Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

"A debreceni példa 2" - Tehetséggondozás a szakképzésben Pappné Gyulai Katalin Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Debreceni.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: ""A debreceni példa 2" - Tehetséggondozás a szakképzésben Pappné Gyulai Katalin Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Debreceni."— Előadás másolata:

1 "A debreceni példa 2" - Tehetséggondozás a szakképzésben Pappné Gyulai Katalin katalin.gyulai@klik.gov.hu Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Debreceni Tankerülete

2 Előzmények: "A debreceni példa" Debrecen városa az országban egyedülálló módon 2008-ban indította el a tehetséggondozó programját. Ennek keretében tehetségfejlesztő osztályokat, tehetségfejlesztő központot hoztak létre. A 4. osztályos "tehetségígéretes" tanulók kiválasztása, (tehetségazonosítás) után a kiválasztott tanulókat 5-6. évfolyamon saját iskolájukban tehetségfejlesztő pedagógusok fejlesztették hét modulon (tanulásmódszertan, matematika, anyanyelv, idegen nyelv, mozgásművészet, egyéb művészetek, természettudományi ismeretek) keresztül. A tehetséggondozás heti egy órában, modulonként nyolc alkalommal történt. Hat évfolyamos tehetséggondozó osztály létrehozása a Medgyessy Ferenc Gimnázium és Művészeti Szakközépiskolában A projekt eredményeként több mint ezer tanuló vehet részt a tudatosan megtervezett tehetséggondozó programban

3 Mönks modellje

4 A tehetséggondozás középiskolai és egyetemi szintjének kapcsolódásai Gimnáziumok, szakközépiskolák / közismereti tárgyak / Együttműködés a DE Hatvani István Szakkollégiumával →Fizika műhely →Kémia műhely →Biológia műhely →Matematika – Informatika műhely →Irodalomtudományi-, Média- és Kommunikációtudományi műhely →Történettudományi-, Társadalomtudományi- és Filozófia műhely

5 Szakképzés?

6 Tapasztalataink szerint még a legeredményesebb iskolákban is hiányzik egy átfogó szakképzési tehetséggondozó rendszer, amely kezdődik a tehetség felismerésével, kiválasztásával, folytatódik a tehetség gondozásával, országos és nemzetközi szakmai megmérettetéssel, és befejeződik a munkaerőpiac legmagasabb szintű követelményeinek való megfelelésben. Tehetséggondozás /tanóra/ szakkör Hazai szakmai versenyek (SZÉTV, Szakma Sztár, SZKTV, OSZTV) Nemzetközi versenyek (WorldSkills, EuroSkills, egyéb szakma specifikus pl. szakács)

7 Küldetéstudat Célunk a Debrecenben 2008-ban elindult tehetséggondozó program, „A debreceni példa" tapasztalatait is felhasználva, az országban elsőként létrehozni egy tehetségfejlesztő központot szakképzésben tanuló diákok számára. A tehetségfejlesztő projektben résztvevő iskolák a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Debreceni Tankerületének illetékességébe tartozó szakképző intézmények, elsősorban az Alföld Szakképző debreceni partneriskolái.

8 Nemzetközi versenyek (WorldSkills- EuroSkills debreceni eredményei Magyarországon egyedülálló módon az IT Network Systems Administration – Informatikai Hálózati Rendszergazda verseny kategóriájában a Mechwart András Gépipari és Informatikai Szakközépiskola az alábbi eredményeket érte el 2007-2014 között: – WorldSkills 2007, Japán, Shizouka: egyéni 7. hely, – EuroSkills 2008, Hollandia, Rotterdam: csapat 4. hely, – WorldSkills 2009, Kanada, Calgary: egyéni 10. hely, – EuroSkills 2010, Portugália, Liszabon: csapat 4. hely (egyéni 1., 2., 3. és 7. hely), – WorldSkills 2011, Anglia, London: egyéni 7. hely, – EuroSkills 2012, Belgium, Spa-Francochamps: csapat 1. hely, – WorldSkills 2013, Németország, Lipcse: egyéni 13. hely. – EuroSkills 2014, Franciaország, Lille: csapat 1. hely, A versenyzők minden évben megkapták a nemzetközi színvonalat (500 pont feletti teljesítményt) jelző medált, és 6 alkalommal a "Best of Nation" – „Legeredményesebb magyar versenyző” kitüntetést is.

9 EuroSkills 2012 Aranyérmesek a Mechwartos diákok I.

10 EuroSkills 2014 Aranyérmesek a Mechwartos diákok II.

11 Elmondható hogy, az immár 6 éve tartó folyamatos szervezés és felkészülés eredményeképpen bekerültünk a szakképzés megújításának európai folyamatába, új minőségű, korszerű elvárásoknak megfelelő elméleti és gyakorlati ismeretanyag birtokába kerülhetnek versenyzőink, szakértőink. A versenyeredmények hazai elismertségét jelzi, hogy 2012-ben fogadta a versenyzőket Orbán Viktor miniszterelnök úr és Áder János köztársasági elnök úr. Eredményes szereplés mellett fontos cél a versenyek előkészítése során és a versenyeken tapasztaltak hazahozatala és beépítése a magyar szakképzési rendszerbe, hogy a befektetések megfelelően hasznosuljanak. EuroSkills verseny 2018-ban Magyarországon.

12 A siker tényezői – a Mechwart modell Intézmény hagyományai (1908-2014) Elméleti és gyakorlati oktatók szakmai felkészültsége Szakmai elhivatottság Folyamatosan fejlesztett korszerű tárgyi feltételek, laborok Motiváltság (vezetői, tanári és tanulói) Csapatmunka (vezetés - tanárok – mentordiákok (WorldSkills/EuroSkills „rutinos” résztvevők - versenyzők) Céges kapcsolatok Munkaerőpiaci igények beépítése a képzésbe Partnerkapcsolatok - HTTP Alapítvány szervező és felkészítő munkája Szponzorok támogatása (Cisco, Microsoft, ITSH...) BEFEKTETETT MUNKA!

13 Megvalósítás 2013-2018

14 „A debreceni példa 2” - Tehetséggondozás a szakképzésben 2014. tavasz/ősz – 9. évfolyam Iskolák – szakmák kiválasztása Modulok, diagnosztikus tesztek kidolgozása Módszertani felkészítés Tervezett modulok (tanulásmódszertan, matematika, anyanyelv, idegen nyelv, természettudományi ismeretek, szakmai ismeretek)

15 „A debreceni példa 2” - Tehetséggondozás a szakképzésben Feladatok Intézmények kiválasztása, tájékoztatása, vezetők, tanárok felkészítése – Debreceni Tankerület szakképző intézményei (2013/2014) Tehetséggondozó csoportok létrehozása (vezetők – tehetséggondozó pedagógusok – szaktanárok) Tanulók kiválasztása (2014/2015) Tehetségfejlesztő modulok kiválasztása, kidolgozása a kiválasztott intézmények által (2014/2015) Szakma Sztár, WorldSkills és EuroSkills követelmények, verseny leírások, feladatok, eszközigény összegyűjtése (Internet, Szakmasztár, NMH SZFI, MKIK, szponzorcégek)

16 Tanulók felkészítése (2014-2018) Szponzorok keresése Pályázatok Infrastrukturális erőforrások Alföld Szakképző eszközei, laborjai Debrecen TISZK eszközei, laborjai Szakképző intézmények eszközei, laborjai Tehetségfejlesztő központ kialakítása (2014-2018) Kapcsolat erősítése a MATEHETSZ-el Szakképzési szekció létrehozása

17 Intézmények – szakmák Baross Gábor Szakiskola és Szakközépiskola - Hegesztő Beregszászi Pál Szakközép és Szakiskola - Villanyszerelő Brassai Sámuel Műszaki Szakközépiskola – Mechatronika Mechwart András Gépipari és Informatikai Szakközépiskola - Informatikai rendszergazda Povolny Ferenc Szakképző Iskola - Ács, Bútorasztalos, Épületasztalos, Festő, Burkoló, Kőműves Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakközépiskola és Szakiskola - Szakács, Cukrász, Pincér Könnyűipari Szakképző Iskola és Speciális Szakiskola - Fodrász, Szépségápoló

18 A tudatos tehetségfejlesztő munka a 2014/2015. tanév első félévében kezdődik meg a „tehetségígéretes" tanulók kiválasztásával diagnosztikus mérés alapján, érintve a Hajdú-Bihar megyei összes szakképző intézményt, hiszen a hazai versenyeken túlmenően a következő nemzetközi versenyek állnak előttünk: WorldSkills 2015, Brazília, Sao Paulo EuroSkills 2016, Svédország, Göteborg WorldSkills 2017, United Arab Emirates, AbuDhabi EuroSkills 2018, Magyarország, Budapest

19 "Az a nemzet amely nem képes tehetséges fiainak kifejlődését biztosítani és őket a nekik megfelelő helyre állítani, az a középszerűség kezén elsorvad." ( Klebelsberg Kuno)

20 Köszönöm a megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt ""A debreceni példa 2" - Tehetséggondozás a szakképzésben Pappné Gyulai Katalin Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Debreceni."

Hasonló előadás


Google Hirdetések