Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet AZ ÖKOISKOLA HÁLÓZAT HELYZETE ÉS TERVEI Varga Attila
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Az ökoiskola a jövő iskolája Iskolafejlesztési forgatókönyvek (OECD): a status quo megőrzése – Bürokratikus modell – Piaci modell Iskolátlanítás – Válság – a rendszer elolvadása – Hálózat Újfajta iskoláztatás – az egyik útja az ökoiskola – Tanuló szervezet – Társadalmi központ
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Nemzetközi kötelezettségek ENSZ Fenntarthatóságra nevelés évtized UNECE – Stratégia az évtized céljainak megvalósítására EU Fenntartható Fejlődés Stratégia EU ajánlások a kulcskompetenciákról (két szó szerinti utalás a fenntarthatóságra) EU fejlesztési pénzek: horizontális prioritás a fenntartható fejlődés
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet AZ EURÓPAI UNIÓ TANÁCSA következtetései a fenntartható fejlődést szolgáló oktatásról november 19 (2010/C 327/05) Az Európai Unió Tanácsa felkéri a Tagállamokat, hogy tevékenyen támogassák a fenntartható fejlődést szolgáló oktatással kapcsolatban az "egész iskolás" megközelítést, többek között a forrásaikat fenntartható módon használó intézmények előtt álló akadályok megszüntetése révén.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Hazai kötelezettségek NAT a környezeti nevelés kiemelt fejlesztési terület EU fejleszt é si p é nzek horizontális prioritás a fenntartható fejlődés, TÁMOP: ökoiskolák száma - fenntarthatósággal kapcsolatos indikátor
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Az ökoiskola hálózat fejlődése számokban 2000 piótaprojekt 40 iskolával iskola nyeri el hivatalosan az ökoiskola címet iskola rendelkezik ökoiskola címmel 6
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Az ökoiskola hálózat fejlődése számokban
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
Mire jó a hálózati tagság? Szakmai kapcsolatok Emberi kapcsolatok Gyakorlati ötletek Együttműködési lehetőségek
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Ökoiskolák számára is hasznos pályázatok EU-s pályázatok – TIOP – TÁMOP – KEOP – ROP Csak ökoiskoláknak szóló pályázatok: – Zöld tanóra – Papírékszerek – Helyi akciók
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Hírlevél Segédanyagok Háttéranyagok Publikációk
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Nemzetközi lehetőségek EU - Élethosszig tartó tanulás programja -Iskolai együttműködések -E-twinning -Comenius iskolai együttműködések -Központi programok Carbon Detectives – Széndioxid Nyomzók U4energy
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet U4energy Általános és középiskolák diákjai és pedagógusai számára: Versenyek: –Energiatakarékossági intézkedések az iskolában, –Kampány az energiatakarékosságról, –Pedagógiai jó gyakorlat
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Szén-dioxid nyomozók lehetőségei regisztráció tanári kérdőív iskolai munka (didaktikus kérdőívek) regisztráció tanári kérdőív iskolai munka didaktikus kérdőívek CD csoport CO 2 kibocsájtás meghatározása jövőkép, akció-terv megvalósítás regisztráció tanári kérdőív iskolai munka didaktikus kérdőívek CD csoport CO 2 kibocsájtás meghatározása jövőkép, akció-terv megvalósítás dokumentáció verseny / pályázat
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Az ökoiskola hálózat tervei Közös projektterv a Zöld Óvoda programmal a Svájci Hozzájárulás keretében Célok A Ökoiskolák és Zöld Óvoda hálózatok kiszélesítése Forrásközpontok kialakítása Országos forrásköpontok Regionális forrásközpontok Natura 2000-es területekkel kapcsolatos pedagógiai munka segítése
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A tervezett forrásközpontok rendszere ( ) Országos koordináció Ökoiskola országos forrásközpont Regionális forrásközpont Regionális forrásközpont. Zöld Óvoda országos forrásközpont Ökoiskola, Zöld Óvoda programhoz csatlakozni szándékozó intézmények
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Országos forrásközpontok Országos hatáskörű szakmai civil szervezet Aktív részvétel az Ökoiskola vagy a Zöld Óvoda program működtetésében Regionális forrásközpontok felkészítése Regionális forrásközpontok támogatása Szakmai anyagok fejlesztése Szakmai rendezvények szervezése
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Regionális forrásközpontok legalább három éve Ökoiskola tudásforrás funkció más intézmények felé Ökoiskola címre pályázni szándékozó iskolák felkészítése, regionális és helyi szakmai rendezvények szervezése mentorálás, tanácsadás.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Köszönöm figyelmüket! Varga Attila