TPM és Lean egységes rendszerben dr. Péczely György A.A. Stádium Kft.
A múlt – gondoljunk bele!
A múlt – gondoljunk bele!
TPM Toyota ’60-as évek végén született egy rendszer: TPM Nakajima 1971. TPM Nyumon 1984. (Bevezetés a TPM-be) 1987. előadókörút az USA-ban 1990. első jelentős TPM-konferencia az USA-ban ’70-80 Japán – ’90 Észak-Amerika – 2000 Ny-Európa
A TPM generációi TPM2 TPM3
A TPM fejlődése TPM „0” – A klasszikus Nakajimai TPM TPM „1” (JIPM) meglehetősen primitív Nincs állapotvizsgálat Nincs a karbantartási információknak szerepe A veszteségek kezdetleges kezelése TPM „1” (JIPM) A professzionális karbantartás szerepet kap erősebb kapcsolat a termelés és a karbantartás között Total Productive Maintenance Total Productive Maintenance
Total Productive Manufacturing A TPM fejlődése TPM „2” – JIPM/Amerikai megközelítés A TPM eszközei a termelésben is jól alkalmazhatók A veszteségek kifinomult kezelése A TPM szélesebbkörű értelmezése (több és „szélesebb” pillér) Az RCM gondolat integrálása Az információ fontossága (KPI-k és CMMS funkció) Total Productive Manufacturing
Total Productive Manufacturing A TPM fejlődése TPM „2b” – Hartmann megközelítése Kb. azonos a második generációs TPM-mel, DE „Vezesd be a technikai elemeke, majd a végén egy kicsit (illendőségből) foglalkozz az emberekkel” A japán rendszerek legfontosabb alapelemének a totális meg nem értése. Az Emberek bevonása nélkül nincs eredményes japán rendszer 3. Karbantartási világkongresszus – Basel Kína, Dánia, Amerika, Franciaország, francia tanácsadó (pl. Szenegál, stb.) Ez volt a fő közös megállapítás Tegnapi beszélgetések is (részben) Logika és fuzzylogika Total Productive Manufacturing
Az operátorok tevékenysége – elvek és gondolatok
A karbantartási és termelő csapat tevékenysége (problémajelzés)
Elmélet a gyakorlat mögött Krónikus Akut
# A hibák és potenciális hibák száma Failures A hagyományos karbantartás a kígyó „piros részére” koncentrál. A TPM igyekszik megelőzni a kényszerleállásokat = 0 hiba elv
A karbantartó csapat tevékenysége – önszervezés
Total Productivity Management A TPM fejlődése TPM 3 – JIPM/Ausztrál/Amerikai megközelítés Emberi tényező PR A pillérek újraépítése Total Productive Management/ Total Productivity Management
Folyamatos fejlődés (Kaizen) A karbantartás fejlesztés - TPM3 stílusban Folyamatos fejlődés (Kaizen) Berend. fejlesztés Ismételt tisztítás és helyreállítás Emberi tényező Karbant. fejlesztés Eszközök&anyagok Technológia Az IS rendje Információs rndsz. KPI-k 1 – 2 ismételve (újabb gépeken) Karbantartási mix CMMS RCM 2. Helyreállítás 1. Kezdeti tisztítás
Egy alapelv a japán rendszerekben
…és egy kérdés Ha a „japán rendszerek” kb. 50 évesek… …és mindennek változnia, fejlődnie kell, …akkor miért pont a japán rendszerek ne változnának, fejlődnének? (Első alapkő.)
A japán rendszereknek is fejlődnie kell, tehát az 50 éves dogmák kritika nélküli másolása (majmolása) garantáltan vesztes stratégia. Első alapkő
Szétválás és reintegráció A Toyotánál még egy rendszer USA-ba átkerüléskor bizonyos Lean elemek elmaradoztak, mások elgyengültek Ami látványos és alapvető(nek látszik), az megmaradt A TPM is lemaradt, elkülönült A tanácsadók felelőssége és szerepe A „Minden egy” elv keretében reintegráció
A veszteségek szerkezete Berendezés eredetű veszteségek Logisztikai veszteségek Total time Total time Érték hozzáadó idő
Masterfoods Increased Profits, Lower Costs, Quality, Delivery, Results Increased Profits, Lower Costs, Quality, Delivery, Flexibility, Time, Service, Safety, Morale Customer Focus, Inspired People, Our Reputation, Financial Success Core values Lean focus Reduce Inventory, Increase Thru-put, Reduce Operating Expense HR Systems Mgt Behavior Communication Training Enablers The 5 pillars Just- In- Time Total Quality Mgmt Emp. Involve- ment Value Added Based Comp- etition Lean Cycle Eliminate Waste Thru Continuous Improvement Lean Tools Set-Up Reduction Single Piece Flow Cellular Processes Visual Workplace Kanban Pull Production Value Stream Mapping 5 - S Balanced Scorecard Reward Mechanisms Lean Training TPM Error Proofing Variation Elimination Standard Work Multi Skilled Worker Design for Manufacture QFD Supplier Certification Recruiting & Initiation Problem Solving Thinking Processes Communication Skills Lean Accounting Level Loading
Knorr-Bremse ProduktionsSystem (KPS) – Ziele Qualifizierte und zielorientierte Mitarbeiter Sichere Produkte und Prozesse Produktion im Fluss Verschwendung eliminieren Eigenverant-wortung Teamarbeit/ selbstorgani-sation Ziel-orientierung Training Flexible Mitarbeiter Standardisie-rung Vorbeugende Qualitäts-sicherung Arbeitsplatz-gestaltung Interdiszipli-näre Teams Maschinen-verfügbarkeit Zieh-Prinzip Minimale Bestände in der Produktion Verfügbarkeit von Information Werkerselbst-kontrolle Rüstzeitredu- zierung Sieben Arten der Ver-schwendung Kontinuier-licher Ver-besserungs-prozess (KVP) Schutz von Ressourcen
A Lean épület másik nézetben Gyártási logisztika Kaizen (3) Berendezés megbízhatóság TPM Tools: Poka-Yoke, 5S, SMED, One Piece Flow, Pull, Kanban, Vizualizálás, stb
A kulcs: Interconnections Hishuk ish ts’awalk A kulcs: Interconnections Minden egy
A mesterségesen szétválasztott egységet újra kell forrasztani A mesterségesen szétválasztott egységet újra kell forrasztani. Minden, mindennel összefügg. Második alapkő
Persze részleges sikerek (szuboptimumok vagy sikerecskék elérhetők.) Ha a két alapkőre építkezünk akkor, és csak akkor érheti el a sikert a cég Persze részleges sikerek (szuboptimumok vagy sikerecskék elérhetők.)
Az OEE alakulása OEE MTTR MTBF Breakdown time/ /total time (breakdown) Lost time MTBF