A felsőoktatási expanzió befolyása a regionális munkaerőpiacra Sándor Mária 2013.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kaposvár.
Advertisements

A magyar felsőoktatás.
„Bérek, adók és transzferek” szakmai konferencia
ÉRETTSÉGI UTÁN TANÉV.
Térségi tanoda hálózat BHIM RAO Egyesület
A középfokú oktatás szerkezeti változásai és az érettségivel kilépők Imre Anna – Híves Tamás Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 2010 június.
„Alacsony státusú szakok” – Kísérlet a diplomák munkaerő-piaci értékkülönbségeinek alternatív magyarázatára Kiss László Projekt megnevezése: Felsőoktatási.
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
Kiadványaink Országos Felsőoktatási Információs Központ.
Egészségügyi informatika oktatása és kutatása az Egészségügyi Főiskolai Karon.
FELVÉTELI Előadó: Németh Péter igazgató. NEM VÁLTOZIK… …a pontos rendszer (emelt szintűért 50 többletpont, ha min 45%-os az eredmény), a.
A JAPÁN FELSŐOKTATÁSI RENDSZER Paál Balázs
Munkanélküliség végzettség alapján
A munkaerőpiaci képzési és átképzési programok eredményességének vizsgálata regionális és kistérségi vetületekben MTA Regionális Kutatások Központja Alföldi.
Felsőoktatási jelentkezés 2007 A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: OFIK felvi.hu Július 31.
Jelentkezési Tendenciák Kutatás —Műhelykonferencia Budapest, június 16. Fábri István: Jelentkezési és felvételi tendenciák Magyarországon
Befolyásolhatták-e a jelentkezői döntéseket a felvételi rendszer és a képzési szerkezet változásai?  Képzési szerkezet  Felvételi követelmények  Állami.
Felsőoktatási felvételi ponthatárok 2007 Dr. Hiller István oktatási és kulturális miniszter Oktatási és Kulturális Minisztérium július 26.
Vándorló diplomások, diplomáért vándorlók Frissdiplomások kötetbemutató Budapest, március 7. Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások.
1 Felsőoktatási jelentkezés A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: Educatio Kht. – OFIK, Felvi.hu
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Sajtótájékoztató augusztus 7.
Alberti Rita Apró Zoltán Balogh Zsolt Baranyi Zsuzsanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
Az informatikai szakképzési kapacitások, a munkaerőpiaci kereslet-kínálat Kovács Levente Gépészeti és Számítástechnikai Szakközépiskola és Kollégium
Dél-dunántúli Munkaügyi Központ MUNKAERŐ-KERESLETIÉS KÍNÁLATI ELŐREJELZÉSEK HEFOP 1.2. Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat fejlesztése kutatási alkomponens.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Sajtótájékoztató december 4.
˝ FELSŐOKTATÁS 2007 Hiller István Oktatási és kulturális miniszter November 8.
MTA Regionális Kutatások Központja Főiskolai hallgatók az Alföld kisvárosaiban Petrás Ede MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet Kecskemét Nemzetközi trendek,
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
Sapientia-EMTE informatikai rendszerének kialakítása és fejlesztése Dr. Dávid László Dr. Györfi Jenő Budapest, November 11.
ÜDVÖZÖLJÜK a Térségi Konferencia résztvevőit november.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés Oktáv Ráció Munkakultúra – szakképzési modellek Hajdúszoboszló február 3-5.
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
Kutatási kiválóság egytemi-akadémiai együttműködésben: egyetemi perspektíva Szabó Gábor elnök, MRK Egyetemi Tagozat rektor, Szegedi Tudományegyetem
A NYUGAT-DUNÁNTÚLI RÉGIÓ MUNKAERŐPIACI HELYZETE, KÜLÖNÖS TEKINTETTEL A DIPLOMÁSOK ELHELYEZKEDÉSÉRE SOPRON, december 11.
Az Oktatási Hivatal és a felvételi eljárás
Reform vagy megszorítás?. Hozzáférés Minőség Hatékonyság.
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Foglalkoztatottság, szegénység. Direkt kapcsolat a jövedelmi helyzet és a munkaerő-piaci státusz között Indirekt összefüggések – gyermeknevelés támogatása,
Pályázati aktivitás és eredményesség az Észak-magyarországi Régióban Ózd, április 20.
Felnőttképzés és felnőttoktatás a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra Eger 2011.
A közfoglalkoztatás új rendszere és évi tervezése Festetics Palota Budapest, 2011.december 14. Lőrincz Leó főosztályvezető Közfoglalkoztatási és.
A Nagykátai Járás munkaerő-piaci helyzete Pest Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja TÁMOP /1/KMR
A Magyar Nemzeti Bank új gondolkodásmódja és programja Veszprém Dr. Ferkelt Balázs főosztályvezető, MNB, Oktatási Igazgatóság március 17.
Szakképzési hozzájárulás szabályainak évközi változásai, valamint a től hatályos módosulások.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet térségi tevékenysége Budapest, november 30. Hálózatépítés - kapacitásbővítés – OFI-Pontok /távmunka/
Felnőttoktatás. Jogszabályi háttér  a nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. tv.  a Szakképzésről szóló évi CLCCCVII. tv.  az évi LXXXIV.
Iskola és közösség Iskola és közösség I: Iskola és település (oktatásökológiai megközelítés) Iskola és közösség II: Az iskola funkciói (funkcionalista.
A foglalkoztatáspolitika aktuális kérdései Győr,
IFJÚSÁGI GARANCIA RENDSZER GINOP munkaerő-piaci program Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Foglalkoztatási Főosztály Szolnok.
Vázlat a faipari szakképzés helyzetéről Koronka Lajos a Kozma Lajos Faipari Szakközépiskola igazgatója.
Pályázati eredmények Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program Pályázati eredmények Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program HEF OP –Térségi.
Megváltozott munkaképességűek és fogyatékkal élők foglalkoztatását elősegítő támogatások és módszerek Tatosné Takács Andrea december 18.
1 Javuló várakozások – tovább bővülő foglalkoztatás Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ Munkaerőpiaci helyzetkép a salgótarjáni kistérségben Zaráné Kecskés Erzsébet Igazgató KKC-2008-V
MI LESZ VELED, EGYETEM? Varga Júlia Az Oktatói Hálózat vitasorozata
Felsőoktatási felvételi ponthatárok 2007 Dr. Hiller István oktatási és kulturális miniszter Oktatási és Kulturális Minisztérium július 26.
Szemléletváltás a foglalkoztatáspolitika eszköztárában Előadó: Szabó József főigazgató Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ.
1 A munkaerőpiac aktuális kérdései és a szakképzés helyzete különös tekintettel a duális képzésre Cseresnyés Péter munkaerőpiacért és képzésért felelős.
Csongrád megye munkaerőpiaci helyzetéről. Megnevezés Csongrád megyeMagyarország 2010.II. név2016.II. névváltozás2010.II. név2016.II. névváltozás ezer.
Felvételi 2004 Felsőoktatási felvételi A felsőoktatásba jelentkezők számának alakulása
A felsőoktatási felvételi eljárás
Lejtmenetből lendület
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Miért éppen az NKE RTK biztonsági szakirány?
A NÉPESÉG ÉS A GAZDASÁG TERÜLETI KÜLÖNBSÉGEI A POSZT-SZOCIALISTA ERDÉLYBEN Szerzők: Berekméri Mária, PhD hallgató Kurkó Ibolya, PhD hallgató BBTE Földrajz.
A megyei paktum keretében megvalósuló munkaerő-piaci program
„Út a munkához”program
Polónyi István A hazai felsőoktatás elmúlt 10 évének néhány jellemzője
Előadás másolata:

A felsőoktatási expanzió befolyása a regionális munkaerőpiacra Sándor Mária 2013.

AZ EXPANZIÓ FOGALMA OKAI  Megnövekedett társadalmi igény  Érettségit nyújtó középiskolai expanzió (90-es évek vége érettségit adó képzésben részesülők aránya 70%)  „Ratkó-unokák” belépése a felsőoktatási életkorba (70-es évek közepén született kohorszok)  A 90-es évek eleji kedvezőtlen munkaerő-piaci helyzet  Felsőoktatási intézményekbe való bejutási követelmények módosulása  Normatív finanszírozás bevezetése (1996)KÖVETKEZMÉNYEI  Nem megfelelő infrastruktúra A felsőoktatás kapacitásának, épületállományának bővítése  Intézményhálózat bővítése, a felsőoktatási intézményekben működő karok számának növekedése  A 90-es évek közepén az oktatók számának növekedése (Napjainkban a foglalkoztatott oktatók száma konstans-21 ezer; az egy oktatóra jutó nappali tagozatos hallgatók száma 11)  Felsőoktatás inputproblémája Minőségromlás, lemorzsolódás  Bolognai-rendszer bevezetése (2006)  Diplomák tömegesedése „kiszorító hatás”  1995-től megváltozott munkaerő-piaci helyzet között 250 ezer fővel több diplomás foglalkoztatott; „kiszorító hatás” Év Intézmé- nyek száma Karok száma

A felsőoktatási intézményekbe jelentkezők és felvettek Javuló felvételi esély Képzési kínálat bővülése A felsőoktatásba kerülő hallgatók száma és aránya nőtt Az adott évben érettségizettek bekerülési esélyének növekedése 2004-től a jelentkezők számában bekövetkező létszámzuhanás okai 2012 őszén induló képzésekre jelentkezők száma fő (22%-os csökkenés a évhez képest), felvettek száma fő ( 14,4%-os csökkenés a évhez képest) 2012 telén indult keresztféléves képzésekre jelentkezők száma 6414 fő (több mint 14%-os csökkenés a évhez képest), ban indulókra 5685 fő ( 11%-ot meghaladó csökkenés a évhez képest ) Felvettek száma: % % % Egyetemek, főiskolák nappali tagozatára jelentkezők, felvettek (fő) Az összes képzési szintre, tagozatra jelentkezők és felvettek (fő)

Az expanzió és a friss diplomások Hallgatói létszámnövekedésben szerepet játszott: - költségtérítéses képzési forma bevezetése (1996) folyamatosan csökkent az államilag finanszírozott képzésben résztvevők aránya (2001/ ,4%, 2008/ %) között nőtt, de a számuk csökkent Nappali tagozat: %, % Esti-levelező tagozat: % és 31% - diákhitel bevezetése (2001), tandíjmentesség kiterjesztése, Bursa Hungarica Önkormányzati Ösztöndíjrendszer létrehozása - felsőfokú szakképzés megjelenése (1998) Hallgatói létszámnövekedés megtorpanásának oka 2011/2012: 360 ezer hallgató (0,4% csökkenés a 2010/2011-es tanévhez képest, 15%-os csökkenés a 2005/2006-os tanévhez képest) Hallgatók nappali tagozaton (90-es évek eleje - 75%, %, %, majd visszarendeződés) Oklevelet szerzett hallgatók (2010/ ezer, 2011/ ezer) Nappali tagozaton: ezer fő, ami a legmagasabb volt, ezer fő) A felsőfokú oktatás hallgatói létszáma (fő) A felsőfokú oktatásban oklevelet szerzett hallgatók száma (ezer fő)

A magyar felsőoktatás SWOT-analízise munkaerő-piaci aspektusból ErősségekGyengeségekLehetőségekVeszélyek  Összefüggés a felsőoktatási expanzió és a nem reális keresletű szakok között  Az Óbudai Egyetem erősségei

IdőszakTerület Intézmények száma Hallgatók száma Hallgatók megoszlása (%) Hallgatók száma nappali tagozaton Hallgatók megoszlása nappali tagozaton(%) 1995 Közép-Magyarország , ,0 Közép-Dunántúl , ,6 Nyugat-Dunántúl , ,7 Dél-Dunántúl , ,1 Észak-Magyarország , ,2 Észak-Alföld , ,9 Dél Alföld , ,8 Összesen , Közép-Magyarország , ,2 Közép-Dunántúl , ,3 Nyugat-Dunántúl , ,8 Dél-Dunántúl , ,6 Észak-Magyarország , ,1 Észak-Alföld , ,4 Dél Alföld , ,7 Összesen , Az expanzió regionális megjelenése

IdőszakTerület Intézmények száma Hallgatók száma Hallgatók megoszlása (%) Hallgatók száma nappali tagozaton Hallgatók megoszlása nappali tagozaton(%) 2005 Közép-Magyarország , ,7 Közép-Dunántúl , ,0 Nyugat-Dunántúl , ,0 Dél-Dunántúl , ,2 Észak-Magyarország , ,5 Észak-Alföld , ,9 Dél Alföld , ,7 Összesen , Közép-Magyarország , ,4 Közép-Dunántúl , ,8 Nyugat-Dunántúl , ,5 Dél-Dunántúl , ,0 Észak-Magyarország , ,2 Észak-Alföld , ,0 Dél Alföld , ,3 Összesen ,

Dinamikus viszonyszámok IdőszakTerület1995=100%Előző vizsgált év=100% 2001 Közép-Magyarország 203,8 Közép-Dunántúl 231,3 Nyugat-Dunántúl 138,0 Dél-Dunántúl 176,6 Észak-Magyarország 120,7 Észak-Alföld 152,8 Dél.Alföld 153,7 Összesen 175, Közép-Magyarország 220,1108,0 Közép-Dunántúl 224,997,2 Nyugat-Dunántúl 196,0142,0 Dél-Dunántúl 217,3123,1 Észak-Magyarország 255,5211,7 Észak-Alföld 206,9135,4 Dél.Alföld 172,8112,5 Összesen 212,7121, Közép-Magyarország 208,694,7 Közép-Dunántúl 147,465,5 Nyugat-Dunántúl 144,373,6 Dél-Dunántúl 168,777,6 Észak-Magyarország 182,671,5 Észak-Alföld 170,982,6 Dél.Alföld 130,975,7 Összesen 177,883,6 Az expanzió regionális megjelenése

Idő- sza k Terület A éves népesség létszáma és megoszlása régiónként iskolai végzettség szerint Legfeljebb alapfokú Középfokú érettségi nélkül Középfokú érettségivel FelsőfokúÖsszesen ezer fő% % % % % 1995Ország összesen 3 664,0 47, ,6 20, ,5 23,2 742,7 9, ,7100,0 Közép- Magyarország 901,5 39,7 377,5 16,6 659,1 29,0 333,7 14, ,8100,0 Közép-Dunántúl 406,1 48,4 195,6 23,3 173,4 20,6 64,9 7,7 839,9100,0 Nyugat-Dunántúl 359,6 47,4 160,3 21,1 177,4 23,4 61,1 8,1 758,2100,0 Dél-Dunántúl 386,8 50,7 171,2 22,4 149,1 19,5 56,1 7,4 763,2100,0 Észak- Magyarország 490,9 50,7 191,5 19,8 214,5 22,2 70,2 7,3 967,1100,0 Észak-Alföld 591,7 52,4 247,8 22,0 212,0 18,8 77,2 6, ,6100,0 Dél-Alföld 527,5 50,9 212,8 20,6 215,1 20,8 79,5 7, ,9100, Ország összesen 2 986,038, ,423, ,727,3 873,911, ,0100,0 Közép- Magyarország 685,531,3 414,118,9 714,632,6 375,817, ,0100,0 Közép-Dunántúl 330,438,6 223,826,1 225,226,3 77,69,1 857,0100,0 Nyugat-Dunántúl 289,437,5 185,224,0 218,528,3 79,510,3 772,6100,0 Dél-Dunántúl 323,842,4 192,025,2 175,423,0 72,19,4 763,3100,0 Észak- Magyarország 413,742,2 233,123,8 249,025,4 84,48,6 980,2100,0 Észak-Alföld 504,343,2 285,424,5 277,323,8 99,98, ,9100,0 Dél-Alföld 438,942,1 253,824,4 264,725,4 84,68, ,0100,0

Idő- sza k Terület A éves népesség létszáma és megoszlása régiónként iskolai végzettség szerint Legfeljebb alapfokú Középfokú érettségi nélkül Középfokú érettségivel FelsőfokúÖsszesen ezer fő% % % % % 2005 Ország összesen 2 596,833, ,523, ,329, ,914, ,5100,0 Közép- Magyarország 556,925,4 377,417,2 770,335,2 486,222, ,7100,0 Közép-Dunántúl 316,737,0 222,726,0 227,526,6 89,710,5 856,6100,0 Nyugat-Dunántúl 258,133,3 215,927,8 215,227,7 86,911,2 776,1100,0 Dél-Dunántúl 269,835,9 201,526,8 199,926,6 79,510,6 750,7100,0 Észak- Magyarország 365,038,0 234,524,4 260,127,1 100,810,5 960,4100,0 Észak-Alföld 459,639,7 284,024,5 290,725,1 124,210, ,6100,0 Dél-Alföld 370,736,0 261,625,4 284,727,7 112,410, ,4100, Ország összesen 2 177,928, ,723, ,731, ,116, ,4100,0 Közép- Magyarország 489,321,4 398,317,4 830,736,4 565,824, ,0100,0 Közép-Dunántúl 270,731,8 237,327,9 240,228,2 102,512,1 850,6100,0 Nyugat-Dunántúl 210,627,2 220,828,5 242,431,3 101,613,1 775,5100,0 Dél-Dunántúl 234,232,2 197,427,1 199,627,4 96,713,3 727,9100,0 Észak- Magyarország 294,832,2 227,324,9 274,430,0 117,812,9 914,3100,0 Észak-Alföld 382,033,9 284,425,2 311,627,6 150,013, ,0100,0 Dél-Alföld 296,329,5 260,325,9 306,830,5 142,714, ,1100,0

IdőszakTerület A éves népesség foglalkoztatási aránya (%) Legfeljebb alapfokú Középfokú érettségi nélkül Középfokú érettségivel FelsőfokúÖsszesen 1995 Ország összesen 52,974,077,786,670,6 Közép-Magyarország 59,776,879,187,676,0 Közép-Dunántúl 53,377,879,386,771,8 Nyugat-Dunántúl 65,581,5 86,277,8 Dél-Dunántúl 46,468,775,986,465,0 Észak-Magyarország 42,868,575,588,064,2 Észak-Alföld 45,168,173,485,763,0 Dél-Alföld 58,375,577,282,871, Ország összesen 50,474,579,288,273,7 Közép-Magyarország 61,078,680,189,079,7 Közép-Dunántúl 59,681,3 90,077,4 Nyugat-Dunántúl 60,981,083,789,479,3 Dél-Dunántúl 45,172,778,685,970,3 Észak-Magyarország 37,168,476,888,166,6 Észak-Alföld 40,468,477,086,166,0 Dél-Alföld 51,671,376,086,971, Ország összesen 46,473,377,284,672,5 Közép-Magyarország 55,275,677,684,376,8 Közép-Dunántúl 54,776,180,686,074,7 Nyugat-Dunántúl 54,378,280,986,076,7 Dél-Dunántúl 42,973,476,783,970,0 Észak-Magyarország 30,367,774,685,065,4 Észak-Alföld 38,769,872,283,666,0 Dél-Alföld 49,472,177,785,472,7

A éves népesség munkanélküliségi rátája (%) IdőszakTerület Legfeljebb alapfokú Középfokú érettségi nélkül Középfokú érettségivel FelsőfokúÖsszesen 1995Közép-Magyarország12,68,76,42,57,4 Közép-Dunántúl16,811,87,82,310,9 Nyugat-Dunántúl10,37,35,22,96,9 Dél-Dunántúl16,115,67,52,112,1 Észak-Magyarország25,818,610,03,716,1 Észak-Alföld19,716,18,33,613,8 Dél-Alföld12,910,65,94,79,3 Összesen15,912,37,13,010,3 2005Közép-Magyarország10,16,05,32,45,2 Közép-Dunántúl10,86,05,42,66,3 Nyugat-Dunántúl10,76,34,63,15,9 Dél-Dunántúl17,09,57,12,18,8 Észak-Magyarország26,511,26,42,510,6 Észak-Alföld17,79,86,13,69,1 Dél-Alföld11,99,37,43,68,2 Összesen14,38,15,92,77,2 2010Közép-Magyarország21,212,47,74,18,9 Közép-Dunántúl20,610,97,23,710,3 Nyugat-Dunántúl21,68,57,25,09,2 Dél-Dunántúl27,310,99,95,112,1 Észak-Magyarország37,716,811,86,416,0 Észak-Alföld30,413,412,46,114,5 Dél-Alföld18,712,59,24,310,6 Összesen24,912,29,04,711,2

Javaslatok A felsőoktatási képzőintézmények (esetleges további) hálózat- és létszámbővítésének hozzájárulása a regionális egyenlőtlenségek ( esetleges) felszámolásához a szakértői vélemények figyelembe vételével Gazdasági válság Hallgatói létszám csökkenése, munkanélküliségi ráta növekedése Megoldás: A képzési struktúra, az indított szakok fokozottabb munkaerő- piaci szükségletekhez való igazítása A felnőttoktatási képzések ismételt fellendítése A potenciális munkavállalókkal erősebb gyakorlati hangsúlyú összeköttetésben álló munkakapcsolat kialakítása az állásbörzék, állásközvetítések mellett

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!