Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaGéza Deák Megváltozta több, mint 8 éve
1
Gazellák: gyors növekedésű vállalatok Magyarországon és a világban Békés Gábor Tudományos munkatárs, MTA KTI
2
Békés Gábor – Muraközy Balázs (2011) Magyar gazellák: gyors növekedésű vállalatok jellemzői és kialakulásuk elemzése Magyarországon Magyar gazellák: gyors növekedésű vállalatok jellemzői és kialakulásuk elemzése Magyarországon TÁMOP - 2.3.2-09/1 MŰHELYTANULMÁNYOK T/4 BUDAPESTI MUNKAGAZDASÁGTANI FÜZETEK 2011/09 http://econ.core.hu/kiadvany/bwp.html http://econ.core.hu/kiadvany/bwp.html
3
Motiváció Új munkahelyek nagy részét a kicsi és/vagy fiatal, dinamikusan fejlődő cégek hozzák létre: – Birch és Medoff (1994), USA, a cégek 4%-az új munkahelyek mintegy fele. – Schreyer (2000) hat OECD ország adatait vizsgálva hasonló következtetésre jutott. A gazellák a gyors növekedésű KKV Kutatása érdekes kérdés – A közgazdaságtanban – Üzleti életben is – Szakpolitikai relevancia
4
Kik a gazellák? Vállalati dinamika irodalmában háromféle vállalatot különböztetnek meg: „Gazellák”: Gyorsan növekvő vállalatok. „Elefántok”: Kevés nagyvállalat, amelyek sok embert foglalkoztatnak, azonban a foglalkoztatottságot kevésbé növelik. „Egerek”: Újonnan alakult kisméretű cégek, amelyek lassan növekednek.
5
Motiváció 2008-09 gazdasági válsága után a növekedés újraindítása az egyik legfontosabb gazdaságpolitikai feladat. A gyorsan növekvő vállalatok tanulmányozása – hogyan lehet segíteni a foglalkoztatás növelését Nemzetközi tapasztalatok és magyar eredmények
6
Témák Békés Gábor – Muraközy Balázs: Magyar gazellák: gyors növekedésű vállalatok jellemzői és kialakulásuk elemzése Magyarországon Magyar gazellák: gyors növekedésű vállalatok jellemzői és kialakulásuk elemzése Magyarországon 1. rész Felmérés, adatok Munkahelyteremtés Nemzetközi tapasztalatok
7
Felmérés, adatok Eredményeink – statisztikai elemzés alapján. Alternatíva: Vállalatvezetőkkel interjúk, felmérések Sok fontos információ Torzítás: legsikeresebb vállalatok kis mintájára és szubjektív benyomásokra épülnek. Statisztikai elemzések A lehető legtöbb, vállalatokról szóló információt tudják figyelembe venni. Amérlegbeszámolók a döntéshozók számára is elérhetők, Hátrány: sok fontos jellemzője (pl. vezetők tudása vagy motiváltsága) kimarad az elemzésből.
8
Felmérés, adatok Kik a gazellák? Foglalkoztatás alapján, 3 éves időtávon gyorsan növekvő KKV 5-50 és 51-250 fős Két definíció: 1. Schreyer-index – Méret abszolút és százalékos változás – Leggyorsabban növekvő 10 százalék 2. OECD – Csak százalékos növekedés – Átlagosan évi 20 százaléknál gyorsabban növekvők
9
Felmérés, adatok APEH mérlegbeszámolók 2000-2008 – 5-50 fős illetve az 50-250 fős feldolgozóipari vállalatokra koncentrálunk – Kiválasztunk három éves időszakokat: 2002-2005 és 2005-2008 Megközelítés – Azonosítjuk, hogy az időszak első évében működő vállalatok közül melyik lett gazellává – Ezt az első év (és korábbi évek) változóival próbáljuk magyarázni az első évben működő vállalatok mintáján
10
Munkahelyteremtés – a gazellák szerepe
11
A gazellák szerepe a munkahelyteremtésben Új munkahelyek nagy részét a kicsi és/vagy fiatal, dinamikusan fejlődő cégek hozzák létre Magyarországon is. Munkahely-teremtés koncentrált A 2005-2008 időszakban a vállalatok tíz százaléka volt felelős az új munkahelyek több mint 87 százalékáért. Gazellák –hozták létre az összes új munkahely 30 százalékát
12
A gazellák szerepe a munkahelyteremtésben A kisvállalatok leggyorsabban növekvő 1, 5 és 10 százalékának részesedése a versenyszféra (összes cég) munkahelyteremtésből
13
Munkahely teremtés Alkalmazottak száma, leggyorsabban növekvő 5% 52.4% Alkalmazottak száma, leggyorsabban növekvő 1% 22.4% Árbevétel, leggyorsabban növekvő 5% 29.8% Alkalmazottak száma, 20%-nál gyorsabb átlagos növekedés 58.2% Alkalmazottak száma alapján: Schreyer-index alapján (növekedés abszolút és %) 71.3% Munkahely teremtés: Kis vállalatok (5-50 fő) Gazella kis vállaltok / összes kis vállalat (2005-08)
14
Munkahely teremtés Definíciók 2000-0202-0505-08 Alkalmazottak száma alapján: leggyorsabban növekvő 5% 51.2%52.2%52.4% Árbevétel alapján: leggyorsabban növekvő 5% 26.3%31.0%29.8% Alkalmazottak száma alapján: 20%- nál gyorsabb átlagos növekedés 58.2%59.6%58.2% Munkahely teremtés: Gazella kis vállalatok (5-50 fő) / összes kis vállalat
15
Nemzetközi tapasztalatok
16
OECD A magas növekedés átmeneti szakasz a vállalkozások életében. A „gazella” vállalatok átlagosan kisebbek és fiatalabbak, mint a többi vállalat. A magas vállalati növekedés nem vezethető vissza egyetlen okra. A pénzügyi helyzet és növekedés közötti kapcsolat ország specifikus A „gazella” vállalatok túlreprezentáltak a nagy technológiai fejlődést felmutató iparágakban. az export orientált szektorokban.
17
Nemzetközi tapasztalatok 1. Növekedés és gazdaságpolitika Amikor a gazdaság makroszinten növekszik, akkor a vállalatok is nagyobb valószínűséggel növekszenek. -Példa a kereskedelmi liberalizáció utáni magas növekedésű időszak, amelyet a sikeres, exportáló vállalatok növekedése tesz lehetővé (Eaton és szerzőtársai, 2007). Recesszió - „kényszer-vállalkozás” - jellemzően a későbbiekben sem képes nagyobb méretűvé válni.
18
Nemzetközi tapasztalatok 2. Innováció, technológia Innováció gyakran fontos, de nem elégséges feltétel – Fejlett országokban van kapcsolat, EU15 K-EU inkább külkereskedelem és adaptáció a fontos csatorna – Nemzetközi hálózatokban részvétel később sokat segít – Export (Halpern, Muraközy 2011)
19
Nemzetközi tapasztalatok 3. Finanszírozás Gyors növekedés – finanszírozási igény A pénzügyi rendszer fejlettsége pozitívan hat a vállalati belépésre valamint a belépés utáni növekedésre is. (Aghion, Fally és Scarpetta (2007), OECD a pénzügyi forrásokhoz való hozzáférés jelentős problémát jelent az ilyen vállalkozások életében innovatív cégek, ha pénzügyi korlát, kevesebb lesz gazella
20
Nemzetközi tapasztalatok 4. Regionális hatások Piacok közelsége – Növekedés esetén milyen könnyen lehet a következő fogyasztót elérni. Klaszter – Tudásalapú ágazatokban egy régióban működő erős klaszterek jelenléte növeli egy cég túlélési esélyét, és a klaszter erőssége pozitívan befolyásolja a foglalkoztatottságot.
21
Nemzetközi tapasztalatok 5. Vállalat mérete és kora Méret nem olyan fontos, – Bár gazella jellemzően nem a pici és óriás cégek Kor fontos: jellemzően fiatal cégek, amelyek már működnek pár éve
22
Nemzetközi tapasztalatok 6. Exportálás Gyors növekedés és export gyakran együtt Összefüggés – innováció, exportálás, gyors növekedés – gyorsan növekvő és egyben exportáló kis-és középvállalkozások elsősorban a „high-tech” feldolgozóiparban, valamint egyes szolgáltatások területén találhatók meg (pl. pénzügyi közvetítés). Szelekció fontos – termelékeny és gyors növekedésű cégek kezdenek nagyobb valószínűséggel exportálni.
23
Amit nem tudunk mérni… Fontos kérdések – most ezeket nem tudjuk mérni Gazdasági növekedés Intézmény-rendszer: a vállalati fix költség magas – kevesebb gazella tud felnőni – Adórendszer egyszerűsége – Szabályozás – Korrupció stb Sikeres vállalkozói lét (adózás, társadalmi normák, intézmények)
24
Összefoglalás A gazellák fontos szerepet játszanak a magyar gazdaságban is. Hogyan lehet gazellát találni? bekes@iehas.hu
25
Köszönöm a figyelmet! http://elorejelzes.mtakti.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.