Hasonlóságok és különbségek a reneszánsz és az alföldi realizmus művészetében
Fogalma Perspektíva: tárgyak térbeliségi érzetét keltő ábrázolásmód sík felületen. A szemlélőhöz közelebbiek nagyobbnak, a távolabbiak kisebbnek látszanak, a mélységbe vezető vonalak pedig egymáshoz közelednek, s látszólag egy távoli pontban, az ún. enyészpontban futnak össze.
Általános jellemzők Reneszánsz század Itáliából indul ki antik (ókori római, görög) művészetek Emberközpontúság (humanizmus) Alföldi realizmus 20. század jelentős centruma volt Hódmezővásárhely Hagyományok ápolása
Hasonlóságok részletesség élő modell a táj és az ember összhangja érzelmek kifejezése Raffaello: Esterházy Madonna Kurucz D. István: Asszonyok
Különbségek Reneszánsz a bibliai és mitológiai témák tudományok tisztelete emberi szépség sfumato Alföldi realizmus paraszti sors, küzdelem, életábrázolás konzervatív kifejezésforma izzó szenvedély művészek szociális állásfoglalása Sandro Botticelli : Vénusz születése Lonardo da Vinci : Mona Lisa Rudnay Gyula : Vásárhelyi szoba Tornyai János : Bús magyar sors
Ember és tér viszonya Albrecht Dürer: ÖnarcképTornyai János: Ajtóban álló nő
Különbségek: Dürer képen : részletes emberábrázolás alárendelt szerep a térnek az emberhez képest megvilágítás balról fenntről aprólékos, részletes ecsetkezelés Tornyai képen : a tér és az ember azonos szerepet kap az alak elnagyolt az alak hátulról van megvilágítva elnagyolt, durva ecsetkezelés Hasonlóságok: meleg színekkel dolgozik a festő pl. barna, és annak árnyalatai a térnek szerves része az ember mind a két térábrázolás perspektivikus
Felhasznált irodalom Artner Tivadar: A reneszánsz művészete I., II. kötet Dömötör János: Városról, művészetről Gombrich: A művészet története Hódmezővásárhely története II. kötet. Szerk. Szabó Ferenc Piper: A művészet élvezete
Készítették: Antal Regina 12. d Gombos Edina 12. d Kocsis Alíz 12. d Molnár Kinga 11. b H.I.SZ.K. Eötvös József Székhelyintézmény Felkészítő tanár: Képiró Ágnes Fotót készítette : Kocsis Alíz