Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaElemér Barna Megváltozta több, mint 8 éve
1
Alcím mintájának szerkesztése 2011. 4. 4. Demens lakók képességmegőrző, rehabilitáló programja Evangélikus Diakóniai Otthon Kaposszekcső Kaposszekcső, 2010. 09. 14. Németh Győzőné
2
2011. 4. 4. Tartalomjegyzék 1. Játékos tevékenységközpontú képességmegőrzés, rehabilitálás 2. Képesség-rehabilitálás területei 3. Demencia mértéke szerinti egyéni rehabilitáció 4. Demens lakók csoportos rehabilitációja 5. Irásbeli dokumentálás
3
2011. 4. 4. 1. Képességmegőrzés, rehabilitáció Tanulási folyamat, amelyet tevékenységbe ágyazunk be és gyakorlás során mutatható ki az eredmény. Fontos szempontok: - Lakók fejlettségi foka - Bizalmas, szeretetteljes, oldott légkör megteremtése - Ingergazdag, vonzó környezet biztosítása - Képesség megtartása, rehabilitációja - Bő repertoár módszerekben, eszközökben - Képességfejlesztő játékok alkalmazása
4
2011. 4. 4. 2. Képesség-rehabilitáció területei I. Mozgás rehablitációja - Testi képességek (mozgáskoordináció) - Finommotorika (kéz-és újjak koordinációja) - Testséma (énkép) - Téri tájékozódás II. Értelmi képességek rehabilitációja - Érzékelés, észlelés - Emlékezet - Figyelem, megfigyelő képesség - Gondolkodás - Matematikai műveletek - Kommunikáció III. Szociális képességek rehabilitációja - Szeretet - Tisztelet - Tolerancia - Empátia - Alkalmazkodás
5
2011. 4. 4. 3. Demencia mértéke szerinti rehabilitálás 1. Súlyos demens lakók egyéni képesség- rehabilitáló programja - Legtöbb türelem, odafigyelés, segítségnyújtás - Szeretetteljes, bizalmas légkör - Irányított tevékenység - Eszközei: kirakók, összerakók - Képi anyagai: egyszerű formák, növények, állatok, használati tárgyak NEM AZ EREDMÉNY A FONTOS, HANEM A TEVÉKENYSÉG!
6
2011. 4. 4. „Játszani jó!” Súlyos demens lakók eszközei rehabilitáló rehabilitáló eszközei
7
2011. 4. 4. ”Játszani jó!” Súlyos demens lakók 2.
8
2011. 4. 4. 3/2. Demencia mértéke szerinti rehabilitálás 2. Középsúlyos demens lakók egyéni képesség- rehabilitáló programja - Nagyrészt tevékenység útján - Verbális- kommunikációs játékok - Kevesebb segítség adás, önálló munkára ösztönzés - Eszközei: kirakók, összerakók, dominók, kártyák, egyszerű társasjátékok - Képi anyagai: mindennapokból ismert formák – változatos képi környezetben, színben, nagyságban, szimmetrikus mértani formák
9
2011. 4. 4. „Játszani jó!” Középsúlyos demens lakók
10
2011. 4. 4. 3/3. Demencia mértéke szerinti rehabilitálás 3. Enyhe fokú demens lakók képesség- rehabilitáló programja - Normál lakók programjától kismértékű eltérés - Kiscsoportos formában, szóbeli irányítással - Nagyobb önállóságra ösztönzés - Eszközei: bonyolultabb kirakók, összerakók, dominók, kártyák, társasjátékok - Képi anyagai: bonyolultabb, összetettebb formák – ingergazdag háttérrel, asszimmetrikus mértani alakzatok
11
2011. 4. 4. „Játszani jó!” Enyhén demens lakók
12
2011. 4. 4. 4. Demens lakók csoportos foglalkoztatása Helye: tetőtéri társalgó (lakótér) Gyakorisága: heti 2-3 alkalom Célja: - Hasznos idő eltöltése - Közös élmények szerzése - Közösségfejlesztés - Meglévő képességek szinten tartása, önálló megnyilvánulás Tartalma: - Közös torna (utánzó mozgások, változatos eszközök) - Ritmusérzék, egyenletes lüktetés kifejezése változatos mozgásformával ( taps, dobolás, dobogás, érintés) - Mondókák, dalok, versek, tanulságos mesék - Testséma, időbeli- térbeni tájékozódás - Kommunikációs, anyanyelvi közösségépítő játékok alkalmazása
13
2011. 4. 4. 4. Demens lakók csoportos közösségépítő foglalkozása Tetőtéri társalgó
14
2011. 4. 4. 5. Írásbeli dokumentáció (értékelés) Demencia fokának lehetőség szerinti felismerése - előgondozás (környezettanulmány) - mini mentál teszt ( beköltözéskor) Képesség-felmérő lapok (félévente frissítve) - képességek, szociális állapot, kommunikáció, mozgásrehabilitálás, téri tájékozódás - Egyéni és csoportos foglakozások, beszélgetések, viselkedések megfigyelései Mentálhigiénés dokumentáció (kéthavonta, váratlan állapot változás esetén soron kívül) - Előző felmérés óta eltelt időszak tapasztalatai - Célok, feladatok, módszerek meghatározása - Ápoló személyzet, intézményi lelkész tapasztalatainak összegzése (team)
15
2011. 4. 4. Elmélyült kártyaparti
16
2011. 4. 4. Besegítünk a konyhának
17
2011. 4. 4. Sakk bajnokok
18
2011. 4. 4. Ki nyeri a játszmát?
19
2011. 4. 4. Néha elkél egy kis segítség
20
2011. 4. 4. Türelem-játék
21
2011. 4. 4. „Játszani jó!” (még idős korban is…)
22
2011. 4. 4. KÖSZÖNJÜK A FIGYELMET! Németh Győzőné, Marianna Zerényi Szilvia Rajczi Emília EDO Kaposszekcső Mentálhigiénés munkatársak
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.