Fenntartható városi mobilitás-tervezés (SUMP) szeminárium Fenntartható városi mobilitás tervezés helyzete és lehetőségei Magyarországon Fenntartható városi mobilitás-tervezés (SUMP) szeminárium Budapest, 2015. június 3. Szentendre
Uniós támogatás (Mrd Ft) Nemzeti önrész (Mrd Ft) IKOP ÉFK finanszírozási keretek Az Európai Bizottság 2015. február 12-én hagyta jóvá az IKOP-ot annak 3. fejezetében szereplő pénzügyi előirányzattal A táblázatban szereplő összegek 310,1 Ft/€, 15%-os nemzeti önrésszel, és 6%-os eredményességi tartalékkal értendőek Alap Uniós támogatás (Mrd Ft) Nemzeti önrész (Mrd Ft) Összesen (Mrd Ft) 1. Nemzetközi (TEN-T) közúti elérhetőség javítása KA 267,7 47,2 314,9 2. Nemzetközi (TEN-T) vasúti és vízi úti elérhetőség javítása 390,4 68,9 459,3 3. Fenntartható városi közlekedés fejlesztése, elővárosi vasúti elérhetőség javítása prioritástengely 179,4 31,7 211,1 ERFA 101,6 17,9 119,5 4. TEN-T hálózat közúti elérhetőségének javítása 94,1 16,6 110,7 összesen 1033,2 182,3 1215,5 A Nemzeti Közlekedési Infrastruktúra-fejlesztési Stratégiára és annak 1696/2014 (XI.26) Korm.hat.-tal elfogadott indikatív projektlistáin alapul. Figyelembe veszi a projektekkel kapcsolatban később hozott döntéseket is: A más forrásból finanszírozni tervezett projekteket (pl. 3-as metró járműfelújítás ~ 1654/2014 (XI.17) Korm.hat., M44, M85, 23-25-ös, 102-es, 471-es főutak ~ 1010/2015. (I.20.) Korm.hat.,) A szakaszolt projekteket érintőeket (pl. 1705/2014 (XII.3.) Korm.hat) Egyebeket (pl. M4 ~ 1213/2015 (IV.15) Korm.hat.) Az IKOP ÉFK kialakításánál figyelembe vett további szempontok: A Nemzetgazdasági Minisztérium kérése alapján az egyes prioritási tengelyekben a pénzügyi előirányzat 100%-ig lehet projekteket tervezni A 272/2014 (XI.5.) Korm.rendelet szerint külön előkészítési projekt nincs Az egyes előírások miatti földrajzi korlátozásokat (pl. ERFA a Közép-Magyarország Régión (KMR) kívüli, a 3. prioritás KA kerete csak a KMR-es fejlesztésekre használható) Előnyt élveztek a szakaszolt és a gyorsan indítható projektek
Releváns kérdések – formálódó válaszok SUMP készítés szükségessége SUMP tematikája és elvárt mélysége – hitelesítő szerv Tervkészítés korai fázisában bevonható szervezetek, szereplők A projekt mely fázisában kell a SUMP-nak rendelkezésre állnia SUMP készítés időigénye – IKOP forrásokért folyó verseny ellentmondásai feloldhatóak-e SUMP készítés finanszírozása Egyéb információk
Elővárosi állomások, megállóhelyek Budapest Keleti és Nyugati pu. 3-as metró infrastruktúra korszerűsítése Keleti-Újpalota, Külső Bécsi úti villamos Kelenföldi IMCS, 1-es villamos Etele térig Mezőzombor-Sátor-aljaújhely MÁV híd-rekonstrukció I. ütem, INKA, közl.bizt. II, alállomások Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér kötöttpályás kapcsolata MÁV 200 és 300 férőhelyes motorvonatok Miskolc-Nyíregyháza Hatvan-Miskolc Hungária krt-Rákos-palota-Veresegyház-Vác Debrecen-Nyíradony-Mátészalka GYSEV motor-vonatok Rákosrendező-Esztergom Nagyút-Mezőkeresztes-Mezőnyárád Debrecen IMCS Sopron-Szombat-hely-Szentgotthárd ETCS2 Rákos-Hatvan Biatorbágy-Tata, Kelenföld-Hegyes-halom ETCS2 Püspökladány-Debrecen, Szajoltól ETCS2 Debrecen-Nyírábrány Keleti-Kőbánya-felső Szombathely-Kőszeg Szombathely állomás Székesfehérvár-Veszprém, Bobától ETCS2 Székesfehér-vár állomás Déli Duna híd Püspökladány-Bihar-keresztes Szolnok állomás Lepsény-Szántód-Kőröshegy Kelenföld-Százhalombatta-Pusztaszabolcs KÖKI-Lajos-mizse-Kecskemét Gyoma-Békéscsaba bizt.ber, Békéscsaba állomás, Ferencváros-Lökősháza ETCS2 Zalaszentiván-Nagy-kanizsa Szántód-Kőröshegy-Balatonszentgyörgy Pusztaszabolcs-Dombóvár Szeged-Békéscsaba-Gyula Békéscsba-Lőkösháza Szeged-Hódmezővásárhely tram-train Dombóvár-Kaposvár-Gyékényes Szeged-Makó, Tisza híd GSM-R II. ütem Integrált utas-tájékoztatás, jegyértékesítés és forgalomirányítás Megyei jogú városok intermodális átszállókapcsolatai; P+R parkolók Budapest villamos és trolibusz I. ütem Forrás: 1696/2014 (XI.26.) Kormányhatározat alapján (5,0 mrd Ft alatti szakaszolt projektek nélkül)
Köszönöm a figyelmet! Kovács-Nagy Rita rita.kovacs-nagy@nfm.gov.hu