Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaPetra Rácz Megváltozta több, mint 8 éve
1
Az ILIAS e-learning keretrendszer magyarországi adaptálása és felhasználása az informatika oktatásban, különös tekintettel a szolgáltatások testre szabására Berecz Antónia, Dr. Ágoston György berecz@gdf-ri.hu, agoston@gdf-ri.hu berecz@gdf-ri.huagoston@gdf-ri.hu berecz@gdf-ri.huagoston@gdf-ri.hu MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXX. KONFERENCIÁJA Pécs, 2006. augusztus 23-25.
2
Tartalomjegyzék 1.Az e-learning, a blended learning és az L(C)MS 2.Az ILIAS e-learning keretrendszer intézményi bevezetése a Gábor Dénes Főiskolán 3. Tanulási stratégiák és stílusok, illetve a GDF ILIAS ezeknek megfelelő testre szabása 4. Kutatás-fejlesztési irányok és az adaptív L(C)MS megvalósításához szükséges kutatás-fejlesztés 5. Összefoglalás
3
MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXX. KONFERENCIÁJA Pécs, 2006. augusztus 23-25. 1.Az e-learning, a blended learning és az L(C)MS LMS LMS LCMS LCMS ILIAS Fontos eszközei: E-learning E-learning Internetes távoktatás Internetes távoktatás Blended learning (vegyes képzés) Blended learning (vegyes képzés) L(C)MS L(C)MS Napjaink felsőoktatásában komoly kihívást jelent a korszerű információs és kommunikációs technológiák integrálása a tanulás/tanítás folyamatába.
4
MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXX. KONFERENCIÁJA Pécs, 2006. augusztus 23-25. 2. Az ILIAS intézményi bevezetése a GDF-en A GDF 1992-től működik országos és külföldi hálózatban; tömeges főiskolai informatikus képzést folytat; vegyes képzést alkalmaz kiegészítve e-learning szolgáltatásokkal, ILIAS-szal. Az ILIAS bevezetésének előkészítése stratégiai terv kidolgozása; 2003-tól intenzív kutatás: L(C)MS-ek, próbakurzusok; A 2004/2005-ös tanévben: ILIAS intézményi szintű bevezetése, Magyarországon elsőként.
5
MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXX. KONFERENCIÁJA Pécs, 2006. augusztus 23-25. A GDF-en megvalósítandó internetes távoktatás elemei és azok kapcsolata
6
MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXX. KONFERENCIÁJA Pécs, 2006. augusztus 23-25. Főbb feladatok: Nagy megbízhatóságú üzemeltetési környezet; E-learning tananyagok fejlesztési folyamata, házi szabványok; Új elemek a GDF tanulás/tanítás módszertanában; Új feladatkörök; Szervezeti beosztások és ILIAS-szerepkörök ill. -jogosultságok összehangolása; Magyar nyelvű felület kidolgozása, karbantartása. Felhasználók kiképzése; Felhasználók, tananyagok feltöltése. A GDF ILIAS felhasználásának továbbfejlesztése modellkísérletekkel 3 kísérleti csoport a 2005/2006-os tanévben; a képzés szervesen ráépül az LMS szolgáltatásaira. A képzés módszertana kisebb korrekciókkal a 2006/2007-es tanévtől a BSc képzésben alkalmazható.
7
MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXX. KONFERENCIÁJA Pécs, 2006. augusztus 23-25. 3. Tanulási stratégiák és stílusok, illetve a GDF ILIAS ezeknek megfelelő testre szabása A tanulási stílus szerepe a blended learningben A hatékonyabb, eredményesebb elektronikus tanulás/tanítás eléréséhez a vegyes képzés módszertanát jobban ki kellene dolgozni: a tanulási stílusok beépítése a tanulás/tanítás folyamatába; a blended learning lehetőségeinek egyéni testre szabása; ehhez az LMS funkciók támogatása.
8
MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXX. KONFERENCIÁJA Pécs, 2006. augusztus 23-25. Tanulási stílus Pl. Kolb: Tanulási stratégia Tanulási orientáció Kozéki-Entwistle: mélyreható, reprodukáló, szervezett, instrumentális Kategóriákba tartozás mérése a fő nehézség, mert változik a tanulással és a változó élethelyzetek miatti időben. Gyakorlati példa: Odense Technical College A magyar felsőoktatásba belépő hallgatók informatikai előismeretei heterogének, különböző tanulási kultúrával rendelkeznek és eltérő tanulási stílusokat, stratégiákat preferálnak. Tanulási stílus Pl. Kolb: tettek embere, visszatükröző, gondolkodó, döntő Tanulási stratégia Tanulási orientáció Kozéki-Entwistle: mélyreható, reprodukáló, szervezett, instrumentális Kategóriákba tartozás mérése a fő nehézség, mert változik a tanulással és a változó élethelyzetek miatti időben. Gyakorlati példa: Odense Technical College A magyar felsőoktatásba belépő hallgatók informatikai előismeretei heterogének, különböző tanulási kultúrával rendelkeznek és eltérő tanulási stílusokat, stratégiákat preferálnak.
9
MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXX. KONFERENCIÁJA Pécs, 2006. augusztus 23-25. A felhasználói felület testre szabása és a tanulási folyamatot támogató ILIAS-funkciók felhasználása a GDF ILIAS-ban A testre szabási lehetőségek inkább a komfortérzetet fokozzák, de a tanulás hatékonysága érdemben nem nő: Felhasználói felület stílusa „Munkaasztal” Interaktivitás a GDF ILIAS-ban Gyakorlatok Önellenőrző tesztsorok Vizuális szemléltetés
10
MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXX. KONFERENCIÁJA Pécs, 2006. augusztus 23-25. Tananyag önálló feldolgozása – kurzus objektum Előrehaladás nyomon követése (mentor, tutor) Kommunikáció (beépítve aszinkron lehetőségek) Fórum E-mail Keresés Elektronikus jegyzetelés Határidőnapló (szinkron kommunikáció) Chat
11
MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXX. KONFERENCIÁJA Pécs, 2006. augusztus 23-25. 4. Kutatás-fejlesztési irányok és az adaptív L(C)MS megvalósításához szükséges kutatásfejlesztés Széles körben vizsgált, pl. Google 2006.08.: „adaptive learning” 546 ezer találat; Google 2006.08.: „adaptive learning” 546 ezer találat; az ILIAS idei nemzetközi konferenciájának egyik témája. az ILIAS idei nemzetközi konferenciájának egyik témája. Kiindulási tétele az egyes tanulók tanulási képességei, adottságai egymástól lényegesen eltérnek; az egyes tanulók tanulási képességei, adottságai egymástól lényegesen eltérnek; célszerű eltérő tanulási környezetet és tanulási eljárásokat biztosítani számukra; célszerű eltérő tanulási környezetet és tanulási eljárásokat biztosítani számukra; stílusuk ismeretében a nem alkalmazott tanulási eljárásokat megismertetni; stílusuk ismeretében a nem alkalmazott tanulási eljárásokat megismertetni; először fel kell tárni a hallgatók jellemzőit, a tanulásra való felkészültségüket. először fel kell tárni a hallgatók jellemzőit, a tanulásra való felkészültségüket.
12
MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXX. KONFERENCIÁJA Pécs, 2006. augusztus 23-25. Adaptáció Célja: az LMS-ben egy változatos feltételekhez alkalmazkodó tanulási gyakorlat létrehozása adott időtartam alatt; az LMS-ben egy változatos feltételekhez alkalmazkodó tanulási gyakorlat létrehozása adott időtartam alatt; az előre definiált sikerkritériumok növekedése. az előre definiált sikerkritériumok növekedése. A rendszer által nyújtott fő jellemzőkre koncentrál: az explicit definiált tanulási utak menedzselése felhasználókra szabva; az explicit definiált tanulási utak menedzselése felhasználókra szabva; felhasználók tevékenységeinek nyomon követése, szakterület-specifikus modellek alapján értelmezése; felhasználók tevékenységeinek nyomon követése, szakterület-specifikus modellek alapján értelmezése; a felhasználói követelmények és a kedvelt dolgok kikövetkeztetése, felhasználói modellek készítése; a felhasználói követelmények és a kedvelt dolgok kikövetkeztetése, felhasználói modellek készítése; a felhasználóknál a lehető legnagyobb tudás elérése az aktuális tananyagokban a tanulási folyamat dinamikus elősegítésével. a felhasználóknál a lehető legnagyobb tudás elérése az aktuális tananyagokban a tanulási folyamat dinamikus elősegítésével.
13
MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXX. KONFERENCIÁJA Pécs, 2006. augusztus 23-25. A tanulási környezet biztosítására adaptív forgatókönyveket kell készíteni. A „teljes adaptív életciklus” fázisai: tervezés tervezés publikálás publikálás használat használat vizsgálat vizsgálat A hatékony tanulást elősegítő adaptív környezet létrehozásához a mesterséges intelligencia eszköztárát is szükséges igénybe venni.
14
MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXX. KONFERENCIÁJA Pécs, 2006. augusztus 23-25. Az L(C)MS-ek az internetes távoktatáshoz megfelelő eszközkészlettel már ma is rendelkeznek. Felhasználásuk tudományos kidolgozása – elsősorban pedagógiai oldalról – még nem teljes körű. Széles körű kutatás/felmérés szükséges a tanulási stílusokról, majd ezek alapján kidolgozott és kipróbált minta tananyagok, illetve kurzusok. Továbblépés lehet az egyes tanulási stílusoknak megfelelő, tömeges testre szabású (mass customization) tananyag- és kurzusverziók. Az e-learning keretrendszerekben a hatékony tanulás elősegítésére az adaptív környezet megvalósítása látszik legmegfelelőbbnek, amelynek létrehozásához a mesterséges intelligencia eszköztárát is szükséges igénybe venni. 5. Összegzés
15
MATEMATIKA-, FIZIKA és SZÁMÍTÁSTECHNIKA OKTATÓK XXX. KONFERENCIÁJA Pécs, 2006. augusztus 23-25. Az ILIAS lehetőségeinek megismertetésével és ismereteink átadásával segítjük az érdeklődőket, az e-learning szakértőket, a szakdolgozatot írókat. Látogassuk meg a http://ilias3.gdf-ri.hu címen a mindenki által látogatható területet! http://ilias3.gdf-ri.hu Köszönjük figyelmüket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.