ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Pál László balesetvizsgáló
2 STATISZTIKA összes ATM vonatkozású baleset-- súlyos repülőesemény63 repülőeseménykomoly repülőesemény18 jelentős repülőesemény1014 repülőesemény3447 rendellenesség3148 nem meghatározott7611
3 KÉNYSZERHELYZETEK KEZELÉSE A/CC/S Mayday, Mayday, Mayday, probably out of fuel. …. (intend) an emergency land on the field right a head of us ATCC/S turn right heading 260 A/CNegative …. I have to land right now ATCRoger C/S I confirm turn right, right heading 260 and cleared approach 31L A/CI will not make it turning right, but I need to land on the field right a head of us ATCC/S confirm are you going to land on the ground? A/CYes, it’s affirmative C/S ATCRoger ATCC/S Are you able to land at your present position? A/CWe are able to land on the ground but we will not make it to the airport C/S ATCConfirm C/S are you going to land on Ferihegy? A/CNegative we are going to land out C/S ATCRoger C/S roger
4 KÉNYSZERHELYZETEK KEZELÉSE
5 MCTR / TMA LÉGTÉR HATÁR
6
7
8 „KISGÉPES” (VFR) JELENTŐPONTOK
9 ATCRoger, C/S after departure turn left to MOLNAR point, M O L N A R initially climb 1500 meter, QNH Your squawk 7046 A/C7046 on squawk, and after going out to 1500 feet, and until MONKOR ATCAre you familiar with MOLNAR point? A/CI’m familiar with MONOR point! ATCRoger, after departure turn left to MOLNAR point. A/CRoger, that to MONOR, 1500 feet by QNH ATCC/S clearance was correct
10 „KISGÉPES” (VFR) JELENTŐPONTOK ATCC/S I confirm cleared for take off, 31L wind 300 degrees 23 knots A/CTake off 31L C/S direct 1500 feet direct to MONOR ATCCorrect A/CC/S climbing up to 1500 feet turning left direct to MONOR ATCRoger, report over MOLNAR A/CReporting to MONOR C/S ATCC/S clearance was correct A/CWe are on MONOR, and ready for navigation towards Linz ATCC/S you are over MONOR! NOT MOLNAR! Continue to the West direction, I’ll call you
11 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !