Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Népegészségügy - egészségfejlesztés Fogalmak közös értelmezése Solymosy József Bonifácz OEFI TIE Egészségfejlesztési Módszertani Alprojekt.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Népegészségügy - egészségfejlesztés Fogalmak közös értelmezése Solymosy József Bonifácz OEFI TIE Egészségfejlesztési Módszertani Alprojekt."— Előadás másolata:

1 Népegészségügy - egészségfejlesztés Fogalmak közös értelmezése Solymosy József Bonifácz OEFI TIE Egészségfejlesztési Módszertani Alprojekt

2

3 Egészség = optimális jól lét Egészség

4 Törvények Beruházás, fenntartás Közösségi minták Viselkedés Genetika Egészség károsító környezeti faktorok Egészség társadalmi- gazdsági meghatározói Szolgáltatások, elérhetőség TIE projekt beavatkozási pontjai

5 Népegészségügy Népegészség tan Elmélet Gyakorlat

6 Új közegészségügy Népegészségügy Járványok, fertőzések megelőzése Állapot, oksági viszonyok, befolyásolás Személyes higiéné (kézmosás) Lakó környezet (rágcsálók) Fertőző betegségek (vakcináció) Nem fertőző krónikus betegségek (keringés) Populációs felmérések, epidemiológiai törvényszerűségek Public Health New Public Health Közegészségügy Fogalmi fejlődés

7 Boján Ferenc (1946-1997) Fodor József (1843 -1901) Markusovszky Lajos (1815-1893) Dr Max von Pettenkofer (1818-1883) München 1865 - világ első közegészségtani tanszéke higiénia hazai oktatásának kezdeményezése a világon első Közegészségtani Intézetének professzora 1992. október 21-22- én a Debrecenben megrendezett, a népegészségügy egységes meghatározását célul kitűző konszenzus konferencia

8 A népegészségügy egységes meghatározását célul kitűző konszenzus konferencia (1992. Debrecen) Boján Ferenc (1946-1997)

9 Lakosság egészségének és jóllétének felügyelete Egészségi kockázatokra és vészhelyzetekre való válaszadás és monitoring Egészségvédelem, beleértve a környezetvédelmet, élelmiszer-biztonságot stb. Egészségfejlesztés, beleértve a tetteket a társadalmi tényezőkért és az egészségi méltánytalanságok megszüntetéséért Betegség megelőzése, beleértve a betegség korai felismerését Kormányzás egészség és jóllét biztosítása A megfelelő és illetékes állami egészségügyi dolgozók biztosítása A szervezeti struktúrák és finanszírozás biztosítása Érdekképviseleti kommunikáció és társadalmi mozgósítás az egészségért Előremozdulás a közegészségügyi kutatások terén, információ átadás a törvényhozásban és a gyakorlatban A 10 alapvető népegészségügyi funkció

10 Egészségfejlesztés, beleértve a tetteket a társadalmi tényezőkért és az egészségi méltánytalanságok megszüntetéséért Betegség megelőzése, beleértve a betegség korai felismerését TIE projekt népegészségügyi vetülete Egészségvédelem, beleértve a környezetvédelmet, élelmiszer-biztonságot, stb.

11 1830-1900 Struktúrális Biomedikális Klinikai Társadalmi Kultúrális 1890-1950 1940-1980 1960- 2000- Higiéné, víz, csatorna Tudományos racionalizmus, oltások Jól léti szolgáltatások, nemzeti egészség védelem, szociális biztonság (lakhatás, oktatás) Fókuszban a rizikófaktorok, életmód, egészségben megnyilvánuló egyenlőtlenségek Kultúrák közti kommunikáció

12 A népegészségügyi ciklus elemei, folyamatai

13 EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS LOGÓJA

14

15 Ciklikus működés Megmért eredmény/hatás

16 Ciklikus működés Megmért eredmény/hatás 1.Iskolakert 2.Táplálkozás 3.Higiéné 4.Sérülés megelőzés/elsősegély 5.Víz 6.(egészség)kommunikáció 7.Bringa 8.Lépésszámláló 9.Délutáni szabadidő 10.Sportos iskolai nagyrendezvény Fenntartási kötelezettség ismeret attitűd EPSZA füzetek

17 1.Iskolakert 2.Táplálkozás 3.Higiéné 4.Sérülés megelőzés/elsősegély 5.Víz 6.(egészség)kommunikáció 7.Bringa 8.Lépésszámláló 9.Délutáni szabadidő 10.Sportos iskolai nagyrendezvény ismeret attitűd vagy/vagy„8 hónap” „2 hónap”is Szezonális – két „kampány”„kétszer egy-egy hét” „8 hónap” két „egésznapos” iskolai rendezvény „kétszer egy tanévben” is ismeret

18 Heterogén célcsoport

19 Bevonás - elköteleződés

20 Szükségletek egészség vetülete

21  EPSZA füzeteknek csak az általános megismerése szükséges (ismertető diasorok); át kell adni az iskolai koordinátoroknak  IT-Platform jogosultsági kódjainak továbbadása (iskolai koordinátor, diák )  az ismeretváltozást mérő felnőtt kérdőív felvétele az iskolai koordinátoroktól ( van külön on-line és nyomtatható verzió is a dokumentumtárban)  Iskolán belüli tevékenység idő-ütemezésének segítése  Iskolai koordinátorok adatfeltöltésének segítése  Indikátorok teljesülésének támogatása  Helyi szakmai hálózat koordinálása (SZTH, védőnők, stb.)  IT-Platform – eseménynapló vezetése  adminisztráció

22 TIE Projekt (Mit? Hogyan?) Partnerség Kooperáció Közös felelősség Követhető minta Az egészségesebb választás legyen a könnyebb választás

23 Mit várunk egy színtér közösségétől? Az egészségesebb választás legyen a könnyebb választás


Letölteni ppt "Népegészségügy - egészségfejlesztés Fogalmak közös értelmezése Solymosy József Bonifácz OEFI TIE Egészségfejlesztési Módszertani Alprojekt."

Hasonló előadás


Google Hirdetések