Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAdrián Barta Megváltozta több, mint 8 éve
1
A közszolgálati média helye és esélye a digitális média világában (C) a prezentációban felhasznált képek azok jogosultjainak tulajdona V1.0 – 2013.03.17. Dr. Szabó László Zsolt
2
Tartalom A közszolgálati média az analóg világban A közszolgálati média és a digitalizáció A digitális átállásból és a nézői igényekből fakadó lehetőségek Hogyan akar élni a közszolgálati média ezekkel a lehetőségekkel A közszolgálati média szerepe a digitális média világában Hosszabb távú jövőkép 2
3
A közszolgálati média az analóg világban Történelmi előzmények A telefonhírmondó 1893-as indulásával beszélhetünk lineáris, szerkesztett műsorról, műsorfolyamról. A Magyar Rádió 1925-ben kezdte meg rendszeres adását. A hazai televíziós műsorszórás 1957-ben indult el. Mind a rádió, mind a televízió monopolisztikus jellegű médium volt a rádiófrekvencia korlátos volta miatt (1, majd két országos csatorna) a kábeltévé csak a 80-as években kezdett kiépülni, de a látványos fejlődés a 90-es évek végén zajlott le részben politikai okok is közrejátszottak, kézben lehetett tartani Arról sem szabad megfeledkezni, hogy – főleg a televízió – technikai költsége és a műsorgyártás is igen drága, így a magánvállakozások számára ezért is nehezen elérhető tevékenység volt. 3
4
A közszolgálati média és a digitalizáció A közmédia úttörő szerepe A közszolgálati média – azáltal, hogy nem a napi piaci folyamatoknak és gazdasági érdekeknek kell megfeleljen – üttőrő szerepet tudott vállalni az innovációban Digitális műholdas terjesztés Az analóg műholdas adással párhuzamosan már a 2000-es évek közepétől elérhető volt a digitális változat is, de a tényleges átállásra csak az MTV esetén 2008-ban, a Duna TV esetén 2010-ben került sor DVB-T A 2000-es években üzemelt Magyarországon kísérleti MPEG-2 SD rendszerű DVB-T műsorszórás, ezen a négy közszolgálati tévécsatorna volt elérhető, Budapest és Kab-hegy vételkörzetében 2008 nyarán Európában is egyedülálló kísérleti DVB-T adás keretében közvetítettük a pekingi olimpiát, Budapest tágabb vételkörzetében, HD minőségben 4
5
A közszolgálati média és a digitalizáció MPEG-4 2008-ban az MPEG-4 formátum választása egy jövőálló döntés volt, így el lehetett kerülni a kétszeri átállást (analóg – MPEG-2, majd MPEG-2 – MPEG-4) HD A HD ma már normál felbontásnak tekintendő. A műsorgyártó eszközök, a jelfeldolgozó technikai és a nézői elvárások mind azt eredményezik, hogy kizárólag HD-ban szabad gondolkozni. 3D A 3D néhány évtizedenként – az adott kor technikai színvonalához igazodva – visszatér. Az 50-es évek Magyarországán 3D (“plasztikus”) mozi üzemelt és 3D-ben még híradókat is forgattak. Ezekből a filmekből tavaly nyáron négyet bemutattunk az M3D csatornán, sok vásárolt külföldi műsorszám és a londoni olimpiai játékok élő közvetítései mellett. 5
6
A közszolgálati média és a digitalizáció DAB+ rádió A digitális átállás része a KH és URH hálózat is, de a készülékek elterjedtségi hiánya és magas ára miatt a folyamat lelassult. A rádiós műsorszórás esetén a digitalizáció kényszere nem akkora, mint a televíziós esetén. Részben a megváltozott médiafogyasztási szokások miatt (gépkocsiban és irodában hallgatjuk), illetve a rádió helyét jelentős részben a tévé átvette. Rádiót igen könnyen lehet már ma is hallgatni 3D/HSDPA/LTE mobiltelefon hálózatokon, az interneten keresztül. Budapesten elérhető a Kossuth, Petőfi és Bartók adása DAB+ kísérleti adás keretben Smart TV A tévékészülékgyártók új eladást segítő eszközként tekintenek a tévék menüjének okosítására, így egyre több – a mobiltelefonok világából ismert – alkalmazás érhető el a tévékészüléken is. Kézenfekvő megoldás a lekérhető tartalmak elérhetővé tétele a tévékészülékeken. Probléma, hogy a platform nem homogén, az egyes gyártók sokszor típusváltás után magukkal sem kompatibilisek. 6
7
A közszolgálati média és a digitalizáció 7
8
Minden magyar elérése a világban műholdon és interneten Európa, három kódolatlan HD/SD tévécsatorna (M2, Duna, Duna World) Hat rádió: Kossuth, Petőfi, Bartók, Nemzetiség, Parlament, Duna World Radio Észak- és Dél-Amerika, Ausztrália: Duna World tévé + rádió Az egész világon interneten keresztül: www.dunaworld.hu felületen televízió (akár HD minőségben, mobiltelefonokon és tableteken is) és rádiówww.dunaworld.hu A Magyar Rádió összes műsora elérhető világszerte az interneten 8
9
A közszolgálati média és a digitalizáció Digitalizáció + HD a gyártásban A közmédia videóanyagait szinte teljes mértékben digitálisan állítja elő, a gyártókapacitás egy része HD-re is alkalmas Jelenleg egy HD tévéstúdió üzemel (virtuális stúdió), rövidesen további kettő áll üzembe (Híradó + egy 600 m2-es stúdió) A külső beszállítók számára rövidesen elő fogjuk írni, hogy kizárólag HD-ben gyárthatnak, de már most is jelentős hányadban abban gyártanak. Ez igaz a vásárolt műsorszámok egy részére is, itt azonban sok esetben a jogtulajdonos nem tud vagy nem akar HD kópiát biztosítani. Az adáskijátszás teljesen HD rendszerű Az archívum feldolgozása jelenleg felmenő rendszerű, azaz ami adásba kerül, az automatikusan digitalizálódik és digitálisan tárolódik is Digitalizáció az anyagok továbbításában A vásárolt műsorszámok többsége már digitálisan érkezik, az interneten keresztül. 9
10
A digitális átállásból és a nézői igényekből fakadó lehetőségek Nonlineáris médiafogyasztás A lineáris – időbeliségében szerkesztett és egy adott időpontban elérhetővé tett – tartalmakat egyre nehezebb “eladni” egyes nézői csoportoknak. A fogyasztói igények megváltoztak, elsősorban a fiatal generációk számára a push jellegű szerkesztett, lineáris tartalom nem vonzó. Számukra kézenfekvő alternatíva az “olcsó” torrent, illetve maga az a tény, hogy akkor és azt néz meg, amikor és amit szeretne. Az amerikai Netflix és Hulu szolgálatatások hatalmas sikerrel üzemelnek A YouTube is új fogyasztói szokásokat generál, a nézők bármikor és bárhol szeretnék nézni a tartalmat. Eljött a VOD korszaka, bár a marketinges és piackutató szakemberek még nem érzik (vagy nem értik), illetve nem akarják érteni ennek súlyát. A technológia – internet, OTT, PC, tablet – adott. A közszolgálati média szerepe, hogy részben az új lineáris tartalmak gyártásánál erre figyelemmel legyen, továbbá az archívumát elérhetővé tegye. 10
11
A digitális átállásból és a nézői igényekből fakadó lehetőségek VOD A közmédia webes videótárai évek óta elérhetőek a sugárzott tartalmak visszanézésére, alacsony, kisebb sebességű internetkapcsolatra és Windows környezetre optimalizálva A kábeltévé hálózatok digitalizációja és a VOD szolgáltatások elindulása lehetővé tette a jó minőségű lekérhető tartalmakhoz való hozzáférést is – ugyanazon a megszokott eszközön, amivel a lineáris műsort nézzük (UPC Médiabox, T-Home set top box) A T-Home, az Invitel és UPC hálózatokon az MTVA archívumából egyre több keresett film, sorozat érhető el, minden generáció számára A Teletéka felületen – egyelőre a számítógép és tablet képernyőjén – nézhetőek szintén az MTVA archívumából illetve vásárolt külföldi filmek, sorozatok. A különböző célra létrehozott mobilalkalmazásokban VOD jelleggel nézhetőek meg pld. a Híradó egyes kiadásai. 11
12
12
13
A digitális átállásból és a nézői igényekből fakadó lehetőségek TV everywhere Ahogy már elhangzott, a nézők nemcsak időben akarnak szabaddá (kötetlenné) válni, hanem térben is Az internet egyrészről globális, másrészről rendelkezik megfelelő földrajzi korlátozási lehetőségekkel A www.dunaworld.hu felületről a tévéadás, illetve az összes közszolgálati rádió adása elérhető az egész világonwww.dunaworld.hu Az M1, M2 és Duna esetén területi korlátozás mellett kívánjuk a helyfüggetlen elérhetőséget biztosítani (bármely internetszolgáltató kínálatában), mind élő, mind VOD esetén 13
14
A digitális átállásból és a nézői igényekből fakadó lehetőségek Double screen Külföldi kutatások mutatják, hogy az új médiafogyasztás nem pusztán szétoszlik időben több képernyőtípus között, hanem a párhuzamos fogyasztás is egyre jellemzőbb Ennek megfelelően ki kell szolgálni egyes műsortípusokat a párhuzamos igényeknek megfelelően, ennek első érdemi lépései láthatóak az alábbi mobilapplikációkban: Olimpia Foci EB A Dal Forma 1 Híradó 14
15
A digitális átállásból és a nézői igényekből fakadó lehetőségek Mobil applikációk A mobilapplikációk szerepe több, mint a webböngésző nyújtotta lehetőségek Célirányos feladatokra optimalizálható Hátránya, hogy az önálló alkalmazások szétaprózzák a funkciókat, nem egységes a közmédia megjelenése (nem egykapus) Streaming A streaming (unicast) lehetőséget teremt az előzőleg már bemutatott új fogyasztási módok kiszolgálására. A hazai szélessávú internetpenetráció magas, alkalmas egyidejű (élő) és lekérhető médiaszolgáltatások továbbítására, akár HD vagy 3D minőségben. A londoni olimpia idején az MTVA adatforgalmi csúcsa 35 Gbit/s volt, ami több országos internetszolgáltató más internetszolgáltatók irányába lévő teljes keresztmetszetének megfelelő nagyságú. Az izlandi kézilabda-mérkőzés alatt 35.000 egyidejű netes nézőnk volt 15
16
A digitális átállásból és a nézői igényekből fakadó lehetőségek HbbTV – Hybrid Broadcast Broadband TV Lehetőséget bíztosít a következő szolgáltatásokra (egyebek között): adás megállítása, visszatekerése, műsorszám újraindítása adott időn belül Központi videómagnó Catch-up tévé, az elmúlt 48-72 óra összes adása visszanézhető VOD – lekérhető tartalmak megtekintése Párhuzamos speciális tévécsatornák (több kamerakép egy eseményről, pld. Forma 1 esetén fedélzeti kamera állandó megtekintése) Siketek számára állandó jeltolmács elérhetősége Speciális szükségletű személye számára szabott lineáris és lekérhető videó, illetve szöveges és állóképes tartalom eljuttatása Multimédiás tartalmak megtekintése: részletes hírek, háttérvideók, webkamerák, időjárási radarkép, élőkép Szöveges hírek, információk, grafikák, infografika Részletes műsorújság, benne mozgóképes ajánlókkal, promóval Feltétele a fogyasztónál: HbbTV-képes tévé vagy set top box, továbbá szélessávú internetkapcsolat 16
17
A digitális átállásból és a nézői igényekből fakadó lehetőségek HbbTV – Hybrid Broadcast Broadband TV Az okostévéknél hangzott el, hogy sajnos ott gyártónként eltérő fejlesztés szükséges Nem homogén a platformjuk, a verziókövetés, változtatások hatalmas ráfordítást igényelnének. Ezekre válasz a HbbTV: A HbbTV szabványos európai platform, a nagy tévégyártók támogatják Igazi OTT lehetőség Lehetőséget biztosít élő videó, catch-up videó, restart, lekérhető videó (VOD), szöveg és grafika interaktív elérésére DVB platform és internetkapcsolat szükséges hozzá + HbbTV-képes tévékészülék vagy set top box Egyes külföldi kábeltévé-szolgáltatók blokkolják a szolgáltatást, mert ellentétes az üzleti érdekükkel A német, francia, dán, holland, lengyel, osztrák, cseh, svájci és lengyel média már használja és világszerte kísérleteznek vele Az MTVA a KT Electronic, Antenna Hungária és eVision cégekkel közösen tavaly november óta HbbTV kísérleteket folytat 17
18
A digitális átállásból és a nézői igényekből fakadó lehetőségek 18
19
A digitális átállásból és a nézői igényekből fakadó lehetőségek EPG Az Electronic Program Guide, Elektronikus Műsorújság a digitális átállás egyik húzóeszköze Naprakész és ingyenes műsorújság, akár részletes műsorleírásokkal Követni tudja a műsorváltozásokat – ha a kábelszolgáltató és az EPG szolgáltató frissíti. Utóbbira sajnos sok rossz példa van. Az EPG alapján programozható a felvevőeszköz (a belső merevlemezes set top box). A médiaszolgáltatók felelőssége, hogy az EPG-nek megfelelő, percre pontos műsorrendet be is tartsák, mert a lemaradt végű felvétel negatív élményt okoz a nézőnek. 19
20
A digitális átállásból és a nézői igényekből fakadó lehetőségek 5.1 hang A digitális műsorterjesztő hálózatokon egyszerűen továbbítható a médiaszolgáltató által előállított térhatású (5.1) Dolby Digital hang A hazai háztartásokban igen nagy mértékben elterjedt házimozi-erősítők ezt felismerik és kezelik A külföldi filmek esetén nagyon sok esetben elérhető az 5.1-es eredeti hang, illetve a mozicélra készített magyar és szinkronizált külföldi filmek esetén a magyar változat is Mind a DVB-T, mind a digitális kábel, mind a műholdas adás esetén megteremtettük az 5.1 továbbítási lehetőségét, amivel egyre gyakrabban élünk is, pld. olimpia, Forma 1, Foci EB, Újévi koncert Bécsből, egyes mozifilmek, koncertek 20
21
A digitális átállásból és a nézői igényekből fakadó lehetőségek Eredeti hang A közszolgálati média esetén nem kötelező az eredeti hang továbbítása De ez az egyik legjobb nyelvtanulást segítő eszköz Ezért az előkészületek megtörténtek a bevezetésére A külföldi filmek esetén az eredeti hangot is tároljuk Miután a reklámok hangossága az eredeti nyelvű hangsáv esetén is kontrollálandó, így annak műszaki megvalósítása után tudjuk üzemszerűen elkezdeni. Minden digitális hálózaton meg lesz a műszaki lehetőség az eredeti nyelvű hang továbbítására 21
22
A digitális átállásból és a nézői igényekből fakadó lehetőségek Feliratozás Jogszabály írja elő a műsorok feliratozását egyre nagyobb óraszámban A közmédia teletext rendszerén keresztül történik a feliratozás A teletext jelet jogszabály alapján hazai minden műsorterjesztő köteles továbbítani Oldalszámok: 111, 222, 333, 444 Tervezzük az eredeti nyelvű feliratozás bevezetését is, ami a nyelvtanulást segíti elő (eredeti hang + eredeti nyelvű felirat) Digitális teletext Eredetileg a SuperTeletext lett volna a teletext utódja, de az internet lényegében átvette ezt a funkciót. Azonos képernyőn bővített teletext jelleggel használható a HbbTV 22
23
Hogyan akar élni a közszolgálati média ezekkel a lehetőségekkel Platformsemleges terjesztés: HD és SD esetén is 5.1-es hang (üzemel) Eredeti nyelvű hang: bevezetés alatt, céldátum 2013 nyara, analóg lekapcsolás első üteme előtt Eredeti nyelvű feliratozás: várható bevezetése 2014. HbbTV: tesztelés alatt, és a tapasztalatok függvényében döntünk a bevezetésről EPG: 2008-tól elvárásunk a részleges leíró alkalmazása (nem minden kábelhálózat képes hosszú szövegek továbbítására), de a saját műsorterjesztési rendszereink (DVB-T, műhold) esetén jól működik Streaming: webes videótár, médiaszolgáltatói honlapok élő adás, Duna World világadás Mobilapplikáció: Híradó, Forma 1, Olimpia, A Dal, Foci EB VOD: UPC, T-Home, Invitel, Teletéka 23
24
A közszolgálati média szerepe a digitális média világában A verseny kibővül az analóg platform megszűnése miatt Három (néhol helyi tévével négy) csatorna helyett legalább hét csatorna lesz elérhető a néző számára, de itt házon belüli versenyről van szó (kivétel Euronews) Az analóg földfelszíni nézők egy része kábelre vált, és ekkor több tucat konkurens csatorna jelenik meg nála, az új varázsa esetében még erősebb 24
25
A közszolgálati média szerepe a digitális média világában M1-nek kedvezőtlenebb, az M2, Duna és Duna World-nek kedvezőbb Az M1 elveszti monopolhelyzetét a közszolgálati csatornák között Értelmét veszti az éjszakai adásszünet, hiszen a digitális hálózat folyamatosan üzemel és nem perc alapú a számlázás Több százezer háztartást ér el a három másik közszolgálati csatorna 25
26
A közszolgálati média szerepe a digitális média világában Az M1 új szerepe A kereskedelmi televíziók műsorstruktúra változását nézve az ingyenes, tisztán reklám alapú (FTA) televíziózás hazánkban lassú halálra van ítélve, várhatóan csak a közszolgálat marad hosszú távon értékes tartalomként Térnyerés a nemlineáris világban: az M1 mint húzónév segít a nézőket az új platformokra terelni 26
27
A közszolgálati média szerepe a digitális média világában 3 HD csatorna a nézőknek (ASO után várhatóan négy) Növeljük a HD tartalmak arányát A nézők jó minőséget látnak (a DVB-T a legnagyobb hazai tényleges HD felhasználói körrel rendelkező platform) a közszolgálati csatornákon, szemben a kereskedelmi csatornák SD minőségével Esetleg várható emiatt is átmigrálás a MinDigTV-re a kábelről – jelenleg is sokan használják úgy a szolgáltatást, hogy kábelről nézik a sok csatornát, de nem fizetnek a HD csomagokért felárat, hanem M1-M2-Duna esetén a DVB-T adást nézik. 27
28
A közszolgálati média szerepe a digitális média világában A földfelszíni műsorterjesztés költségének csökkenése A digitális terjesztés díja töredéke az analóg díjának (3 HD + 1 SD DVB-T + 4 HD + 4 SD műholdas terjesztés együtt kerül kb. annyiba, mint önmagában az M1 analóg SD műsorszórása) A megtakarítás műsorra fordítható a jövő évtől Új csatornák indítása A földfelszíni Flexmux és a műholdas saját transzponder megteremtette új csatornák indítási lehetőségét, országos lefedettség mellett Műholdon ilyen módon volt elérhető külön sávszélesség felhasználása nélkül 50 napig az M3D A DVB-T hálózaton ilyen módon indul el az MTVA Infó 28
29
A közszolgálati média szerepe a digitális média világában The content is the king Fokozódik a verseny, hiszen bárki indíthat VOD szolgáltatást vagy lineáris televíziót A közszolgálati továbbra is a legnagyobb tartalomszolgáltató és tartalomtulajdonos Vonzó tartalmak készítése (sport, szórakoztatás, filmek, hírszolgáltatás – tudósítók – és archívum hasznosítása) Felhasználó által generált tartalom nem helyettesíti a professzionális szakemberek tudását Értékes közszolgálati, generációkon átívelő, nem pillanatnyi üzleti és nézettségi érdeknek szóló tartalmat kell előállítani 29
30
A közszolgálati média szerepe a digitális média világában A közszolgálat mint közösségi médiatér A közszolgálat összekapcsol Partnerség a piaci szereplőkkel (hardver és szoftvergyártók, fejlesztők, terjesztők stb) Partnerség az értékes tartalmak tulajdonosaival (filmterjesztők, Operaház, MÜPA, MLSZ, sportszövetségek stb.) Partnerség a tartalomgyártókkal Kapcsolat a nézőkkel, hallgatókkal, olvasókkal (közösségi média) 30
31
Hosszabb távú jövőkép Technikai jövőkép A teljes műsorgyártó rendszer digitalizálása, közösségi médiával való átjárhatóság megteremtése. Korszerű HD stúdiók és mobil közvetítő rendszerek beszerzése A 3D jövője kérdéses, a körülötte lévő hype lecsengett, de nem szabad elfeledni, hogy a forgalomba kerülő televíziók jelentős hányada 3D megjelenítésre alkalmas, ezt nem szabad figyelmen kívül hagyni, és szükség esetén akár részidős 3D csatorna indítása. A 4K (Ultra HD) most a hívószó minden marketinges számára – ezt figyelni kell, de jelenleg még nincs közvetlen hatása ránk nézve 31
32
Hosszabb távú jövőkép Műsorterjesztési változások Egyre több a jogkorlátos tartalom, így 2015. után kénytelenek leszünk az M2, Duna és Duna World esetén is egyes műsorszámok idején kódolni a műholdas adást (belföldön nem lesz hatása) Ennek feltétele, hogy a jelenleg a lakosságnál lévő MPEG-2 SD (FTA only) műholdvevők cserére kerüljenek, ami egy digitális-digitális átállással valósítható meg: 2015. január 1-től megszűnik a DVB-S MPEG-2 SD simulcast adásunk és kizárólag MPEG-4 HD-ben lesz elérhető műholdról 32
33
Hosszabb távú jövőkép Minőségi tartalom minőségi technikával Közmédia átalakítása közösségi médiává Lineáris és nonlineáris eszközrendszer teljes körű felhasználása A közösségi média, a nem-lineáris média és a hagyományos média integrációja már a műsortervezés és gyártás során Átjárás a platformok között – webről lineárisra, lineárisról applikációra, webre Kiegészítő tartalmak a nem-lineáris felületeken 33
34
Bejelentések MTVA Infó Április elején MTVA Infó néven közszolgálati információs képújság indul a MinDigTV hálózatán, az országos ‘A’ multiplexben. Célja a digitális hozadéksáv felszabadulása miatt szükséges áthangolásokkal kapcsolatos tájékoztatás, az analóg lekapcsolás közvetett tájékoztatása (a már átállt emberek megszólításával), továbbá hírek, műsorinformációk lesznek olvashatóak. Időszakosan kódolt műholdas M1 Az M1 műholdas terjesztése esetén áprilistól bevezetjük az időszakos kódolást az eddigi állandó helyett. A külföldi, csak Magyarországra sugározható műsorszámok esetén továbbra is kódolt marad, de a saját gyártású vagy európai joggal rendelkező műsorszámokat külföldről, illetve belföldről az M1 Conax-kártya nélkül is lehet majd nézni. Eredeti nyelvű hang Nyár folyamán elindítjuk a digitális műsorterjesztő platformokon az eredeti nyelvű sugárzást is – az eredetileg idegen nyelven készült műsorszámok esetén. 34
35
VÉGE Köszönöm a figyelmet! 35
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.