Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaJenő Kerekes Megváltozta több, mint 8 éve
1
1 A honlapok szerkezete és az információ-szerzési szokások kapcsolata A honlapok szerkezete és az információ-szerzési szokások kapcsolata dr.GEGES József Ovidius Inc. Cum Scientia Nostra Pro Cognitione Vestra
2
2 Menű MÚLT – Jelenlét a világhálón Ki tud rólunk, ha nem... JELEN – Tartalom a világhálón Ki látogat meg bennünket, ha nem... JÖVŐ – Tudás a világhálón Ki használja a honlapot, ha nem... Cum Scientia Nostra Pro Cognitione Vestra
3
3 A funkcionális információ és „feedback” folyamata Információ tulajdonosa Az információ és a tapasztalatok visszacsatolása itt halmozódik, de az érdek-érvényesítési potenciál itt a legalacsonyabb Csak nagyon kevés közvetlen felhasználói tapasztalattal és visszajelzéssel rendelkeznek Információ szolgáltatója, disztributora A könyvtáros társadalom OLVASÓK és felhasználók Cum Scientia Nostra Pro Cognitione Vestra
4
4 A könyvtárak kettős „piaci” szerepe Információ szolgáltatók MARKETINGMARKETING MARKETINGMARKETING Költségvetési limit Könyvtári szolgáltatás HR limit MARKETINGMARKETING Cum Scientia Nostra Pro Cognitione Vestra
5
5 A honlapok tartalmáról A szakmai elvárások, kompetenciák elemzése (HoN) A forrásokkal szembeni tudományos követelmény megfogalmazása (kórház, egyetem, kutatóintézet, állami szervezetek) Az alternatív megoldások sokoldalú elemzése a tartalom, eszköz és a kapcsolódások oldaláról A megoldások egybevetése a felhasználói körre jellemző sajátosságokkal. (nyelvismeret, interface, értéknövelő opciók stb.), Az alternatív megoldások költségelemzése Cum Scientia Nostra Pro Cognitione Vestra
6
6 Minden figyelem öszpontosítása arra, hogy... A szakmai értékek kinek az érdekinek felelnek meg legjobban és a legkevésbé Biztos, hogy a kiválasztott szolgáltatás nyújtja a legmagasabb tudományos színvonalat is Hogyan állunk az integrált szolgáltatásokkal (linking) Milyen felhasználói előnyöket nyújt az új szolgáltatás kell-e új interface-t tanulni átjárhatók és átláthatók-e a források paraméterezhető-e a szolgáltatás van-e további lehetőség a találatok rendszerezésére stb. Cum Scientia Nostra Pro Cognitione Vestra
7
7 A honlapszerkesztés történetéből... 1.Kezdetben a honlapok az informatikusok „teremtményei” voltak – a technológia és látvány dominált 2.Ezt követően a könyvtárosok hozzáláttak a hagyományos könyvtári funkciók elektronikus, web-es leképzéséhez, felépítettek egy jól deffiniált, hagyományos és elektronikus dokumentumokra épülő virtuális világot – a maguk módján és a maguk tudása szerint 3.MOST - Itt lenne a legfőbb ideje, hogy az eddig elért eredmények alapján az orvos- szakmai kognitív megközelítés uralja a szolgáltatásoknak otthont adó platformokat Cum Scientia Nostra Pro Cognitione Vestra
8
8 Milyen okok miatt szükség még a paradigma váltás 1.Az információ mennyisége sokszorta gyorsobban nö, mint azt feltételeztük – az emberi tényezők ugyanakkor sokszorta lassabban 2.Az információ kódolását, visszakeresését ma még szokások és sémák alapján végezzük 3.Ezért a szolgáltatások zöme dokumentum centrikus – amíg a hatékonyság érdekében a felhasználók szakmai, kognitív alapon, probléma centrikusan gondolkodnak 4.Minnél jobban koncentrálunk az információra, vagy az azt megtestesítő dokumentumra – annál kisebb az esély a kognitív modelhez való alkalmazkodásra 5.A szakmailag zárt adathalmazok (szolgáltatások) – kevesebb rugalmasságot engednek, belekényszerítik a felhasználót egy előre deffiniált adat- és kereső struktúrába 6.A ‘recall’ és ‘precise’ optimális aránya ennek következtében „kibillen” Cum Scientia Nostra Pro Cognitione Vestra
9
9 2D Matrix dokumentum orientált szolgáltatás - amely „csak” kérdésekre ad választ - Rangsorolás, csoportosítás, listázás stb. MEDIA.MEDIA. Cum Scientia Nostra Pro Cognitione Vestra
10
2D Ultrahang 10 Cum Scientia Nostra Pro Cognitione Vestra
11
3D ultrahang 11 Cum Scientia Nostra Pro Cognitione Vestra
12
12 MEDIATYPE.MEDIATYPE. Probléma megoldás és keresés csakis 3D Matrixon lehetséges BELGYÓGYÁSZAT KARDIOLOGIA UROLÓGIA REUMATULÓGIA SZÜLÉSZET & NŐGYÓGYÁSZAT NEUROLÓGIA SEBÉSZET E.R. és így tovább... Orvostudományi diszciplinák Az információ típusai... Cum Scientia Nostra Pro Cognitione Vestra
13
13 Link-Management (LM), mint a megoldás kezdeti lépése? Ha kellő körültekintés mellett létrehoztuk az igényeknek legjobban megfelelő forrásgyüjteményt, és annak használatáról, alkalmazásának módjairól konzultáltunk az érdekeltekkel, ugyanazzal az alapossággal kell kiválasztani a megoldást is! A források dinamikus összekapcsolása (DLM) nem információszolgáltatói feladat, de jó üzlet (mindkét félnek) Helyes és megalapozott döntés csakis az érintettek – informatikus, KÖNYVTÁROS, orvos és olvasó – együttműkö- dése révén hozható Cum Scientia Nostra Pro Cognitione Vestra
14
14 Az információ visszakeresésének hatékonysága jelentős mértékben függ a portál szerkezete és a felhasználók gondolkodási módja között huzódó ellentmodásoktól A felhasználók többsége jobban értékeli a tudományos tartalmat, a gyors átláthatóságot, valamint a kéznél levő információ feldolgozásra alkalmas eszközöket, az interface-nél, és a designe-- nál Csakis átlátható, integrálható, paraméterezhető megoldásokat szabad választani A dokumentum centrikus gondolkodást fel kell adni annak, aki szakmai problémákat akar megoldani. Az új megközelítés élharcosai a könyvtárosok, miközben maguk is változásra, változtatásra kényszerülnek Összefoglalóan Cum Scientia Nostra Pro Cognitione Vestra és végül...
15
15 Cum Scientia Nostra Pro Cognitione Vestra COMMUNITY KILLS CONTENT... engedjék meg, hogy figyelmükért köszönettel bemutassak egy ideális probléma-orientált gondolkodót
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.