Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 1 Stratégiai menedzsment Bevezetés a stratégiai menedzsmentbe, a stratégiai elemzés első szakasza ( A prezentációban.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 1 Stratégiai menedzsment Bevezetés a stratégiai menedzsmentbe, a stratégiai elemzés első szakasza ( A prezentációban."— Előadás másolata:

1

2 Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 1 Stratégiai menedzsment Bevezetés a stratégiai menedzsmentbe, a stratégiai elemzés első szakasza ( A prezentációban felhasználásra kerültek Bánky András és Marosán György bemutatói.)

3 Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 2 A stratégia eredeti meghatározása Kezdetben a stratégia a katonai tevékenységekre vonatkozott. A stratégia: az ellenfél cselekedeteinek előre látása, meglepetést okozó és az ellenséget hátrányba hozó manőverek megvalósítása, az erőforrások ezt megalapozó szétosztása.

4 Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 3 A stratégia és a taktika modern meghatározása A taktika: hadsereg alkalmazásának művészete, amellyel megnyerjük a csatát. A stratégia: csaták alkalmazásának művészete, amellyel megnyerjük a háborút. (Clausewitz)

5 4 A környezet: TURBULENS Elemzési módszer: forgatókönyv-írás A környezet: KOMPLEX Elemzési módszer: szimuláció Összetett környezet A környezet: DINAMIKUS Elemzési módszer: szakértői becslés (Delfi) A környezet: STATIKUS Elemzési módszer: trend-extrapoláció Egyszerű környezet Gyors változásokLassú változások Stratégiai elemzés Miért különösen fontos a stratégia a 21. században? Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME

6 5 A menedzsment meghatározása A konkrét célokra szerveződött emberi közösségekben, a közös munka megszervezésével, a folyamatosan felvetődő problémák megoldásával, a célok megvalósításában közreműködő embereknek a célokat segítő befolyásolásával kapcsolatos tevékenységek összessége.

7 Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 6 A stratégia fogalmának összetevői A szervezet hosszú távú jövőjével kapcsolatos Versenyelőny létrehozására irányul Irányt ad a szervezet akcióinak, és kijelöli a tevékenységek határait Segít a környezethez való alkalmazkodásban Befolyásolja az erőforrások elosztását A tulajdonosok (és más érdekcsoportok) érdekeinek érvényesítését szolgálja

8 Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 7 A stratégiai menedzsment meghatározása A menedzsment tevékenységének az a része, amely: A szervezet egésze hosszú távú céljainak elérésével kapcsolatos Keretet szab az alsó szinteken hozott döntéseknek Eligazít, miként válaszoljon a szervezet a környezetből érkező kihívásokra A versenytársakkal szemben előny megtartására, növelésére irányul A szervezet legfontosabb érdekcsoportjai elvárásainak teljesülését szolgálja

9 Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 8 A stratégiai menedzsment helye a menedzsment tevékenységekben A probléma jellege FONTOSNEM FONTOS SÜRGŐSKRÍZIS- PROBLÉMÁK TAKTIKAI PROBLÉMÁK NEM SÜRGŐSSTRATÉGIAI PROBLÉMÁK OPERATÍV PROBLÉMÁK

10 Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 9 A stratégiai és az operatív menedzsment különbsége Stratégiai menedzsmentOperatív menedzsment Komplex helyzetek és egyedi megoldási módszerek Rutinszerűen kezelhető helyzetek, gyakran alkalmazott döntési szabályok A szervezet egészére ható, alapvető fontosságú döntsek A szervezet egyes részeit és az elszigetelt üzleti funkciókat érintő döntése Hosszú távú hatások és következmények Rövid távú hatások és következmények

11 Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 10 A stratégia mint szemléletmód Hagyományos szemlélet Stratégiai szemlélet A vállalatra összpontosít A környezetre összpontosít A múlt eredményeinek értékelésére épít A verseny és a piac értékelésére épít A trendek folytatását tűzi ki célul A versenyképesség- beli előnyök kiakná- zását tűzi ki célul

12 Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 11 A stratégia meghatározó tényezői A stratégia mint összhangteremtő tevékenység A stratégia optimális tartománya Környezet kínálta lehetőségek Belső erőforrások Szándékok, vágyak

13 Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 12 A stratégia mint összhangteremtő tevékenység A stratégiai válaszokat három típusú kényszer határozza meg: A külső környezet A belső erőforrások Az érdekcsoportok elvárásai A sikeres stratégia e három terület együttes tekintetbe vételét valósítja meg

14 Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 13 A stratégiai menedzsment folyamata A stratégiai elemzés Külső környezet Belső erőforrások Érdekek, szándékok Stratégiai döntés Változatok létrehozása Összemérés, és kiértékelés Választás, döntés A stratégiai megvalósítása Célok meghatározása és tervezés Szervezet és kultúra újragondolása A változások megvalósítása

15 Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 14 A stratégia megvalósítása során kialakuló változások Szándékolt stratégia (amit eltervez- tünk) Kiformálódó stratégia (a „politizálás” eredménye) Kikényszerített stratégia (a környezeti változások hatása) Kialakuló stratégia (a nem tudatos akciók során létrejövő stratégiai irány)

16 Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 15 A stratégiák alapkérdései Mi a termékünk? (Mi az, amiért a fogyasztó fizet?) Ki a fogyasztónk? (Kik a kedvezményezettek, kik ítélnek és mi alapján tevékenységünkről?) Milyen üzletágban tevékenykedünk? (Szélesen vagy szűken határozzuk-e meg?)

17 Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 16 A termék átalakulása A termék hagyományosan: egy „megfogható” és fizikai szükségletet kielégítő „dolog”. A termék ma: bármi, ami emberi szükségletet elégít ki, és ami előállítójának költség, valaki pedig hajlandó fizetni érte egyre inkább „szolgáltatás-csomag”.

18 Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 17 A „kedvezményezettek” átalakulása BetegFogyasztó Kötelességei vannak és kiszolgáltatott Elvárásai és jogai vannak Szívességet tesznek nekiŐ tesz szívességet ha „vásárol” Nem léphet fel követelményekkel Követelményekkel lép fel AlárendeltMeghatározó pozícióban van Nem rendelkezik választási lehetőségekkel Választási lehetőségei vannak Nem rendelkezik információval Információval rendelkezik Megkövetelik a lojalitásátLojalitást követel

19 Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 18 Milyen üzletben (business) tevékenykedünk? Az üzlet „széles” meghatározása Az üzlet „szűk” meghatározása ÜdítőitalokSzénsavas üdítők (Coke) Fehér árú (Elektrolux)Hűtőszekrények Lábbeli, cipőSportcipő (Nike) BútoriparÖsszeszerelhető, modern lakberendezés (IKEA) Szórakoztató ipar (Walt Disney) (Rajz)film gyártás

20 Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 19 Stratégiai tervezés és menedzsment Eszköz a vezetés kezében a szervezeti célok elérésére A piaci pozíció növelésének vagy megtartásának részletes, hosszú távra szóló terve Cselekvési terv a piaci szereplők (vevők, beszállítók, megbízók) megnyerésére

21 Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 20 A stratégiai tervezés folyamata ELEMZÉSI FÁZIS 1.Misszió 2.Környezetelemzés 3.Vállalatelemzés (SWOT) 4.Versenyelemzés (Porter) ÉRTÉKELÉSI FÁZIS 1.Stratégiák kidolgozása és értékelése 2.A legjobb stratégia kiválasztása 3.Megvalósításának akcióterve 4.Időszakonkénti ellenőrzése


Letölteni ppt "Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 1 Stratégiai menedzsment Bevezetés a stratégiai menedzsmentbe, a stratégiai elemzés első szakasza ( A prezentációban."

Hasonló előadás


Google Hirdetések