Kortárs költők honlapjainak válogatása, javaslattétel módszertani felhasználásukra Somogyi Tibor
Kortárs irodalom oktatása Mikortól kortárs? Leggyakoribb definíció időbeli: az 1980- napjainkig tartó időszakot jelöli. Irodalmi nyelvi- poétikai megalkotottság, kódrendszer figyelmen kívül marad.
Kortárs irodalom oktatása 2. A választás a tanáré : posztmodern irodalom vagy hagyományosabb. Fogódzók nélküli döntés: a kanonizáció kezdeti, bizonytalan fázisában van. A „ biztos” irodalmi hagyomány helyett, csak a kortárs recepcióra és a saját jó ízlésére támaszkodhat az oktató. Az eligazodás nem könnyű
Problémák Időhiány Biztos fogódzók hiánya Nehéz közelebb hozni a műveket (hiányzó kis színesek) A műveket nehéz kézbe adni ( sokkal kisebb példányszámban adják ki őket)
Helyzet Tankönyvelemezések szerint a kortárs irodalom alulreprezentált. Tankönyveink közlő jellegűek ( kronologikusak, a műelemzéseket az irodalomtörténet folyamata felől közelítik meg) Kortárs irodalom, korszerű eszközökkel képzelhető el, de mai törvényi szabályozások mellett, tanítására csak korlátozott mértékben van lehetőség.
Helyzet 2. „Sok diáknak már az is információ, hogy vannak élő írók, hogy íróvá nem a halál avat. A cél itt az, hogy valamilyen formában jelezzük: az irodalom élő organizmus.” ( Grecsó Krisztián) Sok diáknak olvasási nehézségei vannak Az irodalom és a művészet sokaknak nehezen befogadható Az irodalomoktatás nem egyenlő az irodalomtörténet oktatásával.
A kortárs irodalom új útjai Írók, költők honlapjai Aktív Facebook jelenlét, oldallal, profillal Író karrier kiindulhat Facebookról ( Nyáry Krisztián, Oravecz Nóra) Megjelenő köteteiknek is hoznak létre a szerzők Facebook oldalt.
Honlapok http://irolap.hu/ http://kortarsirodalom.lap.hu/ http://tizdolog.hu/2014/09/07/10-netes-segitseg-a-kortars-magyar-irodalomhoz/ http://www.erdosvirag.hu/ http://www.petoczandras.eu/ https://marionettt.wordpress.com/ http://afrajanos.blogspot.hu/p/versek.html http://orbanjanosdenes.adatbank.transindex.ro/belso.php?k=12&p=285 http://vamosmiklos.hu/index.php/level-az-olvasonak
Varró Dániel: Mászogató Hé, Te baba! Hé te! Hová lesz a séta? Nem mászom el Tömörkényig Csak ide a vödörkémig, Belehörgök ijesztően A szomszéd is ki lesz tőlem. Héka, baba, héka! Hová lesz a séta? Nem megyek a mányi tóig, csak a távirányítóig. Átteszem a kettesre, épp amikor fény derülne a filmben a tettesre. Hé, Te baba! Hová lesz séta? Nem mászom el Rédéig, csak a papa gépéig Emailjeit befejezem, ne főjön a feje ezen. Nem megyek el Csátaljáig, csak a cica tányérjáig. Kieszem a kajáját, úgy tudom, hogy kisbabáknak kimondottan ajánlják.
Lackfi János: Apám kakasa Ej, mi a szösz, kakas szaki, csak nem a szobában lakik? Megzakkant tán az öregem, s beengedi ide nekem? Ide repül, oda kotor, tele önnel minden bokor, bár nincs is bokor a házban, s a kakast se kell magázzam. Kukorékolsz, mint az ágyú, az agyunk is belelágyul! Mint a postás a levelet, padlónk telepecsételed! Becsüld meg magad, öregem, mert hát úszni nem tudsz te sem, s ha levesben kötsz ki végül, tarajod is belekékül! Macska, téged arra intlek, ne lépj túl bizonyos szintet! Kakasnak erős a csőre, vagdos vele nyakra- főre. Láttam már félszemű kandúrt, biztosítlak, jól elrandult! S ha a harcban nem nyuvadsz ki, hát apám fog agyoncsapni
Vers-összehasonlítás A ciklus és a műcím világképére vonatkoztatható jelentéslehetőségek: A mászogató már címében játékos, tréfás hangulatot sugall, míg az Apám kakasa címről mindenkinek azonnal a Petőfi vers jut eszébe, annak inverz átiratának tűnik címe alapján és ez be is bizonyosodik. Mindkét mű játékos, némiképp abszurd, feje tetejére állított világot előjelez. A gyermek- felnőtt nézőpont Az első versben párbeszéd zajlik a kisbaba és a felnőtt, az apuka között. Megszólalásaiban a felnőtt fél a naivat, rácsodálkozóbb a baba világára, gondolkozásmódjára. A másodikban egy valószínűsíthetően gyermeki beszélő oktatja ki a nála alacsonyabb státuszú kakast a helyes viselkedésről és ezáltal felnőtt nézőpontba kerül.
Vers-összehasonlítás 2. A modern világkép jellemzői Mindkét versre jellemző a pátosztól mentes, köznyelvi, sőt szlenges megszólalás, a játékos nyelvezet. A Varró Dani versben ismerős lehet mindenkinek a tv. Az e-mail. Könnyed, játékos nyelvezetével a diákok számára mindkét vers könnyen befogadható és kedvcsináló lehet további versek olvasásához.
Köszönöm a figyelmet!