Felszínalatti vizek a 2. Vízgyűjtő-gazdálkodási tervben ORSZÁGOS FÓRUM A VÍZBÁZISVÉDELEM AKTUÁLIS HELYZETE Hegyi Róbert Országos vízügyi főigazgatóság.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÁNTSZ PEST MEGYEI INTÉZETE KÖZEGÉSZSÉGÜGYI OSZTÁLY
Advertisements

Észak-magyarországi Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság
Az ökológiai állapotértékeléshez szükséges monitoring rendszer felülvizsgálata - Komárom-Esztergom megye - Vásárhelyiné Tóth Ildikó Nemzeti Környezetügyi.
A Duna-Tisza közi hátság vízgazdálkodás-fejlesztése a fenntartható vízügyi politika alapelvei szerint Dr. Madarassy László c. docens BME Vízépítési és.
ORSZÁGOS VÍZGAZDÁLKODÁSI TANÁCS 3. ülése
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
Tóth Erika Észak-magyarországi Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Vízbázisvédelem fázisai
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
A vízjog időszerű kérdései
A Víz-Keretirányelv és a felszíni és felszín alatti vizek állapota
Felszín alatti vizbázisok védelme
Hidrológiai monitoringrendszerek
Környezeti elemek védelme III. Vízvédelem
A FAVI adatszolgáltatásban várható változások
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
A évi Integritás Felmérés eredményei a belső kontrollok és a korrupciós kockázatelemzés tükrében Budapest, január 19. Dr. Benkő János, ÁSZ.
Regionális fejlesztés és Víz Keretirányelv Az EK-nak a 70-es évek közepétől születtek vízvédelmi jogszabályai, de a vizek állapota nem javult a várt mértékben,
Felszíni vizek minősége
Felszín alatti vizek minősítése
Felszín alatti vizek védelme Felszín alatti vizek védelme védelem bekövetkezett védelem bekövetkezett szennyezések esetén szennyezések esetén Simonffy.
Felszín alatti vizek védelme
Települési vízgazdálkodás
Felszín alatti vizek minősítése
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
A felszín alatti vizekkel kapcsolatos szabályozás
AQUIFER Kft.. A diagnosztikai vizsgálat célja: a vízbázis megismerése a lehetőségek szerinti legteljesebb mértékben.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Tóbiás Zoltán Osztályvezető KvVM FI 2007.április 26.
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Miskolc, március 20. Az Európai Unió Víz Keretirányelvének végrehajtását szolgáló KEOP A sz. Vízgyűjtő- gazdálkodási tervezési projekt bemutatása.
SZABOLCS-SZATMÁR-BEREG-MEGYEI IVÓVÍZ-MINŐSÉG JAVÍTÓ PROGRAM
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
A hígtrágya tárolása, injektálás, tápanyagként történő hasznosítása
Vízgyűjtő-gazdálkodási tervek felülvizsgálata, VGT2
Dr. Perger László Országos Vízügyi Főigazgatóság
Vízgazdálkodási szabályozás aktuális kérdései, szervezeti változások
A vízgyűjtő-gazdálkodási tervezés, Balaton részvízgyűjtő A vízgyűjtő-gazdálkodási tervezésről általában dr. Tombácz Endre ÖKO ZRt.
RICSE KÖRZETI VÍZMŰ Vízbázisvédelmi Projekt Összeállította: Dr. Deák János Projekt műszaki vezető
Vas Megyei Mérnökkamara továbbképzése Szombathely, november 24.
A víz hiánya és többlete, mint potenciális veszélyforrás Nemzetközi tudományos-szakmai konferencia Nemzetközi tudományos-szakmai konferencia
A nemzeti programokon kívüli szakmai kihívások
MONITORING FELADATOK A 2. VÍZGYŰJTŐ- GAZDÁLKODÁSI TERVBEN ORSZÁGOS FÓRUM A FELSZÍN ALATTI VIZEK MONITORING- VIZSGÁLATÁNAK HELYZETE ÉS JÖVŐJE A FELÜLVIZSGÁLT.
FELSZÍNALATTI VIZEK A 2. VÍZGYŰJTŐ- GAZDÁLKODÁSI TERVBEN ORSZÁGOS FÓRUM A FELSZÍN ALATTI VIZEK KÉMIAI ÁLLAPOTA, MÓDSZERTANI KÉRDÉSEK SZŐCS TEODÓRA Budapest,
„VÍZÁRPOLITIKA A KÖLTSÉGMEGTÉRÜLÉS ÉRVÉNYESÍTÉSÉRE ÉS EGYÉB GAZDASÁGI ÖSZTÖNZŐK A VÍZ KERETIRÁNYELV CÉLJAINAK ELÉRÉSE ÉRDEKÉBEN, GAZDASÁG-SZABÁLYOZÁSI.
MONITORING FELADATOK A 2. VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVBEN ORSZÁGOS FÓRUM KONZULTÁCIÓS KÉRDÉSEK.
GAZDASÁGI ELEMZÉS A KÖLTSÉGMEGTÉRÜLÉS ÉRTÉKELÉSÉRE GAZDASÁG- SZABÁLYOZÁSI KONCEPCIÓ TELEPÜLÉSI VÍZGAZDÁLKODÁS ÚJDONSÁGOK A VGT2 INTÉZKEDÉSI PROGRAMJÁBAN.
FELSZÍNALATTI VIZEK A 2. VÍZGYŰJTŐ- GAZDÁLKODÁSI TERVBEN ORSZÁGOS FÓRUM A FELSZÍN ALATTI VIZEK KÉMIAI ÁLLAPOTA, MÓDSZERTANI KÉRDÉSEK SZŐCS TEODÓRA MAGYAR.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATÁNAK ELŐZMÉNYEI A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA SZAKMAI FÓRUM A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV.
A vízgyűjtő-gazdálkodási terv értelmezése és alkalmazása a napi gyakorlatban MAGYAR HIDROLÓGIAI TÁRSASÁG XXXIII. ORSZÁGOS VÁNDORGYŰLÉS VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁS.
Vízbiztonság tervezés gazdasági hatásai Dr. Papp Mária c.egyetemi docens,főtitkár Budapest..
Vízbázisvédelem EU VKI vízminőség Simonffy Zoltán
JELENTŐS VÍZGAZDÁLKODÁSI PROBLÉMÁK ÉS SZEREPÜK A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA SORÁN A módszertan és a feltárt jelentős vízgazdálkodási problémák.
A MÁSODIK ORSZÁGOS VÍZGYŰJTŐ -GAZDÁLKODÁSI TERV STRATÉGIAI KÖRNYEZETI VIZSGÁLATA ORSZÁGOS FÓRUM VGT2 BEMUTATÁSA Tahy Ágnes.
A TISZA-TÓ VÍZGAZDÁLKODÁSÁNAK JELENE ÉS JÖVŐJE SPECIÁLIS TERÜLETI FÓRUM A TISZA-TÓ KÉMIAI VÍZMINŐSÉGE.
DUNA RÉSZVÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA AZ ORSZÁGOS VÍZÜGYI FŐIGAZGATÓSÁG ÉS AZ ÉSZAK- DUNÁNTÚLI VÍZÜGYI IGAZGATÓSÁG SZAKMAI FÓRUMA FELSZÍNI.
A VGT végrehajtása – A felszín alatti vizekkel kapcsolatos lehetséges intézkedések.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS IPART, KÖZLEKEDÉST ÉRINTŐ EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA ORSZÁGOS FÓRUM VÍZMINŐSÉG-VÉDELMI JOGSZABÁLYOK MÓDOSÍTÁSI.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS IPART, KÖZLEKEDÉST ÉRINTŐ EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA ORSZÁGOS FÓRUM VESZÉLYES ANYAG TERHELÉS A FELSZÍNI ÉS.
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA SZAKMAI FÓRUM KEHOP VÍZGAZDÁLKODÁSI PROJEKTJEINEK ÉS A VGT2 VÉGREHAJTÁSÁNAK ÖSSZEHANGOLÁSA.
A TISZA RÉSZVÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA AZ ORSZÁGOS VÍZÜGYI FŐIGAZGATÓSÁG ÉS A KÖZÉP – TISZA - VIDÉKI VÍZÜGYI IGAZGATÓSÁG KÖZÖS SZAKMAI.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS TELEPÜLÉSI VÍZGAZDÁLKODÁSSAL KAPCSOLATOS EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA ORSZÁGOS FÓRUM A FELSZÍN ALATTI VÍZBÁZISOK.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA AZ ÉSZAK-DUNÁNTÚLI VÍZÜGYI IGAZGATÓSÁG MŰKÖDÉSI TERÜLETÉN TERÜLETI FÓRUM VÍZTESTEKRE VONATKOZÓ INTÉZKEDÉSEK.
Körös-vidéki Vízügyi Igazgatóság
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS TELEPÜLÉSI VÍZGAZDÁLKODÁSSAL KAPCSOLATOS EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA ORSZÁGOS FÓRUM A KOMMUNÁLIS SZENNYVÍZTISZTÍTÁS.
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA TERÜLETI FÓRUM A 2. VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV Gulyás Zoltán osztályvezető Észak-magyarországi Vízügyi.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA szakmai FÓRUM
Kárelhárítás Zöldi Irma OVF.
A RÁBA-HANSÁG Fórum (Győr,
Előadás másolata:

Felszínalatti vizek a 2. Vízgyűjtő-gazdálkodási tervben ORSZÁGOS FÓRUM A VÍZBÁZISVÉDELEM AKTUÁLIS HELYZETE Hegyi Róbert Országos vízügyi főigazgatóság

Az ivóvíz kivételére használt vizek EU VKI 7. cikk szerint: >10 m3/nap; min 50 fő ellátása A tagállamok meghatároznak minden víztestet, amelyet emberi fogyasztásra szánt vízkivételre használnak átlagosan napi 10 m3-nél több víz biztosítására vagy több mint 50 személy ellátására, és meghatározzák azokat a víztesteket, amelyeket a jövőben ilyen használatra szánnak. 11/1961. (Eü. K. 7.) EüM-OVF együttes utasítás 123/1997. (VII. 18.) Korm. rendelet VKI szerint a vízbázisok védelmét 2015-ig kell teljesíteni, ill. indoklással kitolható 2021-ig, 2027-ig

Víz Keretirányelv előírások Biztosítani kell, hogy a (kezelt) ivóvíz minősége megfeleljen az emberi fogyasztásra szánt víz minőségéről szóló 80/778/EGK irányelv előírásainak Ivóvízminőség-javító Program, VKI alapintézkedés A védett területekről nyilvántartást kell vezetni és naprakész állapotban tartani Napi 100 m3-nél nagyobb ivóvíz termelésnél a víztesten monitoring szükséges, VKI monitoring alapintézkedés A víztestek védelmét biztosítani kell azért, hogy elkerüljük a minőségük leromlását, és ezzel csökkentsük az ivóvíz előállítása során szükséges vízkezelés mértékét. Védőövezeteket ki lehet alakítani. Vízvédelem VKI alapintézkedés Védőterület kijelölése csak kiegészítő intézkedés

VKI - Ivóvíz Irányelv WHO útmutató vízbiztonsági kockázatkezelésre VBT VKI kockázat alapján várja el az intézkedést, pl. monitoring és intézkedési program Ivóvíz irányelvben „extra” monitoring, ha határérték túllépés van a csapnál WHO útmutató szerint a nyersvizet is monitorozni kell (a kockázat elemzéstől függően) VKI csak a nyers víz minőségével foglalkozik VKI kockázat elemzés eredménye lehet a védőterület kijelölése / védelmi intézkedések VKI és az Ivóvíz Irányelv ellenőrzési pontja, határértékei különbözőek, ezért az állapotértékelés eltérő eredményre vezethet VBT összekapcsolja a VKI-t és az Ivóvíz Irányelvet

Hazai alkalmazás VKI végrehajtása - vízügyi igazgatási szervek az érdekeltek bevonásával Ivóvíz Irányelv végrehajtása - közegészségügyi hatóság és víziközmű vállalatok Nincs adatcsere a hatóságok között és a vízműnek legalább két hatóság felé kell küldeni a különböző monitoring eredményeket Merev jogszabályok, előírások automatikus végrehajtása Magyarországon már régóta kell monitorozni a nyers vizet (21/2002. (IV. 25.) KöViM rendelet Vízbiztonsági tervezés (201/2001. (X. 25.) Korm. rendelet) ésszerűsíti, költség-hatékonnyá teszi az intézkedéseket, ha jól alkalmazzák (rugalmas, „csak” útmutató)

123/1997. (VII. 18.) Korm. rendelet felülvizsgálata, VKI és VBT összehangolási lehetősége Csak a védőterület kijelölés, fenntartás jogi eljárásának szabályozása Műszaki elvárások csak keretszerűen meghatározva, részletes szakmai előírások csak útmutatóban Hidraulikai alapok továbbra is elérési idő alapján lehatárolt védőterület, de kockázat elemzéssel Védőterületen a korlátozások, az intézkedések és a monitoring meghatározása kockázat kezelési alapon rugalmasabban és (költség) hatékonyabban Egyszerű (VKI és Ivóvíz Irányelvnek megfelelő) állapotértékelési módszerek alkalmazása (6 évenként) azonos ütemezésben Adatszolgáltatások egyféle közös adatbázisba 201/2001. (X.25.) és 123/1997. (VII.18.) Korm. rendelet összehangolása VBT tartalmazza a vízbázisvédelmet (nem jogszabály; útmutató) Trendelemzés, megfordítási pont – kockázat jelzése időben + EU támogatási források felhasználása önkéntes vállalások, megállapodások ösztönzésére

Vízbázis nyilvántartás elemei Vízbázisokat, víztermelő objektumokat tartalmazó „adatbázisok” összehangolása Közcélú ivóvízbázisok Egyéb közcélú ivóvízbázisok Objektum törzslista Víziközműves víztermelő művek Védőterületek és védőidomok Vízkészlet-járulék (VKJ) nyilvántartás Közös azonosítók (VOR) megadása, új kód kialakítása

Vízbázis lista, poligonok, kutak felülvizsgálata VIZIG-ek által aktualizált közcélú- és egyéb ivóvízbázisok listája (2 külön táblázat) - geoadatbázis Aktualizált vízbázis nyilvántartás minden vízbázisához az összes rendelkezésre álló védőterület/védőidom hozzárendelése Védőterület, védőidom; becsült, számított, földhivatali; elérési T Törzslista többkapcsolatos szűrése után 10.555 kút objektum került be (VIZIG, vízbázis VOR, DW, közcélú) Térinformatikai ellenőrzések és javítások: település, azonosságok, VOR ellenőrzések, koordináták, tényleges poligonra esés, hiányzó poligonok átvétele VGT1-ből Amely vízbázishoz nincs védőterületi vagy védőidom poligon, ott 100 m sugarú pufferzóna rajzolása

Vízbázisok a VGT2 nyilvántartásban 1952 ivóvízbázis a VGT2-ben (1756 a VGT1-ben) Ebből 19 felszíni (1 tartalék, 2 nem üzemel), 1729 felszín alatti üzemelő, 32 további üzemelő vízbázis 10 m3/nap alatt, 74 távlati vízbázis és 98 tartalék 608 határozattal kijelölt védőterület (ebből csak 376 a sérülékenyen vízbázis) 1264 vízbázis rendelkezik valamilyen szintű védőterülettel, 189 vízbázis csak védőidommal (nem sérülékeny vízbázis) Rendezés után több mint 4000 poligon, fele védőterület Közel 180 VOR esetében legalább 4 poligon van, vannak, amikhez 20-30 is ez még kevés, figyelembe véve, hogy 58 távlati és 314 üzemelő vízbázisra állami diagnosztika készült (+ KEOP, üzemeltető) 240 egyéb közcélú ivóvízbázis

Ivóvízkivételek védőterületei

Felszín alatti ivóvízbázisok állapota és veszélyeztetettsége Vízbázisok 60%-a (1166 db) sérülékeny Sérülékenyek a talajvízbázisok, a fedetlen karsztvízbázisok és a partszűrésű vízbázisok, néhol a sekély rétegvízbázisok Veszélyeztetettséget meghatározó terhelések és folyamatok: Jogi védelem hiánya: nincs jogerős védőterületi határozat, biztonságba helyezés elmarad, 2016. év végéig elkészítendő ivóvízbiztonsági tervek Emberi tevékenység által okozott tényleges és potenciális terhelések: számos potenciális pontszerű szennyezőforrás, diffúz szennyeződés. 45 szennyezett terület érint vízbázis védőterületet, ebből 42 esetben kármentesítés már van. Illékony klórozott szénhidrogének. Földtani közeg állapotában történő változás: suvadás, meder változása, feliszapolódás Felszíni víz okozta veszélyeztetettség: vizminőségi veszélyeztetettséget okoz a felszíni vízfolyáson érkező szennyezőanyag, partiszűrés érintett, havária esetén termelőkutak leállítása Árvízi veszélyeztettetség: nagyvizi mederben kutak, karszton villámárvíz Éghajlatváltozásból eredő potenciális veszélyek, amelyek mind a vízminőségre, mind a mennyiségre hatással lehetnek

Vízbázisok veszélyeztetettsége A veszélyeztető tényezőket táblázatba foglalva vízbázisonként, VIZIG-eken keresztül szeretnénk eljuttatni a vízművek részére ellenőrzésre és javításra.

Ivóvízbázisok veszélyeztetettsége térképen

Gyenge minősítésű víztestek vízbázis miatt Monitoring kút alapján 15 FAV: 1 karszt, 2 sekély hegyvidéki, 12 sekély porózus 25 szennyezett vízbázis, alapvetően nitrát és szulfát miatt Ivóvíz termelő kút alapján 8 FAV: 1 karszt, 1 hegyvidéki, 5 sekély porózus, 1 porózus 12 szennyezett vízbázis, alapvetően nitrát és szulfát miatt Ivóvíz termelő kutak alapján kockázatos 5 FAV: 1 karszt, 1 hegyvidéki, 2 sekély porózus, 1 porózus 5 szennyezett vízbázis, döntően nitrát miatt 2 sekély porózus FAV monitoring- és termelő kút vizsgálata alapján is gyenge, további 2 sekély porózus pedig monitoring kút alapján gyenge, termelő kút alapján pedig kockázatos

Az Ivóvízbázisvédelmi Célprogram helyzete költségvetés KEOP 2015-re központi költségvetésből befejeződött 314 üzemelő - és 58 távlati vízbázis diagnosztika, a 2007-2013 közötti időszakban KEOP finanszírozásból további 64 üzemelő és 13 távlati diagnosztika. 4 üzemelő folyamatban van. Pályázati lehetőség KEHOP-ban nincs, csak ivóvízbiztonsági tervre.

Vízbázisvédelem „folyamatábra”

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!