Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az élelmiszer-ellenőrzés 2009. évi tapasztalatai Foodapest, 2010. február 23. – dr. Süth Miklós Foodapest, 2010. február 23. – dr. Süth Miklós.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az élelmiszer-ellenőrzés 2009. évi tapasztalatai Foodapest, 2010. február 23. – dr. Süth Miklós Foodapest, 2010. február 23. – dr. Süth Miklós."— Előadás másolata:

1 Az élelmiszer-ellenőrzés 2009. évi tapasztalatai Foodapest, 2010. február 23. – dr. Süth Miklós Foodapest, 2010. február 23. – dr. Süth Miklós

2 Élelmiszerlánc felügyeletre jellemző adatok Magyarországon megközelítőleg: Magyarországon megközelítőleg: Vendéglátás, közétkeztetés 56.900 Vendéglátás, közétkeztetés 56.900 Élelmiszer kereskedelem 44.150 Élelmiszer kereskedelem 44.150 Élelmiszer feldolgozó üzem 4.700 Élelmiszer feldolgozó üzem 4.700 Takarmányvállalkozás 7.030 Takarmányvállalkozás 7.030 Állattartó telep 19.500 Állattartó telep 19.500 Élelmiszerlánc ellenőrzéssel foglalkozó hatósági munkatárs 2500 fő Élelmiszerlánc ellenőrzéssel foglalkozó hatósági munkatárs 2500 fő Laboratóriumi munkatárs 300 fő Laboratóriumi munkatárs 300 fő Összesen 3000 fő Összesen 3000 fő

3 Az élelmiszer-ellenőrzés tapasztalatai 2009-ben A rutinellenőrzések során 2009 első 11 hónapjában összesen 64.254 ellenőrzés történt: A rutinellenőrzések során 2009 első 11 hónapjában összesen 64.254 ellenőrzés történt: Élelmiszer-forgalmazás: 25606 Élelmiszer-forgalmazás: 25606 Étkeztetés-vendéglátás: 22582 Étkeztetés-vendéglátás: 22582 Állati eredetű élelmiszer előállítása: 6843 Állati eredetű élelmiszer előállítása: 6843 Nővényi eredetű élelmiszer előállítása: 3562 Nővényi eredetű élelmiszer előállítása: 3562 Kistermelői élelmiszer-előállítás: 2882 Kistermelői élelmiszer-előállítás: 2882 Takarmány-előállítás, -forgalmazás: 2779 Takarmány-előállítás, -forgalmazás: 2779

4 Az élelmiszer-ellenőrzés tapasztalatai 2009-ben Rutinellenőrzések során kiszabott bírságok Rutinellenőrzések során kiszabott bírságok Száma: 3600 Száma: 3600 Összege: 554 259 107 Ft Összege: 554 259 107 FtMelyekből: Takarmányellenőrzési bírság: 46 Élelmiszer-ellenőrzési bírság:2045 Élelmiszerlánc-felügyeleti bírság:1519

5 Az élelmiszer-ellenőrzés tapasztalatai 2009-ben I. Engedélyköteles létesítmények I. Engedélyköteles létesítmények A leggyakoribb hiba változatlanul a létesítmények nem megfelelő műszaki- higiéniai állapota A leggyakoribb hiba változatlanul a létesítmények nem megfelelő műszaki- higiéniai állapota A második leggyakrabban előforduló hiányosság a nem megfelelő önellenőrzés A második leggyakrabban előforduló hiányosság a nem megfelelő önellenőrzés

6 Az élelmiszer-ellenőrzés tapasztalatai 2009-ben I. Engedélyköteles létesítmények I. Engedélyköteles létesítmények II-IV. negyedév során a 3265 ellenőrzés 22,45%- ában, összesen 733 alkalommal volt tapasztalható nem megfelelés II-IV. negyedév során a 3265 ellenőrzés 22,45%- ában, összesen 733 alkalommal volt tapasztalható nem megfelelés Jellemző okok: Jellemző okok: A létesítmény műszaki-higiéniai állapota: 62,61 % A létesítmény műszaki-higiéniai állapota: 62,61 % Önellenőrzési hiányosság: 16,91 % Önellenőrzési hiányosság: 16,91 % Nyomonkövetési hiányosság 8,32 % Nyomonkövetési hiányosság 8,32 % Állatvédelemmel kapcsolatos kifogás 0,68 % Állatvédelemmel kapcsolatos kifogás 0,68 %

7 Az élelmiszer-ellenőrzés tapasztalatai 2009-ben I. Engedélyköteles létesítmények I. Engedélyköteles létesítmények A II-IV. negyedév során az ellenőrzések 23,12%-ában, összesen 755 alkalommal került sor szankcionálásra, melyek eloszlása: A II-IV. negyedév során az ellenőrzések 23,12%-ában, összesen 755 alkalommal került sor szankcionálásra, melyek eloszlása: Figyelmeztetés: 44,12 % Figyelmeztetés: 44,12 % Intézkedési terv kérése: 50,46 % Intézkedési terv kérése: 50,46 % Bírság kiszabása: 3,44 % Bírság kiszabása: 3,44 % Létesítmény működésének felfüggesztése:1,98 % Létesítmény működésének felfüggesztése:1,98 %

8 Az élelmiszer-ellenőrzés tapasztalatai 2009-ben I. Engedélyköteles létesítmények I. Engedélyköteles létesítmények A hatóság által alkalmazott szankciók eloszlásából látható, hogy bírság kiszabására csak az esetek kevesebb, mint 3,5 %-ában került sor A hatóság által alkalmazott szankciók eloszlásából látható, hogy bírság kiszabására csak az esetek kevesebb, mint 3,5 %-ában került sor Komolyabb szankciók alkalmazásához csak valóban indokolt esetben folyamodik a hatóság Komolyabb szankciók alkalmazásához csak valóban indokolt esetben folyamodik a hatóság

9 Az élelmiszer-ellenőrzés tapasztalatai 2009-ben II. Élelmiszer-forgalmazás II. Élelmiszer-forgalmazás Összesen 28.110 ellenőrzés történt 2009-ben az élelmiszer-forgalmazást végző létesítményekben Összesen 28.110 ellenőrzés történt 2009-ben az élelmiszer-forgalmazást végző létesítményekben 2148 esetben került sor bírság kiszabására, összesen több, mint 268 millió Ft összegben 2148 esetben került sor bírság kiszabására, összesen több, mint 268 millió Ft összegben

10 Az élelmiszer-ellenőrzés tapasztalatai 2009-ben II. Élelmiszer-forgalmazás II. Élelmiszer-forgalmazás A meg nem felelések vezető oka a forgalmazó létesítmények esetében is valamilyen strukturális hiányosság, különösen a hipermarketek, élelmiszerüzletek, valamint a kistermelők esetében A meg nem felelések vezető oka a forgalmazó létesítmények esetében is valamilyen strukturális hiányosság, különösen a hipermarketek, élelmiszerüzletek, valamint a kistermelők esetében Gyakori probléma maga a végzett tevékenység, különösen piacok, vásárok, mozgóboltok esetében. (engedély nélkül végzett tevékenységek) Gyakori probléma maga a végzett tevékenység, különösen piacok, vásárok, mozgóboltok esetében. (engedély nélkül végzett tevékenységek)

11 Az élelmiszer-ellenőrzés tapasztalatai 2009-ben II. Élelmiszer forgalmazás II. Élelmiszer forgalmazás Kisebb számban előforduló hiba, de mégis ismétlődően tapasztalhatók a nyomonkövetés és a HACCP rendszer hiányosságai Kisebb számban előforduló hiba, de mégis ismétlődően tapasztalhatók a nyomonkövetés és a HACCP rendszer hiányosságai A strukturális hiányosságokon túl a kistermelői élelmiszerek esetében előfordult a termékek kedvezőtlen mikrobiológiai megítélése A strukturális hiányosságokon túl a kistermelői élelmiszerek esetében előfordult a termékek kedvezőtlen mikrobiológiai megítélése

12 Az élelmiszer-ellenőrzés tapasztalatai 2009-ben III. Nem engedélyköteles létesítmények III. Nem engedélyköteles létesítmények A hatóság 2009 II-IV. negyedéves adatok alapján az éves ellenőrzési terv szerint 5871 létesítmény közül 2180-ban tartott ellenőrzést, melyek közül 1095 felelt meg minden tekintetben az ellenőrzések során A hatóság 2009 II-IV. negyedéves adatok alapján az éves ellenőrzési terv szerint 5871 létesítmény közül 2180-ban tartott ellenőrzést, melyek közül 1095 felelt meg minden tekintetben az ellenőrzések során Éves szinten az utóellenőrzésekkel együtt több, mint 3500 ellenőrzés történt a nem engedélyköteles létesítményekben Éves szinten az utóellenőrzésekkel együtt több, mint 3500 ellenőrzés történt a nem engedélyköteles létesítményekben

13 Az élelmiszer-ellenőrzés tapasztalatai 2009-ben III. Nem engedélyköteles létesítmények III. Nem engedélyköteles létesítmények Meg nem felelések leggyakoribb okai: Meg nem felelések leggyakoribb okai: A HACCP és az önellenőrzési rendszerből következő kockázat26,5 % A HACCP és az önellenőrzési rendszerből következő kockázat26,5 % A végzett napi higiéniai gyakorlatból következő kockázat16,3 % A végzett napi higiéniai gyakorlatból következő kockázat16,3 % A nyomonkövetés hiányosságai15,5 % A nyomonkövetés hiányosságai15,5 % Technológiai-műszaki hiányosságok15 % Technológiai-műszaki hiányosságok15 % Egyes jogszabályok be nem tartásából eredő kockázat11,8 % Egyes jogszabályok be nem tartásából eredő kockázat11,8 %

14 Kiemelt célellenőrzések A rutinellenőrzéseken túl az előző évek gyakorlatának megfelelően az ünnepekhez illetve a nyári idegenforgalmi szezonhoz, és az őszi szürethez kapcsolódóan 2009- ben is kiemelt ellenőrzések történtek A rutinellenőrzéseken túl az előző évek gyakorlatának megfelelően az ünnepekhez illetve a nyári idegenforgalmi szezonhoz, és az őszi szürethez kapcsolódóan 2009- ben is kiemelt ellenőrzések történtek Esetenként több hatóság összehangoltan ellenőrzi a szezonálisan jellemző élelmiszereket, tevékenységeket Esetenként több hatóság összehangoltan ellenőrzi a szezonálisan jellemző élelmiszereket, tevékenységeket

15 Kiemelt célellenőrzések A 2009-es év kiemelt célellenőrzései: A 2009-es év kiemelt célellenőrzései: „Kikelet II.” „Kikelet II.” „Pünkösdi akció” „Pünkösdi akció” „Kánikula II.” „Kánikula II.” „Szüreti akcióellenőrzés” „Szüreti akcióellenőrzés” „Csillagszóró III.” „Csillagszóró III.”

16 Kiemelt célellenőrzések tapasztalatai Az élelmiszer-vállalkozók felkészültebbek az előző évekhez képest Az élelmiszer-vállalkozók felkészültebbek az előző évekhez képest A fokozott hatósági jelenlét, valamint a média közvetítő szerepe ebben nem elhanyagolható A fokozott hatósági jelenlét, valamint a média közvetítő szerepe ebben nem elhanyagolható

17 Kiemelt célellenőrzések tapasztalatai A leggyakoribb hiba a nem megfelelő higiénia A leggyakoribb hiba a nem megfelelő higiénia A rendszeres hatósági ellenőrzéseknek köszönhetően az élelmiszerbiztonság javult, a jogsértések száma csökkent A rendszeres hatósági ellenőrzéseknek köszönhetően az élelmiszerbiztonság javult, a jogsértések száma csökkent A vállalkozók felkészültebbek, komolyabban veszik az előírásokat A vállalkozók felkészültebbek, komolyabban veszik az előírásokat A piacokon történő élelmiszer-forgalmazás ellenőrzése során is kevesebb hiányosság volt tapasztalható A piacokon történő élelmiszer-forgalmazás ellenőrzése során is kevesebb hiányosság volt tapasztalható

18 Kiemelt célellenőrzések tapasztalatai A jogszabályváltozások nehezen követhetők a vállalkozók számára A jogszabályváltozások nehezen követhetők a vállalkozók számára A közösségi jogszabályok értelmezése, és így azok alkalmazása nem megfelelő A közösségi jogszabályok értelmezése, és így azok alkalmazása nem megfelelő A tapasztalt jogsértések leggyakrabban a tájékozatlanságra, a szakképzettség, és a jogszabályok ismeretének hiányára, valamint a hanyag munkavégzésre vezethetők vissza A tapasztalt jogsértések leggyakrabban a tájékozatlanságra, a szakképzettség, és a jogszabályok ismeretének hiányára, valamint a hanyag munkavégzésre vezethetők vissza

19 Kiemelt célellenőrzések tapasztalatai Jogalkalmazás eredményessége: Jogalkalmazás eredményessége: A megemelt összegű bírságok visszatartó erejűek, ritka a jogsértések ismétlődése A megemelt összegű bírságok visszatartó erejűek, ritka a jogsértések ismétlődése A hatóság a bírságolás mellett kiterjedten alkalmazta a jogalkalmazás eredményességének növelésére a tájékoztatás, figyelemfelhívás, valamint a figyelmeztetés eszközét A hatóság a bírságolás mellett kiterjedten alkalmazta a jogalkalmazás eredményességének növelésére a tájékoztatás, figyelemfelhívás, valamint a figyelmeztetés eszközét

20 Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Köszönöm munkatársaimnak, kollégáimnak az anyag összeállításában nyújtott segítségét!


Letölteni ppt "Az élelmiszer-ellenőrzés 2009. évi tapasztalatai Foodapest, 2010. február 23. – dr. Süth Miklós Foodapest, 2010. február 23. – dr. Süth Miklós."

Hasonló előadás


Google Hirdetések