Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaKarola Somogyi Megváltozta több, mint 8 éve
1
Hogyan viszonyulnak a hetedik osztályos diákok a klasszikus zenéhez és az ének-zeneórákhoz? Janurik Márta Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Kar janurikm@music.u-szeged.hu
2
Előzmények Flow vizsgálatok az ének-zeneórákon átélt élmények minősége (Janurik, 2007; Janurik és Pethő, 2009) Ének-zene tantárgy helyzete a legkevésbé „hasznos” tantárgy (L. Nagy, 2003)
3
Előzmények Mely tényezők határozzák meg a kulturális identitást? Hogyan lehet megőrizni a zenei élményen alapuló nyugati kulturális örökséget? A klasszikus zene csak egy elit kisebbség számára elérhető? A zeneművészet és a zeneművek csak a nyugati kulturális hagyomány képzeletbeli múzeumában vannak jelen, vagy egy általános zeneoktatás elegendő, megfelelő alapjai? Melyek a fiatal generáció objektív szükségletei? (Gruhn, 2006)
4
Minta 140 7. osztályos tanuló 75 fú 65 lány 8 osztály 1 falu, 3 kisváros, 1 nagyvárosi gyakorló iskola
5
Szülői háttér AlapfokúKözépfokúFels ő fokú 634430
6
Kérdőív Iskolai tantárgyak kedveltsége Az énekórákon folytatott különböz ő zenei tevékenységek kedvelése Zenei képességekre vonatkozó énkép A tanulók nézetei – az adottságok szerepe a m ű vészetekben és a sportban Likert skála
7
Kérdőív Komolyzenei hanglemezek száma Zenehallgatás gyakorisága Tanulmányi átlageredmény Egyes tantárgyakból kapott osztályzat
8
Eredmények
9
Az egyes tantárgyak kedveltsége Mennyire szereted a következ ő tantárgyakat? 1.Egyáltalán nem szeretem 2.Nem szeretem 3.Közömbös 4.Szeretem 5.Nagyon szeretem
10
Az egyes tantárgyak kedveltsége
11
Az egyes tantárgyak kedveltsége a nemek szerint
12
Tantárgyak kedveltsége a szülői háttér szerint
13
Az ének-zene kedveltsége az egyes osztályok szerint
14
Különböző énekórai tevékenységek kedveltsége Szeretem az énekóráknak azt a részét, amikor énekelünk. 1.Nem szeretem. 2.Kevéssé szeretem. 3.Közepesen szeretem. 4.Meglehet ő sen szeretem. 5.Nagyon szeretem.
15
Éneklés, népdaléneklés, klasszikus zene éneklés
16
Éneklés, népdaléneklés, klasszikus zene éneklés a nemek szerint
17
Kottaolvasás, daltanulás, műsorral készülés, zenehallgatás
18
Kottaolvasás, daltanulás, műsorral készülés, zenehallgatás a nemek szerint
19
Éneklés egyedül El ő fordul, hogy énekelek, ha magam vagyok. 1.Szinte soha. 2.Nagyon ritkán. 3.Közepesen gyakran. 4.Elég gyakran. 5.Nagyon gyakran.
20
Éneklés egyedül
21
Éneklés egyedül a nemek szerint Szign.
22
Zenei képességekkel összefüggő énkép Véleményem saját éneklési képességemr ő l. 1.Nem tudok énekelni. 2.Eléggé gyengék a képességeim. 3.Közepesek a képességeim. 4.Meglehet ő sen jól énekelek. 5.Nagyon jól énekelek.
23
Zenei képességekkel összefüggő énkép
24
A zenei képességekkel összefüggő énkép és a zenei képességek fejlettsége Teljes zenei teszt Hallás utáni megkülön- böztetés Éneklés, ritmus- tapsolás Éneklés vélemény Ritmus vélemény Zenei képesség vélemény 0,22**0,080,25**0,62**0,39**
25
Zenei képességekkel összefüggő énkép és a zenei képességek fejlettsége Éneklés fejlettsége Teljes zenei teszt Hallás utáni megkülönböztetés Éneklés vélemény 0,18*0,07-0,13
26
Zenei képességekkel összefüggő énkép és a zenei képességek fejlettsége Ritmus hallás fejlettsége Teljes zenei teszt Hallás utáni megkülönböztetés Ritmus vélemény 0,22**0,29**0,18*
27
Az adottságok szerepe a művészetekben és a sportban – a tanulók nézetei A zenetanulásban nehéz el ő rehaladni, ha nem jók az adottságaim. 1.Teljesen egyetértek ezzel. 2.Csak nagyon keveset fejl ő dhet, aki nem elég tehetséges. 3.Szorgalmas munkával, kevés tehetséggel is közepes lehet valaki. 4.Kevés tehetséggel, de szorgalmas munkával viszonylag jó szintet lehet elérni. 5.Kevés tehetséggel, de szorgalmas munkával is lehet jó valaki.
28
Adottságok és sikeresség megítélése a zenetanulásban, rajzban és a sportban
29
Adottságok és sikeresség megítélése a nemek szerint
30
Klasszikus zenéhez fűződő attitűd Hanglemezek száma
31
A zenehallgatás gyakorisága %
32
Zenehallgatás – soha vagy ritkán az egyes osztályok szerint %
33
Véletlenül hallott zene fogadtatása
34
Összegzés Az ének-zeneórákon folytatott valamennyi tevékenység iránt meglehetősen közömbösek a tanulók. A lányok attitűdje pozitívabb. A saját zenei képességeikről alkotott kép negatív és nem reális. Az éneklés fejlettsége alapján alkotnak véleményt!! A készség tárgyak közül a zene az, ahol a legnagyobb jelentőséget tulajdonítják az adottságok szerepének.
35
Összegzés A klasszikus zene iránti igény kialakulása összetett folyamat. Az ének-zeneórák mellett számos más tényező is hatással lehet pl. zenetanulás családi háttér társadalmi környezet..
36
Köszönöm a figyelmet !.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.