgazdasági érdekek képviselete A gazdaság egészét átfogják - kötelező tagság. Átveszik a szakképzési feladatok jelentős részét: A szakmai képzés tartalmának összeállítása Felelősek a képzés szintjéért és tartalmáért A szakmunkásvizsga tartalmának meghatározása Vizsgák lebonyolítása, bizonyítványok kiállítása Vizsgáztatók kiválasztása, felügyelete Képzési körülmények vizsgálata Képzési jogosítványok kiadása Szakoktatók alkalmassági vizsgáinak megszervezése 12
13
Új kihívások- nehézségek a 90-es évektől 2014. képzési hely kínálat: 559.30 Kereslet: 603.400 Megkötött szerződés: 522.200 Be nem töltött képzőhely:37.100 Képzőhelyt keresők: 81.200 13
14
Képzőhely kínálat vs. be nem töltött helyek 14
15
Be nem töltött helyek vs. sikertelen pályázók 15
16
Képzési szerződések vs. felső fokon tanulók 16
17
Hasonló gondok? A munkába lépés későbbi életkorban történik-lerövidül a végzettségek munkaerő piaci hasznosulása Gyakorlati férőhelyek száma csökken Növekvő igény a magasabb végzettségre, Gyengébb felkészültségű tanulók, sok a lemaradó Kereslet-kínálat eltérése térben és szakmaszerkezetben Keleti tartományok Multi cégek nem vállalják Meglévő kapacitás sincs kihasználva 17
18
Megoldások? Finanszírozási rendszer megváltoztatása: központi alapból. DE! Cégek ellenállnak, féltik az állam és az eddig nem teherviselő cégek beavatkozásától a rendszert. A tanulóképzés versenyképességük megőrzésének feltétele. Üzemek feletti gyakorlóhelyek- nem nyert teret, inkább csak kézműves szakmákban Képzési kínálat bővítése Szakképzés népszerűségének növelése Triális képzés: 3. pillér, olyan készségek kialakítása, amelyek nem szakma és üzemfüggők - gyakorlati férőhelyek szabadulnak fel. 18
19
Forrásanyag www.azubi.net www.azubi.net Handwerkskammer Münster (HWK Münster) Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) Bundesinstitut für Berufsbildung (BiBB) Datenreport zum Berufsbildungsbericht 2015 Györgyi Zoltán: A triális szakképzés felé Wilhelm-Emmanuel-von Ketteler- Berufskolleg, Herr Berg, Münster www.vikipedia.de www.vikipedia.de 19
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.