Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaÁrpád Pásztor Megváltozta több, mint 7 éve
1
SZÓRVÁNY-MAGYAR TERÜLETEN MEGVALÓSÍTOTT OKTATÁSI JÓ GYAKORLATOK BEMUTATÁSA Dr. Erdei Ildikó Temesvár, Temes megyei Civil Tanács Szabadka 2013. április 27.
2
Az előadás felépítése: Bevezető a szórványrégióról Szórványoktatási stratégia A határon átnyúló uniós projektek - mint lehetőség Oktatási jó gyakorlatok
3
Temes megye Vegyes nemzetiségi összetétel - 17 nemzetiség, A magyar lakosság (35 294) az összlakosság 5,4%-át teszi ki. Erősen szétszórt a megye egész területén. Az „asszimilációs potenciája” igen magas (az asszimilációs fogyás az elmúlt tíz évben 10,10% volt, mely a teljes fogyás 51,57%-a). A vegyes házasságok aránya eléri a 63,9%-ot. A magukat magyarnak valló családok gyermekeinek 25%-a igényli az anyanyelvű oktatást, de a román tannyelvű intézmény választásának oka elsősorban az, hogy a gyerekek már nem beszélik / vagy alig beszélik a magyar nyelvet.
5
A helyi szórványoktatási stratégia Alapelvek: A szórványoktatás sajátos gondjaira, problémáira megoldást, altarnatívát jelentő programok működtetése A szórványról alkotott negatív kép ellensúlyozása („a szórvány mint csipke”) Hátrányból előny Határmentiség Kétnyelvűség
6
Szórványoktatási gondok - programok (1) Az iskolák elérhetőségének problémája utazási támogatások, temesvári iskolabusz program, kollégiumi ösztöndíjprogramok.
7
Szórványoktatási gondok - programok (2) Az anyanyelvi/magyar nyelvű oktatási formák és intézmények alacsony ismertségi foka és az anyanyelvű oktatáshoz kapcsolódó előítéletek. Az anyanyelvi oktatási lehetőségeket népszerűsítő tevékenységek A szülőkkel, családokkal való közvetlen kapcsolatépítés (Élő kapcsolat)
8
Szórványoktatási gondok - programok (3) Az alacsony gyereklétszámból származó gondok Tehetséggondozó programok, Közösségépítő, szociális készségfejlesztő programok, Hálózatok építését segítő programok.
9
Szórványoktatási gondok - programok (4) A domináns többnyelvű környezet hatásai, a felcserélő kétnyelvűségi helyzetből adódó nehézségek Magyar nyelvi kompetenciafejlesztő programok, Napközi programok, Tartalmas szabadidőt biztosító programok anyanyelven.
10
Nem mindig lehet megtenni azt, amit kell, de mindig meg kell tenni azt, amit lehet. (Bethlen Gábor) Az uniós projektek mint lehetőség
11
Milyen programok keretében valósultak meg? Milyen időszakban? Phare CBC - a CBC (cross-border co- operation, határ menti együttműködés) INTERREG IIIA Románia - Szerbia IPA Határon Átnyúló Együttműködési Program HU-RO Határmenti Együttműködési Program 2006-tól kezdődően folyamatosan
12
Kik a helyi oktatási projekteket generáló civilek, intézmények? Szórvány Alapítvány (www.diasporatm.ro) Bartók Béla Elméleti Líceum (www.bartok.ro)www.bartok.ro
13
Milyen fő témákban? Mik az általános jellemzőik? Identitáserősítés Tehetséggondozás Közösségfejlesztés Magyar-magyar kapcsolatok építése Vidéki kisközösségek támogatása
14
Identitáserősítő programok Oktatási jó gyakorlatok
15
PROMINED (http://www.diasporatm.ro/hu/programok/befejezett/promined/) (http://www.diasporatm.ro/hu/programok/befejezett/promined/) A program időtartama: 2006. december – 2007. november. A projekt megvalósítói: SZÓRVÁNY Alapítvány, Temesvár Határon túli partnere: SZÓRVÁNY Alapítvány, Muzsla, Szerbia Együttműködő iskolák: 2., 24-es, 25-ös számú Általános Iskolák, Temesvár, 2. sz. Általános Iskola, Karánsebes, 8. sz. Általános Iskola, Resicabánya, 5. sz. Általános Iskola, Lugos Fejős Klára Általános Iskola, Nagykikinda, Szervo Mihály Általános Iskola, Muzsla/Nagybecskerek, Dura Jaksic Általános Iskola, Pancsova, Olga Petrov Radicic Általános Iskola, Versec
16
A program célkitűzései a határmenti régióban élő közösségek részére egy történelmi - társadalmi eseményeket magába foglaló közös kronológia elkészítése, a diákok és tanárok érdeklődésének felkeltése a helytörténet iránt. Fontosabb eredmények Temesvár, Lugos, Karánsebes, Resicabánya, Nagykikinda, Nagybecskerek, Pancsova, Versec közös helytörténeti kronológiájának kidolgozása illetve kiadása román és szerb nyelven Egy Módszertani füzet kidolgozása Tíz helytörténeti kör létrehozása a résztvevő iskolákban
17
A folytatás...PROMIREG http://www.diasporatm.ro/hu/programok/befejezett/promireg/ http://www.diasporatm.ro/hu/programok/befejezett/promireg/ A program időtartama: 2008 szeptember - 2009 szeptember Határon túli partner: Kökend Egyesület, Nagykikinda Elkészült a térség kisvárosainak Helytörténeti Kronológiája: Nagyszentmiklós, Zsombolya, Detta, Buziás, Gátalja, Csákova, Rékás, Facsád, Anina, Herkulesfürdő, Boksabánya, Újmoldova, Oravicabánya, Nándorhegy Romániából, valamint Törökkanizsa, Csóka, Törökbecse, Bégaszentgyörgy, Antalfalva, Fehértemplom, Kevevára. 8 iskola, helytörténeti körök 4 napos tanulmány út a térségben
18
Újabb PROMINED http://www.promined.ro/hu/ http://www.promined.ro/hu/ Határon túli partner: FUTUROPE, Szeged Együttműködő iskolák: Makkosházi Általános Iskola-Szeged, Karácsony János Katolikus Általános Iskola-Gyula, Szabó Pál Téri Általános Iskola-Békéscsaba, 1-es számú Általános Iskola-Temesvár, 3-as számú Általános Iskola- Lugos, Csiky Gergely Iskolacsoport-Arad Résztvevők: 6 iskola, 135 diák és 12 pedagógus, 5 szakértő Időpont: 2008. augusztusától – 2009. augusztusáig
19
Valódi testvériskolai kapcsolatok: DKMT eurorégiós és Európai Uniós vetélkedő határmenti iskolák részvételével (EUROREG) http://euroreg.bartok.ro/ http://euroreg.bartok.ro/ A projekt megvalósítói Bartók Béla Elméleti Líceum, Temesvár - Határon túli partnere: Csonka János Szakközépiskola és Kollégium, Szeged - Helyi partnerek: Bartók Béla Alapítvány és Integratio Alapítvány Időpont: 2006. decemberétől – 2007. novemberéig Eredmények. www.euroreg.bartok.ro - versenyfelület oktatási segédanyagok, Temes megye kétnyelvű kulturális térképe háromnapos tanulmányi út a régióban, EUROProjectA- karaván Résztvevők: - 36 csapat vett részt az on-line versenybe (118 diák, 36 tutor: köztük tanárok, egyetemi hallgatók, szülők). - 4 városból 5 iskola és 3 civil szervezet vállalt szerepet a programok lebonyolításában.
20
Tehetséggondozó programok Oktatási jó gyakorlatok
21
Tálentum – projektsorozat (http://tehetseg.bartok.ro/taborok.php?page=TalentumI) Tálentum 1 Bartók Béla Elméleti Líceum és a Zentai Bolyai Tehetséggondozó Gimnázium programja 2006-2007-ben valósult meg Szakmai műhelyek tanárok számára Tudományos Játszóházak diákok részére E-tanulásos programok és versenyek Természettudományos tábor Résztvevők köre: több mint 300 gyerek, 30 pedagógus
22
Folyatatás... Tálentum 2 (2008-2009) Új résztvevők Konferencia Tehetséggondozás témakörlben Új fejlesztések (oktató programok, informatikai eszközfejlesztés) PROFNET (2012. február – 2013. január) HU-RO prorgram keretében Partner: vésztői Kis Bálint Református Általános Iskolával Új fejlesztések (smart board, kivetítők, okos táblához tanyagok)
23
Tehetségközpontok A Szórvány Alapítvány, Szentes és Újszentes Önkormányzatai részvételével HU-RO projektekek I. 2011-ben Euroregionális Ifjúsági Központ (gyermekprogramok: versenyek, táborok) II. 2012-ben Tehetségközpontok létrehozása ( 5 azonosított területen, mentor-program, táborok)
24
Közösségépítő programok Oktatási jó gyakorlatok
25
Bega- Temes projekt Szórvány Alapítvány és a Lukácsfalvi Fehér-tó Egyesület Időpont: 2007. szeptember – 2008. augusztus Résztvevők: A folyók mentén levő települések (10-10 település) Településenként 1 felelős (pedagógus, civil szervezeti tag) és 4-6 fiatal (10-15 éves korosztály) Eredmények: Kiállítás és kiadvány a gyerekek munkáiból Bega-Temes karaván
26
Gyerekek határon nélkül (http://www.banatkids.eu/) (http://www.banatkids.eu/) Partnerek: a Szórvány Alapítvány, a zentai „Ci-Fi" Civil Központ és a Bartók Béla Elméleti Líceum. Időpont: 2011. február - december Célja: Kapcsolatok kialakítása Helyi közösségek erősítése Egymásról való kölcsönös tudás megszerzése - minél játékosabb keretben.
27
Csapatjátékok - vetélkedők Sport (labdarúgás, röplabda, kézilabda, asztalitenisz, sakk) Természettudományos vetélkedők Helytörténeti körök Előadó művészet (szavalás, színpadi produkció, tánc, zene) Képzőművészet (rajzolás, festés, szobrászat) Gyerekprogramok Középkori lovagi torna bemutató Tudományos játszóházak szervezése Bábszínházi előadások Helytörténeti seregszemle (bemutatásra kerülnek a helytörténeti körök munkájának eredményei) Gyermekfesztivál
28
Résztvevő települések Magyarcsernye Magyarittabé Magyarkanizsa Muzslya Padé Szaján Székelykeve Torda Törökkanizsa Ürményháza Detta Igazfalva Lugos Ótelek Ötvösd Szapáryfalva Újmosnica Újszentes Végvár Zsombolya
29
Nem mindig lehet megtenni azt, amit kell, de mindig meg kell tenni azt, amit lehet. (Bethlen Gábor) Az uniós projektek lehetőség.
30
Köszönöm a figyelmet! ildiko.erdeif@gmail.com
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.