Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAndrás Molnár Megváltozta több, mint 8 éve
1
Jogi kérdések Jogi kérdések
2
Szerzői jog Törvény – LXXVI./1999. Irodalmi, művészeti, tudományos alkotások Számítógépes programalkotás Dokumentáció Forráskód, tárgykód Zene! mp3 Szoftver vásárlás – licenc jog – EULA (Végfelhasználói Lincenc Szerződés ) 2
3
A szoftverek szerzői jogairól Büntetendő: A programok engedély nélküli másolása A programok továbbadása más személynek A programok engedély nélküli árusítása Nem jogtisztán terjesztett programok felhasználása 3
4
Másolásvédelem Szerzői jogi törvény Saját célra készíthető másolat Nem használható jövedelmszerzésre Szoftverekről is készíthető biztonsági másolat Másolásvédelmi eljárásokkal védik BSA- 1988. Szoftvergyártók Érdekvédelmi Szervezete („Szoftverrendőrség”) 4
5
Jogtiszta szoftverek előnyei Terméktámogatás (frissítés, hibajavítások, online-, telefonos segítségnyújtás) Termékleírás (használati útmutató) Vírusmentesség (99%-os) 5
6
Szoftverek csoportosítása jogi szempontból Kereskedelmi szoftverek Licencben meghatározott példányszám Nem ingyenes Biztonsági másolat Licencszer- ződés Regisztrációs kártya Származási bizonylat Shareware programok Korlátozással használható: Pl. nincs mentés Időkorlát Pl. 30 nap Teljes változatot meg lehet venni Freeware programok Korlátozás nélküli használat Nem adható el sajátként Szabad szoftverek Szerzői jog él Korlátlan használat Programkód is megismerhető DEMO vagy EDU programok DEMO Bemutató program EDU Oktatás számára készült Nem használható fel üzleti célra 6
7
Környezetvédelem Számítástechnikai alkatrészek – veszélyes hulladékok Ólom, Dioxin, Bárium, PBDE (műanyagok gyulladáskezelője) Akkumulátor – higany és kadmium Műanyag és üveg – nem bomlik le Új eszköz vásárlásakor a régit le lehet adni az üzletben, bevásárlóközpontok bejáratánál! 7
8
Gyűjtő pontok -> újrahasznosítják 8
9
Függőség jelei 1. (kívülről) : Egyre több időt tölt a gép előtt. Kezdi elhanyagolni a hobbijait, melyeket régen szeretett. Csak arról tud beszélgetni, hogy mit csinált, hol tart éppen a játékban. A baráti kapcsolatai is egyre inkább áthelyeződnek a virtuális világba, vagy az „igazi barátságot” az együttjátszás élménye adja. A tanulmányi eredménye fokozatosan romlik, egyre kevesebbet tanul. A realitásérzéke változik, egyre erősebb „sikerforrás” a számítógépes játékok során elért eredmény. Ha letiltásra kerül sor akkor az veszekedések, dührohamok, rongálások árán sikerül. 9
10
Függőség jelei 2. (függő szemszögéből): Elképzelni sem tudja az életét számítógép nélkül. Lehangolt, szorongó ha nem játszhat. Gyakran fáradt, álmos. Időérzéke leromlik. Megfeledkezik biológiai szükségleteiről (evés, ivás, pihenés) a játék közben. Nem érdekli más, csak a játék. Nem is érzi, hogy amit csinál probléma lenne, ez az ő világa hagyják őt békén! Függőségi teszt 10
11
Fázisai: 1.alig várja, hogy újra a számítógép elé üljön 2.szomorú, esetleg letört, ideges, ingerült, ha nem tud egy napig leülni a gép elé. 3.A végső stádium, ha valaki már mindent és mindenkit kizárva, csak és kizárólag az internetre tud koncentrálni és semmi más nem érdekli. 11
12
Megoldás Felismerés/beismerés Más elfoglaltság/érdekes, izgalmas hobby keresése (szabadban, barátokkal, családdal) Kirándulás, nyaralás, buli, … 12
13
13
14
14 http://www.boldog-gyermek.hu/ szamitogep_fugges.html http://tiniszaj.hu/pages/ egeszseg-fittseg.php?id=209 A képek egy részének forrása: http://en.wikipedia.org/
15
Ajánlás Ez a prezentáció a Jedlik Oktatási Stúdió „ Informatikai ismeretek a 9-10. évfolyam részére és az „Informatika szóbeli érettségi közép- és emelt szinten” című könyvéhez készült www.jos.hu 15
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.