Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaFlóra Tóth Megváltozta több, mint 8 éve
1
PSZICHOLÓGIA
2
PSZICHOLÓGIA A pszichológia a lelki jelenségeket kutató tudomány. A pszichológia segítségével megismerhetjük az emberek viselkedése mögött húzódó okokat, indítékokat.
3
PSZICHOLÓGIA Önismeretünk birtokában módunk van viselkedésünk ellenőrzésére és megváltoztatására. A pszichológiai ismeretek nélkülözhetetlenek az emberekkel való kapcsolatokban, az emberekkel való bánás során. A pszichológia vizsgálati területei: Általános pszichológia Személyiség pszichológia Fejlődéspszichológia Szociálpszichológia
4
PSZICHOLÓGIA A tevékenység jellege szerinti területek: Pedagógiai pszichológia - Iskolai pszichológia Orvosi lélektan – klinikai pszichológia Munkalélektan Reklámpszichológia Művészetpszichológia Sportpszichológia Kriminálpszichológia Valláspszichológia
5
Iskolapszichológia Az iskola által felvetett problémákra keres megoldást: diákok tanulási nehézségei, a diákok viselkedési problémái, a szervezeten belüli nézeteltérések, tanulási-, tanítási módszerek fejlesztése, tanácsadás, az együttműködés elősegítése PSZICHOLÓGIA Szakértői felkészítés
6
Az iskolapszichológus feladatai: Információgyűjtés az egyes gyerekről, gyerekcsoportról, közvetlen foglalkozás egy-egy gyerekkel, gyerekcsoporttal, konzultáció a pedagógusokkal, képzés, értékelés PSZICHOLÓGIA
7
A pszichológia módszerei: kutatási módszerek, vizsgálati módszerek PSZICHOLÓGIA Kutatási módszerekVizsgálati módszerek 1.Megfigyelés Önmegfigyelés Mások megfigyelése Kísérlet 1.Kikérdezés, elbeszélgetés 2.Tesztek: Értelmi Intelligencia (IQ) Érzelmi Intelligencia (EQ) Speciális képességvizsgáló tesztek Projekciós tesztek
8
Szakértői felkészítés Szakértői felkészítés Az ellenőrzés lélektana, az ellenőrzést végző személyek pszichikus jellemzői: Személyes tulajdonságok: Az ellenőrzés folyamatával kapcsolatos bizalom és megbízhatóság az ellenőrzést végző személytől függ. Az ellenőrzést végzők személyes tulajdonságai – alapelvek: etikus magatartás, tisztességes beszámolás, kellő szakmai gondosság, függetlenség, bizonyítékokon alapuló megközelítés PSZICHOLÓGIA
9
Elvárt személyes tulajdonságok: etikusság (tisztességesség, igazmondás, őszinteség, becsületesség, diszkréció) nyíltság (más elgondolások, vélemények megfontolása) diplomatikusság (tapintat az emberi kapcsolatokban) megfigyelő készség (aktív észlelője a fizikai környezetnek) érzékelés (ösztönös helyzetfelismerés) rugalmasság (gyors alkalmazkodás a különböző helyzetekhez) szívósság (kitartó, összpontosít a célok elérésére) határozottság (képes logikai megfontolás és elemzés alapján, kellő időben következtetéseket levonni) magabiztosság (képes független tevékenységre és működésre, együttműködés másokkal) hatékony kommunikáció (konfliktuskezelés, problémamegoldás) PSZICHOLÓGIA
10
Erőszakmentes kommunikáció (EMK) Marshall Rosenberg amerikai pszichiáter-pszichológus módszere Célja: az emberek nagyobb együttérzéssel és világosabban (kevesebb félreértéssel) tudjanak kommunikálni egymással. Két fókusza van: empátia – őszinte önkifejezés Az EMK négy tevékenységből áll: megfigyelés, érzés, szükséglet, kérés PSZICHOLÓGIA
11
Az erőszakmentes konfliktuskezelés lehetőségei Az empatikus, aktív meghallgatás és a saját igényeink nyílt és pontos megfogalmazása az erőszakmentes kommunikáció két alappillére. A modell alapelemei: Elmondjuk, hogy mi játszódik le bennünk, anélkül, hogy a másikat kritizálnánk. Kérésünket olyan módon tolmácsoljuk, hogy az mások szemében ne tűnjön elvárásnak. Empátiával fogadjuk azt, hogy mi játszódik le a másikban (amit megfigyelnek, amit éreznek és amire szükségük van). Empátiával fogadjuk, amit mások kérnek tőlünk, anélkül, hogy azt elvárásnak tekintenénk. PSZICHOLÓGIA
12
Az életidegen (az együttérzést gátló) kommunikáció formái: kritika, felelősség letagadása, követelés, jutalmazás és büntetés MESTER – TANULÓ VISZONYA PSZICHOLÓGIA
13
A kiemelkedő képességű tanulók jellemzői: gyors felfogás; problémamegoldó gondolkodás; kreativitás; lényeglátás; magas intelligencia; szakma iránti elkötelezettség; pontosság, precizitás. Az átlagtól eltérő képességű tanulók KIEMELKEDŐ KÉPESSÉGŰ TANULÓK PSZICHOLÓGIA
14
Jellemzői: fejlődésük lassúbb; tanulási nehézséggel küzdenek; felfogásuk az átlagnál lassúbb, sokat hibáznak; gondolkodásuk egysíkú; egyszerre csak egy-egy lépést látnak előre; figyelmük szétszórt, emlékezetük hiányos; fáradékonyak. A fejlesztésük elvei: egyéni bánásmód; kis lépések elve; állandó visszacsatolás és gyakorlás; pontos feladatkijelölés; ahol csak lehet az elmarasztalások helyett pozitív megerősítést kell alkalmazni. GYENGE KÉPESSÉGŰ TANULÓK PSZICHOLÓGIA
15
Nehezen kezelhető Nehezen kezelhető az a fiatal, akinek a magatartása nem megfelelő, de ez a probléma csak meghatározott helyzetekben jelentkezik. Nehezen kezelhetőség tünetei: idegrendszeri, fiziológiás zavarok; mozgáskoordináció zavarai; értelmi fejlődés zavarai; érzelmi, indulati élet zavarai; akarati élet zavarai; magatartás és jellemfejlődés zavarai. A nehezen kezelhetőség okai: biológiai, idegrendszeri alkat; pszichoszociális környezeti tényezők; helytelen nevelési eljárások a családban; a családban élő más személyek pszichés alkata, magatartása; gyermekintézmények hatása; iskolai vagy pedagógiai ártalmak. PSZICHOLÓGIA
16
A megelőzéshez A megelőzéshez alapvető fontosságú a gyermek környezetének feltérképezése (elsősorban a negatív családi hatások feltárása). A kiigazítás, korrekció lépései: tanuló előéletének megismerése; a tanuló személyiségének megismerése; egyedi korrekciós terv készítése. PSZICHOLÓGIA
17
Okai: a társadalom és a technikai környezet gyors fejlődése; az életcélok, életstílusok eltérése. Megjelenési formái Megjelenési formái: az életstílus, munkastílus eltérése; ízlésben, öltözködésben, viseletben való eltérések. A generációs problémák megoldása: a felnőttnek törekednie kell a feszültség megoldására; figyelembe kell venni az élet változásait is. Az oktató és tanuló kapcsolata A generációs problémák PSZICHOLÓGIA
18
Nevelési szempontból az egyik legbensőségesebb kapcsolat az oktató és tanítványa között alakulhat ki. Oktató és diák kapcsolata, szinte minden pillanatban teremt olyan helyzeteket amiből tanulni lehet: egyfelől különböző szakmai mesterfogásokat; másfelől pedig követendő etikai, erkölcsi normákat. PSZICHOLÓGIA
19
Az oktató hatása a tanulóraPÉLDAKÉP A példakép egy követendő cselekvési norma, a meggyőzés egyik eszköze.TEKINTÉLY A tekintélytisztelet és megbecsülés olyan személy iránt, aki képességeivel, munkájával, felelősségteljes magatartásával, erkölcsi tulajdonságaival kivívja mások megbecsülését.BIZALOM A bizalom olyan viszony egy másik emberhez, aminek az alapja a meggyőződés a másik ember hűségéről, lelkiismeretességéről, becsületességéről. A bizalom jellemzői: a másik feltétel nélküli elfogadása; őszinteség; jó szándék; megbocsátás. PSZICHOLÓGIA
20
Készítette: dr. Nagy Tamás, dr. Nyéki Lajos, dr. Földes Zoltán, Kovács Miklós © 2005. Az erőszakmentes konfliktuskezelés lehetőségei Az empatikus, aktív meghallgatás és a saját igényeink nyílt és pontos megfogalmazása az erőszakmentes kommunikáció két alappillére. A modell alapelemei: Elmondjuk, hogy mi játszódik le bennünk, anélkül, hogy a másikat kritizálnánk. Kérésünket olyan módon tolmácsoljuk, hogy az mások szemében ne tűnjön elvárásnak. Empátiával fogadjuk azt, hogy mi játszódik le a másikban (amit megfigyelnek, amit éreznek és amire szükségük van). Empátiával fogadjuk, amit mások kérnek tőlünk, anélkül, hogy azt elvárásnak tekintenénk. PSZICHOLÓGIA
21
KÖSZÖNÖM A MEGTISZTELŐ FIGYELMET ! FIGYELMET !
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.