VASÚTI IRÁNYÍTÓ ÉS KOMMUNIKÁCIÓS RENDSZEREK I.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
PIC number – szükséges bármilyen Erasmus + pályázathoz PKE:
Advertisements

Csökkentse költségeit a Shellel Magyar Fuvarozói Fórum
A NATO létrejötte, bővítésének állomásai
Az Európai Unió létrejötte, bővítésének állomásai
A független iskolák helyzete Európában Az ECNAIS 2011-es konferenciája alapján.
Üdvözöljük Waldviertelben. következetesség kézimunka tapasztalat bölcsesség megbecsülés.
EU alapismeretek E-Learning.
Az Európai Unió nyelvpolitikája
Az adórendszerek változásai az elmúlt évtizedekben Halmosi Péter.
Készítette: Szabó Erwin Matematika BSC
Az Európai Unió története
SIMIS-IS biztosítóberendezés Funkcionalitás
A Magyarországgal határos országok vasútforgalmi utasításainak bemutatása és összehasonlítása a személyforgalom biztonságának szempontjából Szlovák, Ukrán.
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
Nyugat-Magyarországi Egyetem Közgazdaságtudományi Kar
Történelmi visszatekintés
Úti okmányok.
EU II..
Jelkép-ország Jakab Sándor Kálmán
T.K. 33 – 34. Az alapértelmezett előtér- és háttérszín, valamint a körvonalak színének beállításához a Paletta színeit használhatjuk. 1 Az RGB színrendszerben.
A versenyképesség technikai-minőségi oldaláról a „Schumpeter-termékek” kereskedelmének tükrében The research leading to these results has received funding.
Webes változat, animáció nélkül !!!
Felsőoktatási munkatársak képzési célú mobilitása - STT 2014/2015.
„Családtámogatások, rugalmas munkavégzési formák és társadalmi kohézió” műhelykonferencia Budapest, november 24. Dr. Pulay Gyula, főigazgató, ÁSZ.
GLOBAL CORRUPTION BAROMETER 2009 Globális Korrupciós Barométer Közvéleménykutatás az emberek korrupcióval kapcsolatos tapasztalatairól június 3.
GLOBAL CORRUPTION BAROMETER 2010 Globális Korrupciós Barométer Közvéleménykutatás az emberek korrupcióval kapcsolatos tapasztalatairól December 9.
Az Európai Únió csatlakozási folyamatai
GENERALI Alapkezelő Zrt. Nyugdíjpénztári megtakarítás a többi befektetés mellett Schuszter Péter vezérigazgató Generali Alapkezelő 2008/../.. Pénztárkonferencia.
1914.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Az Európai Unió bővülése Vincze János, 12. osztály Fazekas Mihály Gimnázium Debrecen >
Trendváltás a termékenység és a női foglalkoztatás kapcsolatában Dr. Pulay Gyulának, az ÁSZ Kutató Intézete főigazgatójának előadása „Tudomány a gyarapodó.
Hogyan pályázzunk ? Az EUGA program az innováció szolgálatában Vicze Gábor.
Az Európai Unió.
Európa regionális földrajza
Munkavállalás az Európai Unióban
1 Regionális gazdaságtan 9. előadás A regionalizmus és regionális politika az Európai unióban.
V alidáció/elismerés a nagyvilágban és Európában Mi ez? Mire való? Milyen megoldások léteznek?
Tankötelezettségi korhatárok nemzetközi összehasonlításban
Az Úr házai …te Péter vagy, és ezen a kősziklán építem fel az én anyaszentegyházamat... - Máté evangéliuma 16,13-20.
Belépés a felsőoktatásba: nemzetközi tendenciák Jelentkezési tendenciák kutatás – műhelykonferencia június 16. Kasza Georgina.
VILÁGKÖRÜLI UTAZÁS Automatikus Skócia San Francisco.
Erőforrás- és költséghatékonyabb termelés szelekciós tenyésztéssel Bjarne Gjerde Nofima, Norvégia.
Rétlaki Győző TEB Központ
Emelt sebesség Alapok Rétlaki Győző TEB Központ.
Különleges jelzések.
JELZÉSI RENDSZEREK 2013 Követelmények, osztályozás
Politikai és szociálgeográfia I.
Rétlaki Győző TEB Központ
Rétlaki Győző TEB Központ
Rétlaki Győző TEB Központ
Mehrabschnitts-Signalisierung
Signalisierung Rangierfahrten. Vonat- és tolatómenetek Megkülönböztetés –szigorú –lazább (pl. francia) –nincs (pl. holland) Tolatásjelzők érvényessége.
Biztosítóberendezési ismeretek Szigetelések elhelyezése Rétlaki Győző TEB Technológiai Központ.
Egészségi állapot Demográfia Horváthné Csolák Erika tanársegéd
1 Munkavállalás az EU/EGT tagállamokban - az EURES hálózat -
Gazdasági kilátások Török Zoltán Vezető elemző 2014 február Raiffeisen Bank.
Áttekintés a mozgóképes tartalomfogyasztás átalakulásáról Magyarországon és a CEE régióban.
AMIT AZ UNIÓS MUNKAVÁLLALÁSRÓL TUDNI KELL. EUR opean E mployment S ervices.
F.1. számú Jelzési Utasítás alapjai
Európai Uniós ismeretek Az európai integráció kialakulásának története.
Újdonságok az NIIF VoIP szolgáltatásában
A II. világháború (1.) A háború első szakasza
33. EURÓPA FELOSZTÁSA.
ösztöndíj-tájékoztató
Foglalkoztatás, szakképzés, jó gyakorlatok
A politika feladatai a kutatásban, a fejlesztésben és az innovációban
Campus Mundi ösztöndíjak
Friedrich Ebert Stiftung Szociális párbeszéd és ipar 4.0 konferencia
Az MNB szempontjai a napon belüli elszámolással kapcsolatban
Előadás másolata:

VASÚTI IRÁNYÍTÓ ÉS KOMMUNIKÁCIÓS RENDSZEREK I. BME Közlekedésautomatikai Tanszék VASÚTI IRÁNYÍTÓ ÉS KOMMUNIKÁCIÓS RENDSZEREK I. Jelzési rendszerek Összeállította: Dr. Tarnai Géza egy. tanár Budapest, 2009.

JELZÉSI RENDSZEREK A jelzéstechnika alapjai Jelzési rendszerek osztályozása Előjelzési rendszerek Előjelzés egy szakaszra Előjelzés több szakaszra Különleges jelzések Tolatómozgások jelzései

Jelzési rendszerek osztályozása

Jelzési rendszerek osztályozása Előjelzési rendszerek Irányjelzés Sebességjelzés Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.

ELŐJELZÉSI RENDSZEREK

Előjelzési rendszerek A hosszú fékút miatt előre kell jelezni, ha a következő főjelző előtt meg kell állni a következő főjelző csökkentett sebességgel közelíthető meg Főjelző – előjelző távolság fékútnyi (ha kevesebb, jelölni kell) nem lehet kevesebb, mint a fékút meghatározott hányada (pl. 50%) Főjelző – előjelző rendszer (előjelzés egy szakaszra) az előjelző önálló árbocon a megelőző főjelző árbocán – pl. kijárati vagy térközjelzőnél Kombinált rendszer (előjelzés több szakaszra) az előjelző funkció a főjelzőbe integrálva előjelzés két szakaszra, ha a szakaszhossz legalább fékútnyi kettőnél több szakaszra, ha a szakaszhossz a fékútnál rövidebb Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.

Előjelzés egy szakaszra A FŐJELZŐN Vmax 120 km/h 80 km/h 40 km/h „MEGÁLLJ!” VÁRHATÓ „SZABAD” TÉRKÖZSZAKASZ Legalább 1 térközszakasz szabad ELŐJELZÉS ELŐJELZÉS Lej = Lfékmax Lej = Lfékmax Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.

Előjelzés két szakaszra Vagy: az előjelző és a főjelző közös árbocon Vagy: Az előjelző funkció a főjelzőbe integrálva Ha az előjelzés „szabad” főjelzőre utal, legalább 2 térközszakasz szabad TÉRKÖZSZAKASZ TÉRKÖZSZAKASZ ELŐJELZÉS ELŐJELZÉS Lej  Lfékmax Lej  Lfékmax Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.

Kombinált térközjelzők (System L) ! Das ist der ursprüngliche Verwendungszweck kombinierter Signale ! Térk Térközszakasz Térközszakasz Térközszakasz Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.

Két szakasz előjelzése (System N) Térközszakasz Térközszakasz Térközszakasz Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.

MÁV önműködő térközbiztosítás Térközsz Térközszakasz Térközszakasz Térközszakasz Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.

Kombinált jelzési rendszerek Főjelző/előjelző A főjelző és az előjelző közös oszlopon Finnország, Svédország, Norvégia, Ausztria, Luxemburg Részben: Németország, Svájc (L) TÖBBFÉNYŰ Additív, de a főjelző Vmax maszkolva (sötét) Franciaország, volt OSzZsD vasutak EGYFÉNYŰ Additív, de a főjelző Vmax maszkolva (sötét) (Ks, svájci új) Az európai kontinens többi országa Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.

Előjelzés három szakaszra Lfékmax > Lt  0,5Lfékmax Rövid térközszakasz előjelzési lehetőségek Előzetes figyelmeztetés Duplázott előjelzés Többlépcsős sebességcsökkentés Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.

Előjelzés három szakaszra Előzetes figyelmeztetés Lfékmax > Lt  0,5Lfékmax térközszakasz térközszakasz térközszakasz legalább 3 szakasz szabad előjelzés előjelzés előjelzés Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.

Előjelzés három szakaszra Duplázott (ismételt) előjelzés térközszakasz térközszakasz térközszakasz legalább 3 szakasz szabad előjelzés előjelzés előjelzés Lt = 0,5*Lfékmax Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.

Előjelzés három szakaszra Többlépcsős sebességcsökkentés Lfékmax > Lt  0,5Lfékmax TÉRKÖZSZAKASZ TÉRKÖZSZAKASZ TÉRKÖZSZAKASZ ELŐJELZÉS ELŐJELZÉS LEGALÁBB 3 TÉRKÖZSZAKASZ SZABAD Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.

Többlépcsős sebességcsökkentés Előzetes figyelmeztetés Hollandia Németország Lengyelország Csehország Szlovákia Magyarország Ausztria Svájc (régi) Anglia Franciaország Belgium Olaszország Svájc (új) Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.

JELZÉSI RENDSZEREK

Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I. Jelzési rendszerek Irányjelzési rendszerek Vonatkövetés szabályozása integrált vágányúti információval (pl. az angol vagy a régi MÁV jelzési rendszer) Sebességjelzési rendszerek Vonatkövetés szabályozása integrált sebesség információval (pl. mai MÁV, ill. volt OSzZsD vasutak) Tisztán vonatkövetést szabályozórendszerek (pl. Ks-System) Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.

Irányjelzési rendszerek

Irányjelzési rendszer Bejárati jelző: Szabad a bejárat egyenes irányban álló váltókon keresztül Bejárati jelző: Szabad a bejárat kitérő irányban álló váltókon keresztül Kijárati jelző: Szabad a kijárat (az 1. irányba) Kijárati jelző: Szabad a kijárat a 2. irányba Vmax 40 km/h VAus = ? VAus = ? Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.

A 2. zöldet sárga váltja fel (több vasútnál) Bejárati jelző: Szabad a bejárat egyenes irányban álló váltókon keresztül Bejárati jelző: Szabad a bejárat kitérő irányban álló váltókon keresztül Kijárati jelző: Szabad a kijárat (az 1. irányba) Kijárati jelző: Szabad a kijárat a 2. irányba Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.

Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I. Alkalmazási példák 1. irány 2. irány Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.

Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I. Régi MÁV kijárati jelző két nyíltvonali iránnyal, négyfogalmú önműködő térközcsatlakozással Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.

Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I. PROBLÉMÁK többértelműség nincs közvetlen sebességinformáció a korszerű kitérő-konstrukciók adottságai rendszerazonosan nem hasznosíthatók 8 Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.

Irányjelzés Európában Nagy-Britannia Írország Norvégia Spanyolország Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.

Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.

Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.

Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.

Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.

Sebességjelzési rendszerek

Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I. Sebességjelzés Fények színe és száma Ausztria, Portugália, Svájc (régi) Villogás (frekvencia/fázis), geometriai kiegészítés Franciaország, Olaszország, volt OSzZsD vasutak Geometriai kiegészítés Dánia Számkijelzés Németország (nagyrészt), Benelux, Svájc (új), Finnország Irányjelzés/1 seb.fokozat Nagy-Britannia, Svédország, Norvégia, Spanyolország, Görögország, Törökország Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.

Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I. Integrált sebesség-jelzési rendszerek Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.

Integrált sebességjelzési rendszerek (1) Előjelző rész Példa: MÁV Főjelző rész Problémák: a főlapon csak kevés fokozat jelezhető (itt három) további fokozatokhoz szükség van melléklapokra Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.

Integrált sebességjelzési rendszerek (2) Példa: SBB L Probléma: a főlap zsúfolt, nehéz kiértékelés Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.

Tisztán vonatkövetést szabályozó rendszerek 10 Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.

Tisztán vonatkövetést szabályozó rendszerek Főjelző Alapelv A főjelző jelzése csak a következő szakasz szabad vagy foglalt voltát jelzi (főlap) A sebesség- és vágányúti információ kiegészítő jelzésekkel adható (melléklapok) Előnyei a jelzési fogalmak egyszerű megjelenítése (egyidejűleg egy fénypont) a sebesség információ rugalmas megjelenítése Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.

Rendszerosztályozás H/V Hp SBB (L), ÖBB ------- Ks*, SBB (N)* Előjelzés Irányjelzés Sebességjelzés Tiszta vonatkövetés Integrált sebességjelzés Egy szakaszra H/V Hp SBB (L), ÖBB Több szakaszra ------- Ks*, SBB (N)* L(K), OSzZsD * egyfényű Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.

Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I. SIGNALSYSTEME Hp Ks E Reine Zugfolgesignalisierung H/V ÖBB Zugfolgesignalisierung mit integrierter Geschwindigkeitssignalisierung Einlichtsystem L L(K) N Einabschnittssignalisierung Mehrabschnittssignalisierung Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.