Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Környezeti ártalmak, veszélyek Internetes bántalmazás Dr. Jármi Éva Pedagógiai szakpszichológus ELTE-PPK, Iskolapszichológia Tanszék Országos Gyermekvédelmi.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Környezeti ártalmak, veszélyek Internetes bántalmazás Dr. Jármi Éva Pedagógiai szakpszichológus ELTE-PPK, Iskolapszichológia Tanszék Országos Gyermekvédelmi."— Előadás másolata:

1 Környezeti ártalmak, veszélyek Internetes bántalmazás Dr. Jármi Éva Pedagógiai szakpszichológus ELTE-PPK, Iskolapszichológia Tanszék Országos Gyermekvédelmi Konferencia – Kihívások a gyermekvédelemben 2015. november 18-19. Székesfehérvár

2 Internethasználatra vonatkozó adatok  TABBY- felmérés 15-18 évesek (2012)  93%-nak van (FB) profilja, egyötödének több mint 500 ismerőse  Átlagosan 2-4 órát az interneten naponta,  20% 6-8 órát  7% több mint 10 órát (!)  G Data (2013)  13 év alattiak egynegyede a Facebook-on  75% naponta 60 textet küld  NMHH (2013)  Interneten kommunikáló gyerekek, akik több időt töltenek barátaikkal a neten mint a valóságban

3 KOCKÁZATOS ONLINE TEVÉKENYSÉGEK 14-15 éves kortól nagyobb arányban  Online ismerkedés (25%)  Veszélyeket rejtő (pl. drog, anorexia, öngyilkosság népszerűsítése) felhasználói tartalmak böngészése (16%)  Pornográf oldalak böngészése (10%)  Szexuális jellegű üzenetek (6%)  Internetes bántalmazás (6%) = cyberbullying 2010-es adatok…

4 Bullying (iskolai/kortárs bántalmazás)  Olyan szándékos, ismétlődő viselkedés, melynek célja, hogy fizikális vagy pszichés fájdalmat/kárt okozzon egy nem provokáló, magát megvédeni nem tudó diáknak  hatalom elérése, demonstrációja érdekében  Formá i:  Direkt: fizikai, verbális  Indirekt: kapcsolati  Cyber : interneten keresztül Magyarul: …… ?

5 Gyűlölködés (flaming): erőszakos, durva vagy vulgáris üzenetek küldése valakiről vagy valakikről egy online csoportnak/személynek. Befeketítés (denigration): rosszindulatú, hazug vagy kegyetlenkedő dolgok posztolása valakiről. Kizárás (exclusion): szándékos kirekesztés egy online csoportból Online zaklatás (cyberstalking): bántalmazással fenyegető vagy megfélemlítő zaklatás. Személyiséglopás (masquerading): valaki másnak tettetve magát olyan tartalmakat küldeni vagy posztolni, amelyek az illetőt rossz színben tüntetik fel, vagy bajba keverik. Kibeszélés (outing): kényes, személyes vagy kínos információk posztolása vagy küldése egy személyről. Internetes bántalmazás formái

6 Happy slapping Pofon vagy verés - rögzítés és terjesztés céljából

7 Internetes vs. Iskolai bántalmazás Kurucz O. (2012). Iskolai agresszió és közösségi média. Új Pedagógiai Szemle, 7-8, 98.o.

8 OFI-kutatás (2015) http://iskon.opkm.hu/ Felső tagozatos diákok reprezentatív mintája (3000fő)

9 Bántalmazási formák súlyosságának megítélése diákok szerint OFI-kutatás (2015) http://iskon.opkm.hu/

10 INTERNETES BÁNTALMAZÁS SAJÁTOSSÁGAI  Nehezebb elmenekülni előle  Azonnali, végtelen terjesztés lehetősége ill. hosszú időn keresztül szembesül a bántó tartalommal = egyszeri eset is lehet rendkívül súlyos hatással  Anonimitás, felelősségre vonás hiánya → gátlástalanság, trágárság, normasértés felerősödése, online kommunikációban elfogadottabb a bántalmazó magatartás  Az elkövető/szemlélő nem szembesül a következményekkel → áldozat szenvedésének empatikus megértése nehéz, együttérzés, bűntudat hiánya  Érzelmi stressz nagyobb, ha az áldozat ismeri az elkövetőt – DE ez internetes bántalmazásnál is többségében igaz, mert on- és offline kapcsolati háló nagyban megegyezik

11 „Hot topic” Internetes bántalmazás DE  Az iskolai bántalmazás jóval több diákot érint, mint az internetes  Az internetes bántalmazás az hagyományos bullying kiterjesztése az online világba: elkövetők és áldozatok nagyrészt ugyanazok. Az iskolai elkövető online is folytatja a bántalmazást (motivációja ugyanaz).  Poli-áldozatok veszélyeztetettsége kiugró (4x): önbántalmazás, depresszió, öngyilkossági gondolat és kísérlet  Iskolai bántalmazás elleni fellépés az internetes bántalmazást is visszaszorítja

12 Internetes bántalmazás – (új) kihívás a gyermekvédelemben?  ÁDOZATTÁ VÁLÁS RIZIKÓI Egyéni szinten Lány Pszichológiai problémák  Fokozott internethasználat  Kapcsolattartás családdal, „régi” közösség tagjaival, „valamilyen” közösség tagjaival Interperszonális készségek gyengesége miatt kapcsolatteremtés védettebb terepen Önkifejezés mint traumafeldolgozás (posztok, megosztások) - „vagyok, ilyen vagyok, fontos vagyok” Az vagy akinek látszol:  az önértékelés kulcsa, ismerősök száma a népszerűség mutatója Sóvárgás választottnak lenni – kritikátlan feltárulkozás, online szex, találkozás ismeretlennel

13 Internetes bántalmazás – (új) kihívás a gyermekvédelemben?  ÁDOZATTÁ VÁLÁS RIZIKÓI Kapcsolatrendszer szintjén Szülői felügyelet hiánya  Támogató kortárskapcsolatok hiánya  Szülői elhanyagolás vagy túlzott korlátozás – nincs alapélmény a megkívánó szülői attitűdről Titkolózás, bizalmatlanság nevelőkkel szemben Szűk kapcsolatrendszer, intim kapcsolatok hiánya Rossz közösségi pozíció (pl. iskolában): elutasított, ignorált Kultúra szintjén Felnőtt generáció kevesebbet/máshogy használja az internetet Internetes veszélyek tudatossági szintje alacsony, védekezési stratégiák ismeretlenek

14 Preventív lépések  Nevelői monitorozás : kapcsolatrendszer ismerete, internethasználat ismerete, „ráguglizni” gyerek nevére, számítógép jól látható helyen DE magánszféra tiszteletben tartása  Segítségkérésre bíztatás, ha bántalmazás áldozata (szemlélője)  Bizalmi felnőtt személy „barátnak” jelölése  Anonim segítségkérés (Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány)  HelpApp (UNICEF) – segítségkérés, megoldáskeresés (mit tegyek, ha….), ismeretek  Probléma tudatosítása, bántalmazást elutasító attitűd erősítése, védekezési stratégiák gyakorlása

15 Tanácsok gyerekeknek/fiataloknak  Vigyázz a laptopodra és a telefonodra!  Mindig jelentkezz ki, ha már nem használod!  Időnként cseréld a jelszavaidat!  Beszélgess a barátaiddal a suliban arról, ki mennyit netezik, rajta van-e a közösségi hálón, s ha igen, mennyit!  Tartsd észben, hogy online bárki bárkivé válhat!  Idegeneket ne jelölj vissza!  Idegenekkel ismerős felnőtt jelenléte nélkül ne találkozz!  Az, hogy valakivel egyszer találkoztál futólag még nem ok arra, hogy bejelöld az FB-n!

16 Források  www.saferinternet.hu www.saferinternet.hu  hun.tabby.eu  internethotline.hu (NMHH)  www.facebook.com/safety www.facebook.com/safety  addfriend.disney.hu

17 Nevelők a világhálón  Ne zárkózzanak el az internethasználattól  Legyen modellértékű az online magatartásuk  Következetesen legyenek/ne legyenek ismerősei növendékeiknek  Ne osszanak meg információt a növendékekről tudtuk nélkül  Gyerek biztonsága, gyerek érdeke itt (mi kerüljön fel az internetre) is elsődleges

18 Köszönöm a figyelmet


Letölteni ppt "Környezeti ártalmak, veszélyek Internetes bántalmazás Dr. Jármi Éva Pedagógiai szakpszichológus ELTE-PPK, Iskolapszichológia Tanszék Országos Gyermekvédelmi."

Hasonló előadás


Google Hirdetések