Vidék – főváros probléma Szlovákiában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A határ menti együttműködés fontossága Tóth Károly a Fórum Kisebbségkutató Intézet igazgatója Somorja,
Advertisements

Magyar ipari parkok kialakításának és működtetésének tapasztalatai Tóth János vezető főtanácsos Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Üzleti Környezet.
Térségi tanoda hálózat BHIM RAO Egyesület
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
KNOLL 1 Prof.Dr.,Dr.hc. Knoll Imre c.egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben BKF-HFF Kar Logisztika Szakirány II. Budapest,
ÖSSZEFOGÁS JÁSZBERÉNYÉRT március 26. © Baráth László.
Tobit Pénzügyi Gazdasági Tanácsadó Bt. Budapest A határon átnyúló, közös ipari park lehetséges működési modellje, kialakítása, gazdasági lehetőségei Tóth.
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
LEADER Közösségek határon átnyúló együttműködésének lehetőségei Bodnár János Munkaszervezet vezető szeptember 10.
Szabó György ÉM-i Regionális Fejlesztési Tanács elnöke
A Dél-alföldi régió népessége, népesedési folyamatai
Ismétlés, rendszerezés
Nemzetgazdaságunk ágazati megoszlása a GDP%-ában
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Észak Dél ellen.
Modern Üzleti Tudományok Főiskolája, Tatabánya
Tudásvezérelt újraiparosítás az EU-ban De mi lesz a hazai Kkv-kal?
A Szatmári határmenti térség társadalmi-gazdasági jellemzői Nagy Egon Babeş-Bolyai Tudományegyetem, Kolozsvár, RO.
A Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió helye a Kárpát-medencében és gazdasági jellemzői Dr. (habil) Pál Ágnes főiskolai tanár HUNGARY, SZTE JGYTFK Sopron,
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
Jegybankfüggetlenség Magyarországon Hamecz István Németország, mint modell? konferencia Budapest, október 21.
Az M49-es út északi és délkeleti továbbépítésének lehetősége és jelentősége Gazda László, elnök Észak Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács 2007.március.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács Országgyűlési képviselő
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács Országgyűlési képviselő
Tapasztalatok az NFT „Közlekedés, energia” munkacsoportjával kapcsolatban Lukács András Levegő Munkacsoport „Civil szervezetek feladatai és lehetőségei.
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
Somorja, október 28. Magyar-szlovák agglomeráció Pozsony környékén - Közszolgáltatás fejlesztési hálózat Pozsony határon átnyúló agglomerációjában.
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
A Dél-Dunántúli régió gazdaságában rejlő potenciál – a KKV-k szerepe a gazdaságfejlesztésben.
Miért pont Magyarország? avagy Hogyan szerezzünk külföldi befektetőt?
Urbanizáció Kelet-Közép-Európában. A., Az I. világháború előtti időszak I. Általános jellemzők II. Belső különbségek 1. legfejlettebb térség 2. „közepesen”
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
A Nyugat-Dunántúl településhálózata
A városmegújítás, mint a helyi gazdaság hajtómotorja Határmenti régió fejlesztésének lehetőségei Június 24. Brunda Gusztáv, Inno-nivo Kft., Salgótarján.
Településszerkezet, Humán erőforrás Korompai Attila – TFTE 2012 május 31. Budapest.
történelmi integrációi
Mennyire elégedett azzal, ahogy az országban mennek a dolgok?
Kármán András Budapest, január 21..  1. A külső finanszírozáson nyugvó növekedési modell sikeres volt, de sérülékeny  2. A válság kikényszerítette.
Magyarország logisztikai lehetőségei Dél-Oroszországban Dr. Egri Imre – Dr. Duleba Szabolcs – Dr. Kádár András április 28. Nyíregyháza.
Európa és Magyarország helyzete az ipari forradalom évszázadában I.
Felvidék kulturális öröksége Régmúlt és jelen. Felvidék néphagyománya Felvidék neves városai Írók, neves személyiségek Szlovák-magyar viszonyok - kitekintés.
Kelet-Közép-Európa értelmezése
Az iparpolitika fejlődési pályái a volt szocialista országokban Lux Gábor PhD hallgató PTE KTK Regionális Politika és Gazdaságtan Doktori Iskola.
A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. VÁNDORGYŰLÉSE A vizek szerepe a területi fejlődésben A Duna és a Tisza térségeinek fejlődési problémái és fejlesztési.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Magyarország Magyarország Közép-Európában az Alpok és a Kárpátok által határolt Kárpát-medencében fekszik. Sok országgal határos:Ausztriával Szlovákiával.
Románia és az EU-s csatlakozás. Problémafelvetés Visszatekintés Rendszerváltás utáni gazdaságpolitika A csatlakozás folyamata A csatlakozás után.
Szlovákia Regionális különbségei
Bulgária az EU csatlakozás küszöbén Készítette: Miklovicz Katalin.
A vidéki térségek helyzete Romániában Készítette: Stéger Anett Földrajz BSc III
„Orosz és kínai befektetők Magyarországon”c. konferencia
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
A nagyvárosok, mint az európai térszerkezet kitüntetett pontjai
Európai Uniós ismeretek
Az ipar szerepe a vidék átalakulásában a Visegrádi országokban
Kolozsvár ÜZLETEK KIINDULÓPONTJA ERDÉLY SZÍVE 
A magán munka-közvetítők és munkaerő kölcsönzők évi tevékenysége
A NÉPESÉG ÉS A GAZDASÁG TERÜLETI KÜLÖNBSÉGEI A POSZT-SZOCIALISTA ERDÉLYBEN Szerzők: Berekméri Mária, PhD hallgató Kurkó Ibolya, PhD hallgató BBTE Földrajz.
TÁRSADALMI ÉS GAZDASÁGI HELYZETKÉP
FELDOLGOZÓIPAR HELYZETE ÉS SAJÁTOSSÁGAI A DÉL-DUNÁNTÚLON
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
A nagyváros–vidék kettősség az európai térszerkezetben
Előadás másolata:

Vidék – főváros probléma Szlovákiában Készítette: Mihály Péter

Szlovákia regionális különbségei Kis területű állam, mégis történelmi, földrajzi, politikai és kulturális okok miatt jelentős regionális különbségeket mutat Az ország - a II. vh. Szlovák állam rövid időszakát leszámítva – 1993-ig mindig egy nagyobb államegység (O-M M., Csehsz.) részeként létezett  fejlődése nem helyi igény, hanem nagyobb államalakulat céljainak megfelelő E tény esetenként deformálta a fő kommunikációs vonalak vezetését és az ipartelepítési politikát 1989 végéig a legfontosabb közutak és vasutak az akkori szövetségi állam fővárosába, Prágába tartottak, melynek fő tengelyét a Kassa- Zsolna- Pozsony vonal alkotta Ez az északi közlekedési tengely (=gazd-i gerinc) háttérbe szorította Dél-Szlovákia régióit, e térség közlekedési infrastruktúrájának kiépítését

Az elmaradottság okai Szocialista iparpolitika súlyos csapdahelyzeteket teremtett  egy-egy régióba többnyire egyetlen, alacsony hozzáadottértéket, kevés végterméket előállító komolyabb üzemet telepítettek  monokulturális körzetek 1989 után ezek a Pozsonyból vagy Prágából irányított vállalatok visszafogták termelésüket v összeomlottak  komoly mn. Politikai oriencióváltás  már nem a SZU jelentette a fő gazd-i partnert, ami főleg a kelet-szlovákiai körzetekben okozott gondot Földműves szövetkezetek transzformációjával a döntően agrárjellegű régiók váltak sebezhetővé (döntően a dél-szlovákiai járásokat) Nem kiépült v alacsony áteresztő képességű infrastruktúra (főleg az autópályák hiánya)  elsősorban Kelet-Szlovákia

Pozsony és a vidék különbsége Politikai rendszerváltás után még inkább nyilvánvalóvá vált a centrum és periféria, azaz a Pozsony és a vidék között fennálló, korábban elfojtott különbség Az ország legfejlettebb körzete Pozsony és az egyre tágabban értelmezett vonzáskörzete A fővárosból indul ki a Vág mentén húzódó Trencsént, Zsolnát érintő, s egészen Liptószentmiklósig tartó legfontosabb gazdasági tengely Ugyancsak Pozsonyból indul ki a Nagyszombaton át egészen Nyitráig tartó másik meghatározó gazd-i tengely A leszakadó vidékből szigetszerűen emelkedik ki a Besztercebánya-Zólyom és Kassa-Eperjes városkettős Az ország többi része, főleg az államhatár menti északi és déli körzetek, Kelet-Szlovákia számos járása jelenti a perifériát, amely az 1990-es évektől mindinkább a leszakadás jegyeit mutatja A 90-ES ÉVEKBEN TEHÁT KINYÍLT AZ OLLÓ A LEGFEJLETTEBB ÉS LEGFEJLETTLENEBB RÉGIÓK KÖZÖTT

A GEOMORFOLÓGIAI TÁJEGYSÉGEK ÉS A TELEPÜLÉSHÁLÓZAT GERINCE I. CSADCA ALSÓKUBIN ZSOLNA BÁRTFA KÉSMÁRK T. SZt. MÁRTON POPRÁD TRENCSÉN RÓZSAHEGY L. SZt. MIKLÓS IGLÓ EPERJES HOMONNA PRIVIGYE BESZTERCEBÁNYA KASSA NAGYMIHÁLY ZÓLYOM ROZSNYÓ NAGYSZOMBAT G. SZENTKERESZT TŐKETEREBES NYITRA LOSONC LÉVA POZSONY RIMASZOMBAT ÉRSEKÚJVÁR DUNASZERDAHELY KOMÁROM Forrás: Farkas György, A nemzetiségek helyzete Szlovákiában speciálkollégium

Pozsony Skála legfejlettebb szélén  excentrikus, a nyugati államhatárt érintő földrajzi fekvése révén az ország kapujává vált Külföldi beruházók döntő része NY-ról érkezik, ezért elsőként a fővárosban telepedtek le  magasan képzett munkaerő várja a befektetőket + hiányoznak az ország belsejébe vezető első osztályú műutak Gazdasági mutatói messze meghaladják a szlovákiai átlagot (inkább összevethetőek az EU valamelyik átlagos régiójával, mint egy átlag szlovákiai kerület adataival) Az Eurostat 2000-es adatai szerint ha az EU régióinak vásárlóerő-paritáson mért átlagát 100-nak vesszük, akkor Prága 121-et ért el, Pozsony pedig 98-at (ezzel szemben pl. a Nagyszombati kerület csupán 44-et, míg a legelmaradottabb Eperjesi csak 28-at ért el)

Pozsony Mindezen tényezők együttesen kiváltságos helyzetet teremtenek Szlovákia legnagyobb városának A folyamat fokozatosan öngerjesztővé vált  új beruházások vonzása Magas vásárlóerő  üzletláncok, hipermarketek, bevásárlóközpontok megtelepedése A Pozsonyi kerület (ez lényegében a főváros) adja a bruttó hazai össztermék 24%-át, itt eszközlik a befektetések 65%-át, itt tanul a szlovákiai főiskolai és egyetemi hallgatók 40%-a  előnye csak nőni fog Nemcsak belső, hanem külső adottságai is kitűnőek, hiszen része a Bécs-Győr-Pozsony alkotta „aranyháromszög”-nek hívott térségnek

Magyarok lakta dél-szlovákiai járások Döntő része a nehéz helyzetűek közé tartozik, ez alól csupán a Pozsony tágabban vonzáskörzetében lévők (Szenc, Galánta, Vágsellye, Dunaszerdahely), talán a történelmi Nógrád központjának számító Losonc jelenthet kivételt Leszakadás okai: - előző időszakokban sem tartoztak a centrumba - szocializmus korszakában az iparosítás meghatározó csapásiránya elkerülte őket - mégis megvalósult, főleg mg-i termények feldolgozásához köthető ipartelepítés  monokulturás - sztrádaépítések elkerülték a déli sávot  külföldi működőtőke elmaradása - gazd. szerkezetátalakítása az átlagosnál is fájdalmasabb magas mn. - magas mn. párosul az alacsony átlagbérekkel  magas oktatásügyben és mg.ban dolgozók száma  e két ágazat fizeti meg legkevésbé a felsőfokú képzettséggel rendelkezőket - magyar nemzetiségű polgárok körében alacsonyabb felsőfokú végzettség, mint a szlovákság körében

Van-e esély a felzárkózásra? Pozsony földrajzi közelsége (természetesen nem befolyásolható tényező) Autósztrádák vagy gyorsforgalmi utak építése a régiókban  stimuláló tényező, országos szintű döntést igényel Helyi és regionális szintű önkormányzatok nagyobb anyagi függetlensége és mozgástere Ipari parkok létesítése Építésügyi és régiófejlesztési minisztérium célirányos segítsége Európai uniós pénzügyi források merítése

Összefoglaló áttekintés 1989 óta mindaddig ismeretlen utat jár be  szocialista tervgazdálkodásból a működő piacgazdaság újbóli kiépítéséig vezető út Alkalmazkodni kényszerül az EU követelményrendszeréhez Félperifériából bejutott a centrumba  ebből a szempontból vizsgálva az elmúlt 15 évet sikerként értékelhetjük az ország gazdaságának alakulását

Bibliográfia Sidó H. Zoltán (2004) : Szlovákia gazdaságának változásai és területi jellemzői, In: Válogatott tanulmányok Szlovákia gazdaságföldrajzához, Pont Kutatóintézet, Komárom, pp. 51-92. Zubriczky, Gabriel (2003) : A vidéki települések földrajzának fejlődése Szlovákiában, In: Földrajzi Értesítő LII. évf. 1-2. füzet, pp. 123-130. Horváth Gyula (2004) : A Kárpát-medence régiói 2.- Dél-Szlovákia, Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs, 523 pp. Farkas György, A nemzetiségek helyzete Szlovákiában speciálkollégium