Hasonlóságok és különbségek a reneszánsz és az alföldi realizmus művészetében.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
,,…a geometria két legnagyobb kincse közül az egyik” (Johannes Kepler)
Advertisements

Reneszánsz Reneszánsz.
Paál Ákos rajzfejlődési elmélete
Távol, de mégis közel!!!.
Ajánlott irodalom Klinghammer, Papp-Váry: Füldünk tükre, a térkép. Gondolat, Bp., 1983 Klinghammer, Mosonyi, Török, Zs.: Amiről a térképek mesélnek (CD-ROM).
RENESZÁNSZ – ‘újjászületés’
A tér képi megjelenítése 1. rész Geometriai alapok
Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
Emberábrázolás Caravaggio: Narcisszosz. Művészet: az ember önképe •Minden művészet végső célja: az ember megjelenítése •A felismerés öröme •Művészet:
A reneszánsz.
Az érett reneszánsz festészete (A 16. század eleje)
Rodostói kakukkok.
Térábrázolás különböző életkorokban
A reneszánsz.
A reneszánsz irodalom Reneszánsz: Humanizmus:
Tematika 9. évfolyam irodalom.
Reneszánsz Itáliában született (a renaissance francia szó, újjászületés) A képzőművészetek feladata: -természet kutatása és megismerése -valóság hiteles.
Giorgione: Pásztorok imádása
A 19. századi líra átalakulása
LEONARDO Mona Lisa- áK.
RENESZÁNSZ FESTÉSZET „A festészet az a művészet, amely arányos vonalakkal és a dolgok természetéhez hasonló színekkel, a perspektíva tényét követve oly.
Reneszánsz festészet RAFFAELLO.
A humanizmus és a reneszánsz
Leonardo Da Vinci és festményei
~építészet, szobrászat, festészet~
B arokk, mint művészettörténeti stílus
A velencei érett reneszánsz festészet (16. sz.)
Endre Béla
M Ű V É S Z E T.
T.
Andy Warhol: Marilyn 1967 Popart. Andy Warhol: Marilyn 1967 Popart.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Az impresszionizmus Európában
A szimbolizmus.
Hódmezővásárhely az alföldi művészváros
40 éves osztálytalálkozó
A reneszánsz A szó a fr. renaissance ‘újjászületés’ szóból származik
A görög és római kultúra
Itáliai festő, a korai reneszánsz (quattrocento) idején
Vígh Xénia: A reneszánsz művészet
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
A tér képi megjelenítése 2. rész Geometriai alapok
Európa városi történelme
„Új ég, új föld” : A reneszánsz
Albrecht Dürer ( ).
A Digitális Képarchívum munkafolyamatainak bemutatása Készítette: Drótos László és Simon Jennifer Utolsó módosítás: T A R T A L O M A DKA.
Reneszánsz.
Az Olasz Reneszánsz Írta és Rendezte: Auerbach István.
A reneszánsz Összeállította: Fazekas Ádám 9.n.
HALÁL a művészetben Készítette: Barna Eszter 9.a.
Készítette: Hundzsa Ferenc Jenei István Szombati Sándor Felkészítő tanár: Borbola Tímea Erkel Ferenc Gimnázium, Gyula.
A reneszánsz és az alföldi realista tájfestészet
Nézőpont kérdése… A horizont.
ÁLTALÁNOS ISKOLA 5-6. VIZUÁLIS KULTÚRA ISMERETANYAG 45.dia.
Reneszánsz festészet. A reneszánsz festészet általános jellemz ő i:  Új perspektivikus ábrázolás  Gyakori a természeti háttér  Élénk, gazdag színvilág.
M ű vészeti korok szépségei Játékos vetélked ő Kriván Norbert Buzás Kristóf 12.C 12.A.
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
A román, gótikus és a reneszánsz művészet
Ajánlott irodalom Klinghammer, Papp-Váry: Füldünk tükre, a térkép. Gondolat, Bp., 1983 Klinghammer, Mosonyi, Török, Zs.: Amiről a térképek mesélnek (CD-ROM).
Készítette: Görgics Zoltán
Bevezetés a művelődés- és zenetörténetbe
„Dürer kora” – fejezetek a német reneszánsz történetéből
A RENESZÁNSZ VILÁGKÉPE
A román, a gót és a reneszánsz művészet
A Biblia és a képzőművészet
Előadás másolata:

Hasonlóságok és különbségek a reneszánsz és az alföldi realizmus művészetében

Fogalma Perspektíva: tárgyak térbeliségi érzetét keltő ábrázolásmód sík felületen. A szemlélőhöz közelebbiek nagyobbnak, a távolabbiak kisebbnek látszanak, a mélységbe vezető vonalak pedig egymáshoz közelednek, s látszólag egy távoli pontban, az ún. enyészpontban futnak össze.

Általános jellemzők Reneszánsz század Itáliából indul ki antik (ókori római, görög) művészetek Emberközpontúság (humanizmus) Alföldi realizmus 20. század jelentős centruma volt Hódmezővásárhely Hagyományok ápolása

Hasonlóságok részletesség élő modell a táj és az ember összhangja érzelmek kifejezése Raffaello: Esterházy Madonna Kurucz D. István: Asszonyok

Különbségek Reneszánsz a bibliai és mitológiai témák tudományok tisztelete emberi szépség sfumato Alföldi realizmus paraszti sors, küzdelem, életábrázolás konzervatív kifejezésforma izzó szenvedély művészek szociális állásfoglalása Sandro Botticelli : Vénusz születése Lonardo da Vinci : Mona Lisa Rudnay Gyula : Vásárhelyi szoba Tornyai János : Bús magyar sors

Ember és tér viszonya Albrecht Dürer: ÖnarcképTornyai János: Ajtóban álló nő

Különbségek: Dürer képen : részletes emberábrázolás alárendelt szerep a térnek az emberhez képest megvilágítás balról fenntről aprólékos, részletes ecsetkezelés Tornyai képen : a tér és az ember azonos szerepet kap az alak elnagyolt az alak hátulról van megvilágítva elnagyolt, durva ecsetkezelés Hasonlóságok: meleg színekkel dolgozik a festő pl. barna, és annak árnyalatai a térnek szerves része az ember mind a két térábrázolás perspektivikus

Felhasznált irodalom Artner Tivadar: A reneszánsz művészete I., II. kötet Dömötör János: Városról, művészetről Gombrich: A művészet története Hódmezővásárhely története II. kötet. Szerk. Szabó Ferenc Piper: A művészet élvezete

Készítették: Antal Regina 12. d Gombos Edina 12. d Kocsis Alíz 12. d Molnár Kinga 11. b H.I.SZ.K. Eötvös József Székhelyintézmény Felkészítő tanár: Képiró Ágnes Fotót készítette : Kocsis Alíz