Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az ILIAS e-learning keretrendszer magyarországi adaptálása és felhasználása az informatika oktatásban, különös tekintettel a szolgáltatások testre szabására.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az ILIAS e-learning keretrendszer magyarországi adaptálása és felhasználása az informatika oktatásban, különös tekintettel a szolgáltatások testre szabására."— Előadás másolata:

1 Az ILIAS e-learning keretrendszer magyarországi adaptálása és felhasználása az informatika oktatásban, különös tekintettel a szolgáltatások testre szabására Berecz Antónia, Dr. Ágoston György berecz@gdf-ri.hu, agoston@gdf-ri.hu berecz@gdf-ri.huagoston@gdf-ri.hu berecz@gdf-ri.huagoston@gdf-ri.hu MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXX. KONFERENCIÁJA Pécs, 2006. augusztus 23-25.

2 Tartalomjegyzék 1.Az e-learning, a blended learning és az L(C)MS 2.Az ILIAS e-learning keretrendszer intézményi bevezetése a Gábor Dénes Főiskolán 3. Tanulási stratégiák és stílusok, illetve a GDF ILIAS ezeknek megfelelő testre szabása 4. Kutatás-fejlesztési irányok és az adaptív L(C)MS megvalósításához szükséges kutatás-fejlesztés 5. Összefoglalás

3 MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXX. KONFERENCIÁJA Pécs, 2006. augusztus 23-25. 1.Az e-learning, a blended learning és az L(C)MS LMS LMS LCMS LCMS  ILIAS  Fontos eszközei: E-learning E-learning Internetes távoktatás Internetes távoktatás Blended learning (vegyes képzés) Blended learning (vegyes képzés) L(C)MS L(C)MS Napjaink felsőoktatásában komoly kihívást jelent a korszerű információs és kommunikációs technológiák integrálása a tanulás/tanítás folyamatába.

4 MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXX. KONFERENCIÁJA Pécs, 2006. augusztus 23-25. 2. Az ILIAS intézményi bevezetése a GDF-en  A GDF 1992-től működik országos és külföldi hálózatban;  tömeges főiskolai informatikus képzést folytat;  vegyes képzést alkalmaz kiegészítve e-learning szolgáltatásokkal, ILIAS-szal. Az ILIAS bevezetésének előkészítése  stratégiai terv kidolgozása;  2003-tól intenzív kutatás: L(C)MS-ek, próbakurzusok;  A 2004/2005-ös tanévben: ILIAS intézményi szintű bevezetése, Magyarországon elsőként.

5 MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXX. KONFERENCIÁJA Pécs, 2006. augusztus 23-25. A GDF-en megvalósítandó internetes távoktatás elemei és azok kapcsolata

6 MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXX. KONFERENCIÁJA Pécs, 2006. augusztus 23-25. Főbb feladatok:  Nagy megbízhatóságú üzemeltetési környezet;  E-learning tananyagok fejlesztési folyamata, házi szabványok;  Új elemek a GDF tanulás/tanítás módszertanában;  Új feladatkörök;  Szervezeti beosztások és ILIAS-szerepkörök ill. -jogosultságok összehangolása;  Magyar nyelvű felület kidolgozása, karbantartása.  Felhasználók kiképzése;  Felhasználók, tananyagok feltöltése. A GDF ILIAS felhasználásának továbbfejlesztése modellkísérletekkel  3 kísérleti csoport a 2005/2006-os tanévben;  a képzés szervesen ráépül az LMS szolgáltatásaira. A képzés módszertana kisebb korrekciókkal a 2006/2007-es tanévtől a BSc képzésben alkalmazható.

7 MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXX. KONFERENCIÁJA Pécs, 2006. augusztus 23-25. 3. Tanulási stratégiák és stílusok, illetve a GDF ILIAS ezeknek megfelelő testre szabása A tanulási stílus szerepe a blended learningben A hatékonyabb, eredményesebb elektronikus tanulás/tanítás eléréséhez a vegyes képzés módszertanát jobban ki kellene dolgozni:  a tanulási stílusok beépítése a tanulás/tanítás folyamatába;  a blended learning lehetőségeinek egyéni testre szabása; ehhez az LMS funkciók támogatása.

8 MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXX. KONFERENCIÁJA Pécs, 2006. augusztus 23-25. Tanulási stílus Pl. Kolb: Tanulási stratégia Tanulási orientáció Kozéki-Entwistle: mélyreható, reprodukáló, szervezett, instrumentális Kategóriákba tartozás mérése a fő nehézség, mert változik a tanulással és a változó élethelyzetek miatti időben. Gyakorlati példa: Odense Technical College A magyar felsőoktatásba belépő hallgatók informatikai előismeretei heterogének, különböző tanulási kultúrával rendelkeznek és eltérő tanulási stílusokat, stratégiákat preferálnak. Tanulási stílus Pl. Kolb: tettek embere, visszatükröző, gondolkodó, döntő Tanulási stratégia Tanulási orientáció Kozéki-Entwistle: mélyreható, reprodukáló, szervezett, instrumentális Kategóriákba tartozás mérése a fő nehézség, mert változik a tanulással és a változó élethelyzetek miatti időben. Gyakorlati példa: Odense Technical College A magyar felsőoktatásba belépő hallgatók informatikai előismeretei heterogének, különböző tanulási kultúrával rendelkeznek és eltérő tanulási stílusokat, stratégiákat preferálnak.

9 MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXX. KONFERENCIÁJA Pécs, 2006. augusztus 23-25. A felhasználói felület testre szabása és a tanulási folyamatot támogató ILIAS-funkciók felhasználása a GDF ILIAS-ban A testre szabási lehetőségek inkább a komfortérzetet fokozzák, de a tanulás hatékonysága érdemben nem nő:  Felhasználói felület stílusa  „Munkaasztal” Interaktivitás a GDF ILIAS-ban  Gyakorlatok  Önellenőrző tesztsorok  Vizuális szemléltetés

10 MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXX. KONFERENCIÁJA Pécs, 2006. augusztus 23-25. Tananyag önálló feldolgozása – kurzus objektum Előrehaladás nyomon követése (mentor, tutor) Kommunikáció (beépítve aszinkron lehetőségek)  Fórum  E-mail  Keresés  Elektronikus jegyzetelés  Határidőnapló (szinkron kommunikáció)  Chat

11 MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXX. KONFERENCIÁJA Pécs, 2006. augusztus 23-25. 4. Kutatás-fejlesztési irányok és az adaptív L(C)MS megvalósításához szükséges kutatásfejlesztés Széles körben vizsgált, pl. Google 2006.08.: „adaptive learning” 546 ezer találat; Google 2006.08.: „adaptive learning” 546 ezer találat; az ILIAS idei nemzetközi konferenciájának egyik témája. az ILIAS idei nemzetközi konferenciájának egyik témája. Kiindulási tétele az egyes tanulók tanulási képességei, adottságai egymástól lényegesen eltérnek; az egyes tanulók tanulási képességei, adottságai egymástól lényegesen eltérnek; célszerű eltérő tanulási környezetet és tanulási eljárásokat biztosítani számukra; célszerű eltérő tanulási környezetet és tanulási eljárásokat biztosítani számukra; stílusuk ismeretében a nem alkalmazott tanulási eljárásokat megismertetni; stílusuk ismeretében a nem alkalmazott tanulási eljárásokat megismertetni; először fel kell tárni a hallgatók jellemzőit, a tanulásra való felkészültségüket. először fel kell tárni a hallgatók jellemzőit, a tanulásra való felkészültségüket.

12 MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXX. KONFERENCIÁJA Pécs, 2006. augusztus 23-25. Adaptáció  Célja: az LMS-ben egy változatos feltételekhez alkalmazkodó tanulási gyakorlat létrehozása adott időtartam alatt; az LMS-ben egy változatos feltételekhez alkalmazkodó tanulási gyakorlat létrehozása adott időtartam alatt; az előre definiált sikerkritériumok növekedése. az előre definiált sikerkritériumok növekedése.  A rendszer által nyújtott fő jellemzőkre koncentrál: az explicit definiált tanulási utak menedzselése felhasználókra szabva; az explicit definiált tanulási utak menedzselése felhasználókra szabva; felhasználók tevékenységeinek nyomon követése, szakterület-specifikus modellek alapján értelmezése; felhasználók tevékenységeinek nyomon követése, szakterület-specifikus modellek alapján értelmezése; a felhasználói követelmények és a kedvelt dolgok kikövetkeztetése, felhasználói modellek készítése; a felhasználói követelmények és a kedvelt dolgok kikövetkeztetése, felhasználói modellek készítése; a felhasználóknál a lehető legnagyobb tudás elérése az aktuális tananyagokban a tanulási folyamat dinamikus elősegítésével. a felhasználóknál a lehető legnagyobb tudás elérése az aktuális tananyagokban a tanulási folyamat dinamikus elősegítésével.

13 MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXX. KONFERENCIÁJA Pécs, 2006. augusztus 23-25. A tanulási környezet biztosítására adaptív forgatókönyveket kell készíteni. A „teljes adaptív életciklus” fázisai: tervezés tervezés publikálás publikálás használat használat vizsgálat vizsgálat A hatékony tanulást elősegítő adaptív környezet létrehozásához a mesterséges intelligencia eszköztárát is szükséges igénybe venni.

14 MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXX. KONFERENCIÁJA Pécs, 2006. augusztus 23-25.  Az L(C)MS-ek az internetes távoktatáshoz megfelelő eszközkészlettel már ma is rendelkeznek.  Felhasználásuk tudományos kidolgozása – elsősorban pedagógiai oldalról – még nem teljes körű.  Széles körű kutatás/felmérés szükséges a tanulási stílusokról, majd ezek alapján kidolgozott és kipróbált minta tananyagok, illetve kurzusok.  Továbblépés lehet az egyes tanulási stílusoknak megfelelő, tömeges testre szabású (mass customization) tananyag- és kurzusverziók.  Az e-learning keretrendszerekben a hatékony tanulás elősegítésére az adaptív környezet megvalósítása látszik legmegfelelőbbnek, amelynek létrehozásához a mesterséges intelligencia eszköztárát is szükséges igénybe venni. 5. Összegzés

15 MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXX. KONFERENCIÁJA Pécs, 2006. augusztus 23-25. Az ILIAS lehetőségeinek megismertetésével és ismereteink átadásával segítjük az érdeklődőket, az e-learning szakértőket, a szakdolgozatot írókat. Látogassuk meg a http://ilias3.gdf-ri.hu címen a mindenki által látogatható területet! http://ilias3.gdf-ri.hu Köszönjük figyelmüket!


Letölteni ppt "Az ILIAS e-learning keretrendszer magyarországi adaptálása és felhasználása az informatika oktatásban, különös tekintettel a szolgáltatások testre szabására."

Hasonló előadás


Google Hirdetések