A tudomány os kommunikáció „piacterei” Magyarországon Palugyai István „A természettudomány kommunikációja” előadássorozat 2009 szeptember 25.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MILLIÁRDOK! FORINTOCSKÁK? figyelem: hatékony szponzoráció
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
E-SKILLS (DIGITÁLIS ÍRÁSTUDÁS) AZ ÉRDEKKÉPVISELETI MUNKÁBAN A STRATOSZ SZÁMÁRA KIDOLGOZOTT VÁLTOZAT Készült a MAT támogatásával, az FSZH közreműködésével.
Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
Internetezők az elektronikus kormányzatról és az Európai Unióról április 3. II. online média mobil- kommunikáció autók, márkák, vásárlás idegenforgalom,
Az egészséget támogató kommunikáció lehetőségei és eszközei
Educatio Press Magyar Oktatási Hírügynökség. Előzmények, célok:  Az országban több mint 400 ezer felsőoktatási hallgató van.  A felsőoktatási területhez.
Science Center of DEBRECEN
Lobbizás az egészségügyben
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
Alaphelyzet: Miért kell együttműködni az elektronikus sajtóval?
Az adományozás fogadtatása a médiában Kutatási eredmények október.
Az Y generáció „laptoposítása”,avagy szociális kompetenciafejlesztés másként Dr. Buri Antalné kollégiumvezető.
Mire jó a tudománynak a kommunikáció? Dr. Fábri György MTA kommunikációs igazgató.
DPR kommunikáció alapelvei
Tudomány Társadalom Kommunikáció Pojekt-bemutató.
Miért fontos a fiatal korosztályok pénzügyi jártasságának fejlesztése? Simor András a Magyar Nemzeti Bank elnöke október 6.
1 Versenyképesség alakulása a határ mentén MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Grosz András tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
Drajkó László Microsoft Magyarország
Negyedik előadás Március 11
A természettudományok helye a közoktatásban Szabó Gábor egyetemi tanár, Szegedi Tudományegyetem & ELFT főtitkár.
Europe Direct Tájékoztató Központ Budapest ELTE Rektori Hivatal Pályázati és Innovációs Központ ELTE Innovációs nap 2013.
DISSZEMINÁCIÓ Eredmények, ismeretek megosztása.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
 2002 október – december  Post szeptember 11-i kampány  Cél: bemutatni az amerikai muzulmánok boldog életét, meggyőzni a világot, hogy ne utálják az.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG VIII. VÁNDORGYŰLÉSE Debrecen, november Az idegennyelv-oktatás szerepe a szervezeti és regionális versenyképességben.
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
X. Magyar Vezérigazgató Találkozó Röjtökmuzsaj, szeptember Szükség van-e PR-ra? És ha igen, miért nem? EUROLEX Consulting MEDIA & PR.
Pénziránytű pénzügyi ismeretterjesztő honlap fiataloknak Háttér információk Szalay György Pénzügyi Kultúra Központ november 27.
Magyar tudomány és innováció: nemzetközi versenytérben, a hazai gazdálkodókért! PÁLINKÁS JÓZSEF az MTA elnöke.
A magyar tudomány az Országgyűlés előtt Vizi E. Szilveszter a Magyar Tudományos Akadémia elnöke.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Magyar Könyvtárosok Egyesülete 42. Vándorgyűlése ajánlásai.
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Távmunka kutatás, fejlesztés eredményei
A jelenlegi válság és a reálszféra Chikán Attila egyetemi tanár, igazgató Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézet Versenyképesség Kutató.
A világgazdasági régiók növekedése (előző év = 100)
Innováció ösztönző együttműködések kiépítése Dél-kelet-európai térség országaiban SET GIFT.
Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány 2100 Gödöllő, Tessedik S.u. 6. Tel.: 28/ ; Fax: 28/ Élethosszig tartó.
TTK T ERMÉSZET T UDOMÁNYOS K OMMUNIKÁCIÓ. Kommunikálunk... A kutatás tömegtevékenység Demokratikus eljárások szerepet kapnak a tudományos igazságok elfogadásában.
Az innováció forrásai.
Avagy mire is emlékezem…
Kutatási kiválóság egytemi-akadémiai együttműködésben: egyetemi perspektíva Szabó Gábor elnök, MRK Egyetemi Tagozat rektor, Szegedi Tudományegyetem
ELTE Innováció és kommunikáció szakkollégium Jurecska Laura
Az éghajlatváltozás kommunikációja a médiában Innováció és kommunikáció III. Megyeri Nóra - Turcsán Edit.
„Reflektorfényben Te állsz”
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
Miért nem internetezik mindenki? Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ Internethajó Be kell hozni a hátrányt,
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. Telefon: Telefax: Web:
A tömegkommunikáció.
Érdekképviselet, képzés, távmunka Bihall Tamás alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Budapest, december 7.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
11. Előadás Az emberi erőforrások fejlesztése. Az emberi erőforrások fejlesztése 1.Az alkalmazottak fejlesztése (development ) 2.Továbbképzés, betanítás.
EU 6. Keretprogram Információs nap Eger, szeptember 15. Dr. Tóth László egyetemi tanár, Intézet igazgató.
Bányászati kommunikáció Koritár Henriett Koordinációs munkatárs - NFM Országos Bányászati Konferencia Március Egerszalók.
A kutatóegyetemek helye az innovációban (Ahogy mi látjuk) Dr. Greiner István alelnök Magyar Innovációs Szövetség június 22.
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
A Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenységének bemutatása GYURKÓ BÉLA (megyei kapcsolattartó)
Az Internet-felhasználás területi egyenlőtlenségeinek előrejelzése Magyarországon VIII. Fiatal Regionalisták konferenciája Győr, Készítette: Zsom.
Digitális generáció az iskolapadban Bedő Ferenc
Az Európai Unió Információs-társadalom politikája
A magyarországi K+F politika
A 99,4 SUNSHINE FM BEMUTATÁSA, FELÉPÍTÉSE
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
MMK Oktatási bizottságának elnöke
Magyar könyvtárosok egyesülete 50. Vándorgyűlése
Előadás másolata:

A tudomány os kommunikáció „piacterei” Magyarországon Palugyai István „A természettudomány kommunikációja” előadássorozat 2009 szeptember 25.

Tudomány és társadalom Az emberek zömének attitűdje a tudomány iránt: természetes érdeklődés, kíváncsiság, félelem Hétköznapi megértés szintje és a (t)tudomány nyelve közt kialakult szakadékra ma nincs példa a társadalmi érintkezés egyetlen más területén GMO, madárinfluenza, őssejtek, klímaváltozás – nem a tudományos részletek miatt érdekli az embereket, hanem azért, hogy az ezekről szóló anyagokból áttekintést, tájékozódást kapjanak

Gyakran hangoztatott tézisek A magyar természettudományos oktatás kíválósága Előkelő hely a természettudományos műveltségben a nemzetközi rangsorban Európa kulturális előnye Amerikával szemben

Valóság Európa nemcsak a technológiai, de a tudományos információk megszerzéséért folytatott versenyben is lemaradt Észak-Amerikával szemben Az Unió új tagjai pedig le vannak maradva a kontinens nyugati részéhez képest. (Eurobarométer felmérés 2003)

USA-beli helyzet Az amerikai egyetemekben, kutatóintézetekben és tudományos intézményekben szinte nyomdakész sajtóközlemények és állandóan frissített, közérthető honlapok (AAAS konferenciák példája)

Európa-USA Az amerikaiak 90 százaléka komolyan, vagy közepesen érdeklődik a tudomány iránt Az Unióban a megkérdezettek 52 százaléka úgy nyilatkozott, hogy a tudományos és műszaki kérdések nem igazán keltik fel az érdeklődését Az új tagországokban pedig ez az arány a csatlakozáskor 10%-kal még magasabb volt!

Európa: Fiatalok csökkenő érdeklődése a természettudományos pályák iránt Okok: A régi tagországokban - a tudománynak a kommunikációs csatornák révén kapott negatív társadalmi képe Új tagországokban: a pálya korlátozott karrierlehetősége, az alacsony fizetés és a tudomány kommunikációjának gyengesége

Mit ismertek fel az amerikaiak? A tudomány kommunikációjának fontossága (paradox helyzetként az általánosan gyenge oktatási és műveltségi szint ellenére) a korszerű, versenyképes tudás és a tudásalapú társadalom elérésében (tudományos ismeretek ereje az érvényesülési versenyben, + kommunikációs készségek előnyei az amerikai társadalomban)

Fő kommunikációs csatornák Iskola Tömegkommunikáció (nyomtatott, elektronikus, on-line média)

Sajátos közép-kelet európai helyzet A tudomány kommunikációjának minden formája jelentősen hátrább szorult mindenfajta preferencia listán tudományos ismeretterjesztő sajtó és média, illetve a tudomány általános médiákban tapasztalt jelentős pozícióvesztése (közszolgálati tévécsatornák, kereskedelmi tévé, országos és vidéki napilapok, bulvármédia)

Következmények: A tagjelölteknél a közvélemény 46 százaléka szerint a tudományról közvetítő újságíróknak nincs megfelelő ez irányú tájékozottsága, képzettsége. A tévé és a rádió szerepe a tudományos információszerzésben Régi tagországok: TV 60% Rádió 27% Új tagországok: TV 71% Rádió 41% ( régi hozomány: passzív befogadás) (Eurobarométer, 2003)

Uniós tervek a tudományos kommunikációban 7. Keretprogram (50,5 milliárd euró /hét évre) – ebből Tudomány a társadalomban – 280 millió euró (A növekedés az előző keretprogramhoz képest jelentős: 3,5-szeres ill.5%) Korábbi célok: 1. minden kutatási intézménynek legyen kommunikációs stratégiája 2. minden polgári kutatásra jutó pénz 1 százalékát tudományos kommunikációra fordítsák

A tudomány tömegkommunikációjának fő tényezői A piac nagysága (nyelv szerepe) A tudományra és innovációra fordított összegek nagysága A média hagyományok

A „piac” nagysága Az ország mérete – a gazdaság ereje ÉS a nyelv (hányan beszélik) „nagy” nyelvek (UK, D, I, E)„nagy” nyelvek (UK, D, I, E) „kis” nyelvek (DK, S, P, GR, M)„kis” nyelvek (DK, S, P, GR, M) „kis ország” „nagy” nyelvvel (A, CH, IRL, B)„kis ország” „nagy” nyelvvel (A, CH, IRL, B) − átveszik a „nagyok” népszerű tudományos magazinjait − kisebb lehetőségek a hazai tudományos eredmények népszerűsítésére

A tudományos kutatás és az innováció fejlettsége Innovatív környezet - (SF, IRL, UK, D, F, NL) Kisebb tudományos költségvetés (E, P, GR)

Hagyományok UK, D, F, I Hatalmas történelmi hagyományok és tapasztalatok a tudományos ismeretterjesztésben

Új fejlemények: Nyugat-Európa (Németország, Skandinávia): Fellendülés a tud. ismeretterjesztésben (TV, magazinok) Magyarország: a médián és a sajtón belül is alulbecsülik a tudományos műszaki információk és a tudományos újságírás szerepét A gazdasági válság hatása – a médiára és azon belül a tudományos újságírásra Újfajta médiatrendek (citizen journalism)

Tudomány kommunikációjának színterei A tudományos kommunikáció sokkal szélesebb a tudomány sajtóbeli és médiabeli megjelenésénél Kutatóhelyek (intézeti, egyetemi, vállalati, egyéb), Múzeumok, Science center, tudományos események (konferenciák), tudományos fesztiválok, innovációs- találmányi kommunikáció, Egyéb közösségi csatornák (science cafe, klubok, tömegrendezvények), Tudományos szféra lobbikommunikációja a döntéshozók felé – közvetlen, közvetett (médián keresztül)

A tudomány kommunikációjának oktatása Nyugat Európában (UK, D, F, E, EIR stb.) ezzel külön egyetemi képzés foglalkozik Magyarország: tudományos kommunikációt, önállót tárgyként sehol nem oktatnak Közvetlen hatás: a közvélemény tudományos tájékozottságára a tudomány társadalmi elfogadtatására, a tudományra fordított pénzek nagyságára a tudósok megbecsülésére

Következmények: A magyar egyetemek, kutatóintézetek, múzeumok, tudományos szervezetek túlnyomó részének gyenge a kommunikációja, nincs erre megfelelő szakembere, gyenge a lobby tevékenysége, gyatra a honlapja Nincs tudományos újságíróképzés

Ki adja el a tudományt? Régi vita: tudós, vagy újságíró? – együttműködés fontossága A TUDOMÁNYOS KOMMUNIKÁCIÓ KÜLÖN SZAKMA! (sőt hivatás) (speciális felkészültséget, jártasságot, érzéket, háttérismereteket, kritikai hozzáállást igényel – tudományos újságírás változó módszerei, stílusa, helye a nyugati médiában) a tudomány ehelyett a médiában gyakran „szabad préda”

A tudományos tömegkommunikáció néhány alaptézise Kinek kommunikálunk? (be kell lőni a befogadók megértési szintjét – tudományos témákról lévén szó nem mindegy, milyen szinten próbáljuk „eladni” a tudományt) Milyen forrásból dolgozunk? (kritikus forráskezelés!) - személyes ( kapcsolat a kutatókkal, helyszíni tapasztalat) - írásos (sajtóközlemény, tudományos közlemény, tudományos folyóirat, hírügynökségi jelentés, külföldi sajtóforrások, internet)

A jó tudományos újságíró ismérvei Kíváncsiság az új ismeretek iránt Jó íráskészség, gondolati kifejezőkészség, absztrakciós képesség A tudománnyal kapcsolatos szkeptikus megközelítési mód Alaposság, jó rendszerező készség Jó memória Etikus magatartás

A tudományos újságíró fő hibái Pontatlan Rossz a hírérzékenysége Anélkül ír, hogy mélységében megértené a témát Nem ellenőriz Csak egy forrásból dolgozik Túlságosan ragaszkodik a forrás nyelvezetéhez - unalmas Érzéketlen az információ-kiegészítők iránt (pl. illusztrációk)

Ami változatlan A médiavezetők szemlélete: a tudomány kommunikációját gyakran nem szakemberre bízzák (ahogy más területeken szokás) – gyakori hibák, hiteltelenség, tudományos újságírók szűkös munkalehetőségei) A vidéki sajtó érdektelensége (nincs vidéki napilapban tudományos rovat, szakújságíró)

Ami lassan változni látszik A tudományos kommunikáció jelentőségének növekedése (főleg az on line média jár elöl) Új módszerek elterjedése Felsőfokú oktatás beindulása A médiában a döntéshozók, kiadók, szerkesztőségvezetők szemléletváltozása