Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaGábor Zsombor Bodnár Megváltozta több, mint 8 éve
1
A FELNŐTTKÉPZÉSI TÖRVÉNY VÁLTOZÁSAINAK HATÁSA A FELNŐTTKÉPZÉST FOLYTATÓ INTÉZMÉNYEKRE A közösségi művelődés felnőttképzési feladatai
2
AZ ELŐADÁS TARTALMA 1.A felnőttképzés-szabályozás főbb korszakai 1990-től napjainkig 2.A jogszabályi környezet megújítása 2010 és 2013 között – célok és szándékok 3.Mi a képzés? Milyen a képzés? Mit tekintünk képzési tevékenységnek? - Miért érdemes a felnőttképzési programokat engedélyeztetni?
3
A FELNŐTTKÉPZÉS-SZABÁLYOZÁS FŐBB KORSZAKAI 1990-TŐL NAPJAINKIG
4
A FELNŐTTKÉPZÉSI SZABÁLYOZÁS SZAKASZAI I. 1990-től 2001-ig Rendeleti szintű szabályozás Az első öt évben dominál a munkaerőpiaci válságkezelés – túlsúlyos a szakképzés A második öt év a szerepkeresés, szereptisztázás, az ellenőrzés alapjainak megteremtése. A szabályozás alapja a felnőttképzési nyilvántartásba vétel – minden, ami képzés, szerepel a nyilvántartásban Finanszírozás: Támogatott munkaerőpiaci képzések; Szakképzési hozzájárulás; Felnőttképzési normatíva; Iskolarendszeren kívüli és iskolarendszerű képzés párhuzamos folytatása; SZJA kedvezmény; ÁFA mentesség.
5
A FELNŐTTKÉPZÉSI SZABÁLYOZÁS SZAKASZAI II. 2001-től 2013-ig (2010-ig) Megjelenik a Felnőttképzési törvény Továbbra is a felnőttképzési nyilvántartás a szabályozás alapja Intézményakkreditáció és programakkreditáció, mint az állami minőséghitelesítés eszköze Finanszírozás: Csökken a munkaerőpiaci képzések támogatásának súlya; SZJA kedvezmény megszűnik; ÁFA mentesség megszűnik; Megjelennek az európai uniós források.
6
A FELNŐTTKÉPZÉSI SZABÁLYOZÁS SZAKASZAI III. (2010-től) - 2013-tól Azt szabályozza a törvény, amit az állam elismer, vagy támogat Engedélyezés az akkreditáció helyett – a szakmai felelősség a képzés szervezőéjé Az Állam ellenőrzői szerepének erősítése Finanszírozás: Megszűnik (erősen beszűkül) a szakképzési hozzájárulás felhasználhatósága saját munkavállaló képzésére; Eu-s források soha nem látott mennyiségben; Közmunkaprogramokhoz kapcsolódó képzések finanszírozása; Alapítványi és magániskolák működésének korlátozása; Iskolarendszerű szakképzés centralizálása – intézményrendszer szerepvállalása a felnőttképzésben.
7
A JOGSZABÁLYI KÖRNYEZET MEGÚJÍTÁSA 2010 ÉS 2013 KÖZÖTT – CÉLOK ÉS SZÁNDÉKOK
8
A JOGSZABÁLYALKOTÁS KEZDETI SZAKASZÁBAN KIEMELT VÁLSÁGJELEK, PROBLÉMÁK - 2010 Rendszerproblémák A támogatások tényleges hasznosulásáról nincs információ. A képzések ellenőrzése még az OKJ-s képzések esetében sem valósul meg. A felnőttképzési akkreditáció nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket A támogatott képzések tartalma és struktúrája nem felel meg a gazdasági igényeknek A támogatási rendszer nem veszi figyelembe a munkaerőpiac valós képzési igényeit
9
INTÉZMÉNYI, SZOLGÁLTATÓI SZINTŰ PROBLÉMÁK Kevesen vesznek részt a felnőttképzésben. A képzők egy része nem érdekelt a „magasabb minőség” biztosításában Az iskolarendszerű képzés és iskolarendszeren kívüli képzés közötti minőségi különbségek
10
A MEGJELENT JOGSZABÁLYOKBÓL KIOLVASHATÓ CÉLOK ÉS SZÁNDÉKOK Differenciált szabályozás Legyen differenciált a képzés célja, tartalma szerint a felnőttképzési szabályozás, az intézményekkel szemben támasztott követelmények. Legyen differenciált a képzés társadalmi és gazdasági célja szerinti szabályozás – felzárkóztató, közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó képzések leválasztása Iskolarendszerű és iskolarendszeren kívüli képzés Ne legyenek a szabályozásból fakadó különbségek az iskolarendszerű és az iskolarendszeren kívüli képzés minősége között.
11
CÉLOK ÉS SZÁNDÉKOK II. Szakmai, tartalmi fókuszú ellenőrzés A képzés folyamatának ellenőrzése során a formai szempontok mellett jelenjenek meg szakmai szempontok is. Célorientáltság és hasznosság A támogatási rendszer célorientáltsága erősödjön. Közelítsen a felnőttképzési kínálat és a támogatási rendszer preferenciái a munkaerőpiac igényeihez. Növekedjen a felnőttképzés munkaerőpiaci relevanciája, a foglakoztathatóságot elősegítő képzések esetében növekedjen a résztvevők elhelyezkedési arányának növekedésében mérhető hatékonyság, sikeresség
12
A FELNŐTTKÉPZÉSI PROGRAMOK ENGEDÉLYEZÉSÉHEZ KAPCSOLÓDÓ CÉLOK Szigorúbb engedélyezési szabályok – feltételek szigorítása Differenciálás képzési körönként Szoruljanak ki a „piacról” a minőségileg gyengén teljesítő szolgáltatók – de a szabályozás nem a piacra terjed ki. Igazodás a gazdasági igényekhez Munkaerőpiaci eredményesség növelése Engedélyezés feltételeit folyamatosan fenntartsa Ne maradhasson adósa az intézmény a képzés résztvevőinek
13
MI A KÉPZÉS? MILYEN A KÉPZÉS? MIT TEKINTÜNK KÉPZÉSI TEVÉKENYSÉGNEK?
14
MI A KÉPZÉS? 1. válasz: A képzés bármely olyan intézményesen kezdeményezett eljárás, amely a szervezet tagjainak, munkatársainak tanulását segíti elő oly módon, hogy ezzel növeljék a munkatársak, és a szervezet hatékonyságát. (F. Hinrichs) 2. válasz: Minden képzés, ami viselkedésmódosulást eredményez. (Barlai Róbert)
15
MILYEN A KÉPZÉS Milyen kapcsolatban állnak egymással A képzés, mint tevékenység és folyamat. A tanulási eredmény. Milyen a folyamat? Mennyire formalizált? Tanulási eredményt csak formalizált tevékenység „hozhat létre”?
16
MI A KÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG? A szervezett körülmények között megvalósuló, célirányos kompetenciafejlesztés, amelynek folyamatában és/vagy végén a megszerzett kompetenciát teljes mértékben vagy részlegesen, illetve annak elemein keresztül értékeljük” In.: Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete Szakmai Rendszerfejlesztési Munkacsoport: A magyarországi felnőttképzés megújítása – problémafelvető munkaanyag. 4. oldal
17
KÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG A FELNŐTTKÉPZÉSI TÖRVÉNY ALKALMAZÁSÁBAN Képzési tevékenység: szervezetten megvalósuló, célirányos kompetenciakialakítás és kompetenciafejlesztés. A 2013. évi LXXVII. tv. (továbbiakban: 2013. évi Fktv.) 2.§ 19. pontja
18
AZ FKTV. 1.§ (2) BEKEZDÉSE ALAPJÁN A TÖRVÉNY ÁLTAL SZABÁLYOZOTT FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉGTERÜLETEK - KÉPZÉSI KÖRÖK a) 4 a szakképzésről szóló 2011. évi CLXXXVII. törvény (a továbbiakban: szakképzésről szóló törvény) szerinti, állam által elismert szakképesítés (a továbbiakban: OKJ szerinti szakképesítés) megszerzésére irányuló szakmai képzés, (2015. június 12-től hatályos) 4 b) az a) pont hatálya alá nem tartozó, támogatott egyéb szakmai képzés, c) 5 támogatott általános nyelvi képzés, támogatott egyéb nyelvi képzés és támogatott kombinált nyelvi képzés, (2016. január 1-től hatályos) 5 d) az a)–c) pont hatálya alá nem tartozó, támogatott egyéb képzés
19
A FELNŐTTKÉPZÉSI TÖRVÉNY FOGALOMÉRTELMEZÉSEI – MILYEN LEHET A KÉPZÉS Egyéb szakmai képzés: olyan, államilag el nem ismert szakmai végzettség megszerzésére irányuló képzés, amely valamely foglalkozás, munkakör vagy munkatevékenység végzéséhez szükséges kompetencia megszerzésére, fejlesztésére irányul és nem a 16. pont szerinti hatósági jellegű képzés;
20
MILYEN LEHET A KÉPZÉS III. Általános nyelvi képzés: az Európa Tanács Közös Európai Referenciakeretben ajánlott hatfokozatú rendszer szintjeiben megfogalmazott követelmények teljesítésére irányuló, további kimeneti szintekre osztott nyelvi képzés; Egyéb képzés: olyan képzés, amely az általános műveltség növelését, megnevezhető szakképesítéshez, szakmai végzettséghez vagy nyelvi képzettséghez nem köthető kompetenciák fejlesztését célozza, hozzájárul a felnőtt személyiségének fejlődéséhez, a társadalmi esélyegyenlőség és az állampolgári kompetencia kialakulásához;
21
MILYEN LEHET A KÉPZÉS III. Hatósági jellegű képzés: jogszabályban szabályozott tartalmú és célú olyan, az Országos Képzési Jegyzékben (a továbbiakban: OKJ) nem szereplő képesítés megszerzésére irányuló képzés, amelynek eredményeként dokumentum kiadására kerül sor, és e dokumentum hiányában jogszabályban meghatározott tevékenység, munkakör nem folytatható, nem tölthető be, vagy tevékenység, munkakör a képzést megelőző szakmai szinthez képest magasabb követelményeknek megfelelően folytatható, tölthető be, vagy a dokumentum a képzésben részt vevő számára a képzést megelőző állapothoz képest többletjogosultságot biztosít jogszabályban meghatározott tevékenység, munkakör végzésével, betöltésével összefüggésben;
22
ÖSSZEGEZVE Azok a tevékenységek tekinthetők az Fktv. szerint képzésnek, amelyek: szervezetten valósulnak meg, a kompetenciakialakítás és kompetenciafejlesztés célirányos és Tanúsított/mért/értékelt tanulási eredményhez vezetnek. Fogalom-meghatározásokból egyértelmű, hogy valamennyi tevékenység valamilyen tanulási eredmény elérését feltételezi.
23
MI AZ, AMI NEM TEKINTHETŐ KÉPZÉSNEK – A FELNŐTTKÉPZÉSI TÖRVÉNY MEGKÖZELÍTÉSÉBEN Munkahelyi megbeszélések Műhelymunkák Konferenciák Stb.
24
A FELNŐTTKÉPZÉSI TÖRVÉNY HATÁLYÁNAK JELENTŐS CSÖKKENTÉSE Nem szabályoz azokon a területeken, amelyeken nem ismer el és nem támogat. Nem szabályoz azokon a területeken, amelyek más ágazatok szabályozása alá tartoznak – hatósági jellegű képzések (új, kiterjesztett értelmezés)
27
MIÉRT ÉRDEMES FELNŐTTKÉPZÉSI PROGRAMOT ENGEDÉLYEZTETNI Támogatások igénybevételének lehetősége A képzések tárgyi ÁFA mentes tevékenységként történő megvalósítása A felnőttképzésről szóló törvény alapján engedélyezett és szervezett, illetőleg egyéb jogszabály alapján szervezett oktatás, képzés, továbbképzés, vizsgára való felkészítés és vizsgáztatás (2007. évi CXXVII. Tv. 85. § 2. a) OKJ szerinti szakképzés megszerzésére irányuló szakmai képzés
28
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Bertalan Tamás bertalan.tamas@observans.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.