Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaIrma Kissné Megváltozta több, mint 8 éve
1
Szakmai hálózatok működésének eredményessége és dilemmái Innováció – megújulás – növekedés VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Budapest, 2013. március 21. (ISBN száma: 978-963-89734-0-5) Cserey Miklós
2
Előzetesen Mindenki gondolja végig Milyen közösségeknek tagja? Mit vár ezektől? Mit kap ezektől? Mit vesz ki ezekből? Mit tesz be ezekbe? Mi az, amit most a legfontosabbnak tartana?
3
Közösség – csoport – hálózat - szervezet Önkéntes alapon működnek Nem kötelező csatlakozni hozzájuk Az önkéntesség ellenére, akár szigorú működési vagy egyéb szabályai lehetnek Az elnevezéstől függetlenül egyként kezelem a közösséget, a csoportot, a hálózatot és a szervezetet, mert a bennük lezajló folyamatok hasonlóak
4
Az önkéntes alapon szerveződő közösségek általános problémája… hogy a jó ötletek és a jó szándék ellenére Változó a teljesítménye, időszakosan nagyon eredményes, időszakosan lényegesen kevésbé A tagság nagyon változó aktivitással vesz részt A tagság sokszor nem ismeri a történéseket Igazán nem lehet követelni a tagságtól Csak néhány ember húz, visz a vállán mindent Nem működik, ha nem húz a vezető, vezetés Folyamatosan küzd, de néha nem lép előre
5
Ki, miért akar tag lenni? Egyetért az általa ismert célokkal Tudásának gyarapítása Valahova tartozás motivációs szükséglete Hasonló gondolkodású emberekkel könnyebb a megértés, az elfogadás Adni és segíteni másoknak Fejleszti, hirdeti Dicsekszik vele, magát igazolja Az általa helyesnek tudott dolgokkal „segíteni a világot” Mit jelent, ha tagja valaki a szervezetnek, mit jelent, ha valakinek van egy minősítése, mit jelent, ha valakinek van egy jogosítványa?
6
Egy szakmai szervezet céljai Néhány főbb elem: Szakmaiság védelme Szakma fejlesztése, újdonságok felkutatása Szakma elismertségének növelése Szakma iránti igény növelése Tagok promotálása
7
Az egyéni és a szervezeti célok egybeesése Miben különbözik és miben esik egybe az egyéni cél és a szervezeti cél egymástól? Amiket vizsgálni érdemes – Tartalom – Módszerek – Fontossági sorrend – Időbeliség – Elvárások egymástól
8
A szervezet potenciálja, a tagok potenciálja Egy szakmai szervezetben… Milyen képességek vannak? Milyen lehetőségek vannak? Milyen és mennyi erőforrás van? És ebből… Mit tudunk használni? Mit tudunk aktivizálni? Annyit használunk-e, aktivizálunk-e, amennyit lehet?
9
Dilemmák Amit csinálunk, az mennyire felel meg a szervezeti és/vagy az egyéni céloknak? A kezdeményezések a centrumé, és/vagy a tagoké? Van-e élet a centrum nélkül, és hogyan? A szabályok rigidek, a működés hogyan lesz rugalmas?
10
Dilemma Működés vs. működtetés? Hogyan működünk működtetéssel és anélkül? Hogyan szeretnénk? Vannak-e „önműködési” modelljeink? Mit tudunk engedni felügyelet nélkül? Az a szervezeté, amiben nincs benne a centrum? Hogyan szerveznénk, ha minden tag aktív lenne, milyen modelljeink lennének? Mennyi erőforrás van a nem aktív tagokban? A legtöbb erőforrás a nem aktív tagokban van!?
11
Dilemma Működés módjai Centrumból működnek az események – Kezdeményezésben – Kezdeményezések támogatásában – Erőforrások szervezésében Személyességen alapul döntően Kevés a virtuális működési mód – Szakmai témák blogja – Csoportos technikák – Közös probléma és feladatmegoldás
12
Dilemma A tagságról Mit „várunk” a tagoktól, miért fogjuk megkapni? Hogyan, miért akar bekerülni, akit nem mi beszélünk rá? Tudjuk-e, hogy mi érdekli, foglalkoztatja? Hogyan lehet tömegesítetten személyesnek lenni? Mennyire akarnak csoportként működni a tagok?
13
Dilemma Tervezhető kapacitás vs. kiszámíthatatlan erőforrás A feladatok, a tervek, mindig pontosságot, tervszerűséget igényelnek Sokan olyanok is vállalnak, akik már akkor is tudják, hogy nem fog menni, de nem tudnak nemet mondani Sokaknak változnak a feltételeik Nincs annyi vállalás, mint amennyi a szükséglet A túlvállalást nem tudjuk „tartalékolni”, vagy bevonni
14
Dilemma Mit tekintünk eredménynek? Sokan, többen kapcsolódnak egy-egy történéshez Új történések jönnek a tagoktól A centrum nélkül is vannak történések Mindig új igények merülnek fel Mindig van történés a szervezetben Tisztázni kell minden csoportnak, hogy – számára mi a siker, mik a jellemzői, a mérőszámai, illetve a feltételei – mik az állandó, a visszatérő és az eseti céljaik – milyen a közösség kultúrája, tulajdonsága, tradíciói, jellemzői
15
A lehetséges válaszok? Van szervezeti, hálózati önmozgás Van élet a centrumon kívül, van élet a tagok között Országosan is önműködő szervezet, hálózat A tagok által, a tagok között „működtetett” – Hírlevél – Tudásbázis – Módszertani tár – Ötlet gyűjtemény – Probléma felvetés – Új kezdeményezés – ?????
16
Köszönettel! Cserey Miklós www.belsoero.hu www.mkfi.hu +36-30-942-9901
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.