Hajléktalanügy 2015 Hajléktalanellátás Országos Konferenciája - 2015. Balatonföldvár, 2015 szeptember 3-4. Nyitrai Imre szociológus, szociálpolitikus helyettes államtitkár (EMMI)
Hajléktalan-ellátás férőhelyek jelenleg Országos adatok, Szolgáltatói Nyilvántartás (2015. január) Lakhatást biztosító ellátás Egyéb ellátás Éjjeli menedékhely: 4 350 (+ 1 374 időszakos) férőhely Átmeneti szállás: 5 416 (+ 267 időszakos) férőhely Rehabilitációs intézmény: 222 férőhely Hajléktalanok otthona: 460 férőhely Nappali melegedő: 7 582 kapacitás Utcai szociális munka: 83 szolgálat Népkonyhai étkezők száma: 6.000-8.000 fő (becsült érték)
Igénybevevők száma 2012-2015 (KENYSZI) 12 914 fő 13 022 fő 9 132 fő 9 153 fő
Igénybevevők száma 2012-2015 között (KENYSZI) 9 173 fő 7 372 fő 9 230 fő 6 913 fő
Finanszírozás 2015. Szolgáltatás megnevezése Igényelt központi költségvetési támogatás, kiegészítő támogatásokkal együtt (Ft) Hajléktalanok nappali intézménye 2 160 384 681 Utcai szociális munka 540 000 000 Hajléktalanok ápoló-gondozó otthona 385 539 478 Hajléktalanok rehabilitációs intézménye 165 828 450 Hajléktalanok átmeneti szállása 2 627 009 808 Hajléktalanok átmeneti szállása időszakos férőhely 48 319 157 Hajléktalanok éjjeli menedékhelye 2 003 173 229 Hajléktalanok éjjeli menedékhelye időszakos férőhely 327 428 925 Összesen: 8 257 683 728
Fenntartók szerint
TÁMOP-5.3.3 Eredmények: Eddig országosan több mint 700 ember részesült támogatásban, 2015 októberéig még 500 fő támogatása fog megvalósulni. Az eddig lezárult programok eredményeként: érintettek 3/4-énél sikeres volt a támogatás, 43 %-uk dolgozott, fele rendezett lakhatásba került (ebből 73%-uk piaci albérletbe), 4/5-ük értékelte úgy, hogy jelentős segítséget kapott életének javításában.
Hajléktalanügyi teendők A jelenlegi intézményrendszer és szolgáltatási kör átfogó fejlesztése, átalakítása a már kialakult hajléktalanság hatékony kezeléséhez, valamint a hajléktalan emberek hatékony társadalmi integrációjához. Az egyéni élethelyzetekhez legjobban igazodó megoldások, alternatív megoldások legyenek tartósabb megoldásokat kínáló kivezető utak.
Jövőkép ami viszonylag biztosan látszik: Hajléktalanügyi és Lakhatási Országos Szakmai Tanács (leánykori nevén „szakmai kollégiumok” egyike a hétből) szociális diagnózis ellenőrzés és módszertan megújítása = egységes szakmafejlesztés (területi mintahelyek /HKA/, szakértői hálózat …) szolgáltatási elemekre bontás (kezdődő differenciált finanszírozás) ami körvonalazódik (erős tervezés alatt) közösségi lakásmobilitási program (EFOP 1.7.1) – 2,1 mrdFt elsőként lakhatás (EFOP 1.1.4) – 1,8 mrdFt célzott prevenciós programok a szenvedélybetegségek megelőzésére (EFOP 1.8.5) - ? ami kissé ködbe vész (tervezés tervezése…) RSzTOP és a HKA átmeneti és rehabilitációs intézmények korszerűsítése, modernizációja (EFOP 2.2.3) – sok vita, dilemma
Hajléktalanügyi teendők – első lépések 2015 ősze: Az „életet és testi épséget veszélyeztető helyzet” fogalmának meghatározása, tartalmi definíciója Utcai szociális munka – a feladatok aktualizálása, pontosítása 2015 vége – 2016 eleje: a hajléktalanügyi koncepció véglegezése a szakmai egyeztetések után szélesebb egyeztetések (önkormányzatok, civil- és egyházi szolgáltatók, SzÁÉF, szociálpolitikai egyeztető fórumok) a 2017. évi költségvetés tervezése (határidő március 1-ig!) – benne: differenciált finanszírozás
Köszönöm a figyelmet! Nyitrai Imre szociálpolitikáért felelős helyettes államtitkár imre.nyitrai@emmi.gov.hu