Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

KÖRNYEZETTUDATOS RENDEZVÉNYSZERVEZÉS TRENDEK, „ZÖLD” HELYSZÍNEK ZÖLD RENDEZVÉNYSZERVEZÉSI TIPPEK MaReSz NAP 2011. március 29. Erdélyi Evelyn SZTE Tanulmányi.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "KÖRNYEZETTUDATOS RENDEZVÉNYSZERVEZÉS TRENDEK, „ZÖLD” HELYSZÍNEK ZÖLD RENDEZVÉNYSZERVEZÉSI TIPPEK MaReSz NAP 2011. március 29. Erdélyi Evelyn SZTE Tanulmányi."— Előadás másolata:

1

2 KÖRNYEZETTUDATOS RENDEZVÉNYSZERVEZÉS TRENDEK, „ZÖLD” HELYSZÍNEK ZÖLD RENDEZVÉNYSZERVEZÉSI TIPPEK MaReSz NAP 2011. március 29. Erdélyi Evelyn SZTE Tanulmányi és Információs Központ Kongresszusi Központ, Szeged intézmény igazgató

3 Aktualitás  A ma kulcsszavai: környezetvédelem, CSR, etika, fenntarthatóság, felelős munkáltató, stb.  Világszerte évente több mint 80 millióan járnak meetingekre vagy konferenciákra és még ennél is többen vesznek részt különböző szakmai vásárokon, kiállításokon.(www.manchester.gov.uk/downloads/greenguide.pdf)www.manchester.gov.uk/downloads/greenguide.pdf  A környezettudatosság, felelősségvállalás mindenki ügye, így a hivatásturizmusé is!  Magyar.o. helyzet – nem előny, DE

4 Miért a „zöld” út? - Definíció Definíció "Zöld rendezvény az, amely ügyel arra, hogy a rendezvény minden vonatkozása, beleértve annak helyét, az étkezést, a szállítást és az anyagokat, a környezetszennyezés megelőzését szem előtt tartva kerül meghatározásra, abból a célból, hogy csökkentsék a környezetre gyakorolt hatást." (Environment Canada’s Green Meetings Guide, 2007).

5 Miért nem? Forrás: MeetingNews survey of 235 meeting buyers results posted in May 8, 2006 issue

6 Miért a „zöld” út? - Előnyök 1)Kiadáscsökkentés - A takarékos energiafogyasztás, a hulladék csökkentése, a helyi termékek vásárlása és egyszerűen a kisebb fogyasztás megtakarításhoz vezet. 2)Jó hírnév kialakítása/Pozitív megítélés - környezettudatos rendezvény - fenntarthatóság iránti elkötelezettség 3)Figyelem felkeltése - résztvevők, személyzet, szolgáltatók, helyi közösség figyelme

7 Miért a „zöld” út? - Előnyök 4)Társadalmi hasznosság, szociális előnyök - Megfelelő kivitelezés, tervezés mellett, a rendezvény elősegíti a régió fejlődését, pl. munkateremtés a helyi szállítóknak. 5)Döntéshozók befolyásolása - Az új magatartási formák bemutatásával más szereplőket, szervezeteket is motiválhatunk. 6)A legjobb gyakorlatok elterjesztése a szervezetben – pl. a Fair Trade italok felszolgálása és munkatársi utazások széndioxid kibocsátásának bemutatása, a mindennapi munka során megjelenő környezettudatos viselkedési formák, az egész szervezet számára tanulási lehetőséget jelentenek.

8 Nemzetközi trendek  Egyre több zöld város, desztináció  Minősített, zöld kongresszusi központok a világ minden táján  Nemzetközi zöld rendezvényszervezési ajánlások, kézikönyvek, stb.  Minősítések pl. Green globe  Zöld versenyek és díjak  Rangsorok pl. Newsweek Green Ranking; The World’s Most Ethical Companies; Greendex – National Geographic; stb.  Fenntarthatósági indexek pl. Dow Jones Sustainability Index (DJSI)

9 Nemzetközi trendek - Zöld városok  Mi tesz egy várost zölddé – National Geo. felmérése 11 szempont; 1-1 pont, nincs súlyozás; 100.000 fő levegő minőség; energiafelhasználás; környezettudatosság – 9 pontból választani; környezetvédelmi politika, zöld tervezés, zöld terület; közegészségügy; újrahasznosítás; közlekedés; víz minőség; társadalmi-gazdasági faktor 1)Eugene, OR (9,03, pop. 140.000) 2)Austin, TX (8,5, pop. 657.000) 3)Portland, OR (8,3, pop. 530.000)  SustainLane US City Ranking 16 szempont pl. metró közlekedés; vízellátottság, stb. The 2008 US City Rankings első helyezett Portland  European Green Capital 2010-ben Stockholm 2011-ben Hamburg 2012-ben a spanyol Vitoria-Gasteiz

10 Nemzetközi trendek - Zöld helyszínek  Oregon Convention Center, Portland www.oregoncc.org www.oregoncc.org „Green you meeting”; „Green report”  David L. Lawrence Convention Center (DLCC), Pittsburghwww.pittsburghcc.com/ccwww.pittsburghcc.com/cc „the DLCC is the first „green” convention center in the world, and the only meeting venue to be awarded the Gold LEED® Certification by the US Green Building Council” „Green practices”; tetőteraszon veteményes  Colorado Convention Center, Denver www.denverconvention.com „Green Best Practice check list for catering/meeting planners/exhibitors”

11 Nemzetközi trendek - Zöld helyszínek  Estoril Congress Center, Portugália www.estorilcc.comwww.estorilcc.com „How to B GREEN”  Grimaldi Forum, Monacói Hercegség www.grimaldiforum.com; „Act Green” www.grimaldiforum.com  The Darmstadtium, Németország www.darmstadtium.dewww.darmstadtium.de  Mosaic House, Csehország www.mosaichouse.comwww.mosaichouse.com Magyarország REC Konferencia Központ, Szentendre http://archive.rec.org/conferencecenter SZTE Kongresszusi Központ, Szeged www.u-szeged.hu/kongresszusikozpont

12 Nemzetközi trendek – Minősítések  Green Key minősítő rendszer szabadidős létesítmények szálláshelyek számára pl. hotelek,konferencia központok környezetvédelmi és egyéb kritériumok  vállalat politikája, működése, oktatási tevékenysége, kommunikációja.  Green Globe  Green Seal

13 Nemzetközi trendek –Díjak IMEX (Frankfurt) Green Awards Green exhibitior Green meetings Green supplier Commitment to the Community KÖVET Egyesület versenyei, díjai pl. Zöld Iroda, Ablakon Bedobott Pénz

14 Lépések  Zöld, környezetvédelmi stratégia megalkotása – dokumentáljuk környezetvédelmi elképzeléseinket és tegyük közzé pl. a konferencia weboldalán, hírlevél  Desztináció kiválasztása – Biztosan mennünk kell-e? Videokonferencia lehetősége!  Konferenciahelyszín  Szállás  Közlekedés, mobilitás  Catering  A rendezvény előkészítése, lebonyolítása, utánkövetése Papírhasználat - nyomtatott anyagok Ajándéktárgyak - beszerzések Hulladékgazdálkodás Résztvevők, kiállítók tájékoztatása, kommunikáció– CSR programok, CO2 semlegesítő programok  Kiállítók

15 Konferenciahelyszín  Tanúsított „zöld” épület  Környezetvédelmi politika, akcióterv – energia, víz, hulladék, takarítás, étkezés terén  Képzett „zöld” személyzet  Elhelyezkedés - tömegközlekedési eszközökkel, gyalogosan, kerékpárral is könnyen megközelíthető legyen; akadálymentes Energiafelhasználás - elsődleges energiahordozókkal (villany, gáz, víz) tudatosan bánnak pl. napkollektort, naperőművet üzemeltetnek; kihasználják a természetes fény adta lehetőségeket; mozgásérzékelős-, illetve alkonykapcsolókat használnak; használaton kívüli eszközök; szabályozható hűtés/fűtés, stb.  Vízgazdálkodás – csökkentett víznyomás, vízmentes piszoár, szürke víz felhasználása  Szelektív hulladékgyűjtés  Kommunikáció

16 Szállás  Minősített hotel pl. The green key  Környezetvédelmi politika, képzett személyzet  Megközelíthetőség, akadálymentesség  Vendégek tájékoztatása  Törölköző/ágynemű program  Újrahasznosítás - hulladékgazdálkodás  Elektromos berendezések egyszerű kezelése – nyitható ablak  20 fok fölé nem fűtenek, ill. 6 fokos különbség nyáron – helyi viszonyokhoz igazodva  Szürke víz használata WC öblítéshez  Minimális papírhasználat check in/out  Nagykiszerelésű sampon, stb.  Környezetbarát tisztítószerek használata

17 Közlekedés, mobilitás  „Sétáló térképek”  Kombinált tömegközlekedési jegyek ajándékozása  Transzfer buszok biztosítása  A rendezvény honlapján informáljuk a résztvevőket a közösségi közlekedés (vonat, busz) alkalmas eszközök menetrendjéről!  A rendezvényhez ajánljunk szén-dioxid kibocsátás ellensúlyozó programot. pl. Hárskúti Megújuló Energia Központ www.megujulo.hu; Contra - www.co2ntra.huwww.megujulo.huwww.co2ntra.hu

18 Catering  Hagyományos, elmosható evőeszközök, kerüljük az eldobható evőeszközöket  Büfé rendszerű ebéd  Legyen vegetáriánus étel is a menüsorban! Csökkentsük a húst! Pontos létszám! 0,5 kg csirkehús előállításához – 1773 l víz 0,5 kg marhahús előállításához – 6.810 l víz  Csapvíz, vízautomata vagy csak nagy kiszerelésű ásványvíz  Saját bögre/palack rendszer  Nagy kiszerelésű üdítő, tejszín vagy tej és kristálycukor

19 Catering  Fair trade/bio kávészünet  Az ételekhez használt alapanyagok (zöldség, gyümölcs, hús, hal, tojás, stb.) idényjellegűek és helyi gazdaságból, termelőtől valók legyenek  Megmaradt étel - ajánljuk fel a helyi hajléktalanszállóknak, ingyenes konyháknak!  A rendezvény helyszínén az étkezések során keletkezett hulladék szelektív gyűjtése és elszállítása vagy komposztálása!

20 Nyomtatott anyagok, regisztráció, kommunikáció  Nyomtassunk keveset!  Elektronikus regisztráció  Papír mindkét oldala  Használjunk újrahasznosított papírt és környezetbarát, növényi alapú festéket a nyomtatáshoz!  Minimalizáljuk a kiosztott anyagokat, ill. gyűjtsük vissza azokat!  A kitűzőket gyűjtsük vissza későbbi felhasználás céljából! Helyezzünk el gyűjtődobozokat!  A programfüzet tartalmazza a helyszínen rendelkezésre álló környezetvédelmi lehetőségeket, pl. szelektív hulladékgyűjtés

21 Ajándéktárgyak  Mindennapi munkában, életben használható ajándékokat adjunk, kerüljük a felesleges ajándékokat!  Táskák, dossziék ajándékozásánál használjuk azokat, amelyek környezetbarát anyagból készültek pl. vászontáska, újrahasznosított papírdosszié.  Az egyes ajándékokat ne csomagoljuk be túlzottan!  Biztosítsunk lehetőséget a nem kívánatos ajándéktárgyak felajánlására!

22 Kiállítók  Minimális csomagolás  „Csak annyit, amennyire szükség van” – visszagyűjtés; nem dátumozott anyagok  Standok energiaellátása  Karton installáció www.kartondesign.comwww.kartondesign.com  Kiállítói info – „mit teszünk a környezet védelmében”

23 SZTE Tanulmányi és Információs Központ  2004. dec. – átadás  25.000 m 2 (SZTE TIK)  Egyetemi Könyvtár - olvasóterek és számítógépes kabinetek  Hallgatói szolgáltató egységek (Karrier Iroda, Jegyzetbolt, stb.)  Közösségi funkciók Tanulási tér Szolgáltatási tér Konferencia tér Oktatási tér

24 SZTE Kongresszusi Központ  Kongresszusi Központ kb. 5.000 m 2  Több mint 1.200 rendezvény az elmúlt közel 6 évben, éves szinten 50.000 rendezvénylátogató  1.300 fő egyidejűleg történő befogadása  10 rendezvényterem az 50 férőhelyes szemináriumi teremtől a 700 férőhelyes Kongresszusi teremig  1.000 m 2 -es Átrium – gálavacsorák, szakmai kiállításoknak és 200 m 2 -es Kiállítási tér

25 Miért fontos nekünk a környezettudatosság?  Véleményformáló intézmény  Közel 28.000 hallgató, ebből több mint 2.000 külföldi  Több mint 7.000 munkavállaló  SZTE TIK napi látogatói szám: 4.000-5.000 fő  Elégedettségi felmérés 2007, 2008, 2009. években  Kettős cél: környezet védelme, példamutatás és költségek csökkentése (kis odafigyeléssel)

26 Mi hogyan „csináljuk”? HARDVER fejlesztés SZOFTVER fejlesztés PEOPLE fejlesztés Kihasználva a szinergiákat!

27 Mi hogyan „csináljuk”?  Hardver - eszköz fejlesztése – pl. 54 m 2 -es napkollektor mező – használati meleg víz előállítás, mozgásérzékelős és alkony kapcsolók a nagy közösségi terekben, mélygarázs világításának racionalizálása, perlátoros csaptelepek, újrahasznosított anyagból készült kéztörlők, toalettpapír, biológiailag lebomló személyhigiéniás termékek, a padlószőnyeg egyes darabjai is cserélhetők, irodai papírhasználat, nyomtatás minimalizálása, ledes világítás (teszt fázisban), gondozott park  Szoftver – eljárások kialakítása, fejlesztése – pl. hőmérséklet protokoll, rögzített szellőztetési rend, gépészet optimális működtetése – éjszakai leállás; kerékpáros stratégia  People fejlesztés– munkatársak, látogatók felé történő kommunikáció – pl. környezeti filozófia, Zöld Hírlevél, zöld plakátrendszer, mosdókban kiírások, szelektív hulladékgyűjtő informáló plakátok, saját rendezvények szervezése pl. Föld Napja, Föld Órája

28 Európai zöld egyetemek rangsora, 2010. Forrás: saját szerkesztés

29 Milyen céljaink voltak/lesznek?  Zöld Iroda Verseny (KÖVET) „2009. Legtöbbet Zöldült Irodája Díj” „2010. Kreativitás Különdíj”  Ablakon Bedobott Pénz Pályázat, 2009. (KÖVET)  „Kerékpárbarát Munkahely 2010” Tervek:  2011-ben az első közhasznúsági jelentés kiadása  „Kerékpárbarát Munkahely 2011” – teljesítve  KEOP pályázatok  Zöld kommandó egyetemi szintre „emelése”

30 Amit mi teszünk a környezetbarát rendezvényszervezés ösztönzése érdekében – néhány gondolat  Zöldülj velünk! kiadvány  Catering minősítő rendszer a beszállítókra  CSR és CO 2 semlegesítő programok szervezésének lehetősége  Szelektív hulladékgyűjtés a Központ egész területén, külön gyűjtőszigetek a kiállítóknak  Kommunikáció, tudatformálás

31 Köszönöm a figyelmet! Erdélyi Evelyn intézmény igazgató erdelyi.evelyn@tik.u-szeged.hu www.u-szeged.hu/kongresszusikozpont


Letölteni ppt "KÖRNYEZETTUDATOS RENDEZVÉNYSZERVEZÉS TRENDEK, „ZÖLD” HELYSZÍNEK ZÖLD RENDEZVÉNYSZERVEZÉSI TIPPEK MaReSz NAP 2011. március 29. Erdélyi Evelyn SZTE Tanulmányi."

Hasonló előadás


Google Hirdetések