Múlt idők a német nyelvben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Igeragozás.
Advertisements

LILI MARLEEN Lale Andersen :
Módbeli segédigék Készítette: Szántai Gábor
PASSÉ COMPOSÉ FRANCIA.
Kiss Alexandra Petra és Gyöngyösi Boglárka Waldhotel Feldbachtal-ban töltött gyakorlatunk Praktikum in Thüringen Erkennen des deutschen Gastronomie und.
Anikó Fekete Németország Deutschland 2013.feb. 18-márc.20.
A szövegkohézió grammatikai és jelentésbeli egységei
A fosztóképző körüli bonyodalmak
Kondicionális Eddig: Boole-konnektívumok ( , ,  ) Ezek igazságkonnektívumok (truth-functional connectives) A megfelelő köznyelvi konnektívumok: nem.
AZ IGENEVEK.
A WPF stílusrendszer kreatív használata. Lássuk, mi van a kódon túl?
A mondat szintagmatikus szerkezete
Az állandó határozó és a vonzat
ÁLLÍTMÁNY. ÁLLÍTMÁNY MIT ÁLLÍTUNK? Ég a napmelegtől a kopár szík sarja. ige IGEI ÁLLÍTMÁNY.
Miről szól a Katégoriák? Cat.3: „Amikor valamit másvalamiről, mint alanyról állítunk, mindaz, amit az állítmányról mondunk, az alanyról is mondható. Pl.
A tárgy az a mondatrész, amelyre a cselekvés irányul.
Mondat anatómia Készítette: Hegyi Tamás.
Kétértékűség és kontextusfüggőség Kijelentéseink igazak vagy hamisak (mindig az egyik és csak az egyik) Kijelentés: kijelentő mondat (tartalma), amivel.
Tulajdonnevek ragozása
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
Szófajok rendszere.
A magyar igekötők kategóriájának a keletkezése, gyarapodása
A magyar igemódok és igeidők története
A tárgy jelölésének fejlődéstörténete
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Készítette: Kiss Vilmos 7/A. osztály
Az igék Összefoglalás 6. osztály.
IGENEVEK.
Szó, szókészlet, szókincs
A jelentés.
Az én városom. A város: Pécsvárad, város a Zengő lábánál, Baranyában, Pécstől 18km-re van a 6-os út mellett Budapest felé.
Héber ige.
Téma: Az igék csoportosítása
Összeállította: Dóber Valéria
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
A magyar nyelvrokonság főbb bizonyítékai
„Házasodj meg, meg fogod bánni; ne házasodj meg, azt is meg fogod bánni; házasodj vagy ne házasodj, mindkettőt meg fogod bánni; vagy megházasodsz, vagy.
„Sopronnak múltja van, melyről tud, s ezért van jövője is.” Márai Sándor.
A német főnév és a névelői
Nicsak, ki beszél – már a számítógépek is... Szita István Eötvös Collegium.
III. CENTRIFUGÁLIS MŰKÖDÉSEK ZAVARAI összeállította: Pék Győző.
A ROMANTIKA életérzése, világszemlélete stílusirányzata A XIX. század
Sém és Hám fiai? A héber nyelv helye az afroázsiai és a sémi nyelvcsaládban Biró Tamás december.
Palócföldet „...a palóc nyelvjárás tartja össze…” (Dr. Balázs Géza)
KN 3. Osztály Tankönyv 2. kiadás.
Nagy benyomást kelt ő reklámfotók*** Ausdrucksstarke Werbefotos.
1 1 der Adventskranz, -¨e adventi koszorú der Adventskranz, -¨e adventi koszorú Einen klassischen Adventskranz aus Tannengrün kann man auch beim Gärtner.
Igeidők és jelentéseik, egyidejűség, előidejűség és utóidejűség
Alapok. logikai igeidők jelen (Gegenwart) múlt (Vergangenheit) jövő (Zukunft) nyelvtani igeidők jelen (Präsens) I. múlt, elbeszélő múlt (Präteritum)I.
Ich und der Computer und natürlich das
Ungarnconsulting_Markteintritt in Ungarn
A magyar igeragozás kialakulása és története: igei személyragjaink eredet szerinti rétegei.
 Curso de la Lengua Española 1  Lección 10.. El Pretérito Perfecto HABER + PARTICIPIO PASADO A spanyol igéknek három „ragozatlan” alakjuk lehet: ● Infinitivo.
Információ átadás az idegrendszerben és a társadalomban (gondolatok)
0. Kiejtés A) Magánhangzók: a: á: Ball, alt, acht, Abend, au: áu: auch, blau, aus, Urlaub ai: áj: Mai, bayrisch ä: nyílt e: länger, Blätter, älter, hässlich.
2. Erste Kontakte 1. A Első beszélgetés („tegező” formában)
A magyar nyelv területi nyelvváltozatai és a norma
Jiddis 1000 körül a német, ófrancia, óitáliai és héber nyelv kerekéből jött létre, melybe később szláv szavak is kerültek. Kelet-európai zsidóság nyelve.
2. konzultáció szeptember 27.
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
Széchenyi levelezése Prof. Dr. Oplatka András
A finn-magyar nyelvrokonságról
Az igemódok.
AZ IGEIDŐK.
Valamikor Chesterfieldben, Midway u
A nyelv és beszéd fejlődése
Tájékoztató a logopédiai ellátás változásairól
Conversum – a nyelvi közösségi tér
Szófajtan, alaktan ea. Ludányi Zsófia tavasz
Előadás másolata:

Múlt idők a német nyelvben Alapok

A német igeidők rendszere logikai igeidők jelen (Gegenwart) múlt (Vergangenheit) jövő (Zukunft) nyelvtani igeidők jelen (Präsens) I. múlt, elbeszélő múlt (Präteritum) I. jövő (Futur I.) II. múlt, befejezett múlt (Perfekt) III. múlt, régmúlt (Plusquamperfekt) II. jövő (Futur II.)

Az i. múlt (präteritum) Használata: Elsősorban az írott nyelv múltideje Lezárult, múlt idejű cselekvések kifejezésére A BESZÉLT nyelvben a segédigék (haben, sein, werden, lassen) és módbeli segédigék általában I. múltban állnak egyszerűségük miatt.

Képzése SZABÁLYOS (gyenge) IGÉK: igető + -(e)te Pl. kauf|en  kaufte bad|en  badete öffnen  öffnete Ragozása: ich kaufte wir kauften du kauftest ihr kauftet er kaufte sie/Sie kauften

Rendhagyó, azaz ERŐS és VEGYES IGÉK: a tő nem jósolható, igelistából kell megtanulni. gehen  ging schlafen  schlief beginnen  begann bringen  brachte Ragozása ugyanaz, de T/1 és T/3-ban –en a rag: wir gingen, sie/Sie gingen

vigyázzz! a –d/-t-re végződő igékénél ejtéskönnyítő van: du fandest, ihr fandet Ha a rendhagyó ige –s/-ß-re végződik, akkor az E/2 személyrag –est, a T/2 –t, vagy –et: du saßest, ihr saß(e)t

II. múlt (Perfekt) Használata elsősorban a beszélt nyelv múltideje, illetve személyes élmények elbeszélésére használjuk (pl. levélben is) Akkor is ezt az igeidőt használjuk, ha a cselekvésnek a jelenben tapasztalható eredménye van. Pl. Ich habe mich erkältet  ich bin krank (Megfáztam (múltbeli történés)  beteg vagyok (jelenben látható eredmény) A segédigéket és módbeli segédigéket a beszédben is inkább I. múltban használjuk

(az ige 3. alakja, befejezett melléknévi igenév) Képzése + Partizip Perfekt (PP) (az ige 3. alakja, befejezett melléknévi igenév) haben/ sein

Az összes módbeli segédige A sich-es igék Mikor sein? Mikor haben? Általában a tárgyas igék: essen, trinken, lesen stb.  hat gegessen, hat getrunken… A tartós/folyamatos cselekvést kifejező igék: stehen (áll), dauern (tart vmi vmeddig) stb. Az összes módbeli segédige A sich-es igék Mikor sein? Általában a tárgyatlan igék, ill. a hely-, mozgás-, állapotváltozást jelentők: gehen, laufen, fahren, fliegen, schwimmen, sterben, passieren, geschehen stb. A befejezett igék: aufstehen (felállni/felkelni)  ist aufgestanden, einschlafen (elaludni)  ist eingeschlafen

hangsúlytalan (nem elváló) igekötös igék: bekommen  h. bekommen Mikor nincs „ge-”? hangsúlytalan (nem elváló) igekötös igék: bekommen  h. bekommen versprechen  h. versprochen gefallen  h. gefallen 2) –ieren végű igék telefonieren, reparieren, fotografieren stb. reparieren  h. repariert A PP képzése Szabályos (gyenge) igék: GE + IGETŐ + -(e)t pl. kaufen  gekauft arbeiten  gearbeitet Erős igék: A tő nem jósolható. A végződése mindig –EN pl. gehen  gegangen nehmen  genommen Vegyes igék: GE + megváltozott tő + -(e)t A megváltozott tő itt sem jósolható. bringen  gebracht denken  gedacht

példamondat A segédigét jelenben ragozzuk, a főige (a jelentést hordozó) a mondat végére kerül PP alakban. Jelen: Ich esse Pizza. II. múlt: Ich habe Pizza gegessen. Jelen: Ich gehe mit meinen Freunden ins Kino. II. múlt: Ich bin mit meinen Freunden ins Kino gegangen.

A haben és a sein jelenben: ich habe wir haben du hast ihr habt er hat sie/Sie haben ich bin wir sind du bist ihr seid er ist sie/Sie sind

I. múltban ich hatte wir hatten du hattest ihr hattet er hatte sie/Sie hatten ich war wir waren du warst ihr wart er war sie/Sie waren

III. múlt (Plusquamperfekt) Használata Múltbeli történések elbeszélésekor előidejűséget fejez ki, azaz két múltbeli cselekvés közül a korábbit jelzi. Legtipikusabb használata a nachdem-es mellékmondat Nachdem ich die Hausaufgabe gemacht hatte, ging ich ins Kino. (Miután megírtam a házifeladatot, elmentem moziba.)

Képzése hatte/war + PP

a kettős infinitiv Főszabály szerint a módbeli segédigéket az egyszerűség kedvéért mind szóban, mind írásban I. múltban használjuk pl. müssen  musste (a hat gemusst helyett is) DE vannak olyan esetek, mikor szükség lehet a II. vagy III. múltú alakokra is. Ekkor kettős Infinitivet használunk: Ich musste in die Schule gehen.  Ich habe in die Schule gehen müssen. Ich hatte in die Schule gehen müssen. A mondat végén mindig az az ige áll, amit akkor ragoznánk, ha nem lenne segédige. A kettős Infinitiv a KATI szórendet megbolygatja, mert KATI- ban is a mondat végére kerül, a ragozott segédige pedig a kettős Inf.-szerkezet elé: Ich habe nicht gewusst, dass du heute nicht in die Schule hast gehen müssen.